PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Śpiewamy w domu (i nie tylko) na urodziny Stanisława Moniuszki

2019-04-30

Z okazji przypadających w tym roku 200. urodzin Stanisława Moniuszki przygotowaliśmy specjalny dedykowany cykl ponad 30 materiałów wideo poświęconych twórczości i osobie tego wybitnego polskiego kompozytora. Seria obejmuje zarówno nagrania pieśni Moniuszki, jak i tutoriale zawierające uwagi wykonawcze do poszczególnych utworów, a także wypowiedzi wykonawców o samym kompozytorze. 

Premiera pierwszego filmu na kanale YouTube PWM odbędzie się 5 maja – w dzień dwusetnych urodzin Moniuszki. 

 

Nagrania wybranych pieśni ze słynnych Śpiewników domowych oraz komentarzy wykonawców i akompaniatorów zostały przygotowane specjalnie z okazji przypadających w tym roku 200. urodzin Stanisława Moniuszki i mają charakter wyjątkowy – do ich współtworzenia zaproszeni zostali wybitni soliści: Tomasz Konieczny, Urszula Kryger, Ryszard Minkiewicz i Iwona Sobotka, którym towarzyszyli przy fortepianie: Lech Napierała, Paweł Cłapiński, Anna Marchwińska i Bogumiła Weretka-Bajdor.

 

Przygotowane filmy są próbą odpowiedzi na pytanie: czym był dla Moniuszki i czym dziś jest Śpiewnik domowy? Poza specjalnie zrealizowanymi nagraniami wybranych pieśni w znakomitych interpretacjach, opracowano także tutoriale: materiały zakulisowe oraz nagrania z prób i przygotowań, które pokazują pracę śpiewaków oraz pianistów z tekstem i muzyką. Filmy te zawierają także wskazówki interpretacyjne do poszczególnych utworów oraz pokazują problemy i trudności, z jakimi mierzyć muszą się wykonawcy pieśni Moniuszkowskich.

 

Całość przygotowanych materiałów obejmuje łącznie 31 filmów podzielonych na 3 serie:
Śpiewnik domowy: nagrania 14 wybranych pieśni Stanisława Moniuszki skomponowanych do tekstów poetów polskich i zagranicznych, a także do tekstów ludowych (m.in. Prząśniczka, Pieśń wieczorna, Dziad i baba);
Śpiewnik – nie tylko – domowy: 12 tutoriali do pieśni Moniuszki zawierających uwagi i komentarze interpretacyjne solistów oraz akompaniatorów; a także
Nie tylko Straszny Dwór: 5 materiałów wideo zawierających wypowiedzi solistów i akompaniatorów o twórczości Moniuszki, jej znaczeniu i roli nie tylko w muzyce polskiej, ale też europejskiej II połowy XIX wieku. 

 

W nagraniach wzięli udział światowej sławy soliści:
Tomasz Konieczny – śpiewak (bas-baryton), aktor filmowy i teatralny. Od 10 lat śpiewa w wiedeńskiej Staatsoper, w lipcu 2018 r. jako pierwszy Polak wystąpił na festiwalu wagnerowskim w Bayreuth, a w marcu 2019 roku zadebiutował w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Specjalizuje się w repertuarze niemieckim – dziełach Wagnera i Ryszarda Straussa.

 

Urszula Kryger – śpiewaczka (mezzosopran) i pianistka, laureatka wielu konkursów. Po najwyższe laury sięgała m.in. na I Międzynarodowym Konkursie im. S. Moniuszki w Warszawie w 1992 r. i 43. Konkursie ARD w Monachium w 1994 r. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą, zasiada także w jury konkursów muzycznych. Od 2002 r. prowadzi klasę śpiewu w łódzkiej Akademii Muzycznej. 

 

Ryszard Minkiewicz – śpiewak (tenor), laureat nagrody specjalnej na III Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu oraz nagrody Syndykatu Dyrektorów Teatrów Francuskich XXXVIII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Tuluzie. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi i muzycznymi m.in. Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, Operą Krakowską i Warszawską Operą Kameralną. 

 

Iwona Sobotka – śpiewaczka (sopran), w 2004 r. zdobyła Grand Prix Międzynarodowego Konkursu im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Zadebiutowała w 2007 r. w Opera Bastille w Paryżu jako Ygraine w operze Ariadna i Sinobrody Paula Dukasa. Występowała niemal w całej Europie oraz w Japonii i obu Amerykach w tak prestiżowych salach, jak: Carnegie Hall w Nowym Jorku, Konzerthaus we Wiedniu, czy Suntory Hall w Tokio.

 

Przy fortepianie natomiast zasiedli:
Lech Napierała – polski pianista, absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu w klasie akompaniamentu wokalistom (specjalność pieśń) Davida Lutza. Od wielu lat specjalizuje się w wykonawstwie pieśni. Od października 2013 jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2018 roku z Tomaszem Koniecznym zarejestrował płytę Winterreise Franza Schuberta do tekstów Stanisława Barańczaka.

 

Paweł Cłapiński – pianista, absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Laureat m.in. I Nagrody w IV Ogólnopolskim Konkursie Interpretacji Muzyki Francuskiej w Łodzi (2007) i I nagrody w IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Citta di Candei Concorso Musicale we Włoszech (2009). Skupia się na muzyce kameralnej, współpracuje m.in. ze śpiewaczką Urszulą Kryger. 

 

Anna Marchwińska – pianistka, studiowała w Akademii Muzycznej im F. Chopina w Warszawie, na Stanford University i The Juilliard School pod kierunkiem m.in. Bronisławy Kawalli, Sama Sandersa i Briana Zegera. Współpracowała z New York City Opera, Metropolitan Opera i Di Capo Opera. Od 1992 roku zajmuje się głównie kameralistyką. Od 2002 roku na stałe związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie od 2010 roku jest kierownikiem korepetytorów solistów. 

 

Bogumiła Weretka-Bajdor – pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki Gdańsku w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń oraz kameralistyki prof. Krystyny Sucheckiej i prof. Anny Prabuckiej-Firlej. Od ukończenia studiów pracuje w macierzystej uczelni na Wydziale Instrumentalnym jako akompaniator. Przez 30 lat działalności artystycznej wielokrotnie koncertowała jako solistka, akompaniatorka i kameralistka m.in.: w Rosji, we Francji, w Niemczech, we Włoszech, w USA i w Iranie.

 

Materiały wideo publikowane będą na kanale YouTube PWM od 5 maja w każdą niedzielę do grudnia 2019 roku.

Najczęściej czytane:

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!