Aktualności
Trwa nabór do 4. edycji Seminarium Edytorstwa Muzycznego
2019-05-20
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie zapraszają na czwartą edycję Seminarium Edytorstwa Muzycznego, które odbędzie się w Radziejowicach w dniach 3-8 września 2019 roku.
Jeśli edytorstwo jest sztuką, to edytorstwo muzyczne jest sztuką próby najwyższej. Służy bowiem muzyce, a ta posługuje się alfabetem szczególnym, dzięki któremu myśl kompozytora może osiągnąć brzmieniową postać. Jest on ogniwem pośrednim między twórcą, odtwórcą a odbiorcą. I od umiejętności sztabu specjalistów – muzykologów doskonale orientujących się w pracy źródłowej, wprawnych kopistów, redaktorów szlifujących nutowy komunikat, drobiazgowych korektorów i profesjonalnych drukarzy – zależy w dużym stopniu ostateczny kształt dzieła. Przygotowanie do druku publikacji nutowej wymaga zatem wyjątkowych umiejętności, wiedzy, doświadczenia, poczucia odpowiedzialności, wrażliwości dźwiękowej.
Czy chciałbyś dołączyć do grona osób, dla których edytorstwo muzyczne nie ma tajemnic? Czy chciałbyś kontynuować cenioną na świecie tradycję Polskiej Szkoły Edytorstwa Muzycznego i włączyć się w pracę nad utrwalaniem w zapisie nutowym najwybitniejszych dzieł polskich kompozytorów? Czy chciałbyś zdobyć praktyczne umiejętności, które pozwolą na samodzielne wykonywanie pracy redaktora muzycznego, a także współpracować z prestiżowym wydawnictwem muzycznym?
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie zapraszają na czwartą edycję Seminarium Edytorstwa Muzycznego, które odbędzie się w Radziejowicach w dniach 3-8 września 2019 roku.
Seminarium skierowane jest do absolwentów oraz studentów studiów magisterskich z zakresu muzykologii lub teorii muzyki, a także osób zajmujących się zawodowo redakcją materiałów nutowych, zainteresowanych edytorstwem muzycznym, pragnących pogłębić swoją wiedzę w tym temacie i planujących związanie swojej kariery zawodowej z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Zajęcia poprowadzą doświadczeni polscy muzykolodzy, redaktorzy i wydawcy.
Zgłoszenia przyjmowane są do 20 czerwca 2019 roku.
Seminarium Edytorstwa Muzycznego finansowane jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dziedzictwo muzyki polskiej”.
Partnerami przedsięwzięcia są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Informacje organizacyjne
Kiedy?
zgłoszenia: do 20 czerwca 2019 roku
warsztaty: 3–8 września 2019 roku
Gdzie?
Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach
Organizatorzy zapewniają:
• dojazd z Warszawy, zakwaterowanie i wyżywienie na czas trwania seminarium,
• publikacje PWM oraz NIFC dotyczące tematyki seminarium,
• zaświadczenie o udziale w Seminarium wraz ze szczegółowym wykazem liczby godzin.
Rekrutacja
Rekrutacja przebiegać będzie w dwóch etapach:
Etap I
Do dnia 20 czerwca 2019 roku na adres seminarium@pwm.com.pl należy przesłać zgłoszenia obejmujące:
• CV z danymi kontaktowymi,
• list motywacyjny,
• rekomendację pracownika naukowego.
Osoby, które prześlą zgłoszenia, otrzymają testowy materiał nutowy do korekty/redakcji. Ci, którzy najlepiej wykonają powierzone zadanie, zostaną zaproszeni do wzięcia udziału w tygodniowym Seminarium Edytorstwa Muzycznego, które odbędzie się w dn. 3–8 września 2019 roku w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach.
Etap II
Uczestnicy kursu, którzy wykażą się szczególnie dużymi umiejętnościami i zaangażowaniem podczas pierwszego etapu Seminarium Edytorstwa Muzycznego, zostaną zaproszeni do współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Osoby zakwalifikowane do drugiego etapu odbędą trzymiesięczny płatny staż z intensywnym szkoleniem, który odbędzie się w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie między listopadem 2019 roku a styczniem 2020 roku. Program szkolenia obejmować będzie m.in. pracę ze źródłami muzycznymi, zagadnienia adiustacji, korekty i redakcji tekstów nutowych i słownych, podstawy obsługi programów do edycji nut, a także wybrane zagadnienia z zakresu prawa autorskiego, księgowości i innych obszarów działalności Wydawnictwa.
Oferujemy:
• perspektywę różnych form współpracy z prestiżową instytucją wydawniczą,
• udział w realizacji istotnych przedsięwzięć wydawniczych w zakresie utrwalania i upowszechniania polskiego dziedzictwa kultury muzycznej,
• możliwości rozwoju i współpracę z najwybitniejszymi polskimi redaktorami, muzykologami, wydawcami, autorami i kompozytorami.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.