Aktualności
Aleksander Nowak z „Paszportem Polityki”
2019-01-09
8 stycznia 2019 roku w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana po raz 26. wręczono jedną z najbardziej prestiżowych polskich nagród artystycznych „Paszporty Polityki”. W kategorii Muzyka Poważna nagrodę otrzymał kompozytor Aleksander Nowak „za niezależność twórczą i niezależne spojrzenie na świat”.
W swojej twórczości Aleksander Nowak łączy kompozytorski idiom z doświadczeniem codzienności. Dla artysty istotne jest „tu i teraz”. Najbardziej ceni sobie stosunek emocjonalny do słuchacza oraz intuicję w procesie twórczym.
Jego utwory są wykonywane na całym świecie, między innymi przez Alarm Will Sound, International Contemporary Ensemble, The London Sinfonietta, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej, orkiestrę miasta Tychy AUKSO, czy Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, a wśród solistów znaleźli się między innymi Urszula Kryger, Eugeniusz Knapik i Piotr Pławner.
Nagrania kompozycji Aleksandra Nowaka znalazły się na dwóch albumach monograficznych: Fiddler’s Green oraz 3x4+8, a także w albumach wybitnych młodych wykonawców, Agaty Szymczewskiej i TWOgether Duo.
Ubiegły rok możemy śmiało nazwać przełomowym dla tego kompozytora. W 2018 byliśmy świadkami aż trzech prawykonań utworów Aleksandra Nowaka.
Pierwsza, spektakularna premiera to ahat ilī. siostra bogów do libretta Olgi Tokarczuk, laureatki Man Booker International Prize oraz Paszportu Polityki w 1996 roku. Ponad dwuletnia współpraca artystów przyniosła efekt w postaci opery ahat ilī, której pierwsze wystawienie było kulminacyjnym punktem festiwalu Sacrum Profanum. Wykonanie dzieła zebrało znakomite recenzje. Dorota Szwarcman na blogu „Co w duszy gra” pisała: „Mamy nową wspaniałą operę. (…) dzieło, które usłyszeliśmy w Krakowie, jest dziełem dojrzałym, znakomicie skonstruowanym formalnie: wyłania się niemal z nicości, by później rozwinąć się w istne falowanie emocji.” (18.09.2018).
Zaledwie kilka dni po premierze ahat ilī. siostra bogów, podczas koncertu inauguracyjnego Warszawskiej Jesieni Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Johannesa Kalitzke wykonali po raz pierwszy kompozycję Do słów. Utwór dedykowany został pamięci Andrzeja Chłopeckiego. Z kolei początkiem października na nowym, ale mocno zarysowującym swą obecność w świecie muzycznym, tyskim festiwalu Auksodrone orkiestra AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia prawykonała utwór La, la, la na głos uwieczniony, amplifiokowany kwartet i orkiestrę smyczkową.
Komentując werdykt jury „Paszportów Polityki” Dyrektor – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy mówił: „Jestem szczęśliwy, że twórca, któremu od początku profesjonalnej drogi artystycznej towarzyszy Polskie Wydawnictwo Muzyczne, kompozytor o wyjątkowej dźwiękowej wyobraźni, niezwykłej wrażliwości na słowo, doskonale wyczuwający puls operowej narracji, zdobył to prestiżowe wyróżnienie. Wierzę, że nie tylko opera ahat ilī, ale i inne dzieła Nowaka jeszcze mocniej zaznaczą się w koncertowym krajobrazie. A najbliższe plany kompozytora są imponujące!”.
Uchylamy rąbka tajemnicy: rejestracja prapremiery opery ahat ilī. siostra bogów już jesienią 2019 roku ukaże się na DVD!
We wcześniejszych edycjach, „Paszporty Polityki” otrzymali Agata Zubel (2004) oraz Paweł Mykietyn (1999). To ogromna radość, że kolejny kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym został wyróżniony tą nagrodą.
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.