PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Scoring4Polish Directors pod patronatem PWM za nami!

2019-05-17

W repertuarze wczorajszego koncertu znalazły się utwory polskich kompozytorów, a wśród nich m.in. utwory Wojciecha Kilara, które znajdują się w katalogu Polskiego Wydawenictwa Muzycznego.

 

 

 

„Żadna ze ścieżek dźwiękowych napisanych przez Kilara mnie nie zawiodła. Dlatego nie myślałem o tym, żeby pracować z kimś innym” – wyznał Krzysztof Zanussi swoim fanom na kilka godzin przed uroczystym koncertem poświęconym jego twórczości. Wczorajszą galę Scoring4Polish Directors połączono ze zbliżającym się jubileuszem 80. urodzin reżysera. W drugiej części wieczoru wręczono także dwa prestiżowe wyróżnienia FMF: Young Talent Award oraz nagrodę za Polską Ścieżkę Dźwiękową Roku.

 

 

Koncert monograficzny z cyklu Scoring4Polish Directors został zorganizowany już po raz czwarty; bohaterami wcześniejszych edycji byli Andrzej Wajda, Roman Polański i Agnieszka Holland. W tym roku pierwszą część wieczoru zdominowały dzieła Wojciecha Kilara – najbliższego współpracownika i przyjaciela bohatera gali: Krzysztofa Zanussiego. „To była przyjaźń artystyczna i przede wszystkim ludzka, bo w trakcie pracy Wojtek narzekał na mnie i wolał chyba pisać muzykę do filmów bardziej gwałtownych. Przetrwaliśmy w tej symbiozie prawie pięć dekad. Lubię budować trwałe relacje, takie mam usposobienie. Stałość przyjaźni jest wartością” – mówił reżyser podczas wczorajszego spotkania z publicznością 12. FMF. 

 

 

Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod batutą założyciela zespołu Marka Mosia zaprezentowała wczoraj suity Kilara (w aranżacji Nikiforosa Chrysolorasa) z ośmiu filmów Zanussiego (Iluminacji, krótkometrażowej Hipotezy, Bilansu kwartalnego, Kontraktu, Cwału, Czarnego słońca, Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest i Obcego ciała). Wokalizę ze Spirali (muzyki wykorzystanej w Obcym ciele, tu w aranżacji Mariusza Obijalskiego) zmysłowo i z wielkim wyczuciem wykonała Kasia Moś. Wokalistka zaintonowała także tradycyjną piosenkę Sto lat na cześć reżysera, który w czerwcu skończy osiemdziesiąt lat.

 

 

Pierwszą część gali ujęliśmy w muzyczne ramy – koncert zainaugurowały i zamknęły tematy z najnowszego filmu Zanussiego Eter (premiera w listopadzie 2018 roku). W pierwszych minutach zabrzmiała fortepianowa Humoreska Michała Miodka w wykonaniu samego kompozytora, w finale – Vals Sandra Ruscio.

 

 

W drugiej części wieczoru usłyszeliśmy utwory młodego pokolenia kompozytorów filmowych. Na początek – cztery tematy (Night and Day, Choo-choo, Dance All Night, The Hi De Ho Man) z ostatniego filmu Agnieszki Holland Obywatel Jones w wykonaniu tria pianisty jazzowego Marcina Maseckiego oraz mroczna suita Antoniego Komasy-Łazarkiewicza z tego samego obrazu. Na zakończenie – suity orkiestrowe o etnicznym zabarwieniu skomponowane przez Bartosza Chajdeckiego na potrzeby dwóch seriali telewizyjnych: Kruk. Szepty słychać po zmroku i Ziuk. Młody Piłsudski.

 

 

To właśnie Chajdecki, jako autor muzyki do serialu Kruk. Szepty słychać po zmroku, został pierwszym laureatem nowego wyróżnienia FMF, przyznawanego przez kapitułę 50 dziennikarzy i ekspertów z dziedziny muzyki filmowej za najlepszą ścieżkę dźwiękową roku. „Chciałbym podziękować jurorom za docenienie mojej muzyki. To wielka radość dla mnie i ważne przedsięwzięcie w ogóle” – mówił kompozytor po otrzymaniu nagrody. „Statuetka, którą przyznajemy, to taka tajemnicza tuba wydająca dźwięk, coś w rodzaju przesypywanego piasku. Może być metaforą długiej drogi, którą kompozytorzy muszą przejść od udziału w filmie do zaistnienia w wytwórni płytowej. Drodzy wydawcy, producenci, wydawajcie muzykę filmową na płytach CD!” – zaapelował dyrektor artystyczny FMF Robert Piaskowski, wręczając wyróżnienie.

 

 

Podczas wczorajszej gali przyznaliśmy także, już po raz siódmy, prestiżową nagrodę Young Talent Award. Z 70 zgłoszeń, które napłynęły w tym roku, jury pod przewodnictwem kompozytora i laureata nagrody Emmy Richarda Bellisa wyłoniło zwycięską suitę napisaną do wyznaczonych scen z filmu Pokot Agnieszki Holland. Jej autorem jest Hubert Walkowski, student Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. „To wyróżnienie jest dla mnie przede wszystkim wspaniałą motywacją do dalszego pisania muzyki filmowej, którą przecież wszyscy kochamy” – mówił laureat Young Talent Award 2019 na scenie Audytorium im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

 

 

Nagrodzona suita Huberta Walkowskiego została wykonana przez orkiestrę AUKSO podczas wczorajszej gali.

 

 

Wieczór z cyklu Scoring4Polish Directors zorganizowany został przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

 

 

Przed nami kolejny dzień festiwalu, a w nim m.in. koncert piosenek z filmów Walta Disneya Magia muzyki w krakowskiej TAURON Arenie oraz symultaniczny pokaz filmu Birdman Alejandro Gonzálesa Iñáritu, z muzyką Antonia Sáncheza wykonywaną przez kompozytora na żywo. Na projekcję zapraszamy do Centrum Kongresowego ICE Kraków.

 

 

Maria Wilczek-Krupa

Najczęściej czytane:

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.