PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Śpiewamy w domu (i nie tylko) na urodziny Stanisława Moniuszki

2019-04-30

Z okazji przypadających w tym roku 200. urodzin Stanisława Moniuszki przygotowaliśmy specjalny dedykowany cykl ponad 30 materiałów wideo poświęconych twórczości i osobie tego wybitnego polskiego kompozytora. Seria obejmuje zarówno nagrania pieśni Moniuszki, jak i tutoriale zawierające uwagi wykonawcze do poszczególnych utworów, a także wypowiedzi wykonawców o samym kompozytorze. 

Premiera pierwszego filmu na kanale YouTube PWM odbędzie się 5 maja – w dzień dwusetnych urodzin Moniuszki. 

 

Nagrania wybranych pieśni ze słynnych Śpiewników domowych oraz komentarzy wykonawców i akompaniatorów zostały przygotowane specjalnie z okazji przypadających w tym roku 200. urodzin Stanisława Moniuszki i mają charakter wyjątkowy – do ich współtworzenia zaproszeni zostali wybitni soliści: Tomasz Konieczny, Urszula Kryger, Ryszard Minkiewicz i Iwona Sobotka, którym towarzyszyli przy fortepianie: Lech Napierała, Paweł Cłapiński, Anna Marchwińska i Bogumiła Weretka-Bajdor.

 

Przygotowane filmy są próbą odpowiedzi na pytanie: czym był dla Moniuszki i czym dziś jest Śpiewnik domowy? Poza specjalnie zrealizowanymi nagraniami wybranych pieśni w znakomitych interpretacjach, opracowano także tutoriale: materiały zakulisowe oraz nagrania z prób i przygotowań, które pokazują pracę śpiewaków oraz pianistów z tekstem i muzyką. Filmy te zawierają także wskazówki interpretacyjne do poszczególnych utworów oraz pokazują problemy i trudności, z jakimi mierzyć muszą się wykonawcy pieśni Moniuszkowskich.

 

Całość przygotowanych materiałów obejmuje łącznie 31 filmów podzielonych na 3 serie:
Śpiewnik domowy: nagrania 14 wybranych pieśni Stanisława Moniuszki skomponowanych do tekstów poetów polskich i zagranicznych, a także do tekstów ludowych (m.in. Prząśniczka, Pieśń wieczorna, Dziad i baba);
Śpiewnik – nie tylko – domowy: 12 tutoriali do pieśni Moniuszki zawierających uwagi i komentarze interpretacyjne solistów oraz akompaniatorów; a także
Nie tylko Straszny Dwór: 5 materiałów wideo zawierających wypowiedzi solistów i akompaniatorów o twórczości Moniuszki, jej znaczeniu i roli nie tylko w muzyce polskiej, ale też europejskiej II połowy XIX wieku. 

 

W nagraniach wzięli udział światowej sławy soliści:
Tomasz Konieczny – śpiewak (bas-baryton), aktor filmowy i teatralny. Od 10 lat śpiewa w wiedeńskiej Staatsoper, w lipcu 2018 r. jako pierwszy Polak wystąpił na festiwalu wagnerowskim w Bayreuth, a w marcu 2019 roku zadebiutował w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Specjalizuje się w repertuarze niemieckim – dziełach Wagnera i Ryszarda Straussa.

 

Urszula Kryger – śpiewaczka (mezzosopran) i pianistka, laureatka wielu konkursów. Po najwyższe laury sięgała m.in. na I Międzynarodowym Konkursie im. S. Moniuszki w Warszawie w 1992 r. i 43. Konkursie ARD w Monachium w 1994 r. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą, zasiada także w jury konkursów muzycznych. Od 2002 r. prowadzi klasę śpiewu w łódzkiej Akademii Muzycznej. 

 

Ryszard Minkiewicz – śpiewak (tenor), laureat nagrody specjalnej na III Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu oraz nagrody Syndykatu Dyrektorów Teatrów Francuskich XXXVIII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Tuluzie. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi i muzycznymi m.in. Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, Operą Krakowską i Warszawską Operą Kameralną. 

 

Iwona Sobotka – śpiewaczka (sopran), w 2004 r. zdobyła Grand Prix Międzynarodowego Konkursu im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Zadebiutowała w 2007 r. w Opera Bastille w Paryżu jako Ygraine w operze Ariadna i Sinobrody Paula Dukasa. Występowała niemal w całej Europie oraz w Japonii i obu Amerykach w tak prestiżowych salach, jak: Carnegie Hall w Nowym Jorku, Konzerthaus we Wiedniu, czy Suntory Hall w Tokio.

 

Przy fortepianie natomiast zasiedli:
Lech Napierała – polski pianista, absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu w klasie akompaniamentu wokalistom (specjalność pieśń) Davida Lutza. Od wielu lat specjalizuje się w wykonawstwie pieśni. Od października 2013 jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2018 roku z Tomaszem Koniecznym zarejestrował płytę Winterreise Franza Schuberta do tekstów Stanisława Barańczaka.

 

Paweł Cłapiński – pianista, absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Laureat m.in. I Nagrody w IV Ogólnopolskim Konkursie Interpretacji Muzyki Francuskiej w Łodzi (2007) i I nagrody w IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Citta di Candei Concorso Musicale we Włoszech (2009). Skupia się na muzyce kameralnej, współpracuje m.in. ze śpiewaczką Urszulą Kryger. 

 

Anna Marchwińska – pianistka, studiowała w Akademii Muzycznej im F. Chopina w Warszawie, na Stanford University i The Juilliard School pod kierunkiem m.in. Bronisławy Kawalli, Sama Sandersa i Briana Zegera. Współpracowała z New York City Opera, Metropolitan Opera i Di Capo Opera. Od 1992 roku zajmuje się głównie kameralistyką. Od 2002 roku na stałe związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie od 2010 roku jest kierownikiem korepetytorów solistów. 

 

Bogumiła Weretka-Bajdor – pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki Gdańsku w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń oraz kameralistyki prof. Krystyny Sucheckiej i prof. Anny Prabuckiej-Firlej. Od ukończenia studiów pracuje w macierzystej uczelni na Wydziale Instrumentalnym jako akompaniator. Przez 30 lat działalności artystycznej wielokrotnie koncertowała jako solistka, akompaniatorka i kameralistka m.in.: w Rosji, we Francji, w Niemczech, we Włoszech, w USA i w Iranie.

 

Materiały wideo publikowane będą na kanale YouTube PWM od 5 maja w każdą niedzielę do grudnia 2019 roku.

Najczęściej czytane:

RZECZY. VAUDEVILLE: dzieło Aleksandra Nowaka do libretta Marcina Wichy dostępne w sprzedaży od 5 października

Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.

W rytmie przemian. O polskiej muzyce XX wieku

Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.

Premiery polskiej muzyki najnowszej w październiku

Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.

Podróż do umysłu skutego lodem i samotnością

Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.

Przenikania na 67. Warszawskiej Jesieni

20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.

Kurs Edytorstwa Muzycznego – ruszyły zapisy!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.

Gdzie są granice niczego? Dźwiękowe uniwersum Krzysztofa Knittla

Krzysztof Knittel to artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. To człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia, którymi dzieli się w rozmowie z Michałem Mendykiem. Jej zapis, pod paradoksalnym tytułem Granice niczego, 19 września br. dołączy do serii Ludzie Świata Muzyki, która ukazuje się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Agata Zubel nominowana do Nagrody Kompozytorskiej Fundacji Księcia Pierre'a z Monako

Fondation Prince Pierre de Monaco ogłosiła nominacje do tegorocznej edycji prestiżowej Prix de Composition Musicale. W gronie kandydatów znalazła się Agata Zubel, za utwór Na zewnątrz Czasu. Rozstrzygnięcie już w październiku.

Wśród barwnych ogrodów, przy dźwiękach dzwonów. Wrześniowe premiery najnowszej muzyki polskiej

Wrzesień przyniesie wiele dobrego we współczesnej muzyce polskiej. W Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie zabrzmią najnowsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Piotra Góreckiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Hendricha. W kolejny, koncertowy sezon wkroczymy wśród barwnych ogrodów, przy donośnych dźwiękach carillonu, w atmosferze świętowania.

Instrument miesiąca: altówkowe rekomendacje Katarzyny Budnik

Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.