Aktualności
10. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki zakończony
2019-05-13
Znamy laureatów 10. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Wygrała Maria Motolygina z Rosji. Nagrodę Polskiego Wydawnictwa Muzycznego za najpiękniejsze wykonanie pieśni polskiej XX/XXI wieku otrzymała Alina Adamski.
Decyzją Jury 10. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki nagrody otrzymali:
• I nagroda: Maria Motolygina – Rosja
• II nagroda: Slávká Zamečniková – Słowacja
• III nagroda: Long Long – Chiny
• IV nagroda: Ruslana Koval – Ukraina
• V nagroda: Gihoon Kim – Korea Południowa
• VI nagroda: Piotr Buszewski – Polska
Nagrodę Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w wysokości 2000 euro w 10. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki otrzymała sopranistka Alina Adamski (Polska). Artystka wykonała Pieśń do fali Karola Szymanowskiego z cyklu Pieśni księżniczki z baśni op. 31 (nr 5) skomponowaną do słów Zofii Szymanowskiej.
W jury konkursu znaleźli się menadżerowie największych teatrów i festiwali operowych, m.in. Royal Opera House, Metropolitan Opera, Bayerische Staatsoper, Salzburger Festspiele, Festival d'Aix-en-Provence, Staatsoper Berlin, a także uznani polscy śpiewacy: Ewa Podleś, Izabella Kłosińska i Piotr Beczała.
Jubileuszowy konkurs wpisuje się w uroczyste obchody 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Jego partnerem strategicznym było Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
10. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki odbył się w dniach 5–11 maja. Do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej przyjechało 77 śpiewaków z kilkudziesięciu krajów i z Polski. 6 i 7 maja odbyły się przesłuchania I etapu Konkursu. Do II etapu Jury dopuściło 40 śpiewaków, w tym 12 reprezentantów Polski. Po dwóch kolejnych dniach przesłuchań, 8–9 maja, do finału zakwalifikowało się 14 osób, w tym czworo Polaków.
Pełna lista nagrodzonych podczas 10. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki dostępna jest na stronie Teatru wielkiego – Opery Narodowej.
Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki jest największym przedsięwzięciem tego rodzaju w Polsce. Od 1992 roku młodzi artyści z całego świata przyjeżdżają do Warszawy, aby zaprezentować swój talent przed wybitnymi przedstawicielami świata muzyki, a odniesiony sukces staje się dla wielu z nich początkiem międzynarodowej kariery.
Więcej informacji o Konkursie dostępnych jest na stronie internetowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!