Aktualności
Aleksandra Kurzak w Filharmonii Narodowej
2015-12-03
W najbliższą sobotę 5 grudnia w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert, na którym Aleksandra Kurzak wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka wykona wybrane pieśni Richarda Straussa oraz trzy arie z oper Wolfganga Amadeusza Mozarta. Po koncercie będzie możliwość zakupienia książki - wywiadu z Aleksandrą Kurzak "Si, Amore" oraz zdobycia autografu.
Podczas koncertu usłyszymy arie z oper Mozarta: "Come scoglio" - aria Fiordiligi z I aktu opery "Cosi fan tutte", "Porgi amor" - aria Hrabiny z II aktu opery "Wesele Figara", "Non mi dir" - aria Donny Anny z II aktu opery "Don Giovanni", oraz pieśni na głos i orkiestrę "Als mir dein Lied erklang" op. 68 nr 4, "Morgen" op. 27 nr 4, "Allerseelen" op. 10 nr 8, "Verführung" op. 33 nr 1, "An die Nacht" op. 68 nr 1, "Cäcilie" op. 27 nr 2 Richarda Straussa. Ponadto stołeczni filharmonicy zaprezentują Symfonię nr 25 g-moll KV 183 Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz VII Symfonię h-moll „Niedokończoną” Franza Schuberta.
Aleksandra Kurzak to gwiazda o międzynarodowej renomie, najbardziej znana na świecie polska śpiewaczka operowa, sopran najwyższej klasy. Jako pierwsza śpiewaczka w historii polskiej wokalistyki operowej podpisała ekskluzywny kontrakt fonograficzny z wytwórnią Decca Classics. Przyszła na świat w Brzegu Dolnym 7 sierpnia 1977 roku. Wychowała się we Wrocławiu w rodzinie muzyków: jej mama Jolanta Żmurko jest sopranistką, solistką Opery Wrocławskiej, ojciec Ryszard Kurzak jest waltornistą i wykładowcą na wrocławskiej Akademii Muzycznej. Już jako mała dziewczynka często przebywała za kulisami spektakli operowych, ucząc się na pamięć wielu słynnych arii. W wieku 7 lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach i fortepianie.
Ukończyła klasę skrzypiec w Szkole Muzycznej I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Mama była jej pierwszą nauczycielką śpiewu, a decyzję, że będzie zdawała na Wydział Wokalny wrocławskiej Akademii Muzycznej, podjęła tuż przed maturą. Studia ukończyła z wyróżnieniem, naukę kontynuowała w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu i w Międzynarodowym Studiu Operowym przy tamtejszym Staatsoper. Po raz pierwszy na scenie pojawiła się podczas studiów w roli Zuzanny w "Weselu Figara" Mozarta w Operze Wrocławskiej, u boku swojej mamy Jolanty Żmurko.
Od 2001 do 2007 roku była związana ze Staatsoper w Hamburgu, przez pierwsze dwa sezony w Międzynarodowym Studiu Operowym, a później jako solistka tej opery. W 2004 roku zadebiutowała na dwóch najbardziej prestiżowych scenach operowych świata: Metropolitan Opera w Nowym Jorku i Royal Opera House Covent Garden w Londynie.
Występowała na scenach największych teatrów operowych, m.in. Wiener Staatsoper, Theater an der Wien, Opera Bastille w Paryżu, Teatro alla Scala w Mediolanie, Deutsche Staatsoper oraz Deutsche Oper w Berlinie, Bayerische Staatsoper w Monachium, Opernhaus w Zurychu, Teatro La Fenice w Wenecji, Teatro Regio di Torino, Arena di Verona, Lyric Opera House w Chicago, Los Angeles Opera, Seattle Opera, San Francisco Opera, Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu, Teatro Real w Madrycie, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie.
Aleksandra Kurzak jest laureatką konkursów wokalnych w Warszawie, Helsinkach, Barcelonie i Kantonie oraz zdobywczynią wielu prestiżowych nagród. Dwukrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki oraz stypendium fundacji Crescendum Est-Polonia Aleksandra Gudzowatego. Otrzymała również nagrodę Prezydenta Wrocławia, Wojewody Dolnośląskiego, oraz Wrocławską Nagrodę Muzyczną. W 2015 roku otrzymała International Opera Awards 2015, zwaną „Operowym Oscarem”. 15 czerwca 2015 Aleksandra Kurzak została laureatką Bachtrack Opera Award, którą otrzymała jako najlepsza śpiewaczka sezonu. 1 lipca 2015 została odznaczona przez prezydenta Bronisława Komorowskiego złotym krzyżem zasługi za działalność twórczą i artystyczną.
Więcej o książce "Si, Amore" pod tym linkiem.
fot. Górajka Foto Studio
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.