Aktualności
Warszawska Jesień 2018
2018-09-16
Tegoroczna Warszawska Jesień startuje 21 września i trwać będzie do 29 września. Przed nami 9 dni wypełnionych muzyką, spotkaniami, wystawami i warsztatami. Wśród proponowanych utworów mnóstwo prawykonań i pierwszych polskich wykonań. Warto zarezerwować końcówkę miesiąca na ten festiwal!
Jak co roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia swoje rekomendacje repertuarowe:
Gorąco zapraszamy na inaugurację festiwalu. Podczas koncertu w Filharmonii Narodowej wykonany zostanie utwór Aleksandra Nowaka „Do słów”. To kompozycja niosąca wiele treści – dosłownie i w przenośni. Symbolicznym jest fakt, że utwór został dedykowany i będzie wykonany w szóstą rocznicę śmierci Andrzeja Chłopeckiego, ‘od zawsze’ związanego z Warszawską Jesienią i ‘od zawsze’ kibicującego muzycznym poczynaniom Aleksandra Nowaka.
„Do słów” wykonają Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Johannesa Kalitzke.
22 września odbędzie się w Austriackim Forum Kultury recital Macieja Kacprzaka. Akordeonista wykona – oprócz innych kompozycji – dwa utwory Andrzej Krzanowskiego: „Katedra” oraz „Divertimento”.
Legendarna „Audycja V” Andrzeja Krzanowskiego zabrzmi 23 września. Dlaczego legendarna? Od momentu powstania, przez cztery dekady utwór znany był wąskiemu gronu pasjonatów jedynie z zapisu partyturowego. Przez blisko 10 lat Orkiestra Muzyki Nowej przygotowywała krok po kroku elementy tej partytury, prezentując w roku 2010 fragmenty dzieła w formie suity koncertowej. W ubiegłym roku rozpoczęto prace, których efektem jest przygotowanie pełnej, scenicznej wersji „Audycji V”
„Audycjia V” zostanie przedstawiona w ATM Studio. Wykonawcy: Joanna Freszel, Jerzy Głybin, Przemysław Stippa, Andrzej Warcaba, Karol Urbański, Paweł Hendrich, Soliści Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, balet Opery na zamku w Szczecinie, Orkiestra Muzyki Nowej. Całość poprowadzi Szymon Bywalec.
„Herr Thaddäus” Pawła Mykietyna miał podwójną premierę niespełna rok temu w Szczecinie i Krakowie. To niezwykle intrygujący utwór, w którym kompozytorska idea ‘permanentnego acceleranda’ zyskała swój najwyższy wymiar.
Podczas Warszawskiej Jesieni „Herr Thaddäus” zostanie wykonany 24 września (ATM Studio) przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej pod batutą Wiktora Kociubana.
Podczas kolejnych dwóch dni festiwalu chcemy zaprosić Państwa na koncerty z utworami Agaty Zubel.
27 września odbędzie się polska premiera „Bildbeschreibung” – formy operowej, która swoje prawykonanie miała z początkiem września podczas festiwalu TransArt w Bolzano, a dwa dni po warszawskim przedstawieniu zostanie wykonana w wiedeńskim Konzerthaus.
Wykonawcami partii wokalnych będą: kompozytorka (Agata Zubel) oraz Frank Wörner. Solistom towarzyszyć będzie Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engela.
28 września zabrzmi „Violin Concerto” Agaty Zubel. Pierwszą interpretatorką powstałego w 2014 roku koncertu była Justyna Duda, i ona właśnie zaprezentuje utwór podczas koncertu festiwalowego. Skrzypaczce towarzyszyć będzie European Waoekshop for Contemporary Music pod batutą Rüdigera Bohna.
Serdecznie zapraszamy na imprezy towarzyszące festiwalowi. My będziemy na ‘Elektronicznej nocy w planetarium’ z udziałem Krzysztofa Knittla (20 września, Centrum Nauki Kopernik), na prezentacji portalu poświęconego życiu i twórczości Grażyny Bacewicz (21 września, warszawski oddział PWM) i na spotkaniu z Agatą Zubel (28 września, Austriackie Forum Kultury).
Warszawska Jesień 2018 – stay tuned!
Koncerty 21.09, 23.09, 24.09, 27.09, 28.09 odbywają się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.