PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Konferencja prasowa

2018-01-29

Zapraszamy na konferencję prasową poświęconą obchodom 110. rocznicy urodzin Romana Palestra. Spotkanie odbędzie się 30 stycznia 2018 roku o godzinie 12:00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie. 

 

Podczas konferencji odbędzie się premiera książki Słuch absolutny. Niedokończona autobiografia i listy z lat wojny Romana Palestra w opracowaniu prof. Zofii Helman, wydana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego. Zostaną również zaprezentowane płyty z muzyką Romana Palestra - Muzyka fortepianowa 1 w wykonaniu Jakuba Tchorzewskiego, Szymanowski/Palester – kwartety smyczkowe w wykonaniu Apollon Musagete Quartet oraz Roman Palester – Muzyka wokalno-instrumentalna w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Błażeja Wincentego Kozłowskiego, Chóru Żeńskiego Filharmonii Krakowskiej, Iwony Hossy (sopran) i Szymona Komasy (baryton).


Po konferencji odbędzie się krótki koncert w wykonaniu Jakuba Tchorzewskiego. W programie znajdą się utwory z płyty Muzyka fortepianowa 1: Wariacje, Espressioni nr 3 i 4, część pierwsza I Sonaty.
W konferencji wezmą udział: prof. Zofia Helman, Daria Szwed (Polskie Wydawnictwo Muzyczne), Piotr Bocian (Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego), Piotr Maculewicz (Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie), Maxymilian Bylicki (Instytut Muzyki i Tańca), Lech Dzierżanowski (Fundacja Piąta Esencja) oraz Mieczysław Kominek (Związek Kompozytorów Polskich). Spotkanie poprowadzi Beata Bolesławska-Lewandowska.


O KSIĄŻCE
Pierwszą część publikacji Słuch absolutny. Niedokończona autobiografia i listy z lat wojny stanowi opowieść kompozytora o sobie samym – siedem rozdziałów nieukończonej autobiografii Palestra, którą opatrzył tytułem Słuch absolutny. Autobiografię tę dopełniają Fragmenty wspomnień z lat 1939–1945, spisane w 1980 roku, w których dominują opisy kompozycji powstałych w czasie okupacji, oraz listy Palestra z lat 1940–1945 do rodziny Przypkowskich z Jędrzejowa, ukazujące realia codziennego życia w latach wojny i okupacji nazistowskiej. Publikację otwiera eseistyczny wstęp wybitnej znawczyni twórczości kompozytora, prof. Zofii Helman, która jest jednocześnie autorką opracowania i komentarzy książki. Publikacja została wydana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego w ramach projektu Roman Palester – 110 rocznica urodzin.


O PŁYTACH
Szymanowski/Palester – Kwartety smyczkowe – nagranie obejmuje II Kwartet Szymanowskiego i oba zachowane Kwartety Romana Palestra (II i III) w wykonaniu jednego
z najlepszych na świecie młodych zespołów kameralnych – kwartetu Apollon Musagete Quartet. Połączenie kwartetów Palestra z kwartetem Szymanowskiego wydaje się w pełni naturalne – Palester po II wojnie światowej był uważany za następcę Szymanowskiego, choć nie był jego uczniem, lecz kończył Konserwatorium Warszawskie w okresie, gdy Szymanowski był rektorem i pozostawał z pewnością w kręgu fascynacji „Mistrza z Atmy”. Drugi kwartet Palestra powstał w 1936 roku i zawiera wiele odniesień do muzyki Szymanowskiego. Trzeci kwartet, powstały w czasie II wojny światowej (na płycie zarejestrowany w poprawionej przez kompozytora wersji pochodzącej z 1974 roku) jest kolejnym ogniwem drogi rozwojowej łączącej muzykę Szymanowskiego z polską szkołą kompozytorską lat 60. Płyta będzie dystrybuowana przez Universal Music Polska (premiera handlowa przewidziana jest na jesień 2018 roku). Nagrania zrealizowane zostały przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z wytwórnią Universal Music Polska.


Roman Palester – Muzyka fortepianowa 1 – pierwsze fonograficzne utrwalenie muzyki fortepianowej Palestra z lat 70. Płyta zawiera prawykonania fonograficzne następujących utworów fortepianowych Romana Palestra: I Sonata, Wariacje, Passacaglia i Esspressioni
w wykonaniu Jakuba Tchorzewskiego. Utwory utrwalone na tej płycie, z wyjątkiem Esspressioni, nie zostały wykonane za życia kompozytora, a prawykonania estradowego doczekały się dopiero w 2017 roku. Wykonawcą tej płyty jest Jakub Tchorzewski – pianista żywo zainteresowany nieznanym i rzadko wykonywanym repertuarem, mający już na swoim koncie nagrania Preludiów i Etiud Palestra, a także jego dzieł kameralnych. Płyta jest już w ofercie handlowej Warner Music Polska. Nagrania zostały zrealizowane przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z wytwórnią Warner Music Polska. Partnerami obu wyżej wymienionych projektów są: Polskie Radio Program 2, Instytut Adama Mickiewicza
i Związek Kompozytorów Polskich.


Roman Palester – Muzyka wokalno-instrumentalna – pierwsza monograficzna płyta z muzyką wokalno-instrumentalną Palestra, wydana przez Fundację Piąta Esencja we współpracy
z wydawnictwem RECArt, zawierająca trzy dzieła kompozytora: Kołacze, Trzy wiersze Czesława Miłosza i Listy do Matki. Stanowi ona przekrój przez jego twórczość, od jeszcze neoklasycznych Kołaczy z 1942 roku (utrwalona jest druga wersja pochodząca z lat 80. ale zachowująca wiernie stylistykę oryginału), poprzez dodekafoniczne Trzy wiersze Czesława Miłosza po Listy do Matki, stanowiące jedno z ostatnich dzieł kompozytora. Obok Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Błażeja Wincentego Kozłowskiego występują Chór Żeński Filharmonii Krakowskiej, Iwona Hossa – sopran i Szymon Komasa – baryton.


O ROMANIE PALESTRZE
Roman Palester (1907–1989) był jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Postrzegano go nawet jako następcę Karola Szymanowskiego. Droga twórcza Palestra została boleśnie naznaczona przez historię – najpierw przez II wojnę światową, później zaś emigrację, która spowodowała wymazanie jego muzyki z obiegu na 30 lat. Twórczość Palestra imponuje wszechstronnością gatunków muzycznych i bogactwem skali ekspresyjnej. Witalność, żywiołowość rytmu i wyrazistość barw orkiestrowych cechuje jego wczesne utwory inspirowane folklorem (Taniec z Osmołody, balet Pieśń o ziemi).

W klasycyzujących formach z lat 30. i 40. dominuje konstruktywizm, linearyzm w kształtowaniu przebiegu, harmonika oscylująca na granicach tonalności. Jednocześnie utwory z okresu wojennego i powojennego odznaczają się pogłębioną emocjonalnością. Najbardziej charakterystycznym dla tego okresu utworem jest II Symfonia, która została po wojnie wykonana na festiwalu UNESCO w Paryżu, Requiem na cztery głosy solo, chór i orkiestrę, powstałe tuż po wojnie, a poświęcone pamięci przyjaciół, którzy zginęli podczas walk
o Warszawę. Istotne miejsce w późniejszej twórczości Palestra zajmują także m.in. Trzy wiersze Czesława Miłosza, Listy do Matki, Koncert na altówkę, dwie monumentalne Sonaty i dalsze cykle fortepianowe, Te Deum na trzy chóry i zespół instrumentalny, a także V Symfonia uznawana za swego rodzaju punkt szczytowy w rozwoju drogi twórczej artysty. Osobne miejsce w twórczości Palestra zajmuje Śmierć Don Juana – akcja sceniczna w jednym akcie, która w 1962 roku otrzymała pierwszą nagrodę na konkursie włoskiej sekcji Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej w Rzymie.


PARTNERZY:
Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Polskie Radio Program 2, Związek Kompozytorów Polskich, Warner Music Polska, Universal Music Polska, Instytut Adama Mickiewicza.
Zadanie Roman Palester – 110. rocznica urodzin zostało zrealizowane dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, natomiast projekt Roman Palester – Muzyka instrumentalno-wokalna został dofinansowany w ramach programu Interwencje 2017 przez Instytut Muzyki i Tańca.


ORGANIZATORZY:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego

Fundacja Piąta Esencja


 

Najczęściej czytane:

„Muzyka z kraju Chopina” – utwory na fortepian z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego podbiły serca Japończyków

Spotkaniem 6 grudnia w Tokio zamknęliśmy cykl seminariów odbywających się w największych ośrodkach kultury w Japonii w ramach kampanii edukacyjnej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Muzyka z kraju Chopina”, skierowanej do tamtejszego środowiska nauczycieli gry na fortepianie.
 

Orchestre Pasdeloup prawykona „Sonosphère V, Wanda Landowska” Elżbiety Sikory

Znakomita passa Elżbiety Sikory trwa. Drugą dekadę XXI wieku zamkniemy prawykonaniem jej Sonosphère V, Wanda Landowska na orkiestrę i gitarę elektryczną. 14 grudnia w sali Philharmonie de Paris utwór po raz pierwszy wykona nie od dziś współpracująca z kompozytorką Orchestre Pasdeloup, którą poprowadzi Elena Schwarz. Partię solo na gitarze elektrycznej wykona Misja Fitzgerald Michel.
 

Eugeniusz Knapik odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

4 grudnia podczas uroczystości w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach prof. zw. dr hab. Eugeniusz Knapik odebrał z rąk Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wandy Zwinogrodzkiej Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Kompozytor jest od lat związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym nie tylko jako twórca – piastuje także funkcję Przewodniczącego Rady Programowej Oficyny.
 

PWM targowo, wyjazdowo!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne także w grudniu nie zwalnia tempa. W tym roku wzięliśmy udział w wielu wydarzeniach targowych w kraju i za granicą. Odwiedziliśmy m.in. Poznań, Warszawę, byliśmy także we Frankfurcie, Bolonii, Cremonie czy Chinach. Przed nami Śląskie Targi Książki (6-8 grudnia – Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach - stoisko nr 59) oraz Wrocławskie Targi Dobrych Książek (5-8 grudnia - Hala Stulecia – stoisko nr 126.). Odwiedźcie nasze stoisko, serdecznie zapraszamy!

Premiera opery „Anhelli” Dariusza Przybylskiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Już jutro, 6 grudnia, w Teatrze Wielkim w Poznaniu będzie mieć premierę najnowsza opera związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym kompozytora Dariusza Przybylskiego.
 

Orkiestra Wojskowa w Krakowie wykona utwory z katalogu PWM

W najbliższy piątek, 6 grudnia, w Centrum Kongresowym ICE Kraków odbędzie się jubileuszowy koncert, podczas którego sto lat działalności świętować będzie Orkiestra Wojskowa w Krakowie. W ramach wydarzenia wykonane będą dwa utwory znajdujące się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, wydane w serii „Biblioteka Orkiestr Dętych”. 
 

Mieczysław Karłowicz grudniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

Trzy lata temu, w 140. rocznicę urodzin Mieczysława Karłowicza Polskie Wydawnictwo Muzyczne zorganizowało bardzo ciepło przyjętą akcję „Cała Polska gra Karłowicza”. Od morza po Tatry przez kilka tygodni rozbrzmiewały utwory kompozytora. W tym roku minęła 110. rocznica śmierci Mieczysława Karłowicza. Niech stanie się to okazją do – tym razem – bardziej osobistych spotkań z twórczością młodopolskiego artysty. W Polskim Wydawnictwie Muzycznym grudzień ogłaszamy miesiącem Mieczysława Karłowicza.

Wystartowała kampania edukacyjna „Muzyka z kraju Chopina"

Konferencją prasową w Ambasadzie RP w Tokio Polskie Wydawnictwo Muzyczne zainaugurowało tygodniowe tournée po Japonii, obejmujące cykl seminariów poświęconych polskiej muzyce fortepianowej. „Muzyka z kraju Chopina” to szeroko zakrojona kampania edukacyjna, skierowana do nauczycieli gry na fortepianowe, której celem jest popularyzacja najlepszej polskiej muzyki w Kraju Kwitnącej Wiśni.
 

Konferencja naukowa poświęcona Romanowi Ryterbandowi

W najbliższą sobotę, 30 listopada w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi odbędzie się konferencja naukowa poświęcona odkrywanemu polskiemu kompozytorowi i pianiście Romanowi Ryterbandowi. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia. 
 

Ruch Muzyczny na nowo!

Od stycznia 2020 roku „Ruch Muzyczny” stanie się ponownie dwutygodnikiem. Właśnie ukazał się bezpłatny numer zerowy zapowiadający przyszłoroczne zmiany w makiecie pisma. Za odnowienie „RM” odpowiada jego dyrektor artystyczny, Marek Knap.