PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Scoring4Polish Directors pod patronatem PWM za nami!

2019-05-17

W repertuarze wczorajszego koncertu znalazły się utwory polskich kompozytorów, a wśród nich m.in. utwory Wojciecha Kilara, które znajdują się w katalogu Polskiego Wydawenictwa Muzycznego.

 

 

 

„Żadna ze ścieżek dźwiękowych napisanych przez Kilara mnie nie zawiodła. Dlatego nie myślałem o tym, żeby pracować z kimś innym” – wyznał Krzysztof Zanussi swoim fanom na kilka godzin przed uroczystym koncertem poświęconym jego twórczości. Wczorajszą galę Scoring4Polish Directors połączono ze zbliżającym się jubileuszem 80. urodzin reżysera. W drugiej części wieczoru wręczono także dwa prestiżowe wyróżnienia FMF: Young Talent Award oraz nagrodę za Polską Ścieżkę Dźwiękową Roku.

 

 

Koncert monograficzny z cyklu Scoring4Polish Directors został zorganizowany już po raz czwarty; bohaterami wcześniejszych edycji byli Andrzej Wajda, Roman Polański i Agnieszka Holland. W tym roku pierwszą część wieczoru zdominowały dzieła Wojciecha Kilara – najbliższego współpracownika i przyjaciela bohatera gali: Krzysztofa Zanussiego. „To była przyjaźń artystyczna i przede wszystkim ludzka, bo w trakcie pracy Wojtek narzekał na mnie i wolał chyba pisać muzykę do filmów bardziej gwałtownych. Przetrwaliśmy w tej symbiozie prawie pięć dekad. Lubię budować trwałe relacje, takie mam usposobienie. Stałość przyjaźni jest wartością” – mówił reżyser podczas wczorajszego spotkania z publicznością 12. FMF. 

 

 

Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod batutą założyciela zespołu Marka Mosia zaprezentowała wczoraj suity Kilara (w aranżacji Nikiforosa Chrysolorasa) z ośmiu filmów Zanussiego (Iluminacji, krótkometrażowej Hipotezy, Bilansu kwartalnego, Kontraktu, Cwału, Czarnego słońca, Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest i Obcego ciała). Wokalizę ze Spirali (muzyki wykorzystanej w Obcym ciele, tu w aranżacji Mariusza Obijalskiego) zmysłowo i z wielkim wyczuciem wykonała Kasia Moś. Wokalistka zaintonowała także tradycyjną piosenkę Sto lat na cześć reżysera, który w czerwcu skończy osiemdziesiąt lat.

 

 

Pierwszą część gali ujęliśmy w muzyczne ramy – koncert zainaugurowały i zamknęły tematy z najnowszego filmu Zanussiego Eter (premiera w listopadzie 2018 roku). W pierwszych minutach zabrzmiała fortepianowa Humoreska Michała Miodka w wykonaniu samego kompozytora, w finale – Vals Sandra Ruscio.

 

 

W drugiej części wieczoru usłyszeliśmy utwory młodego pokolenia kompozytorów filmowych. Na początek – cztery tematy (Night and Day, Choo-choo, Dance All Night, The Hi De Ho Man) z ostatniego filmu Agnieszki Holland Obywatel Jones w wykonaniu tria pianisty jazzowego Marcina Maseckiego oraz mroczna suita Antoniego Komasy-Łazarkiewicza z tego samego obrazu. Na zakończenie – suity orkiestrowe o etnicznym zabarwieniu skomponowane przez Bartosza Chajdeckiego na potrzeby dwóch seriali telewizyjnych: Kruk. Szepty słychać po zmroku i Ziuk. Młody Piłsudski.

 

 

To właśnie Chajdecki, jako autor muzyki do serialu Kruk. Szepty słychać po zmroku, został pierwszym laureatem nowego wyróżnienia FMF, przyznawanego przez kapitułę 50 dziennikarzy i ekspertów z dziedziny muzyki filmowej za najlepszą ścieżkę dźwiękową roku. „Chciałbym podziękować jurorom za docenienie mojej muzyki. To wielka radość dla mnie i ważne przedsięwzięcie w ogóle” – mówił kompozytor po otrzymaniu nagrody. „Statuetka, którą przyznajemy, to taka tajemnicza tuba wydająca dźwięk, coś w rodzaju przesypywanego piasku. Może być metaforą długiej drogi, którą kompozytorzy muszą przejść od udziału w filmie do zaistnienia w wytwórni płytowej. Drodzy wydawcy, producenci, wydawajcie muzykę filmową na płytach CD!” – zaapelował dyrektor artystyczny FMF Robert Piaskowski, wręczając wyróżnienie.

 

 

Podczas wczorajszej gali przyznaliśmy także, już po raz siódmy, prestiżową nagrodę Young Talent Award. Z 70 zgłoszeń, które napłynęły w tym roku, jury pod przewodnictwem kompozytora i laureata nagrody Emmy Richarda Bellisa wyłoniło zwycięską suitę napisaną do wyznaczonych scen z filmu Pokot Agnieszki Holland. Jej autorem jest Hubert Walkowski, student Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. „To wyróżnienie jest dla mnie przede wszystkim wspaniałą motywacją do dalszego pisania muzyki filmowej, którą przecież wszyscy kochamy” – mówił laureat Young Talent Award 2019 na scenie Audytorium im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

 

 

Nagrodzona suita Huberta Walkowskiego została wykonana przez orkiestrę AUKSO podczas wczorajszej gali.

 

 

Wieczór z cyklu Scoring4Polish Directors zorganizowany został przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

 

 

Przed nami kolejny dzień festiwalu, a w nim m.in. koncert piosenek z filmów Walta Disneya Magia muzyki w krakowskiej TAURON Arenie oraz symultaniczny pokaz filmu Birdman Alejandro Gonzálesa Iñáritu, z muzyką Antonia Sáncheza wykonywaną przez kompozytora na żywo. Na projekcję zapraszamy do Centrum Kongresowego ICE Kraków.

 

 

Maria Wilczek-Krupa

Najczęściej czytane:

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.