Aktualności
„Madama Butterfly” Pucciniego już 15 czerwca na warszawskim Placu Defilad
2019-06-07
„Madama Butterfly”, arcydzieło włoskiego mistrza opery Giacomo Pucciniego, które od ponad stu lat króluje w repertuarach teatrów na całym świecie, wystawiona zostanie 15 czerwca 2019 r (godz. 21.00), na Placu Defilad.
Będzie to pierwsze w Warszawie plenerowe przedstawienie tego tytułu, które w inscenizowanej wersji koncertowej zabrzmi dla ponad pięciotysięcznej publiczności zgromadzonej w sercu miasta. Skala tego wydarzenia, wyjątkowa sceneria z Pałacem Kultury i Nauki w tle oraz wysoki poziom artystyczny przywodzą na myśl największe plenerowe wydarzenia teatralno-muzyczne odbywające się w miastach Włoch, Hiszpanii czy Francji.
Do realizacji tego wyjątkowego wydarzenia zostali zaproszeni światowej sławy artyści, m.in. Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna oraz Andrzej Dobber.
Aleksandra Kurzak, najsłynniejszy obecnie polski sopran, zaśpiewa tytułową partię po raz pierwszy w Polsce, zaledwie kilkanaście dni po swoim debiucie w tej roli na legendarnej neapolitańskiej scenie Teatro di San Carlo.
Towarzyszyć jej będą Roberto Alagna, francuski tenor otwierający sezon 2018/2019 w Metropolitan Opera, oraz Andrzej Dobber, jeden z najbardziej rozchwytywanych barytonów na świecie. Znakomitą orkiestrę Sinfonia Varsovia oraz Chór Filharmonii Narodowej, poprowadzi włoski maestro Marcello Mottadelli. Spektakl wyreżyseruje Natalia Korczakowska, dyrektorka artystyczna Teatru Studio.
Wydarzeniu towarzyszyć będzie ekskluzywna kolacja „Japońskie Impresje”.
Pomysłodawcami oraz głównymi organizatorami wydarzenia są Studio Teatrgaleria, który w swoim programie od wielu lat proponuje popularne transmisje oper Live in HD z nowojorskiej Metropolitan Opera, oraz projekt Plac Defilad, uhonorowany nagrodą Wdechy 2014 w kategorii Wydarzenie Roku.
„Madama Butterfly” uzyskało wsparcie prestiżowych instytucji i partnerów takich jak: Instytut Kultury Włoskiej, Instytut Francuski, Miasto St. Warszawa, Pałac Kultury i Nauki, Sinfonia Varsovia, Filharmonia Narodowa, Sony Music Polska, Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Spektakl odbędzie pod honorowym patronatem Ambasady Włoch oraz Ambasady Francji.
Bilety na spektakl i kolację są już dostępne w sprzedaży na stronach: www.teatrstudio.pl oraz www.madamabutterfly.pl
Kontakt dla mediów:
Marta Bartkowska: marta.bartkowska@teatrstudio.pl / 501 275 126
Mateusz Wiśniewski: mateusz.wisniewski@teatrstudio.pl / 601 483 648
Muzyka: Giacomo Puccini
Libretto: Luigi Illica i Giuseppe Giacosa
Soliści i realizatorzy:
Madama Butterfly (Cio-Cio-San) - Aleksandra Kurzak
F. B. Pinkerton - Roberto Alagna
Sharpless - Andrzej Dobber
Suzuki - Monika Ledzion-Porczyńska
Kate Pinkerton - Marta Brzezińska
Goro - Karol Kozłowski
Książe Yamadori - Dionizy Wincenty Płaczkowski
Bonzo - Łukasz Konieczny
Dyrygent: Marcello Mottadelli
Orkiestra: Sinfonia Varsovia
Chór: Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego
Reżyseria: Natalia Korczakowska
Kostiumy: Marek Adamski
Światło: Aleksander Prowaliński
Dźwięk: Marek Suberlak
Czas trwania opery: ok. 180 minut (z przerwą)
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami
www.madamabutterfly.pl
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.