PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Aleksander Lasoń o „TAO. V Symfonii”

2016-10-28

10 listopada odbędzie się prawykonanie kolejnej, V Symfonii Aleksandra Lasonia. Pełny tytuł utworu to TAO. V Symfonia „koncertująca” na orkiestrę. Prawykonanie odbędzie się w Katowicach. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi Christopher Lyndon-Gee.

 

Aleksander Lasoń tak mówi o najnowszym dziele:

 

W utworze TAO. V Symfonia „koncertująca” na orkiestrę skupia się wiele wątków dotyczących zagadnień nowej formy, specjalnych zabiegów fakturalnych i nawiązań do mojej przeszłości kompozytorskiej. TAO. V Symfonia to w zamyśle specyficzna, czysto instrumentalna forma. Pierwszym impulsem do podjęcia tematu symfonicznego było nawiązanie do moich wcześniejszych symfonii (APOKALYPSIS III Symfonia „1999” na chór i orkiestrę, SATJA IV Symfonia na orkiestrę). Realizacja idei zapoczątkowanych w tychże utworach daje szerokie pole do kontynuacji w nowej symfonii, jednak w sposób nowy, niekonwencjonalny.


Mimo podziału na części utwór cechuje stylistyczna jednolitość, na tle rozmaitych kontrastów brzmieniowych, dynamicznych, fakturalnych i emocjonalnych.


Czas trwania V Symfonii to ponad 30 minut.


Cechami kompozycji, oprócz potęgi brzmienia orkiestry symfonicznej, są stałe w moim warsztacie kompozytorskim szeroko- i wąskozakresowe glissanda, nieregularne elementy zakłócające jednoznaczność linii melodycznej, wypracowanie swoistego idiomu brzmieniowego, harmonia sfer, silna ekspresja, motoryka elementów rytmicznych zakłócona elementami polirytmiki, rozmigotana struktura silnie wzbogacona muzycznymi ornamentami, rozległe płaszczyzny brzmieniowe spokojnego przekazu, eufoniczność, a przy tym, jak sadzę, zachowana będzie spójność i jednolitość całego utworu o zamierzonym ciężarze gatunkowym, wzbogacając tym samym po raz kolejny aspekt złożoności technologicznej utworu, jego walory edukacyjne, wyrazistość i innowacyjność koncepcji całego dzieła muzycznego.


W swoim filozoficznym zamyśle kompozytorskim utwór odrzuca teoretyczne rozważania o istocie, nie godzi się na łamanie piękna i niezłamywalnej natury człowieczej.


Wielowymiarowość utworu, jego związek ze świeckim, jak i duchowym aspektem czyni kompozycję gotową do wykonania także w świątyniach, nadając jej tym samym pozaziemski charakter.


Nim powstały niebo i ziemia,

Istniała bezkształtna pełnia,

Pozbawiona brzmienia i treści,

Od niczego zależna, niezmienna.

Można o niej myśleć jako o matce

Wszystkich rzeczy pod słońcem.

Nie znam jej prawdziwej nazwy,

Więc nazywam ją “tao”.

Lao Tze

 

 

© PWM, fot. Mariusz Makowski

Najczęściej czytane:

„I Symfonia – Prawda?” Aleksandra Nowaka zabrzmi podczas festiwalu Malta w Poznaniu

„Co to jest prawda? Gdzie ma swoją siedzibę? Gdzie ma swój zarząd?” – te i inne pytania postawione przez Ryszarda Krynickiego w jego wierszu Prawda? stały się podstawą jednego z najnowszych utworów Aleksandra Nowaka. Zamówiona przez Fundację Malta I Symfonia – Prawda? będzie częścią Projektu Krynicki, w ramach którego po raz pierwszy zaprezentowane będą utwory trzech kompozytorów napisane do wierszy Ryszarda Krynickiego, jednego z najważniejszych twórców polskiej poezji współczesnej.
 

Kto poza Chopinem, Moniuszką i Szymanowskim? Odkrywamy Dziedzictwo Muzyki Polskiej

Dzięki wspólnemu, wieloletniemu projektowi Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, który finansowany jest przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, szybko udaje się nadrabiać ogromne cywilizacyjne zaległości w dziedzinie muzyki, które powstały jeszcze w czasach rozbiorów.

Znamy laureatów II Ogólnopolskiego Konkursu na Skrzypce i Altówkę Antoniego Cofalika.

W ubiegły weekend odbył się II Ogólnopolski Konkurs na Skrzypce i Altówkę Antoniego Cofalika, którego organizatorem była Szkoła Muzyczna I stopnia im. Oskara Kolberga w Czasławiu. Do udziału w konkursie zgłosiło się 108 uczestników z 59 szkół muzycznych z całej Polski.

Dziedzictwo Muzyki Polskiej – konferencja

Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Narodowy Instytut Fryderyka Chopina prowadzą od 2017 roku wspólny projekt: Dziedzictwo Muzyki Polskiej. To jedno z flagowych przedsięwzięć obu instytucji, mające na celu kompleksowe opracowanie dzieł muzyki polskiej powstałej w latach 1795–1918.

Startuje trzecia edycja rezydencji kompozytorskich composer.pl

Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny aktywizują środowisko młodych kompozytorów, otwierając nabór do następnej edycji programu rezydencji artystycznych na Islandii. Zgłoszenia można przesyłać do 15 lipca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia. 
 

Znamy wyniki 6. Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Sopot Classic powstał w 2011 roku z inicjatywy Dyrektora Artystycznego Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot Wojciecha Rajskiego oraz władz Miasta Sopotu. Każdego roku Sopot Classic gości znakomitych artystów z Polski i zagranicy, których interpretacje najdoskonalszych dzieł muzyki od Baroku po XXI wiek wypełniają koncertowe programy. Wydarzeniem towarzyszącym jest odbywający się do dwa lata Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego, skierowany do młodych kompozytorów. Jury, w którego składzie znalazł się dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy oraz związani z Wydawnictwem kompozytorzy, ogłosiło laureatów 6. edycji konkursu.
 

Hanna Kulenty czerwcowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

W 2021 roku zwracamy uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Czerwiec poświęcony jest rozmaitym aspektom duchowości w muzyce. Reprezentantką miesiąca jest Hanna Kulenty, twórczyni techniki musique surrealistique
 

Lang Lang: szkoła na fortepian – elementarz dla przyszłych mistrzów klawiatury

Jeśli zaczynać przygodę z fortepianem, to tylko z najlepszymi! Od dzisiaj dostępna jest polska wersja trzyczęściowego elementarza do nauki gry na fortepianie metodą Lang Langa.

Koncert prawykonań czwartej edycji programu „Muzyka Naszych Czasów”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz czwarty zaprasza na koncert będący zwieńczeniem wyjątkowej międzyinstytucjonalnej współpracy. 4 czerwca w Lusławicach prawykonane zostaną utwory młodych polskich kompozytorów, napisane w ramach programu „Muzyka Naszych Czasów”.