PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Co ma Platon do edukacji muzycznej?

2019-04-08

Polskie Wydawnictwo Muzyczne to nie tylko nuty i książki. To także wszelkie działania edukacyjne, mające na celu wspieranie kształcenia muzycznego zarówno w szkołach muzycznych, jak i ogólnych. Staramy się realizować postulat Platona: „Uczyłbym dzieci muzyki, fizyki i filozofii; ale w szczególności muzyki, dla wzorców w muzyce i wszelkich sztuk, które są kluczowe w uczeniu się”.

Zamknęliśmy właśnie pierwszy kwartał roku, warto zatem podsumować projekty edukacyjne naszej Oficyny.

 

 

Pierwszą wielką akcją, z której jesteśmy bardzo dumni, było wsparcie tworzącej się w Republice Środkowoafrykańskiej szkoły muzycznej. Za jej powstanie i działanie odpowiedzialny jest brat Benedykt Pączka, polski kapucyn. W grudniu tamtego roku zobaczyliśmy ogłoszenie o prowadzonym naborze na nauczycieli do African Music School. Pomyśleliśmy: nauczycieli nie mamy, ale mamy nuty! Skontaktowaliśmy się z bratem Benedyktem i szybko ustaliliśmy, czego potrzebują jego uczniowie. Nuty dotarły do RŚA pod koniec stycznia tego roku. Efekty naszej współpracy możecie obserwować w mediach społecznościowych – na wielu zdjęciach widać, jak uczniowie korzystają z wysłanych przez nas publikacji. Jesteśmy dumni, że rok 2019 rozpoczęliśmy takim mocnym akcentem.

 

 


25 stycznia w warszawskiej Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Karola Kurpińskiego odbył się konkurs pianistyczny im. J. S. Bacha. Organizatorzy zwrócili się do nas z prośbą o wsparcie ich działania. Przekazaliśmy więc materiały wykonawcze, parę nagród rzeczowych dla laureatów konkursu oraz drobne upominki dla pozostałych uczestników. Dla uczniów dużą nobilitacją jest to, że grają na konkursie oficjalnie wspieranym przez takie instytucje jak PWM. A my cieszymy się, że młodzież sięga po oryginalne nuty, ponieważ uczymy w ten sposób szacunku do pracy wielu osób – autorów, redaktorów, ilustratorów, grafików… Gdzie przecież, jeśli nie w szkole, uczniowie mają poznać, co to znaczy korzystać z legalnych źródeł kultury?
Następnym działaniem było wsparcie trwającego w dniach 3–8 lutego Międzynarodowego Forum Pianistycznego. Organizatorom tego wydarzenia nasz Dyrektor-Redaktor Naczelny dr Daniel Cichy przekazał komplet Wydania Narodowego dzieł Fryderyka Chopina jako nagrodę specjalną w konkursie. To ogromne wyróżnienie dla laureata, ponieważ równowartość tej nagrody to prawie 2000 złotych!
W międzyczasie skontaktował się z nami jeden z naszych autorów, Grzegorz Mania, odpowiedzialny wraz z p. prof. Moniką Gardoń-Preinl za powstanie syntetycznego podręcznika do nauki gry a vista na fortepianie. Razem wyruszali bowiem na konferencję do Estonii, gdzie promowali polską myśl edukacyjną. Przekazaliśmy im parę egzemplarzy różnych wydawnictw z serii pedagogicznej, żeby profesorowie z zagranicy mogli zapoznać się z tym, czego uczymy w polskich szkołach muzycznych.

 

 

 

 

10 lutego w Suchej Beskidzkiej odbył się III Ogólnopolski Konkurs Młodzi Artyści na Zamku, którego honorowym jurorem została skrzypaczka i pedagog, a także autorka wydanych przez nas publikacji – Ewa Iwan. Ponieważ dysponowaliśmy paroma egzemplarzami z autografami autorki, postanowiliśmy przekazać je jako nagrody dla laureatów konkursu. Sądzimy, że to duże wyróżnienie dla młodych skrzypków i wiolonczelistów. Niech publikacje Ewy Iwan pomogą małym artystom osiągać sukcesy!

 

 

 

 

Pod koniec lutego Szkoła Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Toruniu zorganizowała konkurs miniatur dętych. Brali w nim udział uczniowie od III do VI klasy II stopnia. Kilka tygodni później ta sama szkoła zorganizowała V Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy. Staliśmy się partnerem obu wydarzeń, a w zamian za to mogliśmy przeczytać w oficjalnym podziękowaniu: „Dzięki Państwa wsparciu mogliśmy docenić trud, jaki każdy uczestnik włożył w przygotowanie”.

 

 

 

Marzec upłynął nam pod znakiem pianistyki. W dniach 14–16 marca w Zespole Szkół Muzycznych nr 2 im. Wojciecha Kilara w Rzeszowie odbył się V Międzynarodowy Podkarpacki Konkurs Chopinowski. Do tegorocznej edycji zgłosiło się ponad 70 kandydatów, w tym 23 z zagranicy (Armenia, Białoruś, Chiny, Estonia, Hiszpania, Jaopnia, Korea Południowa, Litwa, Rosja, Singapur, Słowenia, Ukraina, Węgry, Włochy). Laureatom konkursu przekazaliśmy wybrane publikacje dzieł Fryderyka Chopina w edycji Jana Ekiera, wierząc, że krzewienie dobrych wzorców korzystania z najlepszych wydań jest jedną z naszych misji.
Następnie w dniach 21–22 marca w Zamościu odbył się konkurs pianistyczny pn. Młodzi wirtuozi, którego również staliśmy się patronem. Przekazaliśmy drobne nagrody rzeczowe dla laureatów każdej z czterech kategorii oraz upominki dla uczestników konkursu.

 

 

Wszystkim zwycięzcom gratulujemy odniesionych sukcesów, uczniom życzymy chęci do nauki, a pedagogom – nieustannej chęci do podejmowania takich fantastycznych działań, które przynoszą dobre owoce.


A jakie mamy plany na najbliższy czas?
W ostatnich miesiącach wydaliśmy dwie ważne z punktu widzenia edukacyjnego publikacje: monografię Danuty Gwizdalanki pt. 100 lat z dziejów polskiej muzyki oraz Marcina Wawruka podręcznik i ćwiczenia pt. Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach i podpowiedziach. Rozpoczynamy właśnie akcje promocyjne związane z tymi książkami. Pierwszą z nich polecamy szczególnie uczniom starszych klas szkół muzycznych II stopnia, melomanom i nauczycielom historii muzyki. Nie ma bowiem bardziej aktualnego wydawnictwa dotyczącego polskich utworów z okresu Wolnej Polski. Tę drugą dwutomową publikację kierujemy zaś do dyrygentów chórów, szczególnie chórów szkolnych i akademickich. Rytm, jak zauważa autor, jest czymś, co często w edukacji muzycznej zaniedbujemy, dlatego uczniowie mogą mieć problem z wyliczeniem pauz, nut legowanych czy schematów swingujących lub synkopujących. Podane w ciekawych i przystępnych miniaturach i etiudach ćwiczenia rytmiczne powinny przypaść chórzystom do gustu. Możne je wykonać nawet jako preludium na koncercie!

 

 

Kwiecień upłynie w Dziale Promocji i Edukacji m.in. pod znakiem Festiwalu Przecinek i Kropka w Warszawie oraz ogólnopolskiego konkursu „Od zasady do praktyki muzycznej” organizowanego przez p. dr Ksenię Miśkiewicz z PSM I i II stopnia w Nowym Targu. Uczestników konkursu czekają nagrody i upominki od naszego Wydawnictwa, warto więc wziąć udział w tym konkursie!
Tymczasem jednak widzimy na Targach Edukacyjnych Przecinek i Kropka w Warszawie w Centrum Praskim Koneser na warsztatach, które poprowadzą:
1. dla najmłodszych – Kalina Cyz (w oparciu o najnowsze części serii Uwerturki),
2. dla nieco starszych – Jakub M. Figus (w oparciu o serię Sonia w Krainie Sonostworów).
Śledźcie nasze media społecznościowe (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube), żeby być na bieżąco z naszymi działaniami. Nie tylko edukacyjnymi!

 

tekst Jakub M. Figus

zdjęcia pozyskane od organizatorów wydarzeń

Najczęściej czytane:

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!