PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XIV

2017-02-01

W dniach 28 stycznia - 12 lutego w Warszawie, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia odbywa się Festiwal Witolda Lutosławskiego.


Ideą festiwali „Łańcuch”, już na stałe wpisanych w kalendarz wydarzeń kulturalnych, jest ukazywanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym, a istotnym dla niej kontekście. Jak co roku, również i tym razem, organizatorzy przygotowali niespodziankę miłośnikom muzyki XX i XXI wieku.

 

Kolejna, XIV edycja „Łańcucha” – cyklu koncertów poświęconych właśnie osobie i twórczości kompozytora – to szczególna impreza kulturalna organizowana od 2004 roku przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego.

 

Początkowy zamysł twórców festiwalu realizowany w pierwszych edycjach w formie prezentującej prawie całą twórczość i dorobek kompozytora – zarówno wczesne dzieła, jak i późne, dojrzałe - ustąpił koncepcji umieszczenia jej w wielostronnym kontekście muzyki XX i XXI wieku. Taki zabieg organizatorzy tłumaczą przekonaniem, że najbardziej indywidualne cechy muzyki Mistrza, jej wielkość i klasyczne piękno najmocniej przejawią się w zestawieniu z utworami innych kompozytorów.

Zbieg ważnych dat 2017 roku zdeterminował niejako decyzję organizatorów, aby w bieżącej edycji zestawić muzykę Witolda Lutosławskiego z twórczością Karola Szymanowskiego, którego 80. rocznicę śmierci i 135. rocznicę urodzin właśnie wspominamy.

 

Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia S.A. i współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

W dniu rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego (7 lutego) w audycji "Filharmonia Dwójki" zostanie nadana retransmisja koncertu inauguracyjnego z 29 stycznia. Wybrane koncerty pojawią się również na antenie Drugiego Programu Polskiego Radia, m.in. koncert finałowy (12 lutego).

 

 

PROGRAM

 

Sobota 28 stycznia 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59

Karol Szymanowski (1882-1937)
III Symfonia „Pieśń o nocy” op. 27 na głos, chór mieszany i orkiestrę (1916) do słów Mewlany Dżalaludina Rumiego w przekładzie Tadeusza Micińskiego

***

Maurice Ravel (1875-1937)
Szeherezada na głos i orkiestrę (1903) do słów Tristana Klingsora

Witold Lutosławski (1913-1994)
IV Symfonia (1992)

Iwona Sobotka – sopran, Andrzej Lampert – tenor, Chór Filharmonii Krakowskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Aleksander Liebreich - dyrygent

Niedziela 29 stycznia 2017
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59

Igor Strawiński (1882-1971)
Trzy utwory na kwartet smyczkowy (1914/18)

Karol Szymanowski (1882-1937)
II Kwartet smyczkowy op. 56 (1927)

***

Anton Webern (1883-1945)
Sześć bagatel na kwartet smyczkowy op. 9 (1913)

Witold Lutosławski (1913-1994)
Kwartet smyczkowy (1964)

Kwartet Śląski

Niedziela 5 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59

Witold Lutosławski (1913-1994)
Lullaby for Anne-Sophie na skrzypce i fortepian (1989)

Karol Szymanowski (1882-1937)
La Berceuse d’Aïtacho Enia op. 52 na skrzypce i fortepian (1925)
Rymy dziecięce. Dwadzieścia piosenek dla dzieci op. 49 na głos i fortepian do słów Kazimiery Iłłakowiczówny (1923) - wybór

Witold Lutosławski
Pięć pieśni na głos żeński i fortepian do słów Kazimiery Iłłakowiczówny(1957)

Karol Szymanowski
Trzy kaprysy Paganiniego op. 40 na skrzypce i fortepian (1918) nr 3: Kaprys nr 24 a-moll

***

Witold Lutosławski
Wariacje na temat Paganiniego na 2 fortepiany (1941)

Karol Szymanowski
Mity. Trzy poematy op. 30 na skrzypce i fortepian (1915)

Witold Lutosławski
Partita na skrzypce i fortepian (1984)

Joanna Freszel – sopran, Mariusz Rutkowski – fortepian, Katarzyna Krzyżanowska – mezzosopran, Łukasz Chrzęszczyk – fortepian, Tanja Becker-Bender – skrzypce, Peter Nagy – fortepian, Ravel Piano Duo: Agnieszka Kozło – fortepian, Katarzyna Sokołowska – fortepian

Poniedziałek 6 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59

Witold Lutosławski (1913-1994)
Uwertura smyczkowa (1949)
Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną (1980)

***

Igor Strawiński (1882-1971)
Concerto in D (1946)

Karol Szymanowski (1882-1937)
Mandragora. Pantomima w trzech sprawach op. 43 (1920) na tenor i orkiestrę kameralną do libretta L. Schillera, R. Bolesławskiego i kompozytora

Maksymilian Lipień – obój, Giedrė Šiaulytė – harfa, Orkiestra Kameralna m. Tychy AUKSO, Marek Moś - dyrygent

Piątek 10 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59

Witold Lutosławski (1913-1994)
Tune for Martin Nordwall na trąbkę solo
Mini-Uwertura na kwintet blaszany
Preludia taneczne
Łańcuch I

***

Grave na wiolonczelę i smyczki
Preludia i fuga na 13 instrumentów smyczkowych

Chain Ensemble
Magdalena Bojanowicz - wiolonczela Andrzej Bauer - dyrygent

Sobota 11 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59

Karol Szymanowski
Pieśń Roksany z opery Król Roger op. 46 (1924) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Andrzej Orkisz)

Witold Lutosławski
Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian (1981)

Karol Szymanowski
Preludium h-moll na fortepian op. 1 nr 1 (1905) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. B. Koziak)

Berceuse d’Aïtacho Enia na skrzypce i fortepian op. 52 (1925) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Bartosz Koziak)

Dwa mazurki z cyklu Dwudziestu mazurków na fortepian op. 50 (1925) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Jerzy Bauer)

Taniec z baletu-pantomimy Harnasie op. 55 (1931) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Bartosz Koziak)

Witold Lutosławski
Wariacja Sacherowska

Karol Szymanowski
Etiuda b-moll op. 4 – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Kazimierz Wiłkomirski)

Cztery pieśni kurpiowskie z cyklu Pieśni kurpiowskich op. 58 (1932) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Bartosz Koziak)

Sonata d-moll op. 9 – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Kazimierz Wiłkomirski)

Bartosz Koziak – wiolonczela, Agnieszka Kozło - fortepian

Niedziela 12 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59

Gabriel Fauré (1845 – 1924)
Prélude z suity Pelléas et Mélisande op. 80 (1898)

Karol Szymanowski (1882-1937)
Pieśni księżniczki z baśni op. 31 na sopran i orkiestrę (1915) do słów Zofii Szymanowskiej

Alexander Zemlinsky (1871 – 1942)
Sinfonietta op. 23 (1934)

***

Witold Lutosławski (1913-1994)
Chantefleurs et chantefables na sopran i orkiestrę (1990) do słów Roberta Desnos

Łańcuch III na orkiestrę (1986)

Olga Pasiecznik – sopran, Sinfonia Varsovia, Renato Rivolta - dyrygent

 

za: www.lutoslawski.org.pl

Najczęściej czytane:

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.