PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

40. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego

2017-07-11

W dniach 22 lipca - 4 sierpnia 2017 odbędą się 40. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem. Jubileuszowa edycja festiwalu wpisuje się w obchody, ogłoszonego przez Radę Miasta, Roku Szymanowskiego - w 135. rocznicę urodzin i 80. rocznicę śmierci największego kompozytora polskiego I połowy XX wieku, tak bardzo związanego z Zakopanem i kulturą Podhala.
 

Oprócz 11 koncertów festiwalowych odbędą się prelekcje, spotkania dyskusyjne, projekcje filmów, wystawy, spektakle teatralne, koncerty oryginalnej i twórczo przetworzonej muzyki góralskiej, by w najróżniejszych aspektach przedstawić fascynującą osobowość Karola Szymanowskiego.

Osią tematyczną jubileuszowego festiwalu są związki sztuki i medycyny. Karol Szymanowski - największy polski kompozytor I połowy XX wieku - od wczesnego dzieciństwa zmagał się z gruźlicą. Walkę z chorobą przegrał w wieku 55 lat. W latach 1930-35 mieszkał na stałe w Zakopanem w willi Atma przy ul. Kasprusie.

Rozkwit sztuki i intensywny rozwój leczenia sanatoryjnego miał miejsce w Zakopanem w czasach, gdy było ono uzdrowiskiem - o historii uzdrowiska opowiadają wystawy „Polskie Davos” w Galerii Władysława Hasiora oraz wystawa plenerowa przy górnej stacji PKL Gubałówka, zorganizowane przy współpracy z Muzeum Tatrzańskim i fundacją „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości”. Mecenasem wystaw są Polskie Koleje Linowe S.A. (wystawy czynne: 30 czerwca - 31 sierpnia).

Inaugurację festiwalu w foyer Teatru Witkacego w dniu 22 lipca 2017 uświetni występ jednego z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych Meccore String Quartet. Wprowadzeniem do koncertu będzie opowieść pod tytułem „Karol Szymanowski i Doktor Olgierd Sokołowski – historia choroby i przyjaźni” autorstwa Kuby Szpilki z fundacji „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości”.

Podczas festiwalowych koncertów usłyszymy znakomitych artystów polskich i zagranicznych, których występy będą prawdziwą ucztą dla melomanów: repertuarową i artystyczną.

Ivo Kahanek (Czechy), jeden z najlepszych czeskich pianistów średniego pokolenia, specjalizujący się w interpretacji muzyki czeskiej wykona m.in. 4 Scherza Fryderyka Chopina. Skrzypcowe Duo Viennese (Austria) w składzie Monika Hager i Paweł Zalejski wraz z pianistą Jakubem Tchorzewskim przedstawią utwory Romana Palestra. Kompozytor uważany za następcę Szymanowskiego został wymazany z historii muzyki polskiej z powodu swoich przekonań. Tę ciekawą postać „kompozytora wyklętego” w czasach PRL przybliży
w prelekcji Lech Dzierżanowski - koordynator projektu „Roman Palester” realizowanego przez Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie.

Słuchacze będą mieli również okazję poznać kunszt artystów z Ukrainy. Nazarij Pylatiuk (skrzypce) i Petro Dovhan (fortepian) zaprezentują się w klasycznym repertuarze od Bacha do Skoryka.

Wysłuchamy recitali młodych, obiecujących pianistów: Jakuba Kuszlika (AM Bydgoszcz), Andrzeja Wiercińskiego i Tymoteusza Biesa (AM Katowice), którzy w Galerii Ryszarda Orskiego oprócz utworów Karola Szymanowskiego wykonają największe dzieła światowej literatury pianistycznej (m.in. zabrzmią Wariacje Goldbergowskie J. S. Bacha, III Sonata f-moll J. Brahmsa, Sonata Dantejska F. Liszta).
W Atmie wystąpią z recitalami wokalistki Anna Mikołajczyk - Niewiedział i Anna Radziejewska. Obie artystki mają w swoim dorobku płyty CD z pieśniami Szymanowskiego, docenione nagrodami fonograficznymi.
W Galerii Władysława Hasiora, wysłuchamy koncertu kameralnego w wykonaniu zespołu „3 x Krzeszowiec”. Galeria mieści się w leżakowni dawnego budynku hotelu „Warszawianka”. Leżakownia była przeznaczona do korzystania z „kąpieli słonecznych” w czasach, gdy Zakopane było uzdrowiskiem.

Zwieńczeniem festiwalu będzie występ Orkiestry Kameralnej PR Amadeus 4 sierpnia 2017 w Kościele pw. Św. Krzyża pod batutą swojej legendarnej założycielki i kierownika artystycznego – Agnieszki Duczmal, a także pracującej z Amadeusem od kilkunastu lat dyrygentki Anny Duczmal-Mróz.

Stałym elementem festiwalu są posiady z muzyką góralską. Posiady odbędą się w najstarszej restauracji w Zakopanem „U Wnuka” (rok założenia 1870), a ich gościem będzie dyrektor artystyczny Warszawskiej Jesieni Jerzy Kornowicz, którego utwór „Sceny z Witkacego” będzie miał swoje prawykonanie na koncercie finałowym festiwalu (4 sierpnia). W Galerii „U Wnuka” będzie też można obejrzeć wystawę grafik Joanny Tumiłowicz pt. „Stabat Mater”, inspirowanych arcydziełem Karola Szymanowskiego.

Organizatorzy nie zapomnieli o najmłodszej widowni: 29 lipca Teatr Rozrywki RZT Szymaszkowa zaprasza na interaktywne spotkanie dla dzieci zatytułowane „Opowieść o Wujciu Karolu”.

Dopełnieniem programu festiwalowego będzie projekcja filmu „Powrót Rogera... czyli ...zdarzyło się w Palermo 11 lutego ’92” w kinie studyjnym „Miejsce”. Film opowiada o premierze opery "Król Roger" Karola Szymanowskiego w reżyserii Krzysztofa Zanussiego i jest jednym z pięciu filmów prezentowanych w cyklu „Z Szymanowskim w tle”. Pozostałe tytuły to filmy w reż. A. Wajdy na podstawie opowiadań J. Iwaszkiewicza: „Brzezina” - napisana w ATMIE, „Panny z Wilka” - z muzyką Karola Szymanowskiego oraz „Pieśń o nocy. Portret Karola Szymanowskiego” w reż. P. Maniury (TVP/BBC) i „Śmierć w Wenecji” w reż. L. Viscontiego.

Ponadto festiwalowi towarzyszą koncerty zespołów Trebunie Tutki (15 lipca - Galeria Sztuki XX wieku w willi Oksza) i Zakopower - w ramach Hej fest 2017 (19 sierpnia - Scena na Gubałówce) a także spektakl „Zośka” - o niespełnionej miłości Zofii Nałkowskiej do Karola Szymanowskiego, przygotowany przez Teatr Rozrywki RZT Szymaszkowa (8 lipca i 20 sierpnia).

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.szymanowski.zakopane.pl

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?