PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Zdobywca Oscara Alexandre Desplat kolejnym laureatem Nagrody Kilara!

2016-05-17

Z dumą ogłaszamy laureata drugiej edycji Nagrody Kilara. Rada merytoryczna jednogłośnie zdecydowała o uhonorowaniu tym prestiżowym wyróżnieniem wybitnego francuskiego kompozytora, dyrygenta, zdobywcę Oscara, Złotego Globu i dwóch nagród BAFTA – Alexandre’a Desplata. Autor muzyki do takich filmów jak: „Grand Budapest Hotel”, „Operacja Argo”, „Gra tajemnic”, „Jak zostać Królem”, „Drzewo życia”, a w sumie do ponad 140 soundtracków światowego kina, w tym trzech produkcji filmowych Romana Polańskiego, odwiedzi Polskę po raz pierwszy! Kompozytor odbierze nagrodę podczas gali „Scoring4Polanski” organizowanej w ramach 9. FMF.

 

Rada merytoryczna Nagrody Kilara, którą tworzą przedstawiciele najważniejszych polskich instytucji kultury, jednogłośnie zadecydowała uhonorować francuskiego kompozytora — Alexandre’a Desplata. Kapitułę honorową ustanowionej w 2014 roku przez Prezydentów Miast Krakowa i Katowic Nagrody tworzą wybitni polscy twórcy muzyki i filmu: prof. Krzysztof Penderecki, Andrzej Wajda, Roman Polański oraz Krzysztof Zanussi.

 

"Nie mieliśmy żadnych wątpliwości. To rzadka sytuacja, kiedy grono tak różnorodne, reprezentujące różne obszary kultury i biznesu muzycznego decyduje tak jednogłośnie. Spośród nazwisk kompozytorów przedstawionych do Nagrody przez FMF, Alexandre Desplat był absolutnie oczywistym wyborem dla wszystkich. Jego muzyka posiada własną, kunsztowną dramaturgię, jest troskliwie dopasowana do charakterów aktorów, podkreśla ich grę, dodaje im nowego wymiaru, a przy tym pozostaje na wskroś klasyczna, wskazując na wybitne wyczucie rzemiosła” — mówi Robert Piaskowski, przewodniczący Rady merytorycznej Nagrody i dyrektor artystyczny FMF.


Alexandre Desplat jest jednym z najpłodniejszych i najbardziej wczechstronnych kompozytorów europejskiego i światowego kina. Po stworzeniu muzyki do ponad pięćdziesięciu filmów kina europejskiego udało mu przebić się w Hollywood. Przełomem w jego karierze była ścieżka dźwiękowa do filmu Petera Webbera „Dziewczyna z perłą” (2003), za którą otrzymał nominacje do: Złotego Globu, nagrody BAFTA i Europejskiej Nagrody Filmowej. Pracował u boku tak wybitnych filmowców jak: Roman Polański, David Fincher, Wes Anderson, Tom Hooper, Stephen Frears, David Yates, Terence Malik, Philippe de Broca, Francis Girod. Jest autorem muzyki do niemal stu czterdziestu filmów, w tym także trzech filmów Romana Polańskiego — „Rzeź”, „Wenus w futrze” i „Autor widmo”.


Desplat wciąż pozostaje jednym z najpopularniejszych i najbardziej rozchwytywanych kompozytorów muzyki filmowej na świecie. Nominowany do wielu prestiżowych nagród, m.in. do ośmiu Oscarów (w tym dwukrotnie w 2015 za „Grand Budapest Hotel” i „Grę tajemnic”), ośmiu Złotych Globów, siedmiu nagród BAFTA, pięciu nagród Grammy, ośmiu Cezarów i nagród podczas World Soundtrack Award, a także dwóch Polskich Nagród Filmowych. Jest laureatem Oscara, Złotego Globu, nagród BAFTA i Grammy, trzech Cezarów, Srebrnego Lwa, dwóch Europejskich Nagród Filmowych, pięciu BMI Film Music Award i ośmiu nagród World Soundtrack Award.

„To wielki honor zostać laureatem Nagrody im. Wojciecha Kilara, kompozytora, którego długo podziwiałem, i który wywarł znaczący wpływ na mnie jako kompozytora, podobnie jak na wielu kompozytorów mojego pokolenia” — napisał Desplat w odpowiedzi na decyzję Kapituły Nagrody. — „Nie mogę się doczekać swojej pierwszej wizyty w Polsce, podczas której spotka mnie tak wielki honor. To będzie z pewnością wspaniały hołd dla wielkiego Romana Polańskiego, artysty i człowieka, którego cenię i podziwiam, i którego mam szczęście nazywać swoim przyjacielem".


Kompozytor przyjął zaproszenie i odwiedzi Polskę po raz pierwszy. Ceremonia wręczenia Nagrody Kilara odbędzie się 24 maja 2016 roku w Sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach podczas koncertu „Scoring4Polański” w ramach 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Dzień później, 25 maja, Desplat odwiedzi także Kraków. Jego utwory zostaną zaprezentowane publiczności na dwóch Galach „Scoring4Polanski”, a także podczas „Gali Muzyki Filmowej: Animacje” w TAURON Arenie Kraków 28 maja o godz. 17.00.


Obok statuetki i tytułu, laureat uzyskuje prawo do ufundowania sesji nagraniowej swojej muzyki w oparciu o sekcję smyczkową dowolnej orkiestry ze Śląska lub Krakowa, albo zorganizowanie pełnego koncertu z retrospektywą dzieł laureata na kolejnym festiwalu.


Pierwszym laureatem Nagrody Kilara w 2015 roku został Eliot Goldenthal, jeden z najznakomitszych kompozytorów światowej muzyki filmowej, zdobywca Oscara, Złotego Globu i World Soundtrack Award, twórca muzyki do takich hitów kina światowego jak „Frida” (2002), „Tytus Andronikus” (1999), „Wywiad z Wampirem” (1994), „Obcy 3” (1992) i wielu innych.


Nagroda Kilara jest wręczana wyjątkowym i oryginalnym kompozytorom muzyki filmowej za całokształt twórczości. Nominowani są do niej twórcy, którzy pozostają wierni tradycyjnej sztuce komponowania, samodzielnie tworzący instrumentację, piszący utwory, które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności, kompozytorzy sprawnie posługujący się językiem muzycznym, kreatywnie operują kolorystyką, barwą i fakturą. Nagroda wyróżniać będzie twórców, którzy podobnie jak Wojciech Kilar traktowali muzykę filmową na równi z autonomiczną, poświęcając jej tworzeniu tyle samo wagi i skupienia. Twórców, którzy czerpią z ludowych melodii, nawiązują do narodowych tradycji muzycznych, przedkładają lokalny sznyt i tożsamość nad postmodernistyczny pęd globalizujący także muzykę. Kryteria wyróżnienia Nagrodą im. Wojciecha Kilara negują dążenie do industrializacji muzyki filmowej i nagromadzenia efektów. Ufundowanie niniejszej nagrody jest zabraniem głosu w debacie zestawiającej tradycyjną sztukę komponowania muzyki filmowej z jej taśmową, biznesową alternatywą.


Celem ustanowienia Nagrody jest przede wszystkim pielęgnowanie pamięci o wybitnym kompozytorze i promowanie etosu twórcy, współpraca kulturalna i filmowa obydwu ważnych miast, budowanie silnego wizerunku branżowego Krakowa i Katowic w międzynarodowym przemyśle filmowym i nagraniowym oraz podkreślanie wagi kompozytorów interdyscyplinarnym świecie filmu.


Radę merytoryczną tworzą: Daniel Cichy - redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Mateusz Matyszkowicz - dyrektor TVP Kultura, Andrzej Kosowski - dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, Magdalena Sroka - dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Magdalena Wojewoda - dyrektor programowa RMF Classic, Robert Piaskowski - dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie (przewodniczący Rady Merytorycznej), Joanna Wnuk-Nazarowa – dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Piotr Zaczkowski - dyrektor Instytucji Kultury Katowice Miasto Ogrodów.

(Fot. Brigitte Lacombe)

Najczęściej czytane:

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.