PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Sukces Dnia Edukacji Muzycznej 2015

2015-10-09

Dzień Edukacji Muzycznej już za nami. Tegoroczna edycja odbyła się 7 października w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W cyklu szkoleń, lekcji pokazowych i wykładów prowadzonych przez praktyków – nauczycieli, kompozytorów i autorów publikacji – uczestniczyli nauczyciele instrumentaliści całej Polski.


Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie szkoleniowe organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne – ma na celu wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami, prezentację metod nauczania oraz nowych publikacji nutowych wydawanych przez PWM i wydawnictwa współpracujące.

Podczas tegorocznej edycji zaproponowaliśmy nauczycielom gry na różnych instrumentach łącznie aż 15 zajęć warsztatowych (lekcji pokazowych z udziałem uczniów „Małej” i „Dużej” Miodowej) oraz wykładów.

Pani Ewa Zakrzewska zaprezentowała zagadnienia kameralistyki fortepianowej na 4 ręce / dwa fortepiany z wykorzystaniem publikacji nutowych dotyczących tej tematyki: Graj ze mną na cztery ręce i Piosenki mojego dzieciństwa Janiny Garści, Witaj Reksio! Zenona Kowalowskiego oraz Children's Songs From Europe Lajosa Pappa.

Podczas lekcji pokazowej p. dr Agnieszki Kopińskiej pt. Współczesna muzyka fortepianowa w szkole zaprezentowane zostały nowe utwory pedagogiczne Zygmunta Krauzego (Monodia i fuga, Dwie inwencje, Trzy etiudy), Improwizacje dziecięce Juliusza Łuciuka oraz Piano Time Jazz Pauline Hall. Uczniów do lekcji przygotowała p. Marzena Jasińska.

W programie znalazły się także zajęcia dla nauczycieli instrumentów smyczkowych.
Pan Prof. dr hab. Sławomir Tomasik omówił zagadnienia duetów skrzypcowych dla początkujących na podstawie publikacji swojego autorstwa pt. Duetowe co nieco, a towarzyszyli mu młodzi adepci gry skrzypcowej, przygotowani przez p. Beatę Karolak. Tematem warsztatów prowadzonych przez p. prof. dr. hab. Andrzeja Gębskiego była kameralistyka skrzypcowa, a omówione i zagrane zostały utwory z publikacji Aleksandra Pogorilca pt. Zbiór utworów na dwoje skrzypiec i fortepian oraz z serii Music Medals Violin.

Kwestię nauczania najmłodszych gry na wiolonczeli w bardzo interesujący sposób omówiła p. Ewa Groblewska i wraz ze swoimi uczniami zaprezentowała własne metody pedagogiczne na podstawie podręczników Małe ABC na wiolonczelę Antoniego Cofalika oraz Cello Time Starters Davida i Kathy Blackwellów (lekcja pt. Wiolonczela dla 6-latków).

Pan dr hab. Roman Hoffman wraz z trójką swoich kilkunastoletnich uczniów zaprezentował pokazową lekcję kameralistyki wiolonczelowej, podczas której pracował z nimi nad wybranymi utworami z publikacji Śpiewające wiolonczele Romualda Twardowski oraz Chamber Music for Violoncellos Arpáda Pejtsika. Prowadzący przedstawił metodę prowadzenia zajęć i sposoby, za pomocą których wspólnie z uczniami pracują nad właściwą artykulacją, dynamiką czy frazowaniem.

Nauczyciele gry na instrumentach dętych skorzystali z zajęć pt. Flet dla początkujących, prowadzonych przez p. Agnieszkę Prosowską-Iwicką (publikacje: James Rae, Flute Debut; seria Music Medals Flute) i lekcji pt. Klarnet dla początkujących zrealizowanej przez p. prof. dr hab. Romana Widaszka, podczas której uczniowie p. Artura Pachlewskiego zaprezentowali po dwie pozycje z publikacji Clarinet Debut Jamesa Rae oraz Ty też możesz grać! Adam Brzozowskiego, a prowadzący przedstawił różne możliwości ćwiczenia (m.in. odwrócenie dynamiki, akcentowanie artykulacji). Zagadnienia kameralistyki dętej na podstawie serii Ad Libitum oraz najnowszej publikacji Adama Brzozowskiego Zagrajmy razem! omówił p. Krzysztof Zbijowski. Na lekcję złożyły się m.in. praca z utworami, w których partie poszczególnych instrumentów zostały przez uczniów przygotowane samodzielnie, lecz nie były wcześniej wspólnie grane, a także wspólne czytanie a vista. Wszyscy nauczyciele instrumentaliści uczestniczyli także w lekcji zatytułowanej Kameralistyka na zespoły o różnych składach, którą prowadziły p. Maria Sterczyńska oraz p. Agnieszka Cypryk.

Na drugą część DEM złożyła się seria wykładów:
Korekta aparatu gry – prof. dr hab. Sławomir Tomasik
Improwizacja fortepianowa – dr hab. Wojciech Olszewski
Aranżacja – dr hab. Wojciech Olszewski
Klarnet i fortepian – polska muzyka kameralna – prof. dr hab. Roman Widaszek
Chopin w szkole – p. Marta Tabakiernik i p. Anna Andruchowycz z Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina
Rozmowa po latach z moim Mistrzem. Wokół Zagadnień gry skrzypcowej profesora Tadeusza Wrońskiego – prof. dr hab. Krzysztof Jakowicz

Wszystkie lekcje pokazowe i wykłady cieszyły się dużą popularnością wśród uczestników, wzbudzały entuzjastyczne reakcje i prowokowały do ożywionych dyskusji podczas przerw. Swoją obecnością zaszczycił nas także p. profesor Romuald Twardowski, którego liczne publikacje pedagogiczne znajdują się w ofercie PWM.

Na zakończenie tego pełnego wrażeń dnia mieliśmy przyjemność uczestniczyć w Koncercie Muzyki Filmowej w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej PSM II st. im. J. Elsnera pod dyrekcja p. Piotra Staniszewskiego. Młodzi muzycy zagrali utwory Wojciecha Kilara, Michała Lorenca i Macieja Zielińskiego.

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do ogromnego sukcesu tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej. Szczególne podziękowania kierujemy do Dyrekcji i Grona Pedagogicznego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie na czele z p. dyrektor Iwoną Wagą-Parafiniak, p. wicedyrektor prof. Katarzyną Sokołowską i p. wicedyrektor Beatą Karolak. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za przybycie, prelegentom – za wspaniałe prezentacje, a uczniom za entuzjazm i zaangażowanie.

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej odbędzie się w przyszłym roku. W międzyczasie zapraszamy na stronę www.edu.pwm.com.pl, na której prezentowane są materiały metodyczne, nowości i recenzje naszych publikacji pedagogicznych.

Zachęcamy także do odwiedzenia strony wydarzenia na Facebooku, gdzie zamieściliśmy pierwsze relacje z DEM, a już niebawem dostępne będą także obszerna fotorelacja oraz reportaż filmowy z wydarzenia.

Najczęściej czytane:

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.