PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Od kompozytorskich szkiców do wydania. Relacja z Seminarium Edytorstwa Muzycznego

2017-10-12

Już po raz drugi osoby zainteresowane edytorstwem muzycznym miały okazję poznać tajniki tej unikatowej sztuki w wyjątkowej aurze Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach. W pierwszym tygodniu października odbyła się tam druga odsłona Seminarium Edytorstwa Muzycznego organizowana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

 

Wśród uczestników Seminarium Edytorstwa Muzycznego znaleźli się zarówno najmłodsi stażem redaktorzy PWM, jak i osoby wyłonione podczas rekrutacji: wśród nich kompozytorzy, dyrygenci i muzykolodzy związani z różnymi ośrodkami akademickimi, a także młodzi wydawcy.


Pierwszego dnia uczestnicy SEM wysłuchali kilku wykładów wprowadzających. Prof. dr hab. Magdalena Dziadek w prelekcji otwierającej seminarium zatytułowanej Edytorstwo muzyczne w perspektywie historycznej opowiedziała o kształtowaniu się pierwszych wydawnictw nutowych w Europie, w tym tych istniejących do dziś oficyn jak Universal Editon, Peters, Schott Music. Nie zabrakło także ciekawostek – na przykład opowieści o rosyjskim wydawnictwie znakomicie prosperującym w Lipsku czy wynalazcy kieszonkowych partytur. Zagadnienia prawne pojawiające się w pracy redaktora nutowego przybliżyła uczestnikom kursu mec. Janina Warzecha w wykładzie Prawo autorskie a opracowania źródłowo-krytyczne. Czym różni się wydanie źródłowe od autografu kompozytora, wydania niemieckie od francuskich, jak przygotować komentarz krytyczny – między innymi na te pytania odpowiadała prof. dr hab. Zofia Chechlińska podczas wykładu Opracowania źródłowo-krytyczne.


Po wprowadzeniu teoretycznym nastąpiły dni wytężonej pracy – poznawanie kolejnych etapów pracy redaktora nutowego w praktyce. Przedmiotem zajęć prowadzonych przez prof. dr hab. Zofię Chechlińską i red. Dorotę Leszczyńską-Zając były rękopisy lub pierwsze wydania dzieł XIX-wiecznych takich jak: Symfonia c-moll „Charakterystyczna”, Sekstet op. 39 oraz Trio op.17 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Elegia na śmierć Tadeusza Kościuszki Karola Kurpińskiego, Ojczyzna Psalm 136 – Jeruzalem Feliksa Nowowiejskiego, Mazurki op.19 Henryka Wieniawskiego. Uczestnicy mieli także okazję porównać trzy pierwodruki Poloneza c-moll Fryderyka Chopina, a także podziwiać wyjątkowo czytelny rękopis kompozycji Mieczysława Karłowicza Marsz na chór instrumentów dętych, wydany w Berlinie w 1899. W ciągu kolejnych dni młodzi adepci edytorstwa muzycznego poznali podstawowe zasady zapisu nutowego utworów solowych, kameralnych i partytur, adiustacji tekstu, planowania układu stron, realizacji korekt, przygotowywania dodatkowych informacji w zależności od potrzeby serii, a także sposobów udziału redaktora w promocji utworu.


Uczestników seminarium odwiedził także Dyrektor PWM dr Daniel Cichy, który zaprezentował strukturę i działalność Wydawnictwa na różnych polach. Spotkanie w Radziejowicach – mimo swojej intensywności – nie wyczerpało tematu pracy nad wydaniami źródłowymi, dlatego też, cytując klasyka, możemy z całą pewnością powiedzieć „będzie kontynuowane!”.*



*Kontynuację seminarium stanowi miesięczne intensywne szkolenie, które rozpocznie się już w listopadzie tego roku w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie. Program szkolenia obejmować będzie m.in. pracę ze źródłami muzycznymi, zagadnienia adiustacji, korekty i redakcji tekstów nutowych i słownych, podstawy obsługi programów do edycji nut, a także wybrane zagadnienia z zakresu prawa autorskiego, księgowości i innych obszarów działalności Wydawnictwa.

Najczęściej czytane:

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.