Aktualności
Polska muzyka w repertuarze konkursu dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga
2017-11-17
Uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga obok dzieł klasyków i wielkich symfoników, jak Mozart, Beethoven, Brahms czy Czajkowski, zaprezentują również własne interpretacje utworów polskich kompozytorów. Muzyka polska stanowi dominantę repertuarową konkursu i jest obowiązkowym elementem każdego etapu przesłuchań.
Już w pierwszym etapie konkursu pojawi się utwór polskiego twórcy – uwertura Bajka Stanisława Moniuszki, w kolejnym: Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7 Mieczysława Karłowicza oraz, w grupie tzw. akompaniamentów, II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego.
Konkursowi finaliści swoje umiejętności prowadzenia zespołu symfonicznego zaprezentują natomiast w Koncercie na orkiestrę oraz II Symfonii Witolda Lutosławskiego, IV Symfonii koncertującej op. 60 Karola Szymanowskiego, Refrenie op. 21 Henryka Mikołaja Góreckiego oraz II Symfonii Bożonarodzeniowej Krzysztofa Pendereckiego.
Dzięki konkursowi dzieła polskich kompozytorów mają szansę na stałe zagościć w programach koncertowych na całym świecie – uczestniczący w wydarzeniu dyrygenci często umieszczają bowiem przygotowane na przesłuchania dzieła w repertuarach swoich zespołów.
Na czas konkursu Polskie Wydawnictwo Muzyczne udostępni partytury utworów z katalogu PWM na platformie Issue. Będzie to niepowtarzalna okazja do słuchania poszczególnych wykonań z partyturą. Gorąco zachęcamy do takiej formy uczestniczenia w tym wyjątkowym w świecie muzyki wydarzeniu!
Zapraszamy także na naszą stronę na Facebooku, gdzie prezentować będziemy materiały dotyczące kompozytorów i utworów wykonywanych podczas tegorocznej edycji konkursu.
Henryk Mikołaj Górecki – Refren op. 21
Mieczysław Karłowicz – Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7
Witold Lutosławski – Koncert na wiolonczelę i orkiestrę
Witold Lutosławski – Koncert na orkiestrę
Witold Lutosławski – II Symfonia
Karol Szymanowski – II Koncert skrzypcowy op. 61
Karol Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.