Aktualności
40. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego
2017-07-11
W dniach 22 lipca - 4 sierpnia 2017 odbędą się 40. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem. Jubileuszowa edycja festiwalu wpisuje się w obchody, ogłoszonego przez Radę Miasta, Roku Szymanowskiego - w 135. rocznicę urodzin i 80. rocznicę śmierci największego kompozytora polskiego I połowy XX wieku, tak bardzo związanego z Zakopanem i kulturą Podhala.
Oprócz 11 koncertów festiwalowych odbędą się prelekcje, spotkania dyskusyjne, projekcje filmów, wystawy, spektakle teatralne, koncerty oryginalnej i twórczo przetworzonej muzyki góralskiej, by w najróżniejszych aspektach przedstawić fascynującą osobowość Karola Szymanowskiego.
Osią tematyczną jubileuszowego festiwalu są związki sztuki i medycyny. Karol Szymanowski - największy polski kompozytor I połowy XX wieku - od wczesnego dzieciństwa zmagał się z gruźlicą. Walkę z chorobą przegrał w wieku 55 lat. W latach 1930-35 mieszkał na stałe w Zakopanem w willi Atma przy ul. Kasprusie.
Rozkwit sztuki i intensywny rozwój leczenia sanatoryjnego miał miejsce w Zakopanem w czasach, gdy było ono uzdrowiskiem - o historii uzdrowiska opowiadają wystawy „Polskie Davos” w Galerii Władysława Hasiora oraz wystawa plenerowa przy górnej stacji PKL Gubałówka, zorganizowane przy współpracy z Muzeum Tatrzańskim i fundacją „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości”. Mecenasem wystaw są Polskie Koleje Linowe S.A. (wystawy czynne: 30 czerwca - 31 sierpnia).
Inaugurację festiwalu w foyer Teatru Witkacego w dniu 22 lipca 2017 uświetni występ jednego z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych Meccore String Quartet. Wprowadzeniem do koncertu będzie opowieść pod tytułem „Karol Szymanowski i Doktor Olgierd Sokołowski – historia choroby i przyjaźni” autorstwa Kuby Szpilki z fundacji „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości”.
Podczas festiwalowych koncertów usłyszymy znakomitych artystów polskich i zagranicznych, których występy będą prawdziwą ucztą dla melomanów: repertuarową i artystyczną.
Ivo Kahanek (Czechy), jeden z najlepszych czeskich pianistów średniego pokolenia, specjalizujący się w interpretacji muzyki czeskiej wykona m.in. 4 Scherza Fryderyka Chopina. Skrzypcowe Duo Viennese (Austria) w składzie Monika Hager i Paweł Zalejski wraz z pianistą Jakubem Tchorzewskim przedstawią utwory Romana Palestra. Kompozytor uważany za następcę Szymanowskiego został wymazany z historii muzyki polskiej z powodu swoich przekonań. Tę ciekawą postać „kompozytora wyklętego” w czasach PRL przybliży
w prelekcji Lech Dzierżanowski - koordynator projektu „Roman Palester” realizowanego przez Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie.
Słuchacze będą mieli również okazję poznać kunszt artystów z Ukrainy. Nazarij Pylatiuk (skrzypce) i Petro Dovhan (fortepian) zaprezentują się w klasycznym repertuarze od Bacha do Skoryka.
Wysłuchamy recitali młodych, obiecujących pianistów: Jakuba Kuszlika (AM Bydgoszcz), Andrzeja Wiercińskiego i Tymoteusza Biesa (AM Katowice), którzy w Galerii Ryszarda Orskiego oprócz utworów Karola Szymanowskiego wykonają największe dzieła światowej literatury pianistycznej (m.in. zabrzmią Wariacje Goldbergowskie J. S. Bacha, III Sonata f-moll J. Brahmsa, Sonata Dantejska F. Liszta).
W Atmie wystąpią z recitalami wokalistki Anna Mikołajczyk - Niewiedział i Anna Radziejewska. Obie artystki mają w swoim dorobku płyty CD z pieśniami Szymanowskiego, docenione nagrodami fonograficznymi.
W Galerii Władysława Hasiora, wysłuchamy koncertu kameralnego w wykonaniu zespołu „3 x Krzeszowiec”. Galeria mieści się w leżakowni dawnego budynku hotelu „Warszawianka”. Leżakownia była przeznaczona do korzystania z „kąpieli słonecznych” w czasach, gdy Zakopane było uzdrowiskiem.
Zwieńczeniem festiwalu będzie występ Orkiestry Kameralnej PR Amadeus 4 sierpnia 2017 w Kościele pw. Św. Krzyża pod batutą swojej legendarnej założycielki i kierownika artystycznego – Agnieszki Duczmal, a także pracującej z Amadeusem od kilkunastu lat dyrygentki Anny Duczmal-Mróz.
Stałym elementem festiwalu są posiady z muzyką góralską. Posiady odbędą się w najstarszej restauracji w Zakopanem „U Wnuka” (rok założenia 1870), a ich gościem będzie dyrektor artystyczny Warszawskiej Jesieni Jerzy Kornowicz, którego utwór „Sceny z Witkacego” będzie miał swoje prawykonanie na koncercie finałowym festiwalu (4 sierpnia). W Galerii „U Wnuka” będzie też można obejrzeć wystawę grafik Joanny Tumiłowicz pt. „Stabat Mater”, inspirowanych arcydziełem Karola Szymanowskiego.
Organizatorzy nie zapomnieli o najmłodszej widowni: 29 lipca Teatr Rozrywki RZT Szymaszkowa zaprasza na interaktywne spotkanie dla dzieci zatytułowane „Opowieść o Wujciu Karolu”.
Dopełnieniem programu festiwalowego będzie projekcja filmu „Powrót Rogera... czyli ...zdarzyło się w Palermo 11 lutego ’92” w kinie studyjnym „Miejsce”. Film opowiada o premierze opery "Król Roger" Karola Szymanowskiego w reżyserii Krzysztofa Zanussiego i jest jednym z pięciu filmów prezentowanych w cyklu „Z Szymanowskim w tle”. Pozostałe tytuły to filmy w reż. A. Wajdy na podstawie opowiadań J. Iwaszkiewicza: „Brzezina” - napisana w ATMIE, „Panny z Wilka” - z muzyką Karola Szymanowskiego oraz „Pieśń o nocy. Portret Karola Szymanowskiego” w reż. P. Maniury (TVP/BBC) i „Śmierć w Wenecji” w reż. L. Viscontiego.
Ponadto festiwalowi towarzyszą koncerty zespołów Trebunie Tutki (15 lipca - Galeria Sztuki XX wieku w willi Oksza) i Zakopower - w ramach Hej fest 2017 (19 sierpnia - Scena na Gubałówce) a także spektakl „Zośka” - o niespełnionej miłości Zofii Nałkowskiej do Karola Szymanowskiego, przygotowany przez Teatr Rozrywki RZT Szymaszkowa (8 lipca i 20 sierpnia).
Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.szymanowski.zakopane.pl
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.