Aktualności
Wyniki wiosennego naboru wniosków do TUTTI.pl
2019-04-18
Chcecie bajki? Będzie „Bajka”!
Z przyjemnością publikujemy listę rankingową wniosków złożonych w ramach wiosennego naboru 3. edycji TUTTI.pl - przedsięwzięcia wspierającego wykonawstwo muzyki polskiej.
A tam na pierwszym miejscu wniosek z „Bajką” Stanisława Moniuszki! Będzie to „Bajka” wyjątkowa, bo opowiedziana przez uczniów szkoły muzycznej w Bydgoszczy – jesteśmy bardzo ciekawi interpretacji!
Utwory Stanisława Moniuszki były najczęściej zgłaszane w ramach TUTTI.pl: w sumie ponadtrzydziestokrotnie zostaną wykonane w pierwszej połowie sezonu 2019/2020 – zarówno całe opery, jak i ich fragmenty oraz inne utwory z katalogu kompozytora. Drugim najchętniej wybieranym kompozytorem był Mieczysław Karłowicz – jego utwory były wskazywane 14 razy. Utwory Witolda Lutosławskiego pojawiły się na liście 12 razy. Gratulujemy Romualdowi Twardowskiemu, którego utwory były wybierane sześciokrotnie (będą nagrania i koncerty). Ten sam wynik osiągnęły kompozycje Grażyny Bacewicz i Karola Szymanowskiego.
Zawsze bardzo cieszą nas wybory muzyki współczesnej. W gronie kompozytorów, których utwory zostaną wykonane w ramach TUTTI.pl znaleźli się Zygmunt Krauze (z prawykonaniem), Aleksander Lasoń, Paweł Mykietyn, Elżbieta Sikora, Piotr Moss i Mikołaj Górecki.
Największe niespodzianki tego naboru? Polska Orkiestra Radiowa zarejestruje praktycznie nieznane: „Symfonię D-dur” Karola Pietrowskiego oraz „Grande symphonie dramatique” Józefa Brzowskiego, a Krakowska Fundacja Sztuki nagra bardzo rzadko wykonywaną „Suitę pamięci Piotra Czajkowskiego” Henryka Pachulskiego.
Dziękujemy!
Oprócz bajki, mamy w zanadrzu trochę statystyki.
Do wiosennego naboru 3. edycji przedsięwzięcia wspierającego wykonawstwo muzyki polskiej TUTTI.pl zgłoszono 77 wniosków. Do oceny ekspertom przedstawiono tylko dokumenty spełniające wymogi formalne, t.j. 68 wniosków.
Ponieważ kwota dofinansowania wniosków, które osiągnęły minimum 60 punktów przekroczyła przewidywaną pulę środków do rozdysponowania, zwiększony został próg punktowy pozwalający na otrzymanie dofinansowania do 65 punktów.
W ramach wiosennego TUTTI.pl 55 wniosków otrzyma dofinansowanie na łączną kwotę 221.082,42 zł.
Najwięcej wniosków, które otrzymały dofinansowanie złożyło Polskie Radio (10), druga w kolejności była Filharmonia Narodowa (6), a trzecia Filharmonia w Szczecinie (4). Po trzy pozytywnie rozpatrzone wnioski złożyły Orkiestra ARCHETTI, Teatr Wielki w Poznaniu i Filharmonia w Bydgoszczy. Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Filharmonia w Łomży, Opera na Zamku w Szczecinie, TW-ON, Filharmonia Poznańska oraz Filharmonia w Koszalinie – każda z tych instytucji dostanie dofinansowanie na dwa wnioski. Ponadto dofinansowane zostaną projekty złożone przez PZSM w Bydgoszczy (gratulujemy najwyższej punktacji!), ZKP na koncert w ramach Warszawskiej Jesieni, Fundacja Young Arts, Krakowska Fundacja Sztuki, Stowarzyszenie na rzecz rozwoju ZSM w Siedlcach, Towarzystwo Miłośników Muzyki Moniuszki, Filharmonia w Olsztynie, Stowarzyszenie Ludwiga van Beethovena, Stowarzyszenie im. Mieczysława Karłowicza, AM w Gdańsku, NOSPR, Orkiestra Amadeus, Sinfonia Iuventus oraz Filharmonia Świętokrzyska.
Serdecznie witamy w gronie wspierających wykonawstwo muzyki polskiej nowe szkoły, instytucje i organizacje! Życzymy udanych projektów!
Ranking wniosków został ustalony na podstawie głosowania ekspertów:
Beaty Bolesławskiej-Lewandowskej (środowisko muzykologów)
Magdaleny Warejko (zespoły radiowe)
Jacka Rogali (Zrzeszenie Filharmonii Polskich)
Mieczysława Kominka (ZKP)
Daniela Cichego (PWM)
Kolejna szansa na pozyskanie dofinansowania w ramach TUTTI.pl pojawi się na jesieni. Drugi nabór wniosków w roku 2019 odbędzie się na początku nowego sezonu artystycznego: od 9 września do 7 października. Jego wyniki zostaną podane z końcem października. Łączna kwota przeznaczona na dofinansowanie w jesiennym naborze wyniesie 150 tys. zł.
Grajmy TUTTI muzykę polską!
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.