Aktualności
Fryderyki 2019
2019-03-13
Znamy zwycięzców tegorocznej nagrody Fryderyki w kategorii Muzyka poważna.
Album Roku Muzyka Chóralna, Oratoryjna i Operowa
Stanisław Moniuszko – Widma.
Chór Narodowe Forum Muzyki, Wrocławska Orkiestra Barokowa pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka
Kompozytor: Stanisław Moniuszko
Wykonawcy: Jarosław Bręk, Aleksandra Kubas-Kruk, Mariusz Bonaszewski, Paweł Janyst,
Chór NFM, Wrocławska Orkiestra Barokowa pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka
Reżyser dźwięku: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
Album Roku Muzyka Dawna
Marcin Mielczewski II. Wrocław Baroque Ensemble, Andrzej Kosendiak
Kompozytor: Marcin Mielczewski
Wykonawcy: Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka
Reżyser dźwięku: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
Wydawca: Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego, CD Accord Music Edition
Album Roku Muzyka Kameralna
Giovanni Battista Pergolesi – Stabat Mater, Paweł Łukaszewski – Luctus Mariae. Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Wanda Franek
Kompozytor: Giovanni Battista Pergolesi; Pawel Lukaszewski, composer
Wykonawcy: Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Wanda Franek, Zbigniew Pilch, Radosław Kamieniarz, Piotr Chrupek, Jarosław Thiel, Janusz Musiał, Marta Niedźwiecka
Reżyser dźwięku: Andrzej Brzoska
Wydawca: Wydawnictwo UMCS – Chopin University Press
Album Roku Recital Solowy
Hidden Violin. Janusz Wawrowski, Jose Gallardo
Kompozytor: Henryk Wieniawski, Grażyna Bacewicz, Ignacy Jan Paderewski, Ludomir Różycki, Mieczysław Karłowicz, Witold Lutosławski, Karol Szymanowski
Wykonawcy: Janusz Wawrowski (skrzypce), Jose Gallardo (fortepian)
Reżyser dźwięku: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
Wydawca: Warner Music Poland
Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca
Błażewicz, Łukaszewski, Czarnecki – Polskie koncerty współczesne.
Marcin Dylla, Paweł Gusnar, Jakub Jakowicz, Tomasz Strahl, Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, Jan Miłosz Zarzycki
Kompozytor: Marcin Błażewicz, Paweł Łukaszewski, Sławomir Czarnecki
Wykonawcy: Marcin Dylla, Paweł Gusnar, Jakub Jakowicz, Tomasz Strahl, Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego
Reżyser dźwięku: Andrzej Brzoska
Wydawca: DUX Recording Producers
Album Roku Muzyka Współczesna
Supernova. Atom String Quartet, NFM Orkiestra Leopoldinum, Christian Danowicz
Kompozytor: Hanna Kulenty-Majoor, Mateusz Smoczyński, Dawid Lubowicz, Michał Zaborski, Krzysztof Lenczowski
Wykonawcy: Atom String Quartet i NFM Orkiestra Leopoldinum pod dyrekcją Christiana Danowicza
Reżyser dźwięku: Antoni Grzymała, Agnieszka Szczepańczyk
Wydawca: Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego, CD Accord
Krystian Zimerman – Leonard Bernstein: Symphony No. 2 „The Axe of Anxiety”. Berliner Philharmoniker, Simon Rattle
Kompozytor: Leonard Bernstein
Wykonawcy: Krystian Zimerman, Berliner Philharmoniker pod dyrekcją Simona Rattle
Reżyser dźwięku: René Möller
Wydawca: Deutsche Grammophon/Universal Music Polska
Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej
Silesian Quartet and Friends – Grażyna Bacewicz: Kwintety fortepianowe, Kwartet na 4 skrzypiec, Kwartet na 4 wiolonczele
Kompozytor: Grażyna Bacewicz
Wykonawcy: Silesian Quartet / Kwartet Śląski, Wojciech Świtała, Krzysztof Lasoń, Małgorzata Wasiucionek, Polish Cello Quartet
Reżyser dźwięku: Beata Jankowska-Burzyńska
Wydawca: CHANDOS
Gratulujemy!
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!