PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Aleksander Lasoń o „TAO. V Symfonii”

2016-10-28

10 listopada odbędzie się prawykonanie kolejnej, V Symfonii Aleksandra Lasonia. Pełny tytuł utworu to TAO. V Symfonia „koncertująca” na orkiestrę. Prawykonanie odbędzie się w Katowicach. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi Christopher Lyndon-Gee.

 

Aleksander Lasoń tak mówi o najnowszym dziele:

 

W utworze TAO. V Symfonia „koncertująca” na orkiestrę skupia się wiele wątków dotyczących zagadnień nowej formy, specjalnych zabiegów fakturalnych i nawiązań do mojej przeszłości kompozytorskiej. TAO. V Symfonia to w zamyśle specyficzna, czysto instrumentalna forma. Pierwszym impulsem do podjęcia tematu symfonicznego było nawiązanie do moich wcześniejszych symfonii (APOKALYPSIS III Symfonia „1999” na chór i orkiestrę, SATJA IV Symfonia na orkiestrę). Realizacja idei zapoczątkowanych w tychże utworach daje szerokie pole do kontynuacji w nowej symfonii, jednak w sposób nowy, niekonwencjonalny.


Mimo podziału na części utwór cechuje stylistyczna jednolitość, na tle rozmaitych kontrastów brzmieniowych, dynamicznych, fakturalnych i emocjonalnych.


Czas trwania V Symfonii to ponad 30 minut.


Cechami kompozycji, oprócz potęgi brzmienia orkiestry symfonicznej, są stałe w moim warsztacie kompozytorskim szeroko- i wąskozakresowe glissanda, nieregularne elementy zakłócające jednoznaczność linii melodycznej, wypracowanie swoistego idiomu brzmieniowego, harmonia sfer, silna ekspresja, motoryka elementów rytmicznych zakłócona elementami polirytmiki, rozmigotana struktura silnie wzbogacona muzycznymi ornamentami, rozległe płaszczyzny brzmieniowe spokojnego przekazu, eufoniczność, a przy tym, jak sadzę, zachowana będzie spójność i jednolitość całego utworu o zamierzonym ciężarze gatunkowym, wzbogacając tym samym po raz kolejny aspekt złożoności technologicznej utworu, jego walory edukacyjne, wyrazistość i innowacyjność koncepcji całego dzieła muzycznego.


W swoim filozoficznym zamyśle kompozytorskim utwór odrzuca teoretyczne rozważania o istocie, nie godzi się na łamanie piękna i niezłamywalnej natury człowieczej.


Wielowymiarowość utworu, jego związek ze świeckim, jak i duchowym aspektem czyni kompozycję gotową do wykonania także w świątyniach, nadając jej tym samym pozaziemski charakter.


Nim powstały niebo i ziemia,

Istniała bezkształtna pełnia,

Pozbawiona brzmienia i treści,

Od niczego zależna, niezmienna.

Można o niej myśleć jako o matce

Wszystkich rzeczy pod słońcem.

Nie znam jej prawdziwej nazwy,

Więc nazywam ją “tao”.

Lao Tze

 

 

© PWM, fot. Mariusz Makowski

Najczęściej czytane:

Fryderyk Chopin GRUDNIOWYM Kompozytorem Miesiąca

Rok 2020 jest dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wyjątkowy – oficyna obchodzi 75-lecie działalności. W tym jubileuszowym roku w ramach akcji KOMPOZYTOR MIESIĄCA przypominamy twórców, których dorobek stał się podstawą działalności naszego Wydawnictwa. Nie można zatem zapomnieć o Fryderyku Chopinie, którego wspominamy w grudniu.

„Muzyka z Kraju Chopina” - tutoriale w języku japońskim

Zaczynamy czwarty tydzień kampanii „Muzyka z Kraju Chopina” promującej twórczość fortepianową kompozytorów polskich. 

Dla odbiorców materiałów w języku japońskim jest to druga odsłona projektu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ubiegłym roku zorganizowaliśmy cykl spotkań edukacyjnych dla nauczycieli fortepianu w Japonii. Dzisiaj zachęcamy do korzystania z nowopowstałych tutoriali online.

Rozdział 11. 2016 – Instytucja kultury – zataczamy koło

PWM przez lata, nawet te najtrudniejsze finansowo, nie rezygnowało ze swoich najważniejszych przedsięwzięć edytorskich, podążając za misją, wręcz testamentem dyrektora Ochlewskiego, który nadał tej oficynie wydawniczej szeroki wymiar narodowy i kulturowy. Wydawnictwo było już bliskie sprywatyzowania. Mimo pokus natury ekonomicznej stale jednak było więcej obaw o to, czy ta szczególna misja PWM-u obroniłaby się przy obcym właścicielu.

Muzyka z Kraju Chopina - premiera tutoriali w języku włoskim

Zaczynamy trzeci tydzień kampanii międzynarodowego projektu "Muzyka z Kraju Chopina", promującego twórczość fortepianową kompozytorów polskich. W ramach projektu przygotowaliśmy tutoriale w pięciu różnych językach. Po materiałach w języku angielskim i francuskim, dzisiaj udostępniamy lekcje w języku włoskim.

Rok muzyki polskiej w szesnastu odsłonach – ANAKLASIS obchodzi pierwsze urodziny

Szesnaście albumów to wynik, którym może poszczycić się marka płytowa ANAKLASIS, powołana do życia przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaledwie rok temu (dokładnie 22 listopada 2019 roku!). Wydawca nie zwalnia tempa i zapowiada kolejne tytuły.

Agata Igras prawykona „II Koncert na flet i orkiestrę” Marty Ptaszyńskiej

Do instytucji przenoszących życie koncertowe do sieci dołącza Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie. Jedna z zaplanowanych transmisji obejmuje prawykonanie II Koncertu na flet i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej – utworu znajdującego się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 
 

Premiera chińskiego wydania dzieł Fryderyka Chopina

Podczas tegorocznych targów Music China 2020, które są największymi targami muzycznymi na świecie, odbyła się premiera chińskiego wydania dzieł Fryderyka Chopina z serii Wydania Narodowego w wersji studyjnej. W ten sposób Shanghaj Music Publishing House uczciło 210. rocznicę urodzin kompozytora.

XIII Konkurs Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców – znamy laureatów

W ostatnim tygodniu października odbyły się przesłuchania uczestników XIII Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców 2020 organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Jury w składzie: Anna Dorota Władyczka, Dariusz Przybylski i Maciej Żółtowski wytypowało zwycięzców poszczególnych kategorii. Przyznano także specjalną nagrodę Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

„Pieśń polska” - jedna z ostatnich książek Profesora Mieczysława Tomaszewskiego już w sprzedaży!

17 listopada obchodzimy rocznicę urodzin jednego z najwybitniejszych muzykologów polskich – Mieczysława Tomaszewskiego. Z tej okazji Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowało dla wszystkich czytelników i melomanów wyjątkowy tom zatytułowany: „Pieśń polska”. Jak pisze w posłowiu sam autor: „nie jest to monografia ani podręcznik czy kompendium historyczne, lecz wybór tekstów, powstałych przy tym na przestrzeni wielu lat”.

„Muzyka z kraju Chopina” – materiały w języku francuskim

Zaczynamy drugi tydzień kampanii „Muzyka z kraju Chopina”. Od dzisiaj udostępniamy materiały dla odbiorców języka francuskiego. ‘Na warsztat’ wzięliśmy kompozycje Ignacego Jana Paderewskiego, Juliusza Łuciuka, Karola Kurpińskiego, Zbigniewa Bargielskiego oraz – oczywiście – Fryderyka Chopina.