Aktualności
53. Bydgoski Festiwal Muzyczny
2015-09-17
Tegoroczna edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego upływa pod hasłem „Europejskie dziedzictwo. Chopin – Paderewski – Górecki - Penderecki” i odbywa się w dniach 12 września – 4 października.
Jak napisała o programie festiwalu Eleonora Harendarska:
„Na dziedzictwo kulturowe Europy składa się wiele elementów, a niewątpliwie jednym z czołowych jest wpływ polskiej muzyki, dorobku jej twórców i dokonań na arenie międzynarodowej, zatem, kiedy mówimy o muzyce polskiej nie sposób nie myśleć też – europejskiej. W dziejach powszechnej historii muzyki na przestrzeni wieków XIX – XXI szczególnie zapisali się: Fryderyk Chopin – jako kwintesencja polskości w muzyce, patron Filharmonii Ignacy Jan Paderewski – postać emanująca pięknym, wzorcowym patriotyzmem, odbitym w jego partyturach, który jako pianista, kompozytor i mąż stanu nie ustawał w walce o niepodległość ojczyzny, Henryk Mikołaj Górecki – jeden z najoryginalniejszych twórców muzyki naszych czasów i Krzysztof Penderecki, który wciąż kreuje nowe oblicze muzyki światowej. Pragniemy bliżej przedstawić Państwu czterech naszych Rodaków, wybitne, charyzmatyczne Osobowości, Artystów świata i wszech czasów, których dzieła będą królować w programie tegorocznego Festiwalu. Polski charakter tegorocznej Imprezy dopełnią prezentacje utworów kolejnych wybitnych kompozytorów: Karłowicza, Kilara, Lutosławskiego, Perkowskiego, Regameya, Szymanowskiego czy Tansmana oraz aktualnie tworzących, jak Mikołaj Górecki i Marta Ptaszyńska.”
W ciągu festiwalowych dni usłyszymy zatem: Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina i Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego (18.09.), Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina i IV Symfonię „Tansman episody” op. 85 Henryka Mikołaja Góreckiego (19.09.), I Kwartet smyczkowy op. 62 “Już się zmierzcha” Henryka Mikołaja Góreckiego (21.09.).
22 września odbędzie się recital pieśni Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego, Piotra Perkowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Konstantego Regameya i Witolda Lutosławskiego, które wykonają Barbara Zamek (sopran) i Lech Napierała (fortepian).
Z kolei 23 września Motion Trio oraz Piotr Orzechowski wykonają m.in. Bukoliki Witolda Lutosławskiego, Orawę Wojciecha Kilara, The Last Waltz in Vienna Marty Ptaszyńskiej, Mazurka C-dur op.24 nr 2 Fryderyka Chopina oraz Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego.
Szczegółowy program festiwalu pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.