Aktualności
Aleksander Nowak z „Paszportem Polityki”
2019-01-09
8 stycznia 2019 roku w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana po raz 26. wręczono jedną z najbardziej prestiżowych polskich nagród artystycznych „Paszporty Polityki”. W kategorii Muzyka Poważna nagrodę otrzymał kompozytor Aleksander Nowak „za niezależność twórczą i niezależne spojrzenie na świat”.
W swojej twórczości Aleksander Nowak łączy kompozytorski idiom z doświadczeniem codzienności. Dla artysty istotne jest „tu i teraz”. Najbardziej ceni sobie stosunek emocjonalny do słuchacza oraz intuicję w procesie twórczym.
Jego utwory są wykonywane na całym świecie, między innymi przez Alarm Will Sound, International Contemporary Ensemble, The London Sinfonietta, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej, orkiestrę miasta Tychy AUKSO, czy Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, a wśród solistów znaleźli się między innymi Urszula Kryger, Eugeniusz Knapik i Piotr Pławner.
Nagrania kompozycji Aleksandra Nowaka znalazły się na dwóch albumach monograficznych: Fiddler’s Green oraz 3x4+8, a także w albumach wybitnych młodych wykonawców, Agaty Szymczewskiej i TWOgether Duo.
Ubiegły rok możemy śmiało nazwać przełomowym dla tego kompozytora. W 2018 byliśmy świadkami aż trzech prawykonań utworów Aleksandra Nowaka.
Pierwsza, spektakularna premiera to ahat ilī. siostra bogów do libretta Olgi Tokarczuk, laureatki Man Booker International Prize oraz Paszportu Polityki w 1996 roku. Ponad dwuletnia współpraca artystów przyniosła efekt w postaci opery ahat ilī, której pierwsze wystawienie było kulminacyjnym punktem festiwalu Sacrum Profanum. Wykonanie dzieła zebrało znakomite recenzje. Dorota Szwarcman na blogu „Co w duszy gra” pisała: „Mamy nową wspaniałą operę. (…) dzieło, które usłyszeliśmy w Krakowie, jest dziełem dojrzałym, znakomicie skonstruowanym formalnie: wyłania się niemal z nicości, by później rozwinąć się w istne falowanie emocji.” (18.09.2018).
Zaledwie kilka dni po premierze ahat ilī. siostra bogów, podczas koncertu inauguracyjnego Warszawskiej Jesieni Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Johannesa Kalitzke wykonali po raz pierwszy kompozycję Do słów. Utwór dedykowany został pamięci Andrzeja Chłopeckiego. Z kolei początkiem października na nowym, ale mocno zarysowującym swą obecność w świecie muzycznym, tyskim festiwalu Auksodrone orkiestra AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia prawykonała utwór La, la, la na głos uwieczniony, amplifiokowany kwartet i orkiestrę smyczkową.
Komentując werdykt jury „Paszportów Polityki” Dyrektor – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy mówił: „Jestem szczęśliwy, że twórca, któremu od początku profesjonalnej drogi artystycznej towarzyszy Polskie Wydawnictwo Muzyczne, kompozytor o wyjątkowej dźwiękowej wyobraźni, niezwykłej wrażliwości na słowo, doskonale wyczuwający puls operowej narracji, zdobył to prestiżowe wyróżnienie. Wierzę, że nie tylko opera ahat ilī, ale i inne dzieła Nowaka jeszcze mocniej zaznaczą się w koncertowym krajobrazie. A najbliższe plany kompozytora są imponujące!”.
Uchylamy rąbka tajemnicy: rejestracja prapremiery opery ahat ilī. siostra bogów już jesienią 2019 roku ukaże się na DVD!
We wcześniejszych edycjach, „Paszporty Polityki” otrzymali Agata Zubel (2004) oraz Paweł Mykietyn (1999). To ogromna radość, że kolejny kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym został wyróżniony tą nagrodą.
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.