Aktualności
Polska muzyka w repertuarze konkursu dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga
2017-11-17
Uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga obok dzieł klasyków i wielkich symfoników, jak Mozart, Beethoven, Brahms czy Czajkowski, zaprezentują również własne interpretacje utworów polskich kompozytorów. Muzyka polska stanowi dominantę repertuarową konkursu i jest obowiązkowym elementem każdego etapu przesłuchań.
Już w pierwszym etapie konkursu pojawi się utwór polskiego twórcy – uwertura Bajka Stanisława Moniuszki, w kolejnym: Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7 Mieczysława Karłowicza oraz, w grupie tzw. akompaniamentów, II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego.
Konkursowi finaliści swoje umiejętności prowadzenia zespołu symfonicznego zaprezentują natomiast w Koncercie na orkiestrę oraz II Symfonii Witolda Lutosławskiego, IV Symfonii koncertującej op. 60 Karola Szymanowskiego, Refrenie op. 21 Henryka Mikołaja Góreckiego oraz II Symfonii Bożonarodzeniowej Krzysztofa Pendereckiego.
Dzięki konkursowi dzieła polskich kompozytorów mają szansę na stałe zagościć w programach koncertowych na całym świecie – uczestniczący w wydarzeniu dyrygenci często umieszczają bowiem przygotowane na przesłuchania dzieła w repertuarach swoich zespołów.
Na czas konkursu Polskie Wydawnictwo Muzyczne udostępni partytury utworów z katalogu PWM na platformie Issue. Będzie to niepowtarzalna okazja do słuchania poszczególnych wykonań z partyturą. Gorąco zachęcamy do takiej formy uczestniczenia w tym wyjątkowym w świecie muzyki wydarzeniu!
Zapraszamy także na naszą stronę na Facebooku, gdzie prezentować będziemy materiały dotyczące kompozytorów i utworów wykonywanych podczas tegorocznej edycji konkursu.
Henryk Mikołaj Górecki – Refren op. 21
Mieczysław Karłowicz – Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7
Witold Lutosławski – Koncert na wiolonczelę i orkiestrę
Witold Lutosławski – Koncert na orkiestrę
Witold Lutosławski – II Symfonia
Karol Szymanowski – II Koncert skrzypcowy op. 61
Karol Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.