PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Aleksandra Kurzak w Filharmonii Narodowej

2015-12-03

W najbliższą sobotę 5 grudnia w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert, na którym Aleksandra Kurzak wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka wykona wybrane pieśni Richarda Straussa oraz trzy arie z oper Wolfganga Amadeusza Mozarta. Po koncercie będzie możliwość zakupienia książki - wywiadu z Aleksandrą Kurzak "Si, Amore" oraz zdobycia autografu.

 

Podczas koncertu usłyszymy arie z oper Mozarta: "Come scoglio" - aria Fiordiligi z I aktu opery "Cosi fan tutte", "Porgi amor" - aria Hrabiny z II aktu opery "Wesele Figara", "Non mi dir" - aria Donny Anny z II aktu opery "Don Giovanni", oraz pieśni na głos i orkiestrę "Als mir dein Lied erklang" op. 68 nr 4, "Morgen" op. 27 nr 4, "Allerseelen" op. 10 nr 8, "Verführung" op. 33 nr 1, "An die Nacht" op. 68 nr 1, "Cäcilie" op. 27 nr 2 Richarda Straussa. Ponadto stołeczni filharmonicy zaprezentują Symfonię nr 25 g-moll KV 183 Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz VII Symfonię h-moll „Niedokończoną” Franza Schuberta.

 

Aleksandra Kurzak to gwiazda o międzynarodowej renomie, najbardziej znana na świecie polska śpiewaczka operowa, sopran najwyższej klasy. Jako pierwsza śpiewaczka w historii polskiej wokalistyki operowej podpisała ekskluzywny kontrakt fonograficzny z wytwórnią Decca Classics. Przyszła na świat w Brzegu Dolnym 7 sierpnia 1977 roku. Wychowała się we Wrocławiu w rodzinie muzyków: jej mama Jolanta Żmurko jest sopranistką, solistką Opery Wrocławskiej, ojciec Ryszard Kurzak jest waltornistą i wykładowcą na wrocławskiej Akademii Muzycznej. Już jako mała dziewczynka często przebywała za kulisami spektakli operowych, ucząc się na pamięć wielu słynnych arii. W wieku 7 lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach i fortepianie.

 

Ukończyła klasę skrzypiec w Szkole Muzycznej I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Mama była jej pierwszą nauczycielką śpiewu, a decyzję, że będzie zdawała na Wydział Wokalny wrocławskiej Akademii Muzycznej, podjęła tuż przed maturą. Studia ukończyła z wyróżnieniem, naukę kontynuowała w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu i w Międzynarodowym Studiu Operowym przy tamtejszym Staatsoper. Po raz pierwszy na scenie pojawiła się podczas studiów w roli Zuzanny w "Weselu Figara" Mozarta w Operze Wrocławskiej, u boku swojej mamy Jolanty Żmurko.

 

Od 2001 do 2007 roku była związana ze Staatsoper w Hamburgu, przez pierwsze dwa sezony w Międzynarodowym Studiu Operowym, a później jako solistka tej opery. W 2004 roku zadebiutowała na dwóch najbardziej prestiżowych scenach operowych świata: Metropolitan Opera w Nowym Jorku i Royal Opera House Covent Garden w Londynie.

 

Występowała na scenach największych teatrów operowych, m.in. Wiener Staatsoper, Theater an der Wien, Opera Bastille w Paryżu, Teatro alla Scala w Mediolanie, Deutsche Staatsoper oraz Deutsche Oper w Berlinie, Bayerische Staatsoper w Monachium, Opernhaus w Zurychu, Teatro La Fenice w Wenecji, Teatro Regio di Torino, Arena di Verona, Lyric Opera House w Chicago, Los Angeles Opera, Seattle Opera, San Francisco Opera, Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu, Teatro Real w Madrycie, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie.

 

Aleksandra Kurzak jest laureatką konkursów wokalnych w Warszawie, Helsinkach, Barcelonie i Kantonie oraz zdobywczynią wielu prestiżowych nagród. Dwukrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki oraz stypendium fundacji Crescendum Est-Polonia Aleksandra Gudzowatego. Otrzymała również nagrodę Prezydenta Wrocławia, Wojewody Dolnośląskiego, oraz Wrocławską Nagrodę Muzyczną. W 2015 roku otrzymała International Opera Awards 2015, zwaną „Operowym Oscarem”. 15 czerwca 2015 Aleksandra Kurzak została laureatką Bachtrack Opera Award, którą otrzymała jako najlepsza śpiewaczka sezonu. 1 lipca 2015 została odznaczona przez prezydenta Bronisława Komorowskiego złotym krzyżem zasługi za działalność twórczą i artystyczną.

 

Więcej o książce "Si, Amore" pod tym linkiem.

 

fot. Górajka Foto Studio

Najczęściej czytane:

Operowa premiera dekady – Historia pewnego utworu

W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.

Koncertowy finał Konkursu Kompozytorskiego "Piesomen Antropon"

Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.

Warsztaty Młodego Redaktora Muzycznego zakończone!

W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.

Rusza 12. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.

Nie tylko nauczyciel Chopina. Odkryj historię Józefa Elsnera

Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.

 

Karol Szymanowski bohaterem słuchowiska w reżyserii Mateusza Pakuły. Premiera radiowa już w czerwcu.

Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.

 

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.