Aktualności
Agata Zubel – styczniowa kompozytorka miesiąca
2019-01-02
Agata Zubel jest postacią wyjątkową! To kompozytorka, która przebojem zdobyła sceny muzyczne świata i od lat na nich pozostaje. Kolejne dzieła Agaty Zubel potwierdzają rzadko spotykaną wrażliwość, połączoną z pomysłowością i pewnym operowaniem środkami muzycznymi.
Zamówienia kompozytorskie spływają do Agaty Zubel z całego świata, a jej utwory zdobywają laury nie tylko w rodzimej Polsce.
Miniony rok był dla kompozytorki wyjątkowy. W 2018 mieliśmy okazję poznać aż cztery nowe utwory Agaty Zubel:
Cleopatra’s Songs z premierą w marcu 2018 w ramach uznanego festiwalu Wittener Tage für neue Kammermusik;
Fireworks z potrójną premierą w trzech europejskich stolicach: 13 sierpnia w Warszawie podczas festiwalu Chopin i Jego Europa, 14 sierpnia w Berlinie na Young Euro Classic, oraz 19 sierpnia w programie znanego melomanom na całym świecie londyńskiego festiwalu BBC Proms;
Bildbeschreibung – forma operowa wykonana po raz pierwszy na początku września w Bolzano w ramach Transart Festival, z polską premierą niespełna miesiąc później, podczas Warszawskiej Jesieni;
Chamber Piano Concerto – ostatnia z tegorocznych nowości, prawykonana w październiku na Donaueschinger Musiktage.
Rok 2018 przyniósł Agacie Zubel kilka prestiżowych nagród. Wspominany wcześniej utwór Fireworks został nagrodzony European Composers Award 2018 oraz dał kompozytorce Koryfeusza w kategorii ‘wydarzenie roku’. Agata Zubel została także uhonorowana Erste Bank Kompositionspreis 2018. Erste Bank przyznawał do tej pory ową nagrodę kompozytorom austriackim – po raz pierwszy w historii nagrody trafiła ona do twórcy z innego kraju!
Warto przy tym odnotować, że – oprócz komponowania – Agata Zubel wiedzie bardzo intensywne życie koncertowe, realizując partie wokalne we własnych utworach, ale także wykonując repertuar innych kompozytorów, by wspomnieć choćby niedawne prawykonanie utworu Unseen Marcina Stańczyka, w którym partia wokalna powstała właśnie z myślą o powierzeniu jej wykonania Agacie Zubel.
Dumą i radością napawa nas fakt, że możemy się cieszyć współpracą z Agatą Zubel. Z dumą i radością ogłaszamy, że cykl KOMPOZYTOR MIESIĄCA rozpoczynamy w 2019 roku od postaci będącej wyjątkowym zjawiskiem muzycznym: to Agata Zubel!
Zwyczajowo, na początek miesiąca publikujemy niezwykły alfabet kompozytorski. Oto jak Agata Zubel opisuje swój świat:
A jak ABSTRAKCJA
B jak BEZGRANICZNOŚĆ
C jak CIEKAWOŚĆ
D jak DALEKOSIĘŻNOŚĆ
E jak ENERGIA
F jak FASCYNACJA
G jak GŁĘBIA
H jak HUMOR
I jak INSPIRACJA
J jak JASNOŚĆ
K jak KOLOR
L jak LUDZIE
M jak MOC
N jak NIEBOSIĘŻNOŚĆ
O jak OTWARTOŚĆ
P jak PASJA
R jak RÓŻNORODNOŚĆ
S jak SIŁA WOLI
Ś jak ŚPIEW
T jak TERAŹNIEJSZOŚĆ
U jak UCZUCIOWOŚĆ
W jak WYTRWAŁOŚĆ
Z jak ZADZIWIENIE
Księgarnia PWM oferuje przez cały miesiąc utwory Agaty Zubel z atrakcyjnym rabatem. Na stronie PWM udostępniamy wybór nowopowstałych zdjęć Agaty Zubel. Na facebooku PWM będziemy przez cały miesiąc zamieszczać ciekawostki dotyczące życia i twórczości artystki.
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.