Aktualności
Nowy kwartet Eugeniusza Knapika dla Kwartetu Śląskiego
2019-05-20
25 maja, podczas koncertu na jubileusz 40-lecia działalności Kwartetu Śląskiego, zostanie wykonany napisany specjalnie na tę okazję i dedykowany zespołowi II Kwartet smyczkowy Eugeniusza Knapika.
II Kwartet smyczkowy powstał po prawie czterdziestu latach od premiery pierwszego (było to w sierpniu 1980 roku w Lusławicach, także w wykonaniu Kwartetu Śląskiego).
Zasadą konstrukcji nowego utworu, podobnie jak w pierwszym Kwartecie, pozostaje próba penetrowania istoty gatunkowej kwartetu, czyli konstrukcji takiej formy zamkniętej, która umożliwia podjęcie dialogu i wpisanie się w historyczną ciągłość jego idei. Specyficzny, jednorodny skład kwartetu smyczkowego oferuje niezwykle bogate możliwości ekspresyjne wsparte na stabilnej strukturze wertykalnej i horyzontalnej zespołu. Dzięki temu gatunek cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem kompozytorów tworzących swe dzieła z myślą o konkretnych zespołach kwartetowych. Tak też powstał jednoczęściowy II Kwartet smyczkowy skomponowany dla uznanego w świecie Kwartetu Śląskiego z okazji Jubileuszu jego czterdziestolecia działalności koncertowej i jemu został dedykowany. Nie jest jednak utworem tylko okolicznościowym. II Kwartet stawia przed zespołem wysokie wymagania natury ekspresyjnej, zespołowej i wirtuozowskiej.
Eugeniusz Knapik
Kwartet Śląski jest jednym z tych polskich zespołów, które zaistniały na scenach całego świata i regularnie na nich koncertują.
W dorobku zespołu znajdują się dziesiątki nagrań płytowych, w tym jedne z najnowszych, wielokrotnie nagradzane albumy z utworami kameralnymi Grażyny Bacewicz. Dla przypomnienia: w 2017 roku płyta Bacewicz: Complete String Quartets została wyróżniona Fryderykiem oraz Gramophone Classical Music Awards. Wydany rok później, jako kontynuacja serii nagrań utworów kameralnych album Grażyna Bacewicz: The Two Piano Quintets, Quartet for Four Violins, Quartet for Four Cellos w ostatnim 'rozdaniu' również został nagrodzony Fryderykiem „za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej”.
W uznaniu zasług dla kultury polskiej Kwartet Śląski został właśnie uhonorowany złotym medalem „Gloria Artis”.
Gratulujemy i życzymy wielu kolejnych jubileuszy!
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.