Aktualności
Od kompozytorskich szkiców do wydania. Relacja z Seminarium Edytorstwa Muzycznego
2017-10-12
Już po raz drugi osoby zainteresowane edytorstwem muzycznym miały okazję poznać tajniki tej unikatowej sztuki w wyjątkowej aurze Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach. W pierwszym tygodniu października odbyła się tam druga odsłona Seminarium Edytorstwa Muzycznego organizowana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Wśród uczestników Seminarium Edytorstwa Muzycznego znaleźli się zarówno najmłodsi stażem redaktorzy PWM, jak i osoby wyłonione podczas rekrutacji: wśród nich kompozytorzy, dyrygenci i muzykolodzy związani z różnymi ośrodkami akademickimi, a także młodzi wydawcy.
Pierwszego dnia uczestnicy SEM wysłuchali kilku wykładów wprowadzających. Prof. dr hab. Magdalena Dziadek w prelekcji otwierającej seminarium zatytułowanej Edytorstwo muzyczne w perspektywie historycznej opowiedziała o kształtowaniu się pierwszych wydawnictw nutowych w Europie, w tym tych istniejących do dziś oficyn jak Universal Editon, Peters, Schott Music. Nie zabrakło także ciekawostek – na przykład opowieści o rosyjskim wydawnictwie znakomicie prosperującym w Lipsku czy wynalazcy kieszonkowych partytur. Zagadnienia prawne pojawiające się w pracy redaktora nutowego przybliżyła uczestnikom kursu mec. Janina Warzecha w wykładzie Prawo autorskie a opracowania źródłowo-krytyczne. Czym różni się wydanie źródłowe od autografu kompozytora, wydania niemieckie od francuskich, jak przygotować komentarz krytyczny – między innymi na te pytania odpowiadała prof. dr hab. Zofia Chechlińska podczas wykładu Opracowania źródłowo-krytyczne.
Po wprowadzeniu teoretycznym nastąpiły dni wytężonej pracy – poznawanie kolejnych etapów pracy redaktora nutowego w praktyce. Przedmiotem zajęć prowadzonych przez prof. dr hab. Zofię Chechlińską i red. Dorotę Leszczyńską-Zając były rękopisy lub pierwsze wydania dzieł XIX-wiecznych takich jak: Symfonia c-moll „Charakterystyczna”, Sekstet op. 39 oraz Trio op.17 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Elegia na śmierć Tadeusza Kościuszki Karola Kurpińskiego, Ojczyzna Psalm 136 – Jeruzalem Feliksa Nowowiejskiego, Mazurki op.19 Henryka Wieniawskiego. Uczestnicy mieli także okazję porównać trzy pierwodruki Poloneza c-moll Fryderyka Chopina, a także podziwiać wyjątkowo czytelny rękopis kompozycji Mieczysława Karłowicza Marsz na chór instrumentów dętych, wydany w Berlinie w 1899. W ciągu kolejnych dni młodzi adepci edytorstwa muzycznego poznali podstawowe zasady zapisu nutowego utworów solowych, kameralnych i partytur, adiustacji tekstu, planowania układu stron, realizacji korekt, przygotowywania dodatkowych informacji w zależności od potrzeby serii, a także sposobów udziału redaktora w promocji utworu.
Uczestników seminarium odwiedził także Dyrektor PWM dr Daniel Cichy, który zaprezentował strukturę i działalność Wydawnictwa na różnych polach. Spotkanie w Radziejowicach – mimo swojej intensywności – nie wyczerpało tematu pracy nad wydaniami źródłowymi, dlatego też, cytując klasyka, możemy z całą pewnością powiedzieć „będzie kontynuowane!”.*
*Kontynuację seminarium stanowi miesięczne intensywne szkolenie, które rozpocznie się już w listopadzie tego roku w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie. Program szkolenia obejmować będzie m.in. pracę ze źródłami muzycznymi, zagadnienia adiustacji, korekty i redakcji tekstów nutowych i słownych, podstawy obsługi programów do edycji nut, a także wybrane zagadnienia z zakresu prawa autorskiego, księgowości i innych obszarów działalności Wydawnictwa.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.