Aktualności
Dr Daniel Cichy nowym dyrektorem PWM
2017-01-05
Z przyjemnością informujemy, że dr Daniel Cichy został dyrektorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nominację na to stanowisko dotychczasowy zastępca dyrektora i redaktor naczelny otrzymał 5 stycznia 2017 roku z rąk wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego.
Dr Daniel Cichy jest muzykologiem i publicystą muzycznym. Studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz Ruprecht-Karls-Universität w Heidelbergu. Doktorat uzyskał na podstawie pracy nt. życia i twórczości Witolda Szalonka, przygotowanej pod kierunkiem prof. dr hab. Alicji Jarzębskiej w Instytucie Muzykologii UJ. Był asystentem w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, obecnie wykłada w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Jest laureatem Ray E. & Ruth A. Robinson Musicology Award (2005), stypendystą Deutscher Musikrat i Ernst-von-Siemens-Musikstiftung (2004/2005), tygodnika "Polityka" (2007) i Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (2009, 2010). W 2009 roku nakładem oficyny Musica Iagellonica ukazała się jego książka "Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadcie. Dzieje, rola i znaczenie w myśli teoretycznej, praktyce kompozytorskiej i życiu muzycznym drugiej połowy XX wieku".
Oprócz działalności naukowej, Daniel Cichy prowadzi czynną działalność jako krytyk i publicysta muzyczny. Współpracuje z "Tygodnikiem Powszechnym", "Ruchem Muzycznym" i Programem Drugim Polskiego Radia; regularnie publikuje eseje i teksty krytyczne w prasie polskiej ("Glissando", "Didaskalia", "Teatr") i zagranicznej ("Neue Musikzeitung", "MusikTexte", "Neue Zeitschrift für Musik").
Od 2013 roku dr Daniel Cichy pełnił funkcję redaktora naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a od maja 2016 roku zastępcy dyrektora – redaktora naczelnego. W dniu 7 stycznia 2017 roku objął stanowisko dyrektora, zachowując jednocześnie funkcję redaktora naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
fot. Bartosz Siedlik
Najczęściej czytane:
W 2021 roku zwracamy uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W marcu kierujemy się ku życiu i twórczości Tomasza Sikorskiego, polskiego pioniera redukcjonizmu i repetywizmu.
Choć częściej przyjmuje się, że datą urodzin Fryderyka Chopina jest 1. marca, 22. lutego widnieje jako data alternatywna przyjścia na świat kompozytora. Polskie Wydawnictwo Muzyczne świętuje obie!
Płyta z Koncertami fortepianowymi Fryderyka Chopina w opracowaniu na fortepian i kwintet smyczkowy została nominowana do tegorocznych BBC Music Magazine Awards – nagrody jednego z najbardziej opiniotwórczych czasopism poświęconych muzyce klasycznej.
Cykl „Po Cichu. O Muzyce i literaturze” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zyskał wielką sympatię i uznanie widzów. Ciekawe wirtualne rozmowy towarzyszyły nam przez cały 2020 rok. Dzięki tym niespiesznym wywiadom mogliśmy odwiedzić naszych twórców w ich domach, dowiedzieć się czegoś ciekawego na ich temat, zapytać o tajniki ich warsztatu czy poznać inspiracje i zachwyty. Druga odsłona cyklu zapowiada się równie interesująco.
Dzisiejsza #powtórkazmuzyki dotyczy muzyki elektroakustycznej. Przypominamy, że ta kształtowana była w Polsce przy pomocy... nożyczek, kleju, pokręteł i suwaków, a jednym z jej pierwszych realizatorów i jednocześnie jednym z pierwszych pracowników legendarnego już Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia był Eugeniusz Rudnik. Tej postaci, a także wspomnianym początkom muzyki elektronicznej na naszym rodzimym podwórku poświęciliśmy kiedyś także jeden z odcinków Muzycznych wizytówek, do którego to odcinka odsyłamy w ramach lektury uzupełniającej tekstu Iwony Lindstedt.
To już piąta edycja nagród – O!Lśnienia 2021. Do nagród są nominowani polscy artyści, których dzieła zostały wydane lub wyprodukowane w 2020 roku w Polsce albo tacy, którzy odnieśli spektakularny, międzynarodowy sukces. Nominacje mogą otrzymać też twórcy zagraniczni, pracujący w Polsce z polskimi artystami. Listę nominowanych, w oparciu o rekomendacje krytyków, przygotowali wraz z Katarzyną Janowską redaktorzy działu Onet Kultura.
Znamy wyniki ostatniego posiedzenie panelu ekspertów TUTTI.pl. Beneficjentami kolejnej odsłony projektu są Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Filharmonia Świętokrzyska oraz Filharmonia Śląska. Również w ramach TUTTI.pl Filharmonia Narodowa przedłuża zawieszenia w Internecie utworów Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Gratulujemy!
„Dawne moje kompozycje odrzuciłam. Teraz, gdy więcej umiem niż dawnej, widzę duże minusy tych kompozycji, więc po cóż mają egzystować?”, pisała w liście do brata z 1947 roku Grażyna Bacewicz. Obsesyjny samokrytycyzm, który przez lata towarzyszył kompozytorce, jak również bezwzględne przestrzeganie zaleceń zawartych w jej testamencie przez wiele lat utrudniały artystom dostęp do dzieł odrzuconych przez twórczynię. Dzięki współpracy z muzykami i muzykologami Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz pierwszy prezentuje w swoim katalogu juwenilia znakomitej kompozytorki XX wieku, rozpoczynając od utworów na skrzypce solo oraz skrzypce i fortepian w opracowaniu cenionej skrzypaczki Agaty Szymczewskiej.
Już 22 lutego 2021 r. startuje druga edycja Ogólnopolskiej Konferencji „{Wirtualna} Akademia Twórczej Pianistyki” organizowana przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów. Tym razem wydarzenie będzie miało formę internetowych webinarów i odbędzie się na platformie crowdcast. Konferencja potrwa do 26 lutego. Jednym z partnerów wydarzenia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
W 2021 roku zwracamy uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W lutym, biorąc na warsztat muzykę elektroakustyczną, zwracamy uwagę na życie i twórczość Elżbiety Sikory.