Aktualności
Sukces Dnia Edukacji Muzycznej 2015
2015-10-09
Dzień Edukacji Muzycznej już za nami. Tegoroczna edycja odbyła się 7 października w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W cyklu szkoleń, lekcji pokazowych i wykładów prowadzonych przez praktyków – nauczycieli, kompozytorów i autorów publikacji – uczestniczyli nauczyciele instrumentaliści całej Polski.
Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie szkoleniowe organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne – ma na celu wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami, prezentację metod nauczania oraz nowych publikacji nutowych wydawanych przez PWM i wydawnictwa współpracujące.
Podczas tegorocznej edycji zaproponowaliśmy nauczycielom gry na różnych instrumentach łącznie aż 15 zajęć warsztatowych (lekcji pokazowych z udziałem uczniów „Małej” i „Dużej” Miodowej) oraz wykładów.
Pani Ewa Zakrzewska zaprezentowała zagadnienia kameralistyki fortepianowej na 4 ręce / dwa fortepiany z wykorzystaniem publikacji nutowych dotyczących tej tematyki: Graj ze mną na cztery ręce i Piosenki mojego dzieciństwa Janiny Garści, Witaj Reksio! Zenona Kowalowskiego oraz Children's Songs From Europe Lajosa Pappa.
Podczas lekcji pokazowej p. dr Agnieszki Kopińskiej pt. Współczesna muzyka fortepianowa w szkole zaprezentowane zostały nowe utwory pedagogiczne Zygmunta Krauzego (Monodia i fuga, Dwie inwencje, Trzy etiudy), Improwizacje dziecięce Juliusza Łuciuka oraz Piano Time Jazz Pauline Hall. Uczniów do lekcji przygotowała p. Marzena Jasińska.
W programie znalazły się także zajęcia dla nauczycieli instrumentów smyczkowych.
Pan Prof. dr hab. Sławomir Tomasik omówił zagadnienia duetów skrzypcowych dla początkujących na podstawie publikacji swojego autorstwa pt. Duetowe co nieco, a towarzyszyli mu młodzi adepci gry skrzypcowej, przygotowani przez p. Beatę Karolak. Tematem warsztatów prowadzonych przez p. prof. dr. hab. Andrzeja Gębskiego była kameralistyka skrzypcowa, a omówione i zagrane zostały utwory z publikacji Aleksandra Pogorilca pt. Zbiór utworów na dwoje skrzypiec i fortepian oraz z serii Music Medals Violin.
Kwestię nauczania najmłodszych gry na wiolonczeli w bardzo interesujący sposób omówiła p. Ewa Groblewska i wraz ze swoimi uczniami zaprezentowała własne metody pedagogiczne na podstawie podręczników Małe ABC na wiolonczelę Antoniego Cofalika oraz Cello Time Starters Davida i Kathy Blackwellów (lekcja pt. Wiolonczela dla 6-latków).
Pan dr hab. Roman Hoffman wraz z trójką swoich kilkunastoletnich uczniów zaprezentował pokazową lekcję kameralistyki wiolonczelowej, podczas której pracował z nimi nad wybranymi utworami z publikacji Śpiewające wiolonczele Romualda Twardowski oraz Chamber Music for Violoncellos Arpáda Pejtsika. Prowadzący przedstawił metodę prowadzenia zajęć i sposoby, za pomocą których wspólnie z uczniami pracują nad właściwą artykulacją, dynamiką czy frazowaniem.
Nauczyciele gry na instrumentach dętych skorzystali z zajęć pt. Flet dla początkujących, prowadzonych przez p. Agnieszkę Prosowską-Iwicką (publikacje: James Rae, Flute Debut; seria Music Medals Flute) i lekcji pt. Klarnet dla początkujących zrealizowanej przez p. prof. dr hab. Romana Widaszka, podczas której uczniowie p. Artura Pachlewskiego zaprezentowali po dwie pozycje z publikacji Clarinet Debut Jamesa Rae oraz Ty też możesz grać! Adam Brzozowskiego, a prowadzący przedstawił różne możliwości ćwiczenia (m.in. odwrócenie dynamiki, akcentowanie artykulacji). Zagadnienia kameralistyki dętej na podstawie serii Ad Libitum oraz najnowszej publikacji Adama Brzozowskiego Zagrajmy razem! omówił p. Krzysztof Zbijowski. Na lekcję złożyły się m.in. praca z utworami, w których partie poszczególnych instrumentów zostały przez uczniów przygotowane samodzielnie, lecz nie były wcześniej wspólnie grane, a także wspólne czytanie a vista. Wszyscy nauczyciele instrumentaliści uczestniczyli także w lekcji zatytułowanej Kameralistyka na zespoły o różnych składach, którą prowadziły p. Maria Sterczyńska oraz p. Agnieszka Cypryk.
Na drugą część DEM złożyła się seria wykładów:
Korekta aparatu gry – prof. dr hab. Sławomir Tomasik
Improwizacja fortepianowa – dr hab. Wojciech Olszewski
Aranżacja – dr hab. Wojciech Olszewski
Klarnet i fortepian – polska muzyka kameralna – prof. dr hab. Roman Widaszek
Chopin w szkole – p. Marta Tabakiernik i p. Anna Andruchowycz z Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina
Rozmowa po latach z moim Mistrzem. Wokół Zagadnień gry skrzypcowej profesora Tadeusza Wrońskiego – prof. dr hab. Krzysztof Jakowicz
Wszystkie lekcje pokazowe i wykłady cieszyły się dużą popularnością wśród uczestników, wzbudzały entuzjastyczne reakcje i prowokowały do ożywionych dyskusji podczas przerw. Swoją obecnością zaszczycił nas także p. profesor Romuald Twardowski, którego liczne publikacje pedagogiczne znajdują się w ofercie PWM.
Na zakończenie tego pełnego wrażeń dnia mieliśmy przyjemność uczestniczyć w Koncercie Muzyki Filmowej w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej PSM II st. im. J. Elsnera pod dyrekcja p. Piotra Staniszewskiego. Młodzi muzycy zagrali utwory Wojciecha Kilara, Michała Lorenca i Macieja Zielińskiego.
Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do ogromnego sukcesu tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej. Szczególne podziękowania kierujemy do Dyrekcji i Grona Pedagogicznego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie na czele z p. dyrektor Iwoną Wagą-Parafiniak, p. wicedyrektor prof. Katarzyną Sokołowską i p. wicedyrektor Beatą Karolak. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za przybycie, prelegentom – za wspaniałe prezentacje, a uczniom za entuzjazm i zaangażowanie.
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej odbędzie się w przyszłym roku. W międzyczasie zapraszamy na stronę www.edu.pwm.com.pl, na której prezentowane są materiały metodyczne, nowości i recenzje naszych publikacji pedagogicznych.
Zachęcamy także do odwiedzenia strony wydarzenia na Facebooku, gdzie zamieściliśmy pierwsze relacje z DEM, a już niebawem dostępne będą także obszerna fotorelacja oraz reportaż filmowy z wydarzenia.
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.