Aktualności
„Canticum puerorum” – opowieść o miłości, śmierci i nadziei
2016-11-09
Niewiele ponad tydzień dzieli nas od prawykonania Canticum puerorum na sopran, baryton, chór i orkiestrę Eugeniusza Knapika. Prawykonanie odbędzie się 19 listopada w Katowicach z udziałem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Gabriela Chmury. Partie solowe wykonają Joanna Freszel oraz Mariusz Godlewski.
Eugeniusz Kanpik tak mówi o genezie powstania Canticum puerorum:
Jesienią 2014 roku zwrócił się do mnie Pan Emil Wąsacz z prośbą o skomponowanie oratorium. Zapragnął w ten sposób oddać hołd swojej rodzinie, której tragiczne losy stały się udziałem tak wielu polskich rodzin. W trakcie spotkania opowiedział mi jej historię oraz wręczył brulion zawierający dramatyczne wspomnienia kilkunastoletniej wówczas dziewczynki. Zapisany ręcznie brulion zaczyna się słowami: „Dnia 10 lutego 1940 roku o godzinie 4-tej rano do naszego domu wpadła grupa rosyjskich żołnierzy NKWD.“ Dalej przedstawiona jest gehenna jedenastoosobowej rodziny wywiezionej na Syberię i tam rozbitej. W krótkim czasie umierają rodzice i pięcioro rodzeństwa. Pozostałym przy życiu dzieciom, rozdzielonym i samotnym, udaje się opuścić tę nieludzką ziemię.
Jego opowieść poruszyła mnie. Canticum puerorum (Śpiew dzieci) jest moją odpowiedzią na ten szlachetny zamiar. Zadanie arcytrudne. Jak bowiem połączyć w jedno w dziele muzycznym tak niewyrażalny ciąg pojęć jak: dziecko-upodlenie-śmierć-nadzieja. Pomógł mi w tym Krzysztof Koehler, z którym współpracowałem już podczas komponowania opery Moby Dick, tworząc kilkanaście wierszy o wydźwięku uniwersalnym, z których wykorzystałem w utworze siedem.
Utwór składa się z pięciu części, z których każda nosi tytuł wiersza w niej wykorzystanego. Canticum puerorum poświęciłem pamięci polskich dzieci wywiezionych na Syberię. Trwa około 65 minut.
Eugeniusz Knapik
Szczegóły koncertu dostępne są na stronie NOSPR.
© PWM, fot. Michał Ramus
Najczęściej czytane:
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne od kilku lat konsekwentnie podejmuje inicjatywy i realizuje kolejne odsłony projektu „Sounds of Poland”, którego celem jest promocja muzyki polskiej za granicą. W październiku w trzech miastach Kraju Kwitnącej Wiśni: Tokio, Kioto i Himeji zaprezentowaliśmy japońskiej publiczności arcydzieła muzyki polskiej XX wieku, skomponowane przez Karola Szymanowskiego, Grażynę Bacewicz, Henryka Wieniawskiego i Józefa Elsnera.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.