Aktualności
2017-10-06
5 października w Krakowie ruszyła pierwsza edycja plebiscytu na księgarnie roku – pionierskiego projektu realizowanego przez Krakowskie Biuro Festiwalowe w ramach programu Kraków Miasto Literatury UNESCO. Grono ekspertów złożone z dziennikarzy, krytyków i menedżerów literackich wybrało 31 miejsc, z których czytelnicy dokonają wyboru pięciu księgarń z tytułem Księgarskiego Znaku Jakości. Głosowanie trwa do 6 grudnia – stacjonarnie w księgarniach oraz na stronie ksiegarnie.miastoliteratury.pl. Ogłoszenie wyników 13 grudnia, w Dzień Księgarza!
Według raportów Biblioteki Narodowej ponad połowa decyzji o wyborze książki zapada w księgarniach. Dobrze, kompetentnie prowadzone księgarnie z ambitną ofertą dla wszystkich, a coraz częściej z własnym programem wydarzeń kulturalnych to prawdziwe skarby na mapie miasta. Idea plebiscytu inspirowanego m.in. francuskim Znakiem Jakości (LIR – Librairie indépendante de référence) czy Niemieckiej Nagrody Księgarskiej (Deutscher Buchhandlungpreis) wypływa z potrzeby kształtowania nawyków konsumenckich i nieustannego przypominania, jak ważną rolę społeczną pełnią miejsca, w których dobra książka nadal stanowi największą wartość.
7 września grono ekspertów w składzie: Katarzyna Fortuna (Radio Kraków), Anka Karczewska (inicjatywa Książki Kupuję Kameralnie), Michał Olszewski („Gazeta Wyborcza” Kraków), Olga Szmidt (pisarka non-fiction i krytyczka literacka), Łukasz Wojtusik (Radio TOK FM) oraz Krzysztof Żwirski (Dział literacki Krakowskiego Biura Festiwalowego) dokonało wyboru 31 miejsc, z których czytelnicy wybiorą w głosowaniu stacjonarnym i internetowym 5 księgarń roku Krakowa Miasta Literatury UNESCO. Zdecydowano o postawieniu na antykwariaty i księgarnie niezależne (niezrzeszone w ramach sieci), miejsca definiujące się jako księgarnie lub kawiarnio-księgarnie, z pominięciem księgarni muzealnych, oraz księgarni wydawnictw prowadzących sprzedaż książek wyłącznie jednej oficyny. Celem dokonanych wyborów było maksymalne wyrównanie szans w plebiscycie oraz promocja najciekawszych miejsc na księgarskiej mapie Krakowa.
Głosować można do 6 grudnia w dwóch formach: stacjonarnie w księgarniach (poprzez wypełnienie krótkiej ankiety i wrzucenie jej do urny) lub internetowo na stronie ksiegarnie.miastoliteratury.pl, gdzie znaleźć można bieżąco aktualizowaną mapę krakowskich księgarń, kalendarium wydarzeń kulturalnych oraz informacje o prowadzonych przez Miasto i KBF programach wsparcia dla księgarzy. Głosować można na różne księgarnie (za wyłączeniem możliwości wielokrotnego oddawania głosu na to samo miejsce). Będzie również można zagłosować podczas zbliżającego się Festiwalu Conrada i Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie. Oceniane będą różne kategorie, m.in. obsługa, jakość asortymentu, oferta kulturalna, czy – last, but not least – atmosfera. Na głosujących czekają atrakcyjne nagrody, m.in. bony na zakupy w księgarniach!
13 grudnia, w Dzień Księgarza poznamy pięć księgarń, które otrzymają na 2018 rok Znak Jakości Krakowa Miasta Literatury UNESCO. Nagrodą dla zwycięskich księgarń będzie kampania promocyjna w przestrzeni miejskiej, promocja na kanałach medialnych organizatorów plebiscytu oraz dodatkowe wsparcie merytoryczne w ramach programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.
Księgarnie to priorytetowy obszar działań w ramach programu Kraków Miasto Literatury UNESCO. W latach 2013-2017 uruchomiono m.in. całoroczny program wspierania działalności kulturalnej w księgarniach, poszerzono zapisy uchwały uprawniającej księgarzy do preferencyjnych czynszów w lokalach miejskich oraz zrealizowano szereg akcji promujących małe księgarnie jako centra kultury (m.in. kampania Czytaj lokalnie).
więcej informacji: ksiegarnie.miastoliteratury.pl
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.