Aktualności
Polska muzyka w repertuarze konkursu dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga
2017-11-17
Uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga obok dzieł klasyków i wielkich symfoników, jak Mozart, Beethoven, Brahms czy Czajkowski, zaprezentują również własne interpretacje utworów polskich kompozytorów. Muzyka polska stanowi dominantę repertuarową konkursu i jest obowiązkowym elementem każdego etapu przesłuchań.
Już w pierwszym etapie konkursu pojawi się utwór polskiego twórcy – uwertura Bajka Stanisława Moniuszki, w kolejnym: Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7 Mieczysława Karłowicza oraz, w grupie tzw. akompaniamentów, II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego.
Konkursowi finaliści swoje umiejętności prowadzenia zespołu symfonicznego zaprezentują natomiast w Koncercie na orkiestrę oraz II Symfonii Witolda Lutosławskiego, IV Symfonii koncertującej op. 60 Karola Szymanowskiego, Refrenie op. 21 Henryka Mikołaja Góreckiego oraz II Symfonii Bożonarodzeniowej Krzysztofa Pendereckiego.
Dzięki konkursowi dzieła polskich kompozytorów mają szansę na stałe zagościć w programach koncertowych na całym świecie – uczestniczący w wydarzeniu dyrygenci często umieszczają bowiem przygotowane na przesłuchania dzieła w repertuarach swoich zespołów.
Na czas konkursu Polskie Wydawnictwo Muzyczne udostępni partytury utworów z katalogu PWM na platformie Issue. Będzie to niepowtarzalna okazja do słuchania poszczególnych wykonań z partyturą. Gorąco zachęcamy do takiej formy uczestniczenia w tym wyjątkowym w świecie muzyki wydarzeniu!
Zapraszamy także na naszą stronę na Facebooku, gdzie prezentować będziemy materiały dotyczące kompozytorów i utworów wykonywanych podczas tegorocznej edycji konkursu.
Henryk Mikołaj Górecki – Refren op. 21
Mieczysław Karłowicz – Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7
Witold Lutosławski – Koncert na wiolonczelę i orkiestrę
Witold Lutosławski – Koncert na orkiestrę
Witold Lutosławski – II Symfonia
Karol Szymanowski – II Koncert skrzypcowy op. 61
Karol Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.