Aktualności
Od kompozytorskich szkiców do wydania. Relacja z Seminarium Edytorstwa Muzycznego
2017-10-12
Już po raz drugi osoby zainteresowane edytorstwem muzycznym miały okazję poznać tajniki tej unikatowej sztuki w wyjątkowej aurze Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach. W pierwszym tygodniu października odbyła się tam druga odsłona Seminarium Edytorstwa Muzycznego organizowana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Wśród uczestników Seminarium Edytorstwa Muzycznego znaleźli się zarówno najmłodsi stażem redaktorzy PWM, jak i osoby wyłonione podczas rekrutacji: wśród nich kompozytorzy, dyrygenci i muzykolodzy związani z różnymi ośrodkami akademickimi, a także młodzi wydawcy.
Pierwszego dnia uczestnicy SEM wysłuchali kilku wykładów wprowadzających. Prof. dr hab. Magdalena Dziadek w prelekcji otwierającej seminarium zatytułowanej Edytorstwo muzyczne w perspektywie historycznej opowiedziała o kształtowaniu się pierwszych wydawnictw nutowych w Europie, w tym tych istniejących do dziś oficyn jak Universal Editon, Peters, Schott Music. Nie zabrakło także ciekawostek – na przykład opowieści o rosyjskim wydawnictwie znakomicie prosperującym w Lipsku czy wynalazcy kieszonkowych partytur. Zagadnienia prawne pojawiające się w pracy redaktora nutowego przybliżyła uczestnikom kursu mec. Janina Warzecha w wykładzie Prawo autorskie a opracowania źródłowo-krytyczne. Czym różni się wydanie źródłowe od autografu kompozytora, wydania niemieckie od francuskich, jak przygotować komentarz krytyczny – między innymi na te pytania odpowiadała prof. dr hab. Zofia Chechlińska podczas wykładu Opracowania źródłowo-krytyczne.
Po wprowadzeniu teoretycznym nastąpiły dni wytężonej pracy – poznawanie kolejnych etapów pracy redaktora nutowego w praktyce. Przedmiotem zajęć prowadzonych przez prof. dr hab. Zofię Chechlińską i red. Dorotę Leszczyńską-Zając były rękopisy lub pierwsze wydania dzieł XIX-wiecznych takich jak: Symfonia c-moll „Charakterystyczna”, Sekstet op. 39 oraz Trio op.17 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Elegia na śmierć Tadeusza Kościuszki Karola Kurpińskiego, Ojczyzna Psalm 136 – Jeruzalem Feliksa Nowowiejskiego, Mazurki op.19 Henryka Wieniawskiego. Uczestnicy mieli także okazję porównać trzy pierwodruki Poloneza c-moll Fryderyka Chopina, a także podziwiać wyjątkowo czytelny rękopis kompozycji Mieczysława Karłowicza Marsz na chór instrumentów dętych, wydany w Berlinie w 1899. W ciągu kolejnych dni młodzi adepci edytorstwa muzycznego poznali podstawowe zasady zapisu nutowego utworów solowych, kameralnych i partytur, adiustacji tekstu, planowania układu stron, realizacji korekt, przygotowywania dodatkowych informacji w zależności od potrzeby serii, a także sposobów udziału redaktora w promocji utworu.
Uczestników seminarium odwiedził także Dyrektor PWM dr Daniel Cichy, który zaprezentował strukturę i działalność Wydawnictwa na różnych polach. Spotkanie w Radziejowicach – mimo swojej intensywności – nie wyczerpało tematu pracy nad wydaniami źródłowymi, dlatego też, cytując klasyka, możemy z całą pewnością powiedzieć „będzie kontynuowane!”.*
*Kontynuację seminarium stanowi miesięczne intensywne szkolenie, które rozpocznie się już w listopadzie tego roku w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie. Program szkolenia obejmować będzie m.in. pracę ze źródłami muzycznymi, zagadnienia adiustacji, korekty i redakcji tekstów nutowych i słownych, podstawy obsługi programów do edycji nut, a także wybrane zagadnienia z zakresu prawa autorskiego, księgowości i innych obszarów działalności Wydawnictwa.
Najczęściej czytane:
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.
Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.