PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

II Międzynarodowy Festiwal Muzyki im. Józefa Świdra

2016-12-07

Dziś w Cieszynie rozpoczyna się II Międzynarodowy Festiwal Muzyki im. Józefa Świdra. W programie znalazły się koncerty, sesje naukowe, warsztaty artystyczne oraz konkurs chóralny. Festiwal potrwa do 11 grudnia, wszystkie wydarzenia są otwarte dla publiczności.

 

Festiwal powstał z inicjatywy Reprezentacyjnego Chóru Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia”. To jeden z najstarszych zespołów regionu, obecnie funkcjonujący przy Instytucie Muzyki tejże uczelni, a stanowiący kontynuację dawnego, powstałego w 1908 roku Towarzystwa Śpiewaczego „Harmonia”. Patron festiwalu był długoletnim, zasłużonym dyrektorem Instytutu Muzyki, wspierającym działalność chóru. Celem festiwalu jest nie tylko promocja i upowszechnianie twórczości kompozytorskiej Józefa Świdra oraz kompozytorów związanych ze Śląskiem Cieszyńskim, ale także kultywowanie tradycji śpiewaczych i rozwijanie zainteresowań muzyką chóralną, także tą współczesną.


Koncerty festiwalowe zaplanowano w kilku miejscowościach Śląska Cieszyńskiego. Festiwal zainauguruje recital fortepianowy łotewskiej artystki Gleby Belyaev w Sali Kameralnej Uniwersytetu Śląskiego, a tego samego dnia w Sali Koncertowej PSM I i II st. w Cieszynie na Zamku odbędzie się koncert pt. „Józef Świder – muzyka na instrumenty dęte”, na którym zabrzmią utwory kompozytora wydane niedawno przez PWM: Miniatury liryczne na flet, obój, klarnet, róg i fagot, Allegretto na flet i fortepian (prawykonanie), Scherzo na flet i gitarę, Andante na obój i fortepian, Improwizacja na klarnet i fortepian, Sonata na fagot i fortepian, Mini-Quintetto na flet, obój, klarnet, fagot i róg (prawykonanie). Wykonawcami koncertu będą Maria Grochowska (flet), Piotr Pyc (obój), Roman Widaszek (klarnet), Marek Barański (fagot), Mariusz Ziętek (róg), Wanda Palacz (gitara), Eugeniusz Knapik (fortepian). Utwory te nagrane zostały także na płycie „Józef Świder – Music for Wind Instruments” wytwórni muzycznej CD Accord Music Edition i współfinansowanej ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek Katowice Miasto Ogrodów i Fundacji im. Józefa Świdra. Podczas koncertu odbędzie się również promocja płyty.

 

Koncert finałowy uświetni natomiast polskie prawykonanie ostatniego utworu Józefa Świdra – „Singet dem Herrn ein Neues Lied” na kwartet solistów, chór dziecięcy, chór mieszany i orkiestrę (11 grudnia, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach).


W ramach festiwalu odbędą się również wydarzenia o charakterze naukowym i dydaktycznym – Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kreacje wykonawcze współczesnego rynku kultury” (07.12.2016), Warsztaty międzynarodowe i seminarium dla dyrygentów (08-09.12.2016) oraz Międzynarodowy Konkurs Chóralny im. prof. Józefa Świdra (09-10.12.2016).


Szczegółowe informacje dotyczące programu festiwalu znajdują się na stronie Organizatora.

Najczęściej czytane:

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.