PWM

Szukaj
Zaawansowane

Aktualności

Piotr Matwiejczuk nowym redaktorem naczelnym „Ruchu Muzycznego”

2019-03-07

1 kwietnia 2019 roku stanowisko redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego” obejmie Piotr Matwiejczuk. Zastąpi na tym stanowisku Tomasza Cyza, który kierował redakcją od 2013 roku.

W związku z zakończeniem misji prowadzenia pisma przez Tomasza Cyza, dotychczasowego redaktora naczelnego periodyku, dr Daniel Cichy, dyrektor i redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przeprowadził zamknięty konkurs, którego celem było wyłonienie najlepszego kandydata, który przejmie odpowiedzialność za to najważniejsze pismo muzyczne w kraju. Do komisji, której zadaniem było wyłonienie nowego redaktora naczelnego pisma, szef Oficyny powołał reprezentantów środowiska muzycznego: dr Beatę Bolesławską-Lewandowską, przewodniczącą sekcji muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Małgorzatę Małaszko-Stasiewicz, dyrektor i redaktor naczelną Programu Drugiego Polskiego Radia, prof. dra hab. Eugeniusza Knapika, kompozytora i przewodniczącego Rady Programowej PWM-u oraz dra Mieczysława Kominka, muzykologa i prezesa Związku Kompozytorów Polskich. Po zapoznaniu się z nadesłanymi koncepcjami prowadzenia pisma i przeprowadzeniu rozmów z kandydatami, gremium wskazało na Piotra Matwiejczuka, któremu dyrektor PWM-u powierzył prowadzenie „Ruchu Muzycznego”.



Piotr Matwiejczuk jest absolwentem muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, skrzypkiem, krytykiem muzycznym, wieloletnim dziennikarzem Programu Drugiego Polskiego Radia. W latach 2012-2018 był redaktorem naczelnym pisma „Muzyka w mieście”. Do najważniejszych zadań nowego redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego” należeć będzie kontynuowanie misji pisma, jako przestrzeni profesjonalnej krytyki i refleksji muzycznej, rozwój periodyku w odpowiedzi na zmieniający się rynek prasowy, a także zwiększenie jego znaczenia w polskim i międzynarodowym środowisku muzycznym oraz poszerzenie grona odbiorców.



„Ruch Muzyczny” to najstarszy periodyk w Polsce poświęcony muzyce poważnej wszystkich epok oraz życiu muzycznemu. Pismo powstało w 1945 roku w Krakowie, a jego wydawcą początkowo było Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Czasopismo ma charakter popularnonaukowy i dokumentuje życie kulturalne, skupiając relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej. Jest skierowane do melomanów, osób hobbistycznie i zawodowo związanych z muzyką. Wydawcami należącego do pism patronackich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pisma były Biblioteka Narodowa oraz Instytut Książki. Od września 2018 roku wydawcą miesięcznika ponownie jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Tym samym „Ruch Muzyczny” powrócił do instytucji, w której tuż po wojnie się narodził.



Polskie Wydawnictwo Muzyczne, znane także pod nazwą PWM Edition, to państwowa instytucja kultury specjalizująca się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej. Komplementarna oferta wydawnicza Oficyny obejmuje dzieła muzyki dawnej i współczesnej, repertuar polski i światowy, nuty przeznaczone dla amatorów i specjalistów, publikacje o charakterze pedagogicznym, naukowym i popularnym, obszerny katalog wydawnictw książkowych i leksykograficznych. Prężnie działający Dział Zbiorów Nutowych zapewnia materiały wykonawcze muzyki polskiej dla orkiestr z całego świata oraz dla polskich zespołów udostępnia repertuar światowy. PWM to jedna z najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce, promująca wśród zagranicznych partnerów wybitną polską twórczość rodzimych kompozytorów. To także przestrzeń artystycznego dialogu i naukowej refleksji, platforma wymiany myśli dydaktyczno-metodycznej, ośrodek dokumentacji zabytków muzyki dawnej i miejsce, w którym twórczość najnowsza zyskuje swój doskonały edytorski kształt. 
 

Najczęściej czytane:

Festiwal Prawykonań 2019

Niespełna dwa tygodnie dzielą nas od inauguracji Festiwalu Prawykonań 2019. Święto Polskiej Muzyki Najnowszej odbywać się będzie w NOSPRze w dniach 29-31 marca.

 

Tegoroczna odsłona Festiwalu przyniesie prawykonania aż pięciu utworów, które trafiły do katalogu PWM. Będą to (w kolejności chronologicznej):

Chamber Piano Concerto Agaty Zubel obowiązkowym utworem podczas Concours International de Piano d’Orléans

Bardzo dobre wieści dotarły do nas z Francji: kapituła Concours International de Piano d’Orléans umieściła Chamber Piano Concerto Agaty Zubel jak obowiązkowy utwór finału 14. edycji konkursu!

TUTTI.pl – last call

Wszystkim spóźnialskim przypominamy: został weekend i poniedziałek na złożenie wniosku do TUTTI.pl.

 

TUTTI.pl to niebagatelne 70% (a w przypadku szkół i akademii muzycznych 85%) dofinansowania na wypożyczenia materiałów wykonawczych na projekty odbywające się w pierwszej połowie sezonu 2019/2020.

TUTTI.pl – trwa wiosenny nabór wniosków

Czy Państwo mają już przygotowane do złożenia dokumenty do przedsięwzięcia TUTTI.pl? Czekamy na nie do 18 marca (poniedziałek) aż do godziny 24.00.

Piotr Matwiejczuk nowym redaktorem naczelnym „Ruchu Muzycznego”

1 kwietnia 2019 roku stanowisko redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego” obejmie Piotr Matwiejczuk. Zastąpi na tym stanowisku Tomasza Cyza, który kierował redakcją od 2013 roku.

Alfabet Pawła Mykietyna

Zwięzły, a jednak pełen treści. Prosty, lecz poruszający. Alfabet Pawła Mykietyna. Im mniej, tym więcej.

Paweł Mykietyn kompozytorem miesiąca w marcu

Wraz ze zmianą kart kalendarza przedstawiamy nowego bohatera akcji KOMPOZYTOR MIESIĄCA. W marcu jest nim Paweł Mykietyn.

Tutorial TUTTI.pl

Od dziesięciu dni prowadzimy nabór wniosków do trzeciej edycji TUTTI.pl.

 

Dla wygody, ułatwienia i usprawnienia Państwa pracy, przygotowaliśmy tutorial, który krok po kroku przedstawia etapy wypełniania dokumentów:

Otwieramy nabór do trzeciej edycji TUTTI.pl

Od dzisiaj przyjmujemy wnioski do trzeciej edycji TUTTI.pl – przedsięwzięcia wspierającego wykonawstwo muzyki polskiej, realizowanego przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Inicjatywa kierowana jest do orkiestr i zespołów muzycznych, szkół i akademii oraz instytucji zajmujących się organizowaniem koncertów, festiwali i nagrań.

Prawykonanie Koncertu na skrzypce i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna

22 lutego we Wrocławiu odbędzie się prawykonanie Koncertu na skrzypce i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Utwór powstał dla Marcina Markowicza i jemu jest dedykowany. Soliście towarzyszyć będzie orkiestra Narodowego Forum Muzyki pod batutą Jacka Kaspszyka.