Aktualności
Konferencja prasowa - wyniki konkursu architektonicznego #Fredry8
2017-11-27
Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji prasowej dotyczącej rozstrzygnięcia konkursu architektonicznego #Fredry8. Konferencja odbędzie się 29 listopada 2017 roku o godz. 13.30 w Sali Bankowej warszawskiego oddziału Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8, 00-097 Warszawa).
W konferencji udział wezmą:
- Agnieszka Komar-Morawska – dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury
w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- Tomasz Konior – architekt, przewodniczący Sądu Konkursowego
- dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego,
zastępca przewodniczącego Sądu Konkursowego
- Marek Szeniawski – architekt krajowy, sekretarz Sądu Konkursowego
- Joanna Wnuk-Nazarowa – dyrektor naczelny i programowy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, członkini Sądu Konkursowego
- Marcin Mostafa – architekt, członek Sądu Konkursowego
Przedmiotem ogłoszonego w sierpniu konkursu było opracowanie koncepcyjne projektu architektonicznego przebudowy budynku Działu Zbiorów Nutowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie. PWM jako gospodarz obiektu, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, podejmie się rewitalizacji zabytkowej kamienicy przy ul. Fredry 8, stanowiącej dawną siedzibę Banku Dyskontowego projektu Kazimierza Loewela z 1897 roku, figurującej w rejestrze zabytków od roku 1965. Termin składania prac do konkursu upłynął 6 listopada 2017 roku.
Zmodernizowany Oddział PWM w Warszawie stanie się nowym i dynamicznym miejscem
na kulturalnej i naukowej mapie stolicy, miejscem spotkań środowiska oraz platformą dyskursu
o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości muzycznej kraju. Nowoczesny warszawski odział PWM ma bowiem służyć jako nowa, wielofunkcyjna przestrzeń do realizacji czterech filarów aktywności merytorycznej instytucji:
• ochrony polskiego dziedzictwa muzycznego,
• promocji twórczości muzycznej oraz prowadzenia badań,
• doskonalenia kompetencji muzycznych dzieci, młodzieży, osób wykluczonych oraz podnoszenia kwalifikacji edukacyjnych pedagogów,
• stworzenia centrum kulturowego dialogu o szerokim spektrum oddziaływania.
PWM na Fredry 8 będzie istotnym i zarazem przystępnym miejscem dla kulturalnego i edukacyjnego życia nie tylko mieszkańców Warszawy, ale i środowiska artystycznego spoza stolicy. Będzie miejscem koncentracji życia muzycznego, gdzie dostęp do muzyki XX i XXI wieku będzie łatwy, a możliwość obcowania z muzyką tego czasu powszechna.
To wszystko stanie się możliwe dzięki rozbudowanemu archiwum, które spełniać będzie najwyższe normy przechowywania unikatowych zasobów, mediatece (kompozytorzy, artyści, muzykolodzy, producenci oraz dzieci i młodzież w profesjonalnych warunkach będą mogli zapoznawać się tam z partyturami, rękopisami i pierwodrukami, materiałami audio i audio-wizualnymi oraz prowadzić działalność naukowo-badawczą), w pełni profesjonalnej sali koncertowej, dostosowanej do prezentacji muzyki najnowszej, studiu nagrań, salonowi muzycznemu sprzyjającemu prowadzeniu dialogu kulturowego, a także przestrzeniom przeznaczonym na działania edukacyjne i warsztatowe.
Konkurs Architektoniczny #Fredry8 na opracowanie koncepcyjnego projektu architektonicznego przebudowy siedziby Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie jest realizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Prace zaprezentowane będą publicznie po raz pierwszy. Nazwiska autorów zwycięskich projektów zostaną ogłoszone podczas konferencji, do udziału w której serdecznie zapraszamy!
Konferencja transmitowana będzie również online: http://bit.ly/2AenPhb
Potwierdzenie udziału: Edyta Sudoł Kulturalny PR, 692 961 137, pijar@pijar.info.pl
Na fotografii siedziba Działu Zbiorów Nutowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie. ©PWM / fot. Juliusz Sokołowski
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.