Aktualności
Koncert na fortepian i orkiestrę Henryka Warsa w Krakowie
2015-09-10
12 września na odbywającym się po raz dwudziesty koncercie Last Night of the Proms in Cracow usłyszymy m.in. Koncert na fortepian i orkiestrę Henryka Warsa.
Od przeszło stu lat najważniejszym wydarzeniem życia muzycznego Wielkiej Brytanii jest doroczny londyński festiwal odbywający się w lipcu, sierpniu i wrześniu: Promenade Concerts. Jego zakończenie, a zarazem kulminację stanowi Last Night of the Proms – uroczysty koncert w Royal Albert Hall, podczas którego wykonywane są (z udziałem rozentuzjazmowanej publiczności) m.in. słynne utwory brytyjskie: Land of Hope and Glory, Fantasia on British Sea Songs, Rule Britannia, Jerusalem.
W 1996 roku Krakowskie Towarzystwo Przemysłowe postanowiło zorganizować replikę festiwalu w Krakowie, a sukces koncertu skłonił Towarzystwo do przekształcenia go w imprezę cykliczną.
Podczas jubileuszowego, dwudziestego koncertu usłyszymy utwory:
Antonin Dvořák, Uwertura koncertowa Karnawał
Henryk Wars, Koncert na fortepian i orkiestrę
Mieczysław Wajnberg, Mazur z cyklu Pieśni polskich
Giacomo Puccini, aria Chi il bel sogno z opery La Rondine
Gioachino Rossini, aria Una voce poco fa z opery Cyrulik sewilski
Wolfgang Amadeusz Mozart, duet Sull'aria...che soave zeffiretto z opery Wesele Figara
Piotr Czajkowski, Rok 1812. Uwertura koncertowa w tonacji Es-dur
Malcolm Arnold, A Grand, Grand Festival Overture
Léo Delibes, duet Viens, Mallika, les lianes en fleurs ... Dôme épais, le jasmin z opery Lakmé
Gioachino Rossini, Duetto buffo di due gatti
Edward Elgar, Pomp and Circumstance. Marsz nr 1 D-dur
Henry Wood, Fantasia on British Sea-Songs
Thomas Arne, Rule Britannia
Hubert Parry (orch. Elgar), Jerusalem
arr. B. Britten, God Save the Queen
Mazurek Dąbrowskiego,
które wykonają: Iwona Sobotka – sopran, Maria Forsström – mezzosopran (Szwecja), Piotr Orzechowski 'Pianohooligan' – fortepian, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Górecki Chamber Choir z dyrygentem Danielem Smithem (Australia).
Czas i miejsce: sobota, 12 września 2015, godz. 19.00, Filharmonia Krakowska
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.