Aktualności
Sławomir Kupczak kwietniowym kompozytorem miesiąca
2019-04-01
Galeria KOMPOZYTORÓW MIESIĄCA poszerza się dzisiaj o postać Sławomira Kupczaka, który patronuje kwietniowej odsłonie akcji.
Nowy miesiąc rozpoczynamy prostym w formie, ale pełnym treści alfabetem kompozytora:
A jak abstrakcja, Anafora VI, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, AUKSO, Andy Warhol, accentato e tenuto, Akwaforta, „apple”, Analogya 2, Azelia Banks
B jak bliskość, Bach, Buena Vista Social Club, Barbara Skarga, biurko, Bółt Records, Beckett Samuel, babcia Leonia, bum, Bułhakow Michaił, Bareja Stanisław, „Beverly Hills, 90210”
C jak czułość, Cioran Emil, chinkali, Cetirizini dihydrochloridum, Chopin, cisza, Chłopecki Andrzej, casual, Cikada String Quartet
D jak dom, działka, Daft Punk, determinacja, „Dynastia”, drewno, disco, Dossier A.Z., dokument, David Lynch, Diva, dyrygent, De profundis, Danny Trejo
E jak Ewa, emocje, empatia, „ech”, edukacja, erotyka, etiudy Kreutzera R.
F jak flirt, film, Francis Ford Coppola, fotel, Ford Gran Torino, Figliki, Frank Miller
G jak Gliwice, głos, gwałtowność, Gudmundsen-Holmgreen Pelle, gamy i pasaże, „Gang Olsena”
H jak humor, heets, Halny, Hopper Edward
I jak inność, inicjatywa, interfejs audio J jak Joanna, jezioro, Jukka Tiensuu, Jelenia Góra, „James Bond”, „Jeden z dziesięciu”
K jak Kołakowski Leszek, Kolibry, „Kojak”, Krawędzie, Kleiber Carlos, kontratenor, kicz, Kraków, kamp, kawa, komputer, Kabaret Olgi Lipińskiej, Kondratiuk Andrzej, kot Bandito, Kreacja I
L jak lenistwo, lekkość, Lofty, Lutosławski Witold, lęk, Lalique, „Liwko, liwko skocz po piwko!”, Leonard Bernstein, la la laaaaaa.....
Ł jak łóżko, „ło matko!”, „Łowiecka”
M jak miłość, Mozart, M.I.A., mini lotto, „Musica Polonica Nova”, Mark Rothko, „Policjanci z Miami”, Mahler, Marian Paździoch
N jak Naira, noc, niezależność, narty, Novella, nadciśnienie, Nikifor, nie wiem, nie chcę, NFZ, nauczyciel mianowany
O jak owoce morza, Oratorium, „o jejku!”, obraz, Ośrodek Grotowskiego, opera współczesna, osiem dźwięków
P jak pasja, Program 2 Polskiego Radia, powtarzalność, „Panna dziedziczka” pieśń, Podlasie, Penultima, przyjaciele, PWM, praca, piękno, PKP, PSM I i II st. w Jeleniej Górze, performance, Pełnia, pierogi, Polityka, Partita III Pawła Szymańskiego
R jak rower, Raport, Różewicz Tadeusz, Rukola, „Rambo”, Rysa, Res facta, Radiohead
S jak Sine amore nihil est vita, Studio Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Stasiuk Andrzej, Sorrentino Paolo, skrzypce, sto procent bawełny, sernik, struktura, samotność, surkonwencjonalizm, Sen spowodowany lotem pszczoły wokół jabłka granatu na jedną sekundę przed przebudzeniem, szachy
Ś jak śmiech
T jak teatr, Tarantino Quentin, tachykardia, TVP Kultura, tenis stołowy, tatar, Tomasz Sikorski, Tsmindao Ghmerto, tulipany, Tadeusz Konwicki
U jak używki, upartość, upał, uległość, ul. Dobrowolskiego 13
W jak wolność, wino, wędkarstwo, white over red, wiolonczela, Wenecja, winyl, współpraca, Wrocław, Webern Anton, Widziałem Cię, „Warszawska Jesień”
V jak vintage, Voyager
Z jak zmienność, zima, zapach, zdecydowanie, Z listopada 2010
Ż jak żarty
Katalog PWM wkrótce powiększy się o kolejny utwór Sławomira Kupczaka: to Diva na sopran i kwartet smyczkowy. Utwór miał swoje prawykonanie 30 marca b.r., podczas właśnie zakończonego 8. Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Jeszcze przed koncertem zarejestrowaliśmy wypowiedzi kompozytora oraz wykonawców na temat tego utworu. Dostępne są na PWM-owskim kanale YouTube:
Sławomir Kupczak – https://www.youtube.com/watch?v=j253US4CZps
Agata Zubel – https://www.youtube.com/watch?v=KrVzJ7E5_6M
Arkadiusz Kubica (Kwartet Śląski) – https://www.youtube.com/watch?v=UdNqojTfNIg
Zachęcamy do uzupełnienia biblioteki nutowej o utwory Sławomira Kupczaka, które przez cały miesiąc oferujemy z 50% rabatem!
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!