Aktualności
Prawykonanie „Sonosphère” III i IV Elżbiety Sikory
2017-05-04
19 maja odbędzie się prawykonanie trzeciej i czwartej części cyklu „Sonosphère” Elżbiety Sikory. Mimo, że to autonomiczne utwory, kompozytorka sugeruje łączne ich wykonywanie.
„Sonosphère” III i IV „Symfonia Wrocławska” (obie części opatrzone są tym podtytułem) zabrzmią w pierwszym dniu 8. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Elektroakustycznej Musica Electronica Nova (19-27 maja). Wykona je NFM Filharmonia Wrocławska prowadzona przez Davida Fulmera.
Poproszona o komentarz do nowych „Sonosfer” kompozytorka zdradza:
Ten skomponowany na przełomie 2016 i 2017 roku, na moje pożegnanie z festiwalem MEN*, dwuczłonowy utwór nie ma właściwie początku, a koniec jest paradoksalnie jego przypomnieniem. Chciałam nim zmienić ustalony porządek koncertowy i wprowadzić muzykę już od momentu wejścia publiczności do foyer fantastycznego budynku NFM, którego budowę obserwowałam od pierwszych prac konstrukcyjnych. Wykonanie tego utworu to także akcja sceniczna, której aktorami są zarówno muzycy jak i słuchacze, mająca na celu wprowadzenie publiczności do sali koncertowej gdzie muzyka już się dzieje, tak jakby była tam od zawsze. Posługuję się tutaj zarówno tradycyjnym brzmieniem orkiestry jak i jego wielorakimi przetworzeniami, a także dźwiękami niezależnie skomponowanymi elektronicznie w sposób, który zaciera granice między nimi. Przestrzenne zakomponowanie dźwięku było jednym z moich priorytetów, stąd także umieszczenie ośmiu muzyków na balkonach sali koncertowej i sześciokanałowa projekcja dźwięków przetwarzanych i skomponowanych elektronicznie.
„Sonosphère” III & IV to dwa oddzielne utwory, które mogą być wykonywane osobno, stanowiące jednak pewną spójną całość. „Sonosphère” III jest dwuczęściowy. „Sonosphère” IV rozpoczyna się sekwencją instrumentów dętych przypominającą nie-początek „Sonosphère” III z foyer, a kończy się tego początku przetworzonym cytatem. Tworząc „Sonosphère” IV wróciłam po trzydziestu latach do pracy nad dźwiękiem w IRCAM. Dziękuję Frankowi Madlenerowi za zaproponowanie mi tej współpracy, a Sebastianowi Néves za niezwykle twórcze wspólne działania i odkrycia.
Szczególne podziękowania kieruję do Dyrektora Andrzeja Kosendiaka za zainspirowanie powstania tego utworu.
*Musica Electronica Nova, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektroakustycznej, którego Elżbieta Sikora jest Dyrektorem Artystycznym
© PWM / fot. Marcin Oliva Soto
Najczęściej czytane:
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.