Aktualności
Od kompozytorskich szkiców do wydania. Relacja z Seminarium Edytorstwa Muzycznego
2017-10-12
Już po raz drugi osoby zainteresowane edytorstwem muzycznym miały okazję poznać tajniki tej unikatowej sztuki w wyjątkowej aurze Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach. W pierwszym tygodniu października odbyła się tam druga odsłona Seminarium Edytorstwa Muzycznego organizowana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Wśród uczestników Seminarium Edytorstwa Muzycznego znaleźli się zarówno najmłodsi stażem redaktorzy PWM, jak i osoby wyłonione podczas rekrutacji: wśród nich kompozytorzy, dyrygenci i muzykolodzy związani z różnymi ośrodkami akademickimi, a także młodzi wydawcy.
Pierwszego dnia uczestnicy SEM wysłuchali kilku wykładów wprowadzających. Prof. dr hab. Magdalena Dziadek w prelekcji otwierającej seminarium zatytułowanej Edytorstwo muzyczne w perspektywie historycznej opowiedziała o kształtowaniu się pierwszych wydawnictw nutowych w Europie, w tym tych istniejących do dziś oficyn jak Universal Editon, Peters, Schott Music. Nie zabrakło także ciekawostek – na przykład opowieści o rosyjskim wydawnictwie znakomicie prosperującym w Lipsku czy wynalazcy kieszonkowych partytur. Zagadnienia prawne pojawiające się w pracy redaktora nutowego przybliżyła uczestnikom kursu mec. Janina Warzecha w wykładzie Prawo autorskie a opracowania źródłowo-krytyczne. Czym różni się wydanie źródłowe od autografu kompozytora, wydania niemieckie od francuskich, jak przygotować komentarz krytyczny – między innymi na te pytania odpowiadała prof. dr hab. Zofia Chechlińska podczas wykładu Opracowania źródłowo-krytyczne.
Po wprowadzeniu teoretycznym nastąpiły dni wytężonej pracy – poznawanie kolejnych etapów pracy redaktora nutowego w praktyce. Przedmiotem zajęć prowadzonych przez prof. dr hab. Zofię Chechlińską i red. Dorotę Leszczyńską-Zając były rękopisy lub pierwsze wydania dzieł XIX-wiecznych takich jak: Symfonia c-moll „Charakterystyczna”, Sekstet op. 39 oraz Trio op.17 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Elegia na śmierć Tadeusza Kościuszki Karola Kurpińskiego, Ojczyzna Psalm 136 – Jeruzalem Feliksa Nowowiejskiego, Mazurki op.19 Henryka Wieniawskiego. Uczestnicy mieli także okazję porównać trzy pierwodruki Poloneza c-moll Fryderyka Chopina, a także podziwiać wyjątkowo czytelny rękopis kompozycji Mieczysława Karłowicza Marsz na chór instrumentów dętych, wydany w Berlinie w 1899. W ciągu kolejnych dni młodzi adepci edytorstwa muzycznego poznali podstawowe zasady zapisu nutowego utworów solowych, kameralnych i partytur, adiustacji tekstu, planowania układu stron, realizacji korekt, przygotowywania dodatkowych informacji w zależności od potrzeby serii, a także sposobów udziału redaktora w promocji utworu.
Uczestników seminarium odwiedził także Dyrektor PWM dr Daniel Cichy, który zaprezentował strukturę i działalność Wydawnictwa na różnych polach. Spotkanie w Radziejowicach – mimo swojej intensywności – nie wyczerpało tematu pracy nad wydaniami źródłowymi, dlatego też, cytując klasyka, możemy z całą pewnością powiedzieć „będzie kontynuowane!”.*
*Kontynuację seminarium stanowi miesięczne intensywne szkolenie, które rozpocznie się już w listopadzie tego roku w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie. Program szkolenia obejmować będzie m.in. pracę ze źródłami muzycznymi, zagadnienia adiustacji, korekty i redakcji tekstów nutowych i słownych, podstawy obsługi programów do edycji nut, a także wybrane zagadnienia z zakresu prawa autorskiego, księgowości i innych obszarów działalności Wydawnictwa.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.