PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Aleksander Lasoń o „TAO. V Symfonii”

2016-10-28

10 listopada odbędzie się prawykonanie kolejnej, V Symfonii Aleksandra Lasonia. Pełny tytuł utworu to TAO. V Symfonia „koncertująca” na orkiestrę. Prawykonanie odbędzie się w Katowicach. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi Christopher Lyndon-Gee.

 

Aleksander Lasoń tak mówi o najnowszym dziele:

 

W utworze TAO. V Symfonia „koncertująca” na orkiestrę skupia się wiele wątków dotyczących zagadnień nowej formy, specjalnych zabiegów fakturalnych i nawiązań do mojej przeszłości kompozytorskiej. TAO. V Symfonia to w zamyśle specyficzna, czysto instrumentalna forma. Pierwszym impulsem do podjęcia tematu symfonicznego było nawiązanie do moich wcześniejszych symfonii (APOKALYPSIS III Symfonia „1999” na chór i orkiestrę, SATJA IV Symfonia na orkiestrę). Realizacja idei zapoczątkowanych w tychże utworach daje szerokie pole do kontynuacji w nowej symfonii, jednak w sposób nowy, niekonwencjonalny.


Mimo podziału na części utwór cechuje stylistyczna jednolitość, na tle rozmaitych kontrastów brzmieniowych, dynamicznych, fakturalnych i emocjonalnych.


Czas trwania V Symfonii to ponad 30 minut.


Cechami kompozycji, oprócz potęgi brzmienia orkiestry symfonicznej, są stałe w moim warsztacie kompozytorskim szeroko- i wąskozakresowe glissanda, nieregularne elementy zakłócające jednoznaczność linii melodycznej, wypracowanie swoistego idiomu brzmieniowego, harmonia sfer, silna ekspresja, motoryka elementów rytmicznych zakłócona elementami polirytmiki, rozmigotana struktura silnie wzbogacona muzycznymi ornamentami, rozległe płaszczyzny brzmieniowe spokojnego przekazu, eufoniczność, a przy tym, jak sadzę, zachowana będzie spójność i jednolitość całego utworu o zamierzonym ciężarze gatunkowym, wzbogacając tym samym po raz kolejny aspekt złożoności technologicznej utworu, jego walory edukacyjne, wyrazistość i innowacyjność koncepcji całego dzieła muzycznego.


W swoim filozoficznym zamyśle kompozytorskim utwór odrzuca teoretyczne rozważania o istocie, nie godzi się na łamanie piękna i niezłamywalnej natury człowieczej.


Wielowymiarowość utworu, jego związek ze świeckim, jak i duchowym aspektem czyni kompozycję gotową do wykonania także w świątyniach, nadając jej tym samym pozaziemski charakter.


Nim powstały niebo i ziemia,

Istniała bezkształtna pełnia,

Pozbawiona brzmienia i treści,

Od niczego zależna, niezmienna.

Można o niej myśleć jako o matce

Wszystkich rzeczy pod słońcem.

Nie znam jej prawdziwej nazwy,

Więc nazywam ją “tao”.

Lao Tze

 

 

© PWM, fot. Mariusz Makowski

Najczęściej czytane:

W 100. rocznicę śmierci Władysława Żeleńskiego

Goplana, Janek, Stara baśń, Konrad Wallenrod: to – oprócz najczęściej wymienianej w dorobku kompozytora uwertury W Tatrach – największe, w dosłownym tego słowa znaczeniu, dzieła Władysława Żeleńskiego. Oprócz wymienionych oper, Władysław Żeleński jest autorem utworów symfonicznych ze Suitą tańców polskich, kameralnych, w tym Kwintetu fortepianowego, wokalnych, organowych i solowych.

Jednak wiele tytułów kompozytora wciąż pozostaje nieznanych. Od kilku lat PWM podejmuje zadanie przywrócenia przynajmniej części z nich do powszechnego użytku.

#Powtórkazmuzyki 1. Sonoryzm

Powtórkę z muzyki w 2021 roku zaczynamy od sonoryzmu. Poniżej prezentujemy opis przygotowany przez prof. dr. hab. Iwonę Lindstedt, a jako lekturę uzupełniającą polecamy również styczniowy alfabet kompozytora, czyli tekst poświęcony Witoldowi Szalonkowi autorstwa dyrektora – redaktora naczelnego PWM, dra Daniela Cichego.
 

POLISH HEROINES OF MUSIC – nowa płyta z serii SOUNDS

Czy muzyce potrzebny jest parytet? Zapewne nie, broni się sama. Ale przecież warto dostrzec i podkreślić artystyczne przewagi znakomitych kompozytorek współczesnych i ich wybitnych poprzedniczek – kobiety w polskiej muzyce to głos równie osobny, co wyrazisty. Tę potrzebę dostrzegła wytwórnia ANAKLASIS, która 29 stycznia wypuszcza do sprzedaży krążek POLISH HEROINES OF MUSIC z muzyką orkiestrową Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz i Agaty Zubel. 
 

Wspominamy Feliksa Nowowiejskiego

Dzisiaj mija 75. rocznica śmierci Feliksa Nowowiejskiego.

Od kilku lat obserwujemy wzrastające zainteresowanie twórczością tego kompozytora – jego utwory pojawiają się coraz częściej w programach koncertowych i na deskach oper. W roku 2016 oraz 2017 (rok Feliksa Nowowiejskiego) mieliśmy okazję usłyszeć wiele na nowo odkrywanych dzieł kompozytora, by wspomnieć choćby koncert Sinfonii Varsovii i Chóru Filharmonii Narodowej z oratorium Znalezienie Świętego Krzyża, czy przepiękną realizację Legendy Bałtyku przygotowaną przez Teatr Wielki w Poznaniu.

Transmisje koncertów on-line w ramach TUTTI.pl

W związku z utrzymującym się brakiem możliwości organizowania wydarzeń z udziałem publiczności informujemy, że do TUTTI.pl można zgłaszać również wykonania w trybie on-line: nie będą one traktowane jako zawieszenie w Internecie, a jak regularny koncert. Dodatkowym bonusem od PWM jest możliwość utrzymania aktywnego linku do takiego koncertu do dwóch tygodni bez dodatkowych opłat.

Witold Szalonek styczniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

W 2021 roku zwracamy uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W styczniu, mówiąc o sonoryzmie, kierujemy się ku życiu i twórczości Witolda Szalonka. 
 

Grajmy TUTTI muzykę polską w Nowym Roku

Których utworów kompozytorów polskich będziemy słuchać w Nowym Roku najczęściej? Jaki klucz wyboru repertuaru będzie dominował w filharmoniach i zespołach polskich w roku 2021? Będzie to twórczość kobiet-kompozytorek (Grażyny Bacewicz, Elżbiety Sikory, Marty Ptaszyńskiej, Hanny Kulenty), utwory świętujących okrągłą rocznicę urodzin kompozytorów z rocznika 1971 (Pawła Mykietyna, Marcela Chyrzyńskiego, Macieja Zielińskiego, Mikołaja Piotra Góreckiego, czy może – ze względu na przypadającą w styczniu 100. rocznicę śmierci Władysława Żeleńskiego – utwory tego właśnie kompozytora?

#zksięgarniPWM. Bestsellery 2020

Zbliżamy się do końca 2020 roku, a więc czas na małe podsumowanie! Przez ostatnie kilka miesięcy publikowaliśmy w naszym cyklu #zksięgarniPWM rekomendacje publikacji, które cieszyły się Waszym zainteresowaniem. Chcielibyśmy przypomnieć te, które wpisały się w grono naszych bestsellerów – czyli najlepiej sprzedających się w prawie minionym roku. 

Świąteczna niespodzianka PWM

Na najpiękniejszy w roku czas, na tak wyczekiwane Święta Bożego Narodzenia, wypełnione zapachami wigilijnych potraw, blaskiem przystrojonych choinek i melodiami ukochanych kolęd, przygotowaliśmy dla Państwa niespodziankę. W aplikacji con.sol.la zamieściliśmy wybór najpiękniejszych kolęd w opracowaniu na zespół jazzowy. Serdecznie zachęcamy do kolędowania na jazzowo.

2020 w PWM: rok nowych możliwości i odkrytych potencjałów

Rok 2020 był dla kultury czasem zmian i nieoczekiwanych wyzwań, które przyniosła nowa rzeczywistość. Kultura nie odeszła jednak w zapomnienie dzięki działalności artystów, instytucji i stowarzyszeń pragnących wykorzystywać nowe możliwości kontaktu z odbiorcami. Przez cały rok Polskie Wydawnictwo Muzyczne nie tylko kontynuowało zaplanowane działania wydawnicze, ale też docierało z polską muzyką do wszystkich spragnionych kultury, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi w projektach skierowanych do różnych odbiorców – i tych najmłodszych, i trochę starszych, muzyków profesjonalnych i aspirujących artystów, w Polsce i na świecie.