Aktualności
Co ma Platon do edukacji muzycznej?
2019-04-08
Polskie Wydawnictwo Muzyczne to nie tylko nuty i książki. To także wszelkie działania edukacyjne, mające na celu wspieranie kształcenia muzycznego zarówno w szkołach muzycznych, jak i ogólnych. Staramy się realizować postulat Platona: „Uczyłbym dzieci muzyki, fizyki i filozofii; ale w szczególności muzyki, dla wzorców w muzyce i wszelkich sztuk, które są kluczowe w uczeniu się”.
Zamknęliśmy właśnie pierwszy kwartał roku, warto zatem podsumować projekty edukacyjne naszej Oficyny.
Pierwszą wielką akcją, z której jesteśmy bardzo dumni, było wsparcie tworzącej się w Republice Środkowoafrykańskiej szkoły muzycznej. Za jej powstanie i działanie odpowiedzialny jest brat Benedykt Pączka, polski kapucyn. W grudniu tamtego roku zobaczyliśmy ogłoszenie o prowadzonym naborze na nauczycieli do African Music School. Pomyśleliśmy: nauczycieli nie mamy, ale mamy nuty! Skontaktowaliśmy się z bratem Benedyktem i szybko ustaliliśmy, czego potrzebują jego uczniowie. Nuty dotarły do RŚA pod koniec stycznia tego roku. Efekty naszej współpracy możecie obserwować w mediach społecznościowych – na wielu zdjęciach widać, jak uczniowie korzystają z wysłanych przez nas publikacji. Jesteśmy dumni, że rok 2019 rozpoczęliśmy takim mocnym akcentem.
25 stycznia w warszawskiej Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Karola Kurpińskiego odbył się konkurs pianistyczny im. J. S. Bacha. Organizatorzy zwrócili się do nas z prośbą o wsparcie ich działania. Przekazaliśmy więc materiały wykonawcze, parę nagród rzeczowych dla laureatów konkursu oraz drobne upominki dla pozostałych uczestników. Dla uczniów dużą nobilitacją jest to, że grają na konkursie oficjalnie wspieranym przez takie instytucje jak PWM. A my cieszymy się, że młodzież sięga po oryginalne nuty, ponieważ uczymy w ten sposób szacunku do pracy wielu osób – autorów, redaktorów, ilustratorów, grafików… Gdzie przecież, jeśli nie w szkole, uczniowie mają poznać, co to znaczy korzystać z legalnych źródeł kultury?
Następnym działaniem było wsparcie trwającego w dniach 3–8 lutego Międzynarodowego Forum Pianistycznego. Organizatorom tego wydarzenia nasz Dyrektor-Redaktor Naczelny dr Daniel Cichy przekazał komplet Wydania Narodowego dzieł Fryderyka Chopina jako nagrodę specjalną w konkursie. To ogromne wyróżnienie dla laureata, ponieważ równowartość tej nagrody to prawie 2000 złotych!
W międzyczasie skontaktował się z nami jeden z naszych autorów, Grzegorz Mania, odpowiedzialny wraz z p. prof. Moniką Gardoń-Preinl za powstanie syntetycznego podręcznika do nauki gry a vista na fortepianie. Razem wyruszali bowiem na konferencję do Estonii, gdzie promowali polską myśl edukacyjną. Przekazaliśmy im parę egzemplarzy różnych wydawnictw z serii pedagogicznej, żeby profesorowie z zagranicy mogli zapoznać się z tym, czego uczymy w polskich szkołach muzycznych.
10 lutego w Suchej Beskidzkiej odbył się III Ogólnopolski Konkurs Młodzi Artyści na Zamku, którego honorowym jurorem została skrzypaczka i pedagog, a także autorka wydanych przez nas publikacji – Ewa Iwan. Ponieważ dysponowaliśmy paroma egzemplarzami z autografami autorki, postanowiliśmy przekazać je jako nagrody dla laureatów konkursu. Sądzimy, że to duże wyróżnienie dla młodych skrzypków i wiolonczelistów. Niech publikacje Ewy Iwan pomogą małym artystom osiągać sukcesy!
Pod koniec lutego Szkoła Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Toruniu zorganizowała konkurs miniatur dętych. Brali w nim udział uczniowie od III do VI klasy II stopnia. Kilka tygodni później ta sama szkoła zorganizowała V Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy. Staliśmy się partnerem obu wydarzeń, a w zamian za to mogliśmy przeczytać w oficjalnym podziękowaniu: „Dzięki Państwa wsparciu mogliśmy docenić trud, jaki każdy uczestnik włożył w przygotowanie”.
Marzec upłynął nam pod znakiem pianistyki. W dniach 14–16 marca w Zespole Szkół Muzycznych nr 2 im. Wojciecha Kilara w Rzeszowie odbył się V Międzynarodowy Podkarpacki Konkurs Chopinowski. Do tegorocznej edycji zgłosiło się ponad 70 kandydatów, w tym 23 z zagranicy (Armenia, Białoruś, Chiny, Estonia, Hiszpania, Jaopnia, Korea Południowa, Litwa, Rosja, Singapur, Słowenia, Ukraina, Węgry, Włochy). Laureatom konkursu przekazaliśmy wybrane publikacje dzieł Fryderyka Chopina w edycji Jana Ekiera, wierząc, że krzewienie dobrych wzorców korzystania z najlepszych wydań jest jedną z naszych misji.
Następnie w dniach 21–22 marca w Zamościu odbył się konkurs pianistyczny pn. Młodzi wirtuozi, którego również staliśmy się patronem. Przekazaliśmy drobne nagrody rzeczowe dla laureatów każdej z czterech kategorii oraz upominki dla uczestników konkursu.
Wszystkim zwycięzcom gratulujemy odniesionych sukcesów, uczniom życzymy chęci do nauki, a pedagogom – nieustannej chęci do podejmowania takich fantastycznych działań, które przynoszą dobre owoce.
A jakie mamy plany na najbliższy czas?
W ostatnich miesiącach wydaliśmy dwie ważne z punktu widzenia edukacyjnego publikacje: monografię Danuty Gwizdalanki pt. 100 lat z dziejów polskiej muzyki oraz Marcina Wawruka podręcznik i ćwiczenia pt. Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach i podpowiedziach. Rozpoczynamy właśnie akcje promocyjne związane z tymi książkami. Pierwszą z nich polecamy szczególnie uczniom starszych klas szkół muzycznych II stopnia, melomanom i nauczycielom historii muzyki. Nie ma bowiem bardziej aktualnego wydawnictwa dotyczącego polskich utworów z okresu Wolnej Polski. Tę drugą dwutomową publikację kierujemy zaś do dyrygentów chórów, szczególnie chórów szkolnych i akademickich. Rytm, jak zauważa autor, jest czymś, co często w edukacji muzycznej zaniedbujemy, dlatego uczniowie mogą mieć problem z wyliczeniem pauz, nut legowanych czy schematów swingujących lub synkopujących. Podane w ciekawych i przystępnych miniaturach i etiudach ćwiczenia rytmiczne powinny przypaść chórzystom do gustu. Możne je wykonać nawet jako preludium na koncercie!
Kwiecień upłynie w Dziale Promocji i Edukacji m.in. pod znakiem Festiwalu Przecinek i Kropka w Warszawie oraz ogólnopolskiego konkursu „Od zasady do praktyki muzycznej” organizowanego przez p. dr Ksenię Miśkiewicz z PSM I i II stopnia w Nowym Targu. Uczestników konkursu czekają nagrody i upominki od naszego Wydawnictwa, warto więc wziąć udział w tym konkursie!
Tymczasem jednak widzimy na Targach Edukacyjnych Przecinek i Kropka w Warszawie w Centrum Praskim Koneser na warsztatach, które poprowadzą:
1. dla najmłodszych – Kalina Cyz (w oparciu o najnowsze części serii Uwerturki),
2. dla nieco starszych – Jakub M. Figus (w oparciu o serię Sonia w Krainie Sonostworów).
Śledźcie nasze media społecznościowe (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube), żeby być na bieżąco z naszymi działaniami. Nie tylko edukacyjnymi!
tekst Jakub M. Figus
zdjęcia pozyskane od organizatorów wydarzeń
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.