Aktualności
40. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego
2017-07-11
W dniach 22 lipca - 4 sierpnia 2017 odbędą się 40. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem. Jubileuszowa edycja festiwalu wpisuje się w obchody, ogłoszonego przez Radę Miasta, Roku Szymanowskiego - w 135. rocznicę urodzin i 80. rocznicę śmierci największego kompozytora polskiego I połowy XX wieku, tak bardzo związanego z Zakopanem i kulturą Podhala.
Oprócz 11 koncertów festiwalowych odbędą się prelekcje, spotkania dyskusyjne, projekcje filmów, wystawy, spektakle teatralne, koncerty oryginalnej i twórczo przetworzonej muzyki góralskiej, by w najróżniejszych aspektach przedstawić fascynującą osobowość Karola Szymanowskiego.
Osią tematyczną jubileuszowego festiwalu są związki sztuki i medycyny. Karol Szymanowski - największy polski kompozytor I połowy XX wieku - od wczesnego dzieciństwa zmagał się z gruźlicą. Walkę z chorobą przegrał w wieku 55 lat. W latach 1930-35 mieszkał na stałe w Zakopanem w willi Atma przy ul. Kasprusie.
Rozkwit sztuki i intensywny rozwój leczenia sanatoryjnego miał miejsce w Zakopanem w czasach, gdy było ono uzdrowiskiem - o historii uzdrowiska opowiadają wystawy „Polskie Davos” w Galerii Władysława Hasiora oraz wystawa plenerowa przy górnej stacji PKL Gubałówka, zorganizowane przy współpracy z Muzeum Tatrzańskim i fundacją „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości”. Mecenasem wystaw są Polskie Koleje Linowe S.A. (wystawy czynne: 30 czerwca - 31 sierpnia).
Inaugurację festiwalu w foyer Teatru Witkacego w dniu 22 lipca 2017 uświetni występ jednego z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych Meccore String Quartet. Wprowadzeniem do koncertu będzie opowieść pod tytułem „Karol Szymanowski i Doktor Olgierd Sokołowski – historia choroby i przyjaźni” autorstwa Kuby Szpilki z fundacji „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości”.
Podczas festiwalowych koncertów usłyszymy znakomitych artystów polskich i zagranicznych, których występy będą prawdziwą ucztą dla melomanów: repertuarową i artystyczną.
Ivo Kahanek (Czechy), jeden z najlepszych czeskich pianistów średniego pokolenia, specjalizujący się w interpretacji muzyki czeskiej wykona m.in. 4 Scherza Fryderyka Chopina. Skrzypcowe Duo Viennese (Austria) w składzie Monika Hager i Paweł Zalejski wraz z pianistą Jakubem Tchorzewskim przedstawią utwory Romana Palestra. Kompozytor uważany za następcę Szymanowskiego został wymazany z historii muzyki polskiej z powodu swoich przekonań. Tę ciekawą postać „kompozytora wyklętego” w czasach PRL przybliży
w prelekcji Lech Dzierżanowski - koordynator projektu „Roman Palester” realizowanego przez Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie.
Słuchacze będą mieli również okazję poznać kunszt artystów z Ukrainy. Nazarij Pylatiuk (skrzypce) i Petro Dovhan (fortepian) zaprezentują się w klasycznym repertuarze od Bacha do Skoryka.
Wysłuchamy recitali młodych, obiecujących pianistów: Jakuba Kuszlika (AM Bydgoszcz), Andrzeja Wiercińskiego i Tymoteusza Biesa (AM Katowice), którzy w Galerii Ryszarda Orskiego oprócz utworów Karola Szymanowskiego wykonają największe dzieła światowej literatury pianistycznej (m.in. zabrzmią Wariacje Goldbergowskie J. S. Bacha, III Sonata f-moll J. Brahmsa, Sonata Dantejska F. Liszta).
W Atmie wystąpią z recitalami wokalistki Anna Mikołajczyk - Niewiedział i Anna Radziejewska. Obie artystki mają w swoim dorobku płyty CD z pieśniami Szymanowskiego, docenione nagrodami fonograficznymi.
W Galerii Władysława Hasiora, wysłuchamy koncertu kameralnego w wykonaniu zespołu „3 x Krzeszowiec”. Galeria mieści się w leżakowni dawnego budynku hotelu „Warszawianka”. Leżakownia była przeznaczona do korzystania z „kąpieli słonecznych” w czasach, gdy Zakopane było uzdrowiskiem.
Zwieńczeniem festiwalu będzie występ Orkiestry Kameralnej PR Amadeus 4 sierpnia 2017 w Kościele pw. Św. Krzyża pod batutą swojej legendarnej założycielki i kierownika artystycznego – Agnieszki Duczmal, a także pracującej z Amadeusem od kilkunastu lat dyrygentki Anny Duczmal-Mróz.
Stałym elementem festiwalu są posiady z muzyką góralską. Posiady odbędą się w najstarszej restauracji w Zakopanem „U Wnuka” (rok założenia 1870), a ich gościem będzie dyrektor artystyczny Warszawskiej Jesieni Jerzy Kornowicz, którego utwór „Sceny z Witkacego” będzie miał swoje prawykonanie na koncercie finałowym festiwalu (4 sierpnia). W Galerii „U Wnuka” będzie też można obejrzeć wystawę grafik Joanny Tumiłowicz pt. „Stabat Mater”, inspirowanych arcydziełem Karola Szymanowskiego.
Organizatorzy nie zapomnieli o najmłodszej widowni: 29 lipca Teatr Rozrywki RZT Szymaszkowa zaprasza na interaktywne spotkanie dla dzieci zatytułowane „Opowieść o Wujciu Karolu”.
Dopełnieniem programu festiwalowego będzie projekcja filmu „Powrót Rogera... czyli ...zdarzyło się w Palermo 11 lutego ’92” w kinie studyjnym „Miejsce”. Film opowiada o premierze opery "Król Roger" Karola Szymanowskiego w reżyserii Krzysztofa Zanussiego i jest jednym z pięciu filmów prezentowanych w cyklu „Z Szymanowskim w tle”. Pozostałe tytuły to filmy w reż. A. Wajdy na podstawie opowiadań J. Iwaszkiewicza: „Brzezina” - napisana w ATMIE, „Panny z Wilka” - z muzyką Karola Szymanowskiego oraz „Pieśń o nocy. Portret Karola Szymanowskiego” w reż. P. Maniury (TVP/BBC) i „Śmierć w Wenecji” w reż. L. Viscontiego.
Ponadto festiwalowi towarzyszą koncerty zespołów Trebunie Tutki (15 lipca - Galeria Sztuki XX wieku w willi Oksza) i Zakopower - w ramach Hej fest 2017 (19 sierpnia - Scena na Gubałówce) a także spektakl „Zośka” - o niespełnionej miłości Zofii Nałkowskiej do Karola Szymanowskiego, przygotowany przez Teatr Rozrywki RZT Szymaszkowa (8 lipca i 20 sierpnia).
Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.szymanowski.zakopane.pl
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.