Aktualności
Film o PWM w Telewizji Polskiej
2017-03-31
2 kwietnia 2017 roku na antenie TVP Kultura zostanie wyemitowany film dokumentalny o najstarszej i największej oficynie muzycznej w Polsce: „Idea, która przerasta codzienność – Polskie Wydawnictwo Muzyczne”. Internetowa premiera obrazu w reżyserii Violetty Rotter-Kozery będzie miała miejsce 6 kwietnia.
Dokument w reżyserii i według scenariusza Violetty Rotter-Kozery stanowi zwieńczenie obchodów jubileuszu 70-lecia, który Polskie Wydawnictwo Muzyczne świętowało w 2015 roku. W produkcji zawarto m.in. wypowiedzi byłych i obecnych pracowników, przyjaciół i artystów współpracujących z PWM-em, materiały archiwalne i wiele ciekawostek z historii i życia wydawniczego na przestrzeni dekad.
To wyjątkowy obraz, który dokumentuje fenomen w skali światowej, portretuje wydawnictwo-instytucję, jej ogromne dla rodzimej kultury znaczenie, dla odradzającego się po wojnie życia muzycznego, dla kwitnącej w latach 50-tych i 60-tych awangardy, wreszcie dla ekspansji polskiej twórczości muzycznej na świecie obecnie – powiedział dr Daniel Cichy, dyrektor-redaktor naczelny Oficyny.
W styczniu 2017 roku film został nagrodzony przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich – Violetta Rotter-Kozera została laureatką nagrody im. Macieja Łukasiewicza, przyznawanej za publikację na temat współczesnej cywilizacji i kultury oraz popularyzację wiedzy.
Ta [nagroda] jest dla mnie niesłychanie ważna, bo przyznana przez środowisko dziennikarskie.
Z natury rzeczy dziennikarze patrzą na różne zagadnienia przez lupę. Na mój film też.
Tym cenniejsza jest dla mnie ta nagroda. Jest potwierdzeniem, że obrałam właściwy kierunek – powiedziała reżyserka o swoim wyróżnieniu w rozmowie z Błażejem Torańskim.
Czas spędzony na oglądaniu tego filmu jest przeżyciem szlachetnym, skłania ku pięknu, ku muzyce. Taki film to więcej niż laurka – napisał o reportażu Rotter-Kozery prezes SDP Krzysztof Skowroński.
POKAZY PREMIEROWE
Premiera filmu odbyła się w 2016 roku – pierwsze pokazy miały miejsce w Krakowie (25.04.2016) oraz Warszawie (27.06.2016), produkcja została także wyemitowana w TVP Katowice.
2 kwietnia 2017 roku o godzinie 9:40 na antenie TVP Kultura dokument „Idea, która przerasta codzienność – Polskie Wydawnictwo Muzyczne” zostanie zaprezentowany ogólnopolskiej publiczności, natomiast 6 kwietnia – w 72. rocznicę założenia Oficyny – trafi do Internetu. Dokument będzie można zobaczyć na YouTube.com na kanale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (www.youtube.com/pwmedition) oraz kanale Instytutu Muzyki i Tańca (www.youtube.com/imitpolska).
Film zrealizowano we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Telewizji Polskiej.
Partnerem produkcji są Katowice – Miasto Muzyki UNESCO.
REALIZACJA
PARTNER
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.


