Aktualności
Sukces Dnia Edukacji Muzycznej 2015
2015-10-09
Dzień Edukacji Muzycznej już za nami. Tegoroczna edycja odbyła się 7 października w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W cyklu szkoleń, lekcji pokazowych i wykładów prowadzonych przez praktyków – nauczycieli, kompozytorów i autorów publikacji – uczestniczyli nauczyciele instrumentaliści całej Polski.
Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie szkoleniowe organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne – ma na celu wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami, prezentację metod nauczania oraz nowych publikacji nutowych wydawanych przez PWM i wydawnictwa współpracujące.
Podczas tegorocznej edycji zaproponowaliśmy nauczycielom gry na różnych instrumentach łącznie aż 15 zajęć warsztatowych (lekcji pokazowych z udziałem uczniów „Małej” i „Dużej” Miodowej) oraz wykładów.
Pani Ewa Zakrzewska zaprezentowała zagadnienia kameralistyki fortepianowej na 4 ręce / dwa fortepiany z wykorzystaniem publikacji nutowych dotyczących tej tematyki: Graj ze mną na cztery ręce i Piosenki mojego dzieciństwa Janiny Garści, Witaj Reksio! Zenona Kowalowskiego oraz Children's Songs From Europe Lajosa Pappa.
Podczas lekcji pokazowej p. dr Agnieszki Kopińskiej pt. Współczesna muzyka fortepianowa w szkole zaprezentowane zostały nowe utwory pedagogiczne Zygmunta Krauzego (Monodia i fuga, Dwie inwencje, Trzy etiudy), Improwizacje dziecięce Juliusza Łuciuka oraz Piano Time Jazz Pauline Hall. Uczniów do lekcji przygotowała p. Marzena Jasińska.
W programie znalazły się także zajęcia dla nauczycieli instrumentów smyczkowych.
Pan Prof. dr hab. Sławomir Tomasik omówił zagadnienia duetów skrzypcowych dla początkujących na podstawie publikacji swojego autorstwa pt. Duetowe co nieco, a towarzyszyli mu młodzi adepci gry skrzypcowej, przygotowani przez p. Beatę Karolak. Tematem warsztatów prowadzonych przez p. prof. dr. hab. Andrzeja Gębskiego była kameralistyka skrzypcowa, a omówione i zagrane zostały utwory z publikacji Aleksandra Pogorilca pt. Zbiór utworów na dwoje skrzypiec i fortepian oraz z serii Music Medals Violin.
Kwestię nauczania najmłodszych gry na wiolonczeli w bardzo interesujący sposób omówiła p. Ewa Groblewska i wraz ze swoimi uczniami zaprezentowała własne metody pedagogiczne na podstawie podręczników Małe ABC na wiolonczelę Antoniego Cofalika oraz Cello Time Starters Davida i Kathy Blackwellów (lekcja pt. Wiolonczela dla 6-latków).
Pan dr hab. Roman Hoffman wraz z trójką swoich kilkunastoletnich uczniów zaprezentował pokazową lekcję kameralistyki wiolonczelowej, podczas której pracował z nimi nad wybranymi utworami z publikacji Śpiewające wiolonczele Romualda Twardowski oraz Chamber Music for Violoncellos Arpáda Pejtsika. Prowadzący przedstawił metodę prowadzenia zajęć i sposoby, za pomocą których wspólnie z uczniami pracują nad właściwą artykulacją, dynamiką czy frazowaniem.
Nauczyciele gry na instrumentach dętych skorzystali z zajęć pt. Flet dla początkujących, prowadzonych przez p. Agnieszkę Prosowską-Iwicką (publikacje: James Rae, Flute Debut; seria Music Medals Flute) i lekcji pt. Klarnet dla początkujących zrealizowanej przez p. prof. dr hab. Romana Widaszka, podczas której uczniowie p. Artura Pachlewskiego zaprezentowali po dwie pozycje z publikacji Clarinet Debut Jamesa Rae oraz Ty też możesz grać! Adam Brzozowskiego, a prowadzący przedstawił różne możliwości ćwiczenia (m.in. odwrócenie dynamiki, akcentowanie artykulacji). Zagadnienia kameralistyki dętej na podstawie serii Ad Libitum oraz najnowszej publikacji Adama Brzozowskiego Zagrajmy razem! omówił p. Krzysztof Zbijowski. Na lekcję złożyły się m.in. praca z utworami, w których partie poszczególnych instrumentów zostały przez uczniów przygotowane samodzielnie, lecz nie były wcześniej wspólnie grane, a także wspólne czytanie a vista. Wszyscy nauczyciele instrumentaliści uczestniczyli także w lekcji zatytułowanej Kameralistyka na zespoły o różnych składach, którą prowadziły p. Maria Sterczyńska oraz p. Agnieszka Cypryk.
Na drugą część DEM złożyła się seria wykładów:
Korekta aparatu gry – prof. dr hab. Sławomir Tomasik
Improwizacja fortepianowa – dr hab. Wojciech Olszewski
Aranżacja – dr hab. Wojciech Olszewski
Klarnet i fortepian – polska muzyka kameralna – prof. dr hab. Roman Widaszek
Chopin w szkole – p. Marta Tabakiernik i p. Anna Andruchowycz z Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina
Rozmowa po latach z moim Mistrzem. Wokół Zagadnień gry skrzypcowej profesora Tadeusza Wrońskiego – prof. dr hab. Krzysztof Jakowicz
Wszystkie lekcje pokazowe i wykłady cieszyły się dużą popularnością wśród uczestników, wzbudzały entuzjastyczne reakcje i prowokowały do ożywionych dyskusji podczas przerw. Swoją obecnością zaszczycił nas także p. profesor Romuald Twardowski, którego liczne publikacje pedagogiczne znajdują się w ofercie PWM.
Na zakończenie tego pełnego wrażeń dnia mieliśmy przyjemność uczestniczyć w Koncercie Muzyki Filmowej w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej PSM II st. im. J. Elsnera pod dyrekcja p. Piotra Staniszewskiego. Młodzi muzycy zagrali utwory Wojciecha Kilara, Michała Lorenca i Macieja Zielińskiego.
Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do ogromnego sukcesu tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej. Szczególne podziękowania kierujemy do Dyrekcji i Grona Pedagogicznego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie na czele z p. dyrektor Iwoną Wagą-Parafiniak, p. wicedyrektor prof. Katarzyną Sokołowską i p. wicedyrektor Beatą Karolak. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za przybycie, prelegentom – za wspaniałe prezentacje, a uczniom za entuzjazm i zaangażowanie.
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej odbędzie się w przyszłym roku. W międzyczasie zapraszamy na stronę www.edu.pwm.com.pl, na której prezentowane są materiały metodyczne, nowości i recenzje naszych publikacji pedagogicznych.
Zachęcamy także do odwiedzenia strony wydarzenia na Facebooku, gdzie zamieściliśmy pierwsze relacje z DEM, a już niebawem dostępne będą także obszerna fotorelacja oraz reportaż filmowy z wydarzenia.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.