Aktualności
53. Bydgoski Festiwal Muzyczny
2015-09-17
Tegoroczna edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego upływa pod hasłem „Europejskie dziedzictwo. Chopin – Paderewski – Górecki - Penderecki” i odbywa się w dniach 12 września – 4 października.
Jak napisała o programie festiwalu Eleonora Harendarska:
„Na dziedzictwo kulturowe Europy składa się wiele elementów, a niewątpliwie jednym z czołowych jest wpływ polskiej muzyki, dorobku jej twórców i dokonań na arenie międzynarodowej, zatem, kiedy mówimy o muzyce polskiej nie sposób nie myśleć też – europejskiej. W dziejach powszechnej historii muzyki na przestrzeni wieków XIX – XXI szczególnie zapisali się: Fryderyk Chopin – jako kwintesencja polskości w muzyce, patron Filharmonii Ignacy Jan Paderewski – postać emanująca pięknym, wzorcowym patriotyzmem, odbitym w jego partyturach, który jako pianista, kompozytor i mąż stanu nie ustawał w walce o niepodległość ojczyzny, Henryk Mikołaj Górecki – jeden z najoryginalniejszych twórców muzyki naszych czasów i Krzysztof Penderecki, który wciąż kreuje nowe oblicze muzyki światowej. Pragniemy bliżej przedstawić Państwu czterech naszych Rodaków, wybitne, charyzmatyczne Osobowości, Artystów świata i wszech czasów, których dzieła będą królować w programie tegorocznego Festiwalu. Polski charakter tegorocznej Imprezy dopełnią prezentacje utworów kolejnych wybitnych kompozytorów: Karłowicza, Kilara, Lutosławskiego, Perkowskiego, Regameya, Szymanowskiego czy Tansmana oraz aktualnie tworzących, jak Mikołaj Górecki i Marta Ptaszyńska.”
W ciągu festiwalowych dni usłyszymy zatem: Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina i Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego (18.09.), Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina i IV Symfonię „Tansman episody” op. 85 Henryka Mikołaja Góreckiego (19.09.), I Kwartet smyczkowy op. 62 “Już się zmierzcha” Henryka Mikołaja Góreckiego (21.09.).
22 września odbędzie się recital pieśni Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego, Piotra Perkowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Konstantego Regameya i Witolda Lutosławskiego, które wykonają Barbara Zamek (sopran) i Lech Napierała (fortepian).
Z kolei 23 września Motion Trio oraz Piotr Orzechowski wykonają m.in. Bukoliki Witolda Lutosławskiego, Orawę Wojciecha Kilara, The Last Waltz in Vienna Marty Ptaszyńskiej, Mazurka C-dur op.24 nr 2 Fryderyka Chopina oraz Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego.
Szczegółowy program festiwalu pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.