PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Tomasz Konieczny Preludium premierowe: Moniuszki Śpiewnik Symfoniczny

2019-05-22

Po sukcesie w Metropolitan Opera, 6 czerwca, Tomasz Konieczny wystąpi na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, wykonując najsłynniejsze pieśni Moniuszki w wersji symfonicznej. To jedyny koncert w Roku Moniuszki z takim programem!

 

Zapraszamy na wyjątkowy wieczór wszystkich miłośników Moniuszki, melomanów, wielbicieli talentu Tomasza Koniecznego i wszystkich ciekawych muzycznego świata. Znakomity polski bas-baryton, należący do światowej elity śpiewaków, w repertuarze znanym, lubianym, a jednak… ukazanym w zupełnie nowy sposób!

Tomasz Konieczny, śpiewający w największych teatrach operowych świata, w wiedeńskiej Staatsoper wyróżniony zaszczytnym tytułem Österreichischer Kammersänger, entuzjastycznie przyjmowany m.in. w nowojorskiej Metropolitan Opera, madryckim Teatro Real czy festiwalowym Bayreuth, zaśpiewa z orkiestrą Teatru Wielkiego – opery Nardowej znane pieśni Stanisława Moniuszki jak Znasz-li ten kraj, Kozak, Dziad i baba, Stary kapral czy Trzech budrysów. Repertuar wieczoru dopełnią utwory orkiestrowe: Bajka i uwertura opery Paria. Orkiestrę poprowadzi maestro Grzegorz Nowak.

Z recenzji po debiucie Tomasza Koniecznego w MET:

„[…] Konieczny dał jeden z najwspanialszych występów tego sezonu w Met” – OperaWire

„Ostatecznie to kreacje wokalne przesądziły o sukcesie spektaklu. Najbardziej zaimponował Tomasz Konieczny olśniewająco debiutujący w Met jako Alberyk. Artyście udało się zaprezentować całkowitą przemianę postaci, zarówno pod względem wokalnym, jak i dramatycznym. Z niedołężnego, niezgrabnego osobnika o szczekliwym głosie, który usiłuje uwieść strażniczki złota, pozyskawszy pierścień, Alberyk przeradza się w budzącego postrach antybohatera o pełnym, dźwięcznym bas-barytonie. W wykonaniu Koniecznego tubalne przekleństwo Alberyka było przejmujące.” - New York Classical Review

 

6 czerwca 2019 r., godzina 19.00, Sala Moniuszki

 

Bilety są dostępne w kasach i na stronie www.teatrwielki.pl

 

Preludia premierowe.

 

Seria koncertów preludiowych poprzedajacych premiery w Operze Narodowej to spojrzenie – niekiedy w dodatkowym, interesującym kontekście – na mniej znaną twórczość kompozytorów wystawianych oper, często zaskakującą, stanowiącą dopełnienie propozycji scenicznych. Preludia gromadzą melomanów i miłośników opery poszukujących pięknego muzycznego przeżycia i głębszego zrozumienia dzieł tworzonych dla sceny. Tak kameralne, jak i symfoniczne, wyjątkowe w nastroju, kontynuują znakomitą tradycję koncertową tego miejsca i otwierają szersze spojrzenie na koncepcję repertuarową Opery Narodowej.

Najczęściej czytane:

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!