PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Howard Shore trzecim laureatem Nagrody im. Wojciecha Kilara!

2017-02-23

Wszechstronność gatunkowa, wierność tradycyjnej sztuce komponowania, sprawne posługiwanie się indywidualnym i rozpoznawalnym językiem muzycznym, kreatywne operowanie kolorystyką dźwiękową – to wybitne cechy warsztatu kompozytorskiego, które zdecydowały o uhonorowaniu Howarda Shore’a tytułem laureata Nagrody im. Wojciecha Kilara.


„To prawdziwy zaszczyt, móc w ten sposób uczcić pamięć wielkiego twórcy” – wyznał tegoroczny zdobywca najbardziej prestiżowej nagrody Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie

 

Zdobywca Oscara za muzykę i piosenkę do filmów „Władca Pierścieni: Powrót Króla” oraz „Władca Pierścieni: Drużyna Pierście-nia” Petera Jacksona odbierze wyróżnienie podczas Gali Muzyki Filmowej „ALL IS FILM MUSIC: 10. FMF Gala Jubileuszowa” (20 maja w TAURON Arenie Kraków)!


Nagroda im. Wojciecha Kilara została ustanowiona przez prezydentów Krakowa i Katowic z myślą o twórcach, którzy – podobnie jak jej patron – stoją na straży etosu i tradycji sztuki kompozytorskiej, tworzą rozpoznawalne, nacechowane swoistym autopiętnem ścieżki dźwiękowe i wzbogacają światowy repertuar muzyki filmowej o utwory nie tracące swojej czytelności w oderwaniu od obrazu. Pierwszym zdobywcą prestiżowego wyróżnienia został amerykański kompozytor Elliot Goldenthal (2015), kolejnym – francuski twórca Alexandre Desplat (2016). „Gdy mówię o Polsce, myślę o pewnym continuum, o Chopinie, Szymanowskim, Komedzie i Kilarze” – mówił Desplat odbierając statuetkę podczas dziewiątej edycji festiwalu. „To, co uważam za najbardziej cenne w muzyce filmowej Kilara, to wyrafinowanie, wielka inteligencja w orkiestracji, precyzja i nieoczekiwane kombinacje instrumentów, jak klawesyn i werbel w filmach Polańskiego. To wielka osobowość, a jednocześnie bardzo delikatny twórca. Jego muzyka nigdy nie jest nachalna” – dodał kilka dni później w wywiadzie dla RMF Classic.


Trzecim w historii laureatem Nagrody im. Wojciecha Kilara będzie kanadyjski kompozytor Howard Shore – trzykrotny zdobywca Oscara i Złotego Globu, autor prawie stu ścieżek dźwiękowych do filmów różnych gatunkowo. Shore zdobywał muzyczne szlify w Berklee College of Music w Bostonie, w kinie zaś zadebiutował w 1977 roku kanadyjskim filmem grozy „Wściekłość” w reżyserii Davida Cronenberga. Jak sam przyznaje, jego muzyka długo pozostawała w cieniu innych hollywoodzkich ścieżek dźwiękowych; sytuację tę zmieniło dopiero zasilenie – niejako w zastępstwie Kilara – ekipy filmowej „Władcy Pierścieni” Petera Jacksona. Podczas wizyty w ramach trzeciej edycji FMF w Krakowie Howard Shore wspominał: „Uznanie ze strony ludzi z branży, przyznanie, że to co robię jest dobre, przyszło po wielu latach. Na satysfakcję związaną z sukcesem i nagrodami czekałem prawie czterdzieści lat”.


Howard Shore został uhonorowany w uznaniu zasług na polu światowej muzyki filmowej, za wierność tradycyjnej sztuce komponowania, wszechstronność twórczą, głębokie zrozumienie kina oraz umiejętne i kreatywne żonglowanie kolorystyką dźwiękową, fakturą i barwą. W uzasadnieniu wyboru czytamy, iż kompozytor „sprawnie posługuje się językiem muzycznym, a do każdej ścieżki podchodzi indywidualnie, dostosowując do niej wykorzystane techniki”, jak również, że „znakomicie operuje motywami i tematami, wielokrotnie zmieniając ich charakter poprzez wielokrotne przetworzenia agogiczne, instrumentacyjne, harmoniczne i barwowe”. Członkowie rady zwrócili także uwagę na fakt, że autor ścieżki dźwiękowej do „Władcy Pierścieni” odnosi sukcesy we wszystkich formułach muzyczno-filmowych rozwijanych przez Kilara: od szeroko rozumianej ilustracji wydarzeń, poprzez komentowanie fabuły aż do kontrapunktowania obrazu i kierowania uwagi widza w określoną stronę. Muzyka Howarda Shore’a – zarówno ta towarzysząca niskobudżetowym horrorom z początku kariery jak i ta, która brzmi dziś w hollywoodzkich superprodukcjach – jest rozpoznawalna i przesiąknięta indywidualnym stylem mistrza. Kompozytor wykorzystuje w niej tradycyjną orkiestrę symfoniczną uzupełnianą brzmieniami etnicznymi, elektronicznymi i generowanymi cyfrowo.


Laureat trzeciej w historii Nagrody im. Wojciecha Kilara odbierze statuetkę podczas koncertu ALL IS FILM MUSIC — Gala Jubileuszowa – centralnego wydarzenia dziesiątej edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. „Kieruję ogromne podziękowania do rady merytorycznej oraz prezydentów Krakowa i Katowic. Jestem naprawdę szczęśliwy, że mogę dołączyć do grona tak cenionych kompozytorów jak Elliot Goldenthal i Alexandre Desplat, jak również zasilić szeregi wielkich miłośników festiwalu w Krakowie” – powiedział Howard Shore w odpowiedzi na informację o przyznaniu mu wyróżnienia.


20 maja 2017 roku w TAURON Arenie Kraków zabrzmią najsłynniejsze suity z filmów i seriali telewizyjnych, skomponowane z myślą o publiczności FMF. W repertuarze nie zabraknie kultowego dzieła tegorocznego zdobywcy Nagrody im. Wojciecha Kilara: suity z trylogii „Władca Pierścieni”.

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.