PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Marta Ptaszyńska. Koncert fortepianowy. Prawykonanie

2017-10-27

Dzisiaj (27 października 2017) usłyszymy po raz pierwszy „Koncert na fortepian i orkiestrę” Marty Ptaszyńskiej. Orkiestrę Filharmonii Kaliskiej poprowadzi Natalia Ponomarchuk, partię solową wykona Clare Hammond.

 

 

Przed koncertem o „Koncercie”:

 

„Koncert na fortepian i orkiestrę” został napisany w 2017 roku. W kreacyjny sposób prezentuje możliwości barwowe, harmoniczne i rytmiczne fortepianu, eksponując je zarówno w partiach solowych, jak i w kontekście faktury orkiestrowej, z nieco rozbudowanym instrumentarium perkusyjnym.

 

Koncert ma budowę „klasyczną”, składa się z trzech części: I – Alegretto affetuoso, II – Lento mistico misterioso, III – Moderato sostenuto – Presto appassionato. Nie brak w nim partii wirtuozowskich (jak w motorycznej części pierwszej, czy w opartej na dialogu fortepianu i orkiestry części trzeciej), jak również lirycznych (w części drugiej).

 

Kompozytorka sprawnie operuje motywami rytmicznymi i melodycznymi. Dzięki temu powstał utwór zgrabny i lekki, a przy tym zróżnicowany barwowo, który wspaniale uzupełnia repertuar fortepianowy XXI wieku, jednocześnie nie zrywając z tradycją XX-wieczną: przede wszystkim sporo w nim nawiązań do Prokofiewa i Messiaena. Co więcej, kompozytorka w jednym z wcześniejszych wywiadów poświęconych całej jej twórczości przyznaje: „Myślę, że lata wielkiej awangardy i muzyka lat '60 wywarła trwałe piętno na mojej mentalności muzycznej i zainteresowaniach kolorystyką dźwiękową1”, jako swoje inspiracje wskazuje m.in. przyrodę, malarstwo, literaturę piękną i historię; choć sama nie nazwałaby swojej muzyki eksperymentalną, jednak z pewnością – współczesną.

 

Dynamiczne zmiany tempa w koncercie pozwalają soliście bawić się materią muzyczną, zachowując balans pomiędzy indywidualną ekspresją, muzyczną wrażliwością a wyrafinowaniem i umiarem. Sporo tu też chromatyki, skoków, które z powodzeniem mogłyby świetnie zabrzmieć na innych instrumentach klawiszowych, a być może nawet na marimbie bądź ksylofonie. Skojarzenie to zresztą nie jest przypadkowe – w przeszłości kompozytorka napisała już „Koncert na perkusję, orkiestrę i taśmę elektroniczną”, w którym przewijały się motywy z utworów fortepianowych Fryderyka Chopina (tym samym widać w twórczości Ptaszyńskiej z kolei wpływ wcześniejszej edukacji pianistycznej na jej utwory na perkusję). Końcowa część „Koncertu na fortepian i orkiestrę” rozpędza się w efektownym finale, aby w rezultacie znów się wyciszyć – w ten sposób, jak pełen akcji sen, dobiega końca

 

 

 1 Marta Ptaszyńska w wywiadzie z Aleksandrą Masłowską, „Meakultura”, wyd. 261, 24 VI 2013, www.meakultura.pl [data dostępu: 3 X 2017].

 

 


© PWM / rys. Daniel de Latour

Najczęściej czytane:

Premiera „Halki” w TW-ON

Dzisiaj w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej wydarzenie, o którym jest głośno od kilku tygodni – premiera Halki w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Prapremiera owej bodaj najbardziej popularniej opery Stanisława Moniuszki odbyła się 1 stycznia 1858 roku. 162 lata później TW-ON proponuje inscenizację powstałą w koprodukcji z Theater an der Wien (w Wiedniu ta wersja została wystawiona 15 grudnia 2019).

„Aisthetikos” Hanny Kulenty i jej nowy początek w Polskim Wydawnictwie Muzycznym

21 lutego w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach odbędzie się prawykonanie najnowszego utworu Hanny Kulenty Aisthetikos na saksofon sopranowy, fortepian i orkiestrę. Tym utworem kompozytorka powraca pod skrzydła Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
 

Lutowe rekomendacje TUTTI.pl

Poszukiwacze dobrych koncertów – mamy dla Was w lutym mnóstwo rekomendacji. To koncerty, na których wypada być, utwory, które trzeba znać i wykonawcy, których warto posłuchać. Pierwsze koncerty w ramach TUTTI.pl odbędą się w tym miesiącu w niedzielę, 9 lutego.

Grażyna Bacewicz lutowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

W roku jubileuszu 75-lecia działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego prezentujemy sylwetki twórców, których dorobek stanowi trzon działalności naszej oficyny. W lutym zwracamy się ku Grażynie Bacewicz.
 

Cztery nominacje do Fryderyków dla albumów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Krążki wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne znalazły się w czołówce nominowanych do tegorocznych Fryderyków. Akademia Fonograficzna wyróżniła płyty wydane pod marką ANAKLASIS oraz ekskluzywny BOX „100 na 100”. 
 

Agata Zubel i composer.pl

Dzisiaj urodziny obchodzi Agata Zubel – kompozytorka, którą Polskie Wydawnictwo Muzyczne ma zaszczyt i radość reprezentować. Przez lata współpracy mieliśmy okazję wielokrotnie przekonywać się jak wyjątkową osobą jest Agata Zubel. Przy okazji urodzin chcemy przypomnieć o niecodziennej inicjatywie kompozytorki: projekcie composer.pl.

Jesteś twórcą, a więc masz prawo!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne rusza z ogólnopolską kampanią edukacyjno-społeczną o prawie autorskim skierowaną do dzieci

Witold Lutosławski styczniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

Rok 2020 jest dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wyjątkowy – oficyna obchodzi 75-lecie działalności. W tym jubileuszowym roku w ramach akcji KOMPOZYTOR MIESIĄCA będziemy przypominać twórców, których dorobek stał się podstawą działalności naszego Wydawnictwa.
 

Zmarł Edward Pałłasz

Z przykrością informujemy, że w wieku 83 lat zmarł Edward Pałłasz, wspaniały kompozytor, pedagog, twórca muzyki teatralnej i filmowej, wieloletni współpracownik i autor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.