PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Zdobywca Oscara Alexandre Desplat kolejnym laureatem Nagrody Kilara!

2016-05-17

Z dumą ogłaszamy laureata drugiej edycji Nagrody Kilara. Rada merytoryczna jednogłośnie zdecydowała o uhonorowaniu tym prestiżowym wyróżnieniem wybitnego francuskiego kompozytora, dyrygenta, zdobywcę Oscara, Złotego Globu i dwóch nagród BAFTA – Alexandre’a Desplata. Autor muzyki do takich filmów jak: „Grand Budapest Hotel”, „Operacja Argo”, „Gra tajemnic”, „Jak zostać Królem”, „Drzewo życia”, a w sumie do ponad 140 soundtracków światowego kina, w tym trzech produkcji filmowych Romana Polańskiego, odwiedzi Polskę po raz pierwszy! Kompozytor odbierze nagrodę podczas gali „Scoring4Polanski” organizowanej w ramach 9. FMF.

 

Rada merytoryczna Nagrody Kilara, którą tworzą przedstawiciele najważniejszych polskich instytucji kultury, jednogłośnie zadecydowała uhonorować francuskiego kompozytora — Alexandre’a Desplata. Kapitułę honorową ustanowionej w 2014 roku przez Prezydentów Miast Krakowa i Katowic Nagrody tworzą wybitni polscy twórcy muzyki i filmu: prof. Krzysztof Penderecki, Andrzej Wajda, Roman Polański oraz Krzysztof Zanussi.

 

"Nie mieliśmy żadnych wątpliwości. To rzadka sytuacja, kiedy grono tak różnorodne, reprezentujące różne obszary kultury i biznesu muzycznego decyduje tak jednogłośnie. Spośród nazwisk kompozytorów przedstawionych do Nagrody przez FMF, Alexandre Desplat był absolutnie oczywistym wyborem dla wszystkich. Jego muzyka posiada własną, kunsztowną dramaturgię, jest troskliwie dopasowana do charakterów aktorów, podkreśla ich grę, dodaje im nowego wymiaru, a przy tym pozostaje na wskroś klasyczna, wskazując na wybitne wyczucie rzemiosła” — mówi Robert Piaskowski, przewodniczący Rady merytorycznej Nagrody i dyrektor artystyczny FMF.


Alexandre Desplat jest jednym z najpłodniejszych i najbardziej wczechstronnych kompozytorów europejskiego i światowego kina. Po stworzeniu muzyki do ponad pięćdziesięciu filmów kina europejskiego udało mu przebić się w Hollywood. Przełomem w jego karierze była ścieżka dźwiękowa do filmu Petera Webbera „Dziewczyna z perłą” (2003), za którą otrzymał nominacje do: Złotego Globu, nagrody BAFTA i Europejskiej Nagrody Filmowej. Pracował u boku tak wybitnych filmowców jak: Roman Polański, David Fincher, Wes Anderson, Tom Hooper, Stephen Frears, David Yates, Terence Malik, Philippe de Broca, Francis Girod. Jest autorem muzyki do niemal stu czterdziestu filmów, w tym także trzech filmów Romana Polańskiego — „Rzeź”, „Wenus w futrze” i „Autor widmo”.


Desplat wciąż pozostaje jednym z najpopularniejszych i najbardziej rozchwytywanych kompozytorów muzyki filmowej na świecie. Nominowany do wielu prestiżowych nagród, m.in. do ośmiu Oscarów (w tym dwukrotnie w 2015 za „Grand Budapest Hotel” i „Grę tajemnic”), ośmiu Złotych Globów, siedmiu nagród BAFTA, pięciu nagród Grammy, ośmiu Cezarów i nagród podczas World Soundtrack Award, a także dwóch Polskich Nagród Filmowych. Jest laureatem Oscara, Złotego Globu, nagród BAFTA i Grammy, trzech Cezarów, Srebrnego Lwa, dwóch Europejskich Nagród Filmowych, pięciu BMI Film Music Award i ośmiu nagród World Soundtrack Award.

„To wielki honor zostać laureatem Nagrody im. Wojciecha Kilara, kompozytora, którego długo podziwiałem, i który wywarł znaczący wpływ na mnie jako kompozytora, podobnie jak na wielu kompozytorów mojego pokolenia” — napisał Desplat w odpowiedzi na decyzję Kapituły Nagrody. — „Nie mogę się doczekać swojej pierwszej wizyty w Polsce, podczas której spotka mnie tak wielki honor. To będzie z pewnością wspaniały hołd dla wielkiego Romana Polańskiego, artysty i człowieka, którego cenię i podziwiam, i którego mam szczęście nazywać swoim przyjacielem".


Kompozytor przyjął zaproszenie i odwiedzi Polskę po raz pierwszy. Ceremonia wręczenia Nagrody Kilara odbędzie się 24 maja 2016 roku w Sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach podczas koncertu „Scoring4Polański” w ramach 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Dzień później, 25 maja, Desplat odwiedzi także Kraków. Jego utwory zostaną zaprezentowane publiczności na dwóch Galach „Scoring4Polanski”, a także podczas „Gali Muzyki Filmowej: Animacje” w TAURON Arenie Kraków 28 maja o godz. 17.00.


Obok statuetki i tytułu, laureat uzyskuje prawo do ufundowania sesji nagraniowej swojej muzyki w oparciu o sekcję smyczkową dowolnej orkiestry ze Śląska lub Krakowa, albo zorganizowanie pełnego koncertu z retrospektywą dzieł laureata na kolejnym festiwalu.


Pierwszym laureatem Nagrody Kilara w 2015 roku został Eliot Goldenthal, jeden z najznakomitszych kompozytorów światowej muzyki filmowej, zdobywca Oscara, Złotego Globu i World Soundtrack Award, twórca muzyki do takich hitów kina światowego jak „Frida” (2002), „Tytus Andronikus” (1999), „Wywiad z Wampirem” (1994), „Obcy 3” (1992) i wielu innych.


Nagroda Kilara jest wręczana wyjątkowym i oryginalnym kompozytorom muzyki filmowej za całokształt twórczości. Nominowani są do niej twórcy, którzy pozostają wierni tradycyjnej sztuce komponowania, samodzielnie tworzący instrumentację, piszący utwory, które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności, kompozytorzy sprawnie posługujący się językiem muzycznym, kreatywnie operują kolorystyką, barwą i fakturą. Nagroda wyróżniać będzie twórców, którzy podobnie jak Wojciech Kilar traktowali muzykę filmową na równi z autonomiczną, poświęcając jej tworzeniu tyle samo wagi i skupienia. Twórców, którzy czerpią z ludowych melodii, nawiązują do narodowych tradycji muzycznych, przedkładają lokalny sznyt i tożsamość nad postmodernistyczny pęd globalizujący także muzykę. Kryteria wyróżnienia Nagrodą im. Wojciecha Kilara negują dążenie do industrializacji muzyki filmowej i nagromadzenia efektów. Ufundowanie niniejszej nagrody jest zabraniem głosu w debacie zestawiającej tradycyjną sztukę komponowania muzyki filmowej z jej taśmową, biznesową alternatywą.


Celem ustanowienia Nagrody jest przede wszystkim pielęgnowanie pamięci o wybitnym kompozytorze i promowanie etosu twórcy, współpraca kulturalna i filmowa obydwu ważnych miast, budowanie silnego wizerunku branżowego Krakowa i Katowic w międzynarodowym przemyśle filmowym i nagraniowym oraz podkreślanie wagi kompozytorów interdyscyplinarnym świecie filmu.


Radę merytoryczną tworzą: Daniel Cichy - redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Mateusz Matyszkowicz - dyrektor TVP Kultura, Andrzej Kosowski - dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, Magdalena Sroka - dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Magdalena Wojewoda - dyrektor programowa RMF Classic, Robert Piaskowski - dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie (przewodniczący Rady Merytorycznej), Joanna Wnuk-Nazarowa – dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Piotr Zaczkowski - dyrektor Instytucji Kultury Katowice Miasto Ogrodów.

(Fot. Brigitte Lacombe)

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?