Aktualności
Aleksander Nowak z „Paszportem Polityki”
2019-01-09
8 stycznia 2019 roku w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana po raz 26. wręczono jedną z najbardziej prestiżowych polskich nagród artystycznych „Paszporty Polityki”. W kategorii Muzyka Poważna nagrodę otrzymał kompozytor Aleksander Nowak „za niezależność twórczą i niezależne spojrzenie na świat”.
W swojej twórczości Aleksander Nowak łączy kompozytorski idiom z doświadczeniem codzienności. Dla artysty istotne jest „tu i teraz”. Najbardziej ceni sobie stosunek emocjonalny do słuchacza oraz intuicję w procesie twórczym.
Jego utwory są wykonywane na całym świecie, między innymi przez Alarm Will Sound, International Contemporary Ensemble, The London Sinfonietta, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej, orkiestrę miasta Tychy AUKSO, czy Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, a wśród solistów znaleźli się między innymi Urszula Kryger, Eugeniusz Knapik i Piotr Pławner.
Nagrania kompozycji Aleksandra Nowaka znalazły się na dwóch albumach monograficznych: Fiddler’s Green oraz 3x4+8, a także w albumach wybitnych młodych wykonawców, Agaty Szymczewskiej i TWOgether Duo.
Ubiegły rok możemy śmiało nazwać przełomowym dla tego kompozytora. W 2018 byliśmy świadkami aż trzech prawykonań utworów Aleksandra Nowaka.
Pierwsza, spektakularna premiera to ahat ilī. siostra bogów do libretta Olgi Tokarczuk, laureatki Man Booker International Prize oraz Paszportu Polityki w 1996 roku. Ponad dwuletnia współpraca artystów przyniosła efekt w postaci opery ahat ilī, której pierwsze wystawienie było kulminacyjnym punktem festiwalu Sacrum Profanum. Wykonanie dzieła zebrało znakomite recenzje. Dorota Szwarcman na blogu „Co w duszy gra” pisała: „Mamy nową wspaniałą operę. (…) dzieło, które usłyszeliśmy w Krakowie, jest dziełem dojrzałym, znakomicie skonstruowanym formalnie: wyłania się niemal z nicości, by później rozwinąć się w istne falowanie emocji.” (18.09.2018).
Zaledwie kilka dni po premierze ahat ilī. siostra bogów, podczas koncertu inauguracyjnego Warszawskiej Jesieni Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Johannesa Kalitzke wykonali po raz pierwszy kompozycję Do słów. Utwór dedykowany został pamięci Andrzeja Chłopeckiego. Z kolei początkiem października na nowym, ale mocno zarysowującym swą obecność w świecie muzycznym, tyskim festiwalu Auksodrone orkiestra AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia prawykonała utwór La, la, la na głos uwieczniony, amplifiokowany kwartet i orkiestrę smyczkową.
Komentując werdykt jury „Paszportów Polityki” Dyrektor – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy mówił: „Jestem szczęśliwy, że twórca, któremu od początku profesjonalnej drogi artystycznej towarzyszy Polskie Wydawnictwo Muzyczne, kompozytor o wyjątkowej dźwiękowej wyobraźni, niezwykłej wrażliwości na słowo, doskonale wyczuwający puls operowej narracji, zdobył to prestiżowe wyróżnienie. Wierzę, że nie tylko opera ahat ilī, ale i inne dzieła Nowaka jeszcze mocniej zaznaczą się w koncertowym krajobrazie. A najbliższe plany kompozytora są imponujące!”.
Uchylamy rąbka tajemnicy: rejestracja prapremiery opery ahat ilī. siostra bogów już jesienią 2019 roku ukaże się na DVD!
We wcześniejszych edycjach, „Paszporty Polityki” otrzymali Agata Zubel (2004) oraz Paweł Mykietyn (1999). To ogromna radość, że kolejny kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym został wyróżniony tą nagrodą.
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.