PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Co ma Platon do edukacji muzycznej?

2019-04-08

Polskie Wydawnictwo Muzyczne to nie tylko nuty i książki. To także wszelkie działania edukacyjne, mające na celu wspieranie kształcenia muzycznego zarówno w szkołach muzycznych, jak i ogólnych. Staramy się realizować postulat Platona: „Uczyłbym dzieci muzyki, fizyki i filozofii; ale w szczególności muzyki, dla wzorców w muzyce i wszelkich sztuk, które są kluczowe w uczeniu się”.

Zamknęliśmy właśnie pierwszy kwartał roku, warto zatem podsumować projekty edukacyjne naszej Oficyny.

 

 

Pierwszą wielką akcją, z której jesteśmy bardzo dumni, było wsparcie tworzącej się w Republice Środkowoafrykańskiej szkoły muzycznej. Za jej powstanie i działanie odpowiedzialny jest brat Benedykt Pączka, polski kapucyn. W grudniu tamtego roku zobaczyliśmy ogłoszenie o prowadzonym naborze na nauczycieli do African Music School. Pomyśleliśmy: nauczycieli nie mamy, ale mamy nuty! Skontaktowaliśmy się z bratem Benedyktem i szybko ustaliliśmy, czego potrzebują jego uczniowie. Nuty dotarły do RŚA pod koniec stycznia tego roku. Efekty naszej współpracy możecie obserwować w mediach społecznościowych – na wielu zdjęciach widać, jak uczniowie korzystają z wysłanych przez nas publikacji. Jesteśmy dumni, że rok 2019 rozpoczęliśmy takim mocnym akcentem.

 

 


25 stycznia w warszawskiej Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Karola Kurpińskiego odbył się konkurs pianistyczny im. J. S. Bacha. Organizatorzy zwrócili się do nas z prośbą o wsparcie ich działania. Przekazaliśmy więc materiały wykonawcze, parę nagród rzeczowych dla laureatów konkursu oraz drobne upominki dla pozostałych uczestników. Dla uczniów dużą nobilitacją jest to, że grają na konkursie oficjalnie wspieranym przez takie instytucje jak PWM. A my cieszymy się, że młodzież sięga po oryginalne nuty, ponieważ uczymy w ten sposób szacunku do pracy wielu osób – autorów, redaktorów, ilustratorów, grafików… Gdzie przecież, jeśli nie w szkole, uczniowie mają poznać, co to znaczy korzystać z legalnych źródeł kultury?
Następnym działaniem było wsparcie trwającego w dniach 3–8 lutego Międzynarodowego Forum Pianistycznego. Organizatorom tego wydarzenia nasz Dyrektor-Redaktor Naczelny dr Daniel Cichy przekazał komplet Wydania Narodowego dzieł Fryderyka Chopina jako nagrodę specjalną w konkursie. To ogromne wyróżnienie dla laureata, ponieważ równowartość tej nagrody to prawie 2000 złotych!
W międzyczasie skontaktował się z nami jeden z naszych autorów, Grzegorz Mania, odpowiedzialny wraz z p. prof. Moniką Gardoń-Preinl za powstanie syntetycznego podręcznika do nauki gry a vista na fortepianie. Razem wyruszali bowiem na konferencję do Estonii, gdzie promowali polską myśl edukacyjną. Przekazaliśmy im parę egzemplarzy różnych wydawnictw z serii pedagogicznej, żeby profesorowie z zagranicy mogli zapoznać się z tym, czego uczymy w polskich szkołach muzycznych.

 

 

 

 

10 lutego w Suchej Beskidzkiej odbył się III Ogólnopolski Konkurs Młodzi Artyści na Zamku, którego honorowym jurorem została skrzypaczka i pedagog, a także autorka wydanych przez nas publikacji – Ewa Iwan. Ponieważ dysponowaliśmy paroma egzemplarzami z autografami autorki, postanowiliśmy przekazać je jako nagrody dla laureatów konkursu. Sądzimy, że to duże wyróżnienie dla młodych skrzypków i wiolonczelistów. Niech publikacje Ewy Iwan pomogą małym artystom osiągać sukcesy!

 

 

 

 

Pod koniec lutego Szkoła Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Toruniu zorganizowała konkurs miniatur dętych. Brali w nim udział uczniowie od III do VI klasy II stopnia. Kilka tygodni później ta sama szkoła zorganizowała V Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy. Staliśmy się partnerem obu wydarzeń, a w zamian za to mogliśmy przeczytać w oficjalnym podziękowaniu: „Dzięki Państwa wsparciu mogliśmy docenić trud, jaki każdy uczestnik włożył w przygotowanie”.

 

 

 

Marzec upłynął nam pod znakiem pianistyki. W dniach 14–16 marca w Zespole Szkół Muzycznych nr 2 im. Wojciecha Kilara w Rzeszowie odbył się V Międzynarodowy Podkarpacki Konkurs Chopinowski. Do tegorocznej edycji zgłosiło się ponad 70 kandydatów, w tym 23 z zagranicy (Armenia, Białoruś, Chiny, Estonia, Hiszpania, Jaopnia, Korea Południowa, Litwa, Rosja, Singapur, Słowenia, Ukraina, Węgry, Włochy). Laureatom konkursu przekazaliśmy wybrane publikacje dzieł Fryderyka Chopina w edycji Jana Ekiera, wierząc, że krzewienie dobrych wzorców korzystania z najlepszych wydań jest jedną z naszych misji.
Następnie w dniach 21–22 marca w Zamościu odbył się konkurs pianistyczny pn. Młodzi wirtuozi, którego również staliśmy się patronem. Przekazaliśmy drobne nagrody rzeczowe dla laureatów każdej z czterech kategorii oraz upominki dla uczestników konkursu.

 

 

Wszystkim zwycięzcom gratulujemy odniesionych sukcesów, uczniom życzymy chęci do nauki, a pedagogom – nieustannej chęci do podejmowania takich fantastycznych działań, które przynoszą dobre owoce.


A jakie mamy plany na najbliższy czas?
W ostatnich miesiącach wydaliśmy dwie ważne z punktu widzenia edukacyjnego publikacje: monografię Danuty Gwizdalanki pt. 100 lat z dziejów polskiej muzyki oraz Marcina Wawruka podręcznik i ćwiczenia pt. Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach i podpowiedziach. Rozpoczynamy właśnie akcje promocyjne związane z tymi książkami. Pierwszą z nich polecamy szczególnie uczniom starszych klas szkół muzycznych II stopnia, melomanom i nauczycielom historii muzyki. Nie ma bowiem bardziej aktualnego wydawnictwa dotyczącego polskich utworów z okresu Wolnej Polski. Tę drugą dwutomową publikację kierujemy zaś do dyrygentów chórów, szczególnie chórów szkolnych i akademickich. Rytm, jak zauważa autor, jest czymś, co często w edukacji muzycznej zaniedbujemy, dlatego uczniowie mogą mieć problem z wyliczeniem pauz, nut legowanych czy schematów swingujących lub synkopujących. Podane w ciekawych i przystępnych miniaturach i etiudach ćwiczenia rytmiczne powinny przypaść chórzystom do gustu. Możne je wykonać nawet jako preludium na koncercie!

 

 

Kwiecień upłynie w Dziale Promocji i Edukacji m.in. pod znakiem Festiwalu Przecinek i Kropka w Warszawie oraz ogólnopolskiego konkursu „Od zasady do praktyki muzycznej” organizowanego przez p. dr Ksenię Miśkiewicz z PSM I i II stopnia w Nowym Targu. Uczestników konkursu czekają nagrody i upominki od naszego Wydawnictwa, warto więc wziąć udział w tym konkursie!
Tymczasem jednak widzimy na Targach Edukacyjnych Przecinek i Kropka w Warszawie w Centrum Praskim Koneser na warsztatach, które poprowadzą:
1. dla najmłodszych – Kalina Cyz (w oparciu o najnowsze części serii Uwerturki),
2. dla nieco starszych – Jakub M. Figus (w oparciu o serię Sonia w Krainie Sonostworów).
Śledźcie nasze media społecznościowe (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube), żeby być na bieżąco z naszymi działaniami. Nie tylko edukacyjnymi!

 

tekst Jakub M. Figus

zdjęcia pozyskane od organizatorów wydarzeń

Najczęściej czytane:

Warsztaty arteterapeutyczne dla niezwykłych uczestników

Za nami wyjątkowe warsztaty dla niezwykłych podopiecznych. Blisko 100 dzieci wzięło udział w zorganizowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne warsztatach arteterapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Łącznie zrealizowano 20 godzin zajęć.

Prawykonanie „Missa” na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę Mikołaja Góreckiego

W najbliższą niedzielę, 30 czerwca w ramach obchodów 450-lecia Unii Lubelskiej zabrzmi nowy, niewykonywany jeszcze utwór Mikołaja Góreckiego – Missa na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę. Dzisiaj zdradzamy pierwsze o nim informacje.

Za nami recital Tomasza Koniecznego i premiera „Twarzy Wotana”

18 czerwca w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu odbył się recital Tomasza Koniecznego połączony z oficjalną premierą wywiadu-rzeki „Twarze Wotana”, jaki przeprowadził ze śpiewakiem Jacek Marczyński.

„Perpetuum stabile” Pawła Mykietyna – prawykonanie 16 czerwca w Hanowerze

Paweł Mykietyn przyzwyczaił ostatnio swoich melomanów do prawykonań utworów orkiestrowych. Tylko w bieżącym roku poznaliśmy dwa nowe koncerty kompozytora: skrzypcowy i wiolonczelowy. W najbliższą niedzielę, 16 czerwca w Hanowerze zostanie wykonany nowy, tym razem kameralny utwór Pawła Mykietyna: Perpetuum stabile na kwartet fortepianowy. Utwór wykona Flex Ensemble w składzie: Kana Sugimura (vn), Anna Szulc-Kapała (vla), Martha Bijlsma (vc), Johannes Nies (pf).

Agata Zubel mecenasem młodych kompozytorów

Agata Zubel – ceniona w kraju i na świecie kompozytorka, wszechstronna śpiewaczka, wreszcie – pedagog z pasją oddający się swojej pracy – podejmuje wraz z mężem Michałem Mocem, kompozytorem, akordeonistą i pedagogiem, kolejne zadanie, stając się opiekunem i mecenasem wkraczających na ścieżkę muzyczną twórców. Artystyczne małżeństwo ogłosiło właśnie program wspierający młodych kompozytorów: rezydencje artystyczne na Islandii.

Marcin Stańczyk zwycięzcą 8. Festiwalu Grand Prix Komeda

Bardzo dobre wieści napływają z zakończonego w sobotę w Ostrowcu Wielkopolskim 8. Festiwalu Filmowego Grand Prix Komeda. Główną nagrodę tego festiwalu otrzymał Marcin Stańczyk za muzykę do filmu Borysa Lankosza Kobro / Strzemiński. Opowieść fantastyczna. Gratulacje!

„Madama Butterfly” Pucciniego już 15 czerwca na warszawskim Placu Defilad

„Madama Butterfly”, arcydzieło włoskiego mistrza opery Giacomo Pucciniego, które od ponad stu lat króluje w repertuarach teatrów na całym świecie, wystawiona zostanie 15 czerwca 2019 r (godz. 21.00), na Placu Defilad. 

Startuje X edycja Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Cracovia Cantans

Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz kolejny jest partnerem Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Cracovia Cantans, którego 10. edycja potrwa od 6 do 9 czerwca.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury zatrudni specjalistę ds. zbiorów

Miejsce pracy: Warszawa

Zakres obowiązków: Opracowywanie, ewidencja i kontrola zbiorów PWM, w tym przeprowadzenie pełnej inwentaryzacji zbiorów.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury zatrudni referenta ds. zbiorów muzycznych

Miejsce pracy: Warszawa
Zakres obowiązków: przyjmowanie i obsługa przesyłek z materiałami orkiestrowymi, prace bieżące przy zbiorze materiałów orkiestrowych.