Aktualności
Warszawska Jesień 2018
2018-09-16
Tegoroczna Warszawska Jesień startuje 21 września i trwać będzie do 29 września. Przed nami 9 dni wypełnionych muzyką, spotkaniami, wystawami i warsztatami. Wśród proponowanych utworów mnóstwo prawykonań i pierwszych polskich wykonań. Warto zarezerwować końcówkę miesiąca na ten festiwal!
Jak co roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia swoje rekomendacje repertuarowe:
Gorąco zapraszamy na inaugurację festiwalu. Podczas koncertu w Filharmonii Narodowej wykonany zostanie utwór Aleksandra Nowaka „Do słów”. To kompozycja niosąca wiele treści – dosłownie i w przenośni. Symbolicznym jest fakt, że utwór został dedykowany i będzie wykonany w szóstą rocznicę śmierci Andrzeja Chłopeckiego, ‘od zawsze’ związanego z Warszawską Jesienią i ‘od zawsze’ kibicującego muzycznym poczynaniom Aleksandra Nowaka.
„Do słów” wykonają Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Johannesa Kalitzke.
22 września odbędzie się w Austriackim Forum Kultury recital Macieja Kacprzaka. Akordeonista wykona – oprócz innych kompozycji – dwa utwory Andrzej Krzanowskiego: „Katedra” oraz „Divertimento”.
Legendarna „Audycja V” Andrzeja Krzanowskiego zabrzmi 23 września. Dlaczego legendarna? Od momentu powstania, przez cztery dekady utwór znany był wąskiemu gronu pasjonatów jedynie z zapisu partyturowego. Przez blisko 10 lat Orkiestra Muzyki Nowej przygotowywała krok po kroku elementy tej partytury, prezentując w roku 2010 fragmenty dzieła w formie suity koncertowej. W ubiegłym roku rozpoczęto prace, których efektem jest przygotowanie pełnej, scenicznej wersji „Audycji V”
„Audycjia V” zostanie przedstawiona w ATM Studio. Wykonawcy: Joanna Freszel, Jerzy Głybin, Przemysław Stippa, Andrzej Warcaba, Karol Urbański, Paweł Hendrich, Soliści Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, balet Opery na zamku w Szczecinie, Orkiestra Muzyki Nowej. Całość poprowadzi Szymon Bywalec.
„Herr Thaddäus” Pawła Mykietyna miał podwójną premierę niespełna rok temu w Szczecinie i Krakowie. To niezwykle intrygujący utwór, w którym kompozytorska idea ‘permanentnego acceleranda’ zyskała swój najwyższy wymiar.
Podczas Warszawskiej Jesieni „Herr Thaddäus” zostanie wykonany 24 września (ATM Studio) przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej pod batutą Wiktora Kociubana.
Podczas kolejnych dwóch dni festiwalu chcemy zaprosić Państwa na koncerty z utworami Agaty Zubel.
27 września odbędzie się polska premiera „Bildbeschreibung” – formy operowej, która swoje prawykonanie miała z początkiem września podczas festiwalu TransArt w Bolzano, a dwa dni po warszawskim przedstawieniu zostanie wykonana w wiedeńskim Konzerthaus.
Wykonawcami partii wokalnych będą: kompozytorka (Agata Zubel) oraz Frank Wörner. Solistom towarzyszyć będzie Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engela.
28 września zabrzmi „Violin Concerto” Agaty Zubel. Pierwszą interpretatorką powstałego w 2014 roku koncertu była Justyna Duda, i ona właśnie zaprezentuje utwór podczas koncertu festiwalowego. Skrzypaczce towarzyszyć będzie European Waoekshop for Contemporary Music pod batutą Rüdigera Bohna.
Serdecznie zapraszamy na imprezy towarzyszące festiwalowi. My będziemy na ‘Elektronicznej nocy w planetarium’ z udziałem Krzysztofa Knittla (20 września, Centrum Nauki Kopernik), na prezentacji portalu poświęconego życiu i twórczości Grażyny Bacewicz (21 września, warszawski oddział PWM) i na spotkaniu z Agatą Zubel (28 września, Austriackie Forum Kultury).
Warszawska Jesień 2018 – stay tuned!
Koncerty 21.09, 23.09, 24.09, 27.09, 28.09 odbywają się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.