Aktualności
Konferencja prasowa - wyniki konkursu architektonicznego #Fredry8
2017-11-27
Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji prasowej dotyczącej rozstrzygnięcia konkursu architektonicznego #Fredry8. Konferencja odbędzie się 29 listopada 2017 roku o godz. 13.30 w Sali Bankowej warszawskiego oddziału Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8, 00-097 Warszawa).
W konferencji udział wezmą:
- Agnieszka Komar-Morawska – dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury
w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- Tomasz Konior – architekt, przewodniczący Sądu Konkursowego
- dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego,
zastępca przewodniczącego Sądu Konkursowego
- Marek Szeniawski – architekt krajowy, sekretarz Sądu Konkursowego
- Joanna Wnuk-Nazarowa – dyrektor naczelny i programowy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, członkini Sądu Konkursowego
- Marcin Mostafa – architekt, członek Sądu Konkursowego
Przedmiotem ogłoszonego w sierpniu konkursu było opracowanie koncepcyjne projektu architektonicznego przebudowy budynku Działu Zbiorów Nutowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie. PWM jako gospodarz obiektu, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, podejmie się rewitalizacji zabytkowej kamienicy przy ul. Fredry 8, stanowiącej dawną siedzibę Banku Dyskontowego projektu Kazimierza Loewela z 1897 roku, figurującej w rejestrze zabytków od roku 1965. Termin składania prac do konkursu upłynął 6 listopada 2017 roku.
Zmodernizowany Oddział PWM w Warszawie stanie się nowym i dynamicznym miejscem
na kulturalnej i naukowej mapie stolicy, miejscem spotkań środowiska oraz platformą dyskursu
o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości muzycznej kraju. Nowoczesny warszawski odział PWM ma bowiem służyć jako nowa, wielofunkcyjna przestrzeń do realizacji czterech filarów aktywności merytorycznej instytucji:
• ochrony polskiego dziedzictwa muzycznego,
• promocji twórczości muzycznej oraz prowadzenia badań,
• doskonalenia kompetencji muzycznych dzieci, młodzieży, osób wykluczonych oraz podnoszenia kwalifikacji edukacyjnych pedagogów,
• stworzenia centrum kulturowego dialogu o szerokim spektrum oddziaływania.
PWM na Fredry 8 będzie istotnym i zarazem przystępnym miejscem dla kulturalnego i edukacyjnego życia nie tylko mieszkańców Warszawy, ale i środowiska artystycznego spoza stolicy. Będzie miejscem koncentracji życia muzycznego, gdzie dostęp do muzyki XX i XXI wieku będzie łatwy, a możliwość obcowania z muzyką tego czasu powszechna.
To wszystko stanie się możliwe dzięki rozbudowanemu archiwum, które spełniać będzie najwyższe normy przechowywania unikatowych zasobów, mediatece (kompozytorzy, artyści, muzykolodzy, producenci oraz dzieci i młodzież w profesjonalnych warunkach będą mogli zapoznawać się tam z partyturami, rękopisami i pierwodrukami, materiałami audio i audio-wizualnymi oraz prowadzić działalność naukowo-badawczą), w pełni profesjonalnej sali koncertowej, dostosowanej do prezentacji muzyki najnowszej, studiu nagrań, salonowi muzycznemu sprzyjającemu prowadzeniu dialogu kulturowego, a także przestrzeniom przeznaczonym na działania edukacyjne i warsztatowe.
Konkurs Architektoniczny #Fredry8 na opracowanie koncepcyjnego projektu architektonicznego przebudowy siedziby Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie jest realizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Prace zaprezentowane będą publicznie po raz pierwszy. Nazwiska autorów zwycięskich projektów zostaną ogłoszone podczas konferencji, do udziału w której serdecznie zapraszamy!
Konferencja transmitowana będzie również online: http://bit.ly/2AenPhb
Potwierdzenie udziału: Edyta Sudoł Kulturalny PR, 692 961 137, pijar@pijar.info.pl
Na fotografii siedziba Działu Zbiorów Nutowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie. ©PWM / fot. Juliusz Sokołowski
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.