Aktualności
Zdobywca Oscara Alexandre Desplat kolejnym laureatem Nagrody Kilara!
2016-05-17
Z dumą ogłaszamy laureata drugiej edycji Nagrody Kilara. Rada merytoryczna jednogłośnie zdecydowała o uhonorowaniu tym prestiżowym wyróżnieniem wybitnego francuskiego kompozytora, dyrygenta, zdobywcę Oscara, Złotego Globu i dwóch nagród BAFTA – Alexandre’a Desplata. Autor muzyki do takich filmów jak: „Grand Budapest Hotel”, „Operacja Argo”, „Gra tajemnic”, „Jak zostać Królem”, „Drzewo życia”, a w sumie do ponad 140 soundtracków światowego kina, w tym trzech produkcji filmowych Romana Polańskiego, odwiedzi Polskę po raz pierwszy! Kompozytor odbierze nagrodę podczas gali „Scoring4Polanski” organizowanej w ramach 9. FMF.
Rada merytoryczna Nagrody Kilara, którą tworzą przedstawiciele najważniejszych polskich instytucji kultury, jednogłośnie zadecydowała uhonorować francuskiego kompozytora — Alexandre’a Desplata. Kapitułę honorową ustanowionej w 2014 roku przez Prezydentów Miast Krakowa i Katowic Nagrody tworzą wybitni polscy twórcy muzyki i filmu: prof. Krzysztof Penderecki, Andrzej Wajda, Roman Polański oraz Krzysztof Zanussi.
"Nie mieliśmy żadnych wątpliwości. To rzadka sytuacja, kiedy grono tak różnorodne, reprezentujące różne obszary kultury i biznesu muzycznego decyduje tak jednogłośnie. Spośród nazwisk kompozytorów przedstawionych do Nagrody przez FMF, Alexandre Desplat był absolutnie oczywistym wyborem dla wszystkich. Jego muzyka posiada własną, kunsztowną dramaturgię, jest troskliwie dopasowana do charakterów aktorów, podkreśla ich grę, dodaje im nowego wymiaru, a przy tym pozostaje na wskroś klasyczna, wskazując na wybitne wyczucie rzemiosła” — mówi Robert Piaskowski, przewodniczący Rady merytorycznej Nagrody i dyrektor artystyczny FMF.
Alexandre Desplat jest jednym z najpłodniejszych i najbardziej wczechstronnych kompozytorów europejskiego i światowego kina. Po stworzeniu muzyki do ponad pięćdziesięciu filmów kina europejskiego udało mu przebić się w Hollywood. Przełomem w jego karierze była ścieżka dźwiękowa do filmu Petera Webbera „Dziewczyna z perłą” (2003), za którą otrzymał nominacje do: Złotego Globu, nagrody BAFTA i Europejskiej Nagrody Filmowej. Pracował u boku tak wybitnych filmowców jak: Roman Polański, David Fincher, Wes Anderson, Tom Hooper, Stephen Frears, David Yates, Terence Malik, Philippe de Broca, Francis Girod. Jest autorem muzyki do niemal stu czterdziestu filmów, w tym także trzech filmów Romana Polańskiego — „Rzeź”, „Wenus w futrze” i „Autor widmo”.
Desplat wciąż pozostaje jednym z najpopularniejszych i najbardziej rozchwytywanych kompozytorów muzyki filmowej na świecie. Nominowany do wielu prestiżowych nagród, m.in. do ośmiu Oscarów (w tym dwukrotnie w 2015 za „Grand Budapest Hotel” i „Grę tajemnic”), ośmiu Złotych Globów, siedmiu nagród BAFTA, pięciu nagród Grammy, ośmiu Cezarów i nagród podczas World Soundtrack Award, a także dwóch Polskich Nagród Filmowych. Jest laureatem Oscara, Złotego Globu, nagród BAFTA i Grammy, trzech Cezarów, Srebrnego Lwa, dwóch Europejskich Nagród Filmowych, pięciu BMI Film Music Award i ośmiu nagród World Soundtrack Award.
„To wielki honor zostać laureatem Nagrody im. Wojciecha Kilara, kompozytora, którego długo podziwiałem, i który wywarł znaczący wpływ na mnie jako kompozytora, podobnie jak na wielu kompozytorów mojego pokolenia” — napisał Desplat w odpowiedzi na decyzję Kapituły Nagrody. — „Nie mogę się doczekać swojej pierwszej wizyty w Polsce, podczas której spotka mnie tak wielki honor. To będzie z pewnością wspaniały hołd dla wielkiego Romana Polańskiego, artysty i człowieka, którego cenię i podziwiam, i którego mam szczęście nazywać swoim przyjacielem".
Kompozytor przyjął zaproszenie i odwiedzi Polskę po raz pierwszy. Ceremonia wręczenia Nagrody Kilara odbędzie się 24 maja 2016 roku w Sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach podczas koncertu „Scoring4Polański” w ramach 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Dzień później, 25 maja, Desplat odwiedzi także Kraków. Jego utwory zostaną zaprezentowane publiczności na dwóch Galach „Scoring4Polanski”, a także podczas „Gali Muzyki Filmowej: Animacje” w TAURON Arenie Kraków 28 maja o godz. 17.00.
Obok statuetki i tytułu, laureat uzyskuje prawo do ufundowania sesji nagraniowej swojej muzyki w oparciu o sekcję smyczkową dowolnej orkiestry ze Śląska lub Krakowa, albo zorganizowanie pełnego koncertu z retrospektywą dzieł laureata na kolejnym festiwalu.
Pierwszym laureatem Nagrody Kilara w 2015 roku został Eliot Goldenthal, jeden z najznakomitszych kompozytorów światowej muzyki filmowej, zdobywca Oscara, Złotego Globu i World Soundtrack Award, twórca muzyki do takich hitów kina światowego jak „Frida” (2002), „Tytus Andronikus” (1999), „Wywiad z Wampirem” (1994), „Obcy 3” (1992) i wielu innych.
Nagroda Kilara jest wręczana wyjątkowym i oryginalnym kompozytorom muzyki filmowej za całokształt twórczości. Nominowani są do niej twórcy, którzy pozostają wierni tradycyjnej sztuce komponowania, samodzielnie tworzący instrumentację, piszący utwory, które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności, kompozytorzy sprawnie posługujący się językiem muzycznym, kreatywnie operują kolorystyką, barwą i fakturą. Nagroda wyróżniać będzie twórców, którzy podobnie jak Wojciech Kilar traktowali muzykę filmową na równi z autonomiczną, poświęcając jej tworzeniu tyle samo wagi i skupienia. Twórców, którzy czerpią z ludowych melodii, nawiązują do narodowych tradycji muzycznych, przedkładają lokalny sznyt i tożsamość nad postmodernistyczny pęd globalizujący także muzykę. Kryteria wyróżnienia Nagrodą im. Wojciecha Kilara negują dążenie do industrializacji muzyki filmowej i nagromadzenia efektów. Ufundowanie niniejszej nagrody jest zabraniem głosu w debacie zestawiającej tradycyjną sztukę komponowania muzyki filmowej z jej taśmową, biznesową alternatywą.
Celem ustanowienia Nagrody jest przede wszystkim pielęgnowanie pamięci o wybitnym kompozytorze i promowanie etosu twórcy, współpraca kulturalna i filmowa obydwu ważnych miast, budowanie silnego wizerunku branżowego Krakowa i Katowic w międzynarodowym przemyśle filmowym i nagraniowym oraz podkreślanie wagi kompozytorów interdyscyplinarnym świecie filmu.
Radę merytoryczną tworzą: Daniel Cichy - redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Mateusz Matyszkowicz - dyrektor TVP Kultura, Andrzej Kosowski - dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, Magdalena Sroka - dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Magdalena Wojewoda - dyrektor programowa RMF Classic, Robert Piaskowski - dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie (przewodniczący Rady Merytorycznej), Joanna Wnuk-Nazarowa – dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Piotr Zaczkowski - dyrektor Instytucji Kultury Katowice Miasto Ogrodów.
(Fot. Brigitte Lacombe)
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.