Aktualności
Śpiewamy w domu (i nie tylko) na urodziny Stanisława Moniuszki
2019-04-30
Z okazji przypadających w tym roku 200. urodzin Stanisława Moniuszki przygotowaliśmy specjalny dedykowany cykl ponad 30 materiałów wideo poświęconych twórczości i osobie tego wybitnego polskiego kompozytora. Seria obejmuje zarówno nagrania pieśni Moniuszki, jak i tutoriale zawierające uwagi wykonawcze do poszczególnych utworów, a także wypowiedzi wykonawców o samym kompozytorze.
Premiera pierwszego filmu na kanale YouTube PWM odbędzie się 5 maja – w dzień dwusetnych urodzin Moniuszki.
Nagrania wybranych pieśni ze słynnych Śpiewników domowych oraz komentarzy wykonawców i akompaniatorów zostały przygotowane specjalnie z okazji przypadających w tym roku 200. urodzin Stanisława Moniuszki i mają charakter wyjątkowy – do ich współtworzenia zaproszeni zostali wybitni soliści: Tomasz Konieczny, Urszula Kryger, Ryszard Minkiewicz i Iwona Sobotka, którym towarzyszyli przy fortepianie: Lech Napierała, Paweł Cłapiński, Anna Marchwińska i Bogumiła Weretka-Bajdor.
Przygotowane filmy są próbą odpowiedzi na pytanie: czym był dla Moniuszki i czym dziś jest Śpiewnik domowy? Poza specjalnie zrealizowanymi nagraniami wybranych pieśni w znakomitych interpretacjach, opracowano także tutoriale: materiały zakulisowe oraz nagrania z prób i przygotowań, które pokazują pracę śpiewaków oraz pianistów z tekstem i muzyką. Filmy te zawierają także wskazówki interpretacyjne do poszczególnych utworów oraz pokazują problemy i trudności, z jakimi mierzyć muszą się wykonawcy pieśni Moniuszkowskich.
Całość przygotowanych materiałów obejmuje łącznie 31 filmów podzielonych na 3 serie:
• Śpiewnik domowy: nagrania 14 wybranych pieśni Stanisława Moniuszki skomponowanych do tekstów poetów polskich i zagranicznych, a także do tekstów ludowych (m.in. Prząśniczka, Pieśń wieczorna, Dziad i baba);
• Śpiewnik – nie tylko – domowy: 12 tutoriali do pieśni Moniuszki zawierających uwagi i komentarze interpretacyjne solistów oraz akompaniatorów; a także
• Nie tylko Straszny Dwór: 5 materiałów wideo zawierających wypowiedzi solistów i akompaniatorów o twórczości Moniuszki, jej znaczeniu i roli nie tylko w muzyce polskiej, ale też europejskiej II połowy XIX wieku.
W nagraniach wzięli udział światowej sławy soliści:
Tomasz Konieczny – śpiewak (bas-baryton), aktor filmowy i teatralny. Od 10 lat śpiewa w wiedeńskiej Staatsoper, w lipcu 2018 r. jako pierwszy Polak wystąpił na festiwalu wagnerowskim w Bayreuth, a w marcu 2019 roku zadebiutował w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Specjalizuje się w repertuarze niemieckim – dziełach Wagnera i Ryszarda Straussa.
Urszula Kryger – śpiewaczka (mezzosopran) i pianistka, laureatka wielu konkursów. Po najwyższe laury sięgała m.in. na I Międzynarodowym Konkursie im. S. Moniuszki w Warszawie w 1992 r. i 43. Konkursie ARD w Monachium w 1994 r. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą, zasiada także w jury konkursów muzycznych. Od 2002 r. prowadzi klasę śpiewu w łódzkiej Akademii Muzycznej.
Ryszard Minkiewicz – śpiewak (tenor), laureat nagrody specjalnej na III Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu oraz nagrody Syndykatu Dyrektorów Teatrów Francuskich XXXVIII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Tuluzie. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi i muzycznymi m.in. Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, Operą Krakowską i Warszawską Operą Kameralną.
Iwona Sobotka – śpiewaczka (sopran), w 2004 r. zdobyła Grand Prix Międzynarodowego Konkursu im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Zadebiutowała w 2007 r. w Opera Bastille w Paryżu jako Ygraine w operze Ariadna i Sinobrody Paula Dukasa. Występowała niemal w całej Europie oraz w Japonii i obu Amerykach w tak prestiżowych salach, jak: Carnegie Hall w Nowym Jorku, Konzerthaus we Wiedniu, czy Suntory Hall w Tokio.
Przy fortepianie natomiast zasiedli:
Lech Napierała – polski pianista, absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu w klasie akompaniamentu wokalistom (specjalność pieśń) Davida Lutza. Od wielu lat specjalizuje się w wykonawstwie pieśni. Od października 2013 jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2018 roku z Tomaszem Koniecznym zarejestrował płytę Winterreise Franza Schuberta do tekstów Stanisława Barańczaka.
Paweł Cłapiński – pianista, absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Laureat m.in. I Nagrody w IV Ogólnopolskim Konkursie Interpretacji Muzyki Francuskiej w Łodzi (2007) i I nagrody w IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Citta di Candei Concorso Musicale we Włoszech (2009). Skupia się na muzyce kameralnej, współpracuje m.in. ze śpiewaczką Urszulą Kryger.
Anna Marchwińska – pianistka, studiowała w Akademii Muzycznej im F. Chopina w Warszawie, na Stanford University i The Juilliard School pod kierunkiem m.in. Bronisławy Kawalli, Sama Sandersa i Briana Zegera. Współpracowała z New York City Opera, Metropolitan Opera i Di Capo Opera. Od 1992 roku zajmuje się głównie kameralistyką. Od 2002 roku na stałe związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie od 2010 roku jest kierownikiem korepetytorów solistów.
Bogumiła Weretka-Bajdor – pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki Gdańsku w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń oraz kameralistyki prof. Krystyny Sucheckiej i prof. Anny Prabuckiej-Firlej. Od ukończenia studiów pracuje w macierzystej uczelni na Wydziale Instrumentalnym jako akompaniator. Przez 30 lat działalności artystycznej wielokrotnie koncertowała jako solistka, akompaniatorka i kameralistka m.in.: w Rosji, we Francji, w Niemczech, we Włoszech, w USA i w Iranie.
Materiały wideo publikowane będą na kanale YouTube PWM od 5 maja w każdą niedzielę do grudnia 2019 roku.
Najczęściej czytane:
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.