Aktualności
Howard Shore trzecim laureatem Nagrody im. Wojciecha Kilara!
2017-02-23
Wszechstronność gatunkowa, wierność tradycyjnej sztuce komponowania, sprawne posługiwanie się indywidualnym i rozpoznawalnym językiem muzycznym, kreatywne operowanie kolorystyką dźwiękową – to wybitne cechy warsztatu kompozytorskiego, które zdecydowały o uhonorowaniu Howarda Shore’a tytułem laureata Nagrody im. Wojciecha Kilara.
„To prawdziwy zaszczyt, móc w ten sposób uczcić pamięć wielkiego twórcy” – wyznał tegoroczny zdobywca najbardziej prestiżowej nagrody Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie
Zdobywca Oscara za muzykę i piosenkę do filmów „Władca Pierścieni: Powrót Króla” oraz „Władca Pierścieni: Drużyna Pierście-nia” Petera Jacksona odbierze wyróżnienie podczas Gali Muzyki Filmowej „ALL IS FILM MUSIC: 10. FMF Gala Jubileuszowa” (20 maja w TAURON Arenie Kraków)!
Nagroda im. Wojciecha Kilara została ustanowiona przez prezydentów Krakowa i Katowic z myślą o twórcach, którzy – podobnie jak jej patron – stoją na straży etosu i tradycji sztuki kompozytorskiej, tworzą rozpoznawalne, nacechowane swoistym autopiętnem ścieżki dźwiękowe i wzbogacają światowy repertuar muzyki filmowej o utwory nie tracące swojej czytelności w oderwaniu od obrazu. Pierwszym zdobywcą prestiżowego wyróżnienia został amerykański kompozytor Elliot Goldenthal (2015), kolejnym – francuski twórca Alexandre Desplat (2016). „Gdy mówię o Polsce, myślę o pewnym continuum, o Chopinie, Szymanowskim, Komedzie i Kilarze” – mówił Desplat odbierając statuetkę podczas dziewiątej edycji festiwalu. „To, co uważam za najbardziej cenne w muzyce filmowej Kilara, to wyrafinowanie, wielka inteligencja w orkiestracji, precyzja i nieoczekiwane kombinacje instrumentów, jak klawesyn i werbel w filmach Polańskiego. To wielka osobowość, a jednocześnie bardzo delikatny twórca. Jego muzyka nigdy nie jest nachalna” – dodał kilka dni później w wywiadzie dla RMF Classic.
Trzecim w historii laureatem Nagrody im. Wojciecha Kilara będzie kanadyjski kompozytor Howard Shore – trzykrotny zdobywca Oscara i Złotego Globu, autor prawie stu ścieżek dźwiękowych do filmów różnych gatunkowo. Shore zdobywał muzyczne szlify w Berklee College of Music w Bostonie, w kinie zaś zadebiutował w 1977 roku kanadyjskim filmem grozy „Wściekłość” w reżyserii Davida Cronenberga. Jak sam przyznaje, jego muzyka długo pozostawała w cieniu innych hollywoodzkich ścieżek dźwiękowych; sytuację tę zmieniło dopiero zasilenie – niejako w zastępstwie Kilara – ekipy filmowej „Władcy Pierścieni” Petera Jacksona. Podczas wizyty w ramach trzeciej edycji FMF w Krakowie Howard Shore wspominał: „Uznanie ze strony ludzi z branży, przyznanie, że to co robię jest dobre, przyszło po wielu latach. Na satysfakcję związaną z sukcesem i nagrodami czekałem prawie czterdzieści lat”.
Howard Shore został uhonorowany w uznaniu zasług na polu światowej muzyki filmowej, za wierność tradycyjnej sztuce komponowania, wszechstronność twórczą, głębokie zrozumienie kina oraz umiejętne i kreatywne żonglowanie kolorystyką dźwiękową, fakturą i barwą. W uzasadnieniu wyboru czytamy, iż kompozytor „sprawnie posługuje się językiem muzycznym, a do każdej ścieżki podchodzi indywidualnie, dostosowując do niej wykorzystane techniki”, jak również, że „znakomicie operuje motywami i tematami, wielokrotnie zmieniając ich charakter poprzez wielokrotne przetworzenia agogiczne, instrumentacyjne, harmoniczne i barwowe”. Członkowie rady zwrócili także uwagę na fakt, że autor ścieżki dźwiękowej do „Władcy Pierścieni” odnosi sukcesy we wszystkich formułach muzyczno-filmowych rozwijanych przez Kilara: od szeroko rozumianej ilustracji wydarzeń, poprzez komentowanie fabuły aż do kontrapunktowania obrazu i kierowania uwagi widza w określoną stronę. Muzyka Howarda Shore’a – zarówno ta towarzysząca niskobudżetowym horrorom z początku kariery jak i ta, która brzmi dziś w hollywoodzkich superprodukcjach – jest rozpoznawalna i przesiąknięta indywidualnym stylem mistrza. Kompozytor wykorzystuje w niej tradycyjną orkiestrę symfoniczną uzupełnianą brzmieniami etnicznymi, elektronicznymi i generowanymi cyfrowo.
Laureat trzeciej w historii Nagrody im. Wojciecha Kilara odbierze statuetkę podczas koncertu ALL IS FILM MUSIC — Gala Jubileuszowa – centralnego wydarzenia dziesiątej edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. „Kieruję ogromne podziękowania do rady merytorycznej oraz prezydentów Krakowa i Katowic. Jestem naprawdę szczęśliwy, że mogę dołączyć do grona tak cenionych kompozytorów jak Elliot Goldenthal i Alexandre Desplat, jak również zasilić szeregi wielkich miłośników festiwalu w Krakowie” – powiedział Howard Shore w odpowiedzi na informację o przyznaniu mu wyróżnienia.
20 maja 2017 roku w TAURON Arenie Kraków zabrzmią najsłynniejsze suity z filmów i seriali telewizyjnych, skomponowane z myślą o publiczności FMF. W repertuarze nie zabraknie kultowego dzieła tegorocznego zdobywcy Nagrody im. Wojciecha Kilara: suity z trylogii „Władca Pierścieni”.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.