Aktualności
Co ma Platon do edukacji muzycznej?
2019-04-08
Polskie Wydawnictwo Muzyczne to nie tylko nuty i książki. To także wszelkie działania edukacyjne, mające na celu wspieranie kształcenia muzycznego zarówno w szkołach muzycznych, jak i ogólnych. Staramy się realizować postulat Platona: „Uczyłbym dzieci muzyki, fizyki i filozofii; ale w szczególności muzyki, dla wzorców w muzyce i wszelkich sztuk, które są kluczowe w uczeniu się”.
Zamknęliśmy właśnie pierwszy kwartał roku, warto zatem podsumować projekty edukacyjne naszej Oficyny.
Pierwszą wielką akcją, z której jesteśmy bardzo dumni, było wsparcie tworzącej się w Republice Środkowoafrykańskiej szkoły muzycznej. Za jej powstanie i działanie odpowiedzialny jest brat Benedykt Pączka, polski kapucyn. W grudniu tamtego roku zobaczyliśmy ogłoszenie o prowadzonym naborze na nauczycieli do African Music School. Pomyśleliśmy: nauczycieli nie mamy, ale mamy nuty! Skontaktowaliśmy się z bratem Benedyktem i szybko ustaliliśmy, czego potrzebują jego uczniowie. Nuty dotarły do RŚA pod koniec stycznia tego roku. Efekty naszej współpracy możecie obserwować w mediach społecznościowych – na wielu zdjęciach widać, jak uczniowie korzystają z wysłanych przez nas publikacji. Jesteśmy dumni, że rok 2019 rozpoczęliśmy takim mocnym akcentem.
25 stycznia w warszawskiej Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Karola Kurpińskiego odbył się konkurs pianistyczny im. J. S. Bacha. Organizatorzy zwrócili się do nas z prośbą o wsparcie ich działania. Przekazaliśmy więc materiały wykonawcze, parę nagród rzeczowych dla laureatów konkursu oraz drobne upominki dla pozostałych uczestników. Dla uczniów dużą nobilitacją jest to, że grają na konkursie oficjalnie wspieranym przez takie instytucje jak PWM. A my cieszymy się, że młodzież sięga po oryginalne nuty, ponieważ uczymy w ten sposób szacunku do pracy wielu osób – autorów, redaktorów, ilustratorów, grafików… Gdzie przecież, jeśli nie w szkole, uczniowie mają poznać, co to znaczy korzystać z legalnych źródeł kultury?
Następnym działaniem było wsparcie trwającego w dniach 3–8 lutego Międzynarodowego Forum Pianistycznego. Organizatorom tego wydarzenia nasz Dyrektor-Redaktor Naczelny dr Daniel Cichy przekazał komplet Wydania Narodowego dzieł Fryderyka Chopina jako nagrodę specjalną w konkursie. To ogromne wyróżnienie dla laureata, ponieważ równowartość tej nagrody to prawie 2000 złotych!
W międzyczasie skontaktował się z nami jeden z naszych autorów, Grzegorz Mania, odpowiedzialny wraz z p. prof. Moniką Gardoń-Preinl za powstanie syntetycznego podręcznika do nauki gry a vista na fortepianie. Razem wyruszali bowiem na konferencję do Estonii, gdzie promowali polską myśl edukacyjną. Przekazaliśmy im parę egzemplarzy różnych wydawnictw z serii pedagogicznej, żeby profesorowie z zagranicy mogli zapoznać się z tym, czego uczymy w polskich szkołach muzycznych.
10 lutego w Suchej Beskidzkiej odbył się III Ogólnopolski Konkurs Młodzi Artyści na Zamku, którego honorowym jurorem została skrzypaczka i pedagog, a także autorka wydanych przez nas publikacji – Ewa Iwan. Ponieważ dysponowaliśmy paroma egzemplarzami z autografami autorki, postanowiliśmy przekazać je jako nagrody dla laureatów konkursu. Sądzimy, że to duże wyróżnienie dla młodych skrzypków i wiolonczelistów. Niech publikacje Ewy Iwan pomogą małym artystom osiągać sukcesy!
Pod koniec lutego Szkoła Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Toruniu zorganizowała konkurs miniatur dętych. Brali w nim udział uczniowie od III do VI klasy II stopnia. Kilka tygodni później ta sama szkoła zorganizowała V Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy. Staliśmy się partnerem obu wydarzeń, a w zamian za to mogliśmy przeczytać w oficjalnym podziękowaniu: „Dzięki Państwa wsparciu mogliśmy docenić trud, jaki każdy uczestnik włożył w przygotowanie”.
Marzec upłynął nam pod znakiem pianistyki. W dniach 14–16 marca w Zespole Szkół Muzycznych nr 2 im. Wojciecha Kilara w Rzeszowie odbył się V Międzynarodowy Podkarpacki Konkurs Chopinowski. Do tegorocznej edycji zgłosiło się ponad 70 kandydatów, w tym 23 z zagranicy (Armenia, Białoruś, Chiny, Estonia, Hiszpania, Jaopnia, Korea Południowa, Litwa, Rosja, Singapur, Słowenia, Ukraina, Węgry, Włochy). Laureatom konkursu przekazaliśmy wybrane publikacje dzieł Fryderyka Chopina w edycji Jana Ekiera, wierząc, że krzewienie dobrych wzorców korzystania z najlepszych wydań jest jedną z naszych misji.
Następnie w dniach 21–22 marca w Zamościu odbył się konkurs pianistyczny pn. Młodzi wirtuozi, którego również staliśmy się patronem. Przekazaliśmy drobne nagrody rzeczowe dla laureatów każdej z czterech kategorii oraz upominki dla uczestników konkursu.
Wszystkim zwycięzcom gratulujemy odniesionych sukcesów, uczniom życzymy chęci do nauki, a pedagogom – nieustannej chęci do podejmowania takich fantastycznych działań, które przynoszą dobre owoce.
A jakie mamy plany na najbliższy czas?
W ostatnich miesiącach wydaliśmy dwie ważne z punktu widzenia edukacyjnego publikacje: monografię Danuty Gwizdalanki pt. 100 lat z dziejów polskiej muzyki oraz Marcina Wawruka podręcznik i ćwiczenia pt. Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach i podpowiedziach. Rozpoczynamy właśnie akcje promocyjne związane z tymi książkami. Pierwszą z nich polecamy szczególnie uczniom starszych klas szkół muzycznych II stopnia, melomanom i nauczycielom historii muzyki. Nie ma bowiem bardziej aktualnego wydawnictwa dotyczącego polskich utworów z okresu Wolnej Polski. Tę drugą dwutomową publikację kierujemy zaś do dyrygentów chórów, szczególnie chórów szkolnych i akademickich. Rytm, jak zauważa autor, jest czymś, co często w edukacji muzycznej zaniedbujemy, dlatego uczniowie mogą mieć problem z wyliczeniem pauz, nut legowanych czy schematów swingujących lub synkopujących. Podane w ciekawych i przystępnych miniaturach i etiudach ćwiczenia rytmiczne powinny przypaść chórzystom do gustu. Możne je wykonać nawet jako preludium na koncercie!
Kwiecień upłynie w Dziale Promocji i Edukacji m.in. pod znakiem Festiwalu Przecinek i Kropka w Warszawie oraz ogólnopolskiego konkursu „Od zasady do praktyki muzycznej” organizowanego przez p. dr Ksenię Miśkiewicz z PSM I i II stopnia w Nowym Targu. Uczestników konkursu czekają nagrody i upominki od naszego Wydawnictwa, warto więc wziąć udział w tym konkursie!
Tymczasem jednak widzimy na Targach Edukacyjnych Przecinek i Kropka w Warszawie w Centrum Praskim Koneser na warsztatach, które poprowadzą:
1. dla najmłodszych – Kalina Cyz (w oparciu o najnowsze części serii Uwerturki),
2. dla nieco starszych – Jakub M. Figus (w oparciu o serię Sonia w Krainie Sonostworów).
Śledźcie nasze media społecznościowe (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube), żeby być na bieżąco z naszymi działaniami. Nie tylko edukacyjnymi!
tekst Jakub M. Figus
zdjęcia pozyskane od organizatorów wydarzeń
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.