Aktualności
53. Bydgoski Festiwal Muzyczny
2015-09-17
Tegoroczna edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego upływa pod hasłem „Europejskie dziedzictwo. Chopin – Paderewski – Górecki - Penderecki” i odbywa się w dniach 12 września – 4 października.
Jak napisała o programie festiwalu Eleonora Harendarska:
„Na dziedzictwo kulturowe Europy składa się wiele elementów, a niewątpliwie jednym z czołowych jest wpływ polskiej muzyki, dorobku jej twórców i dokonań na arenie międzynarodowej, zatem, kiedy mówimy o muzyce polskiej nie sposób nie myśleć też – europejskiej. W dziejach powszechnej historii muzyki na przestrzeni wieków XIX – XXI szczególnie zapisali się: Fryderyk Chopin – jako kwintesencja polskości w muzyce, patron Filharmonii Ignacy Jan Paderewski – postać emanująca pięknym, wzorcowym patriotyzmem, odbitym w jego partyturach, który jako pianista, kompozytor i mąż stanu nie ustawał w walce o niepodległość ojczyzny, Henryk Mikołaj Górecki – jeden z najoryginalniejszych twórców muzyki naszych czasów i Krzysztof Penderecki, który wciąż kreuje nowe oblicze muzyki światowej. Pragniemy bliżej przedstawić Państwu czterech naszych Rodaków, wybitne, charyzmatyczne Osobowości, Artystów świata i wszech czasów, których dzieła będą królować w programie tegorocznego Festiwalu. Polski charakter tegorocznej Imprezy dopełnią prezentacje utworów kolejnych wybitnych kompozytorów: Karłowicza, Kilara, Lutosławskiego, Perkowskiego, Regameya, Szymanowskiego czy Tansmana oraz aktualnie tworzących, jak Mikołaj Górecki i Marta Ptaszyńska.”
W ciągu festiwalowych dni usłyszymy zatem: Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina i Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego (18.09.), Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina i IV Symfonię „Tansman episody” op. 85 Henryka Mikołaja Góreckiego (19.09.), I Kwartet smyczkowy op. 62 “Już się zmierzcha” Henryka Mikołaja Góreckiego (21.09.).
22 września odbędzie się recital pieśni Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego, Piotra Perkowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Konstantego Regameya i Witolda Lutosławskiego, które wykonają Barbara Zamek (sopran) i Lech Napierała (fortepian).
Z kolei 23 września Motion Trio oraz Piotr Orzechowski wykonają m.in. Bukoliki Witolda Lutosławskiego, Orawę Wojciecha Kilara, The Last Waltz in Vienna Marty Ptaszyńskiej, Mazurka C-dur op.24 nr 2 Fryderyka Chopina oraz Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego.
Szczegółowy program festiwalu pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.