Aktualności
David Rourke zwycięzcą 3. Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Gitarowego im. Jarka Śmietany
2019-06-30
Zakończył się 3. Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany. Zdobywcą I nagrody w wysokości 20 000 PLN został David Rourke z Kanady.
W dniach 26–29 czerwca 2019 w Krakowie odbył się 3. Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany. Do półfinału Konkursu komisja selekcyjna zakwalifikowała 14 gitarzystów spośród rekordowej ilości blisko 40 kandydatów z całego świata m. in. z Austrii, Belgii, Brazylii, Chin, Grecji, Francji, Japonii, Kanady, Łotwy, Meksyku, Niemiec, Polski, Słowacji, Szwajcarii, Tajwanu, Ukrainy, USA, Węgier i Włoch. Trzech z nich niestety nie mogło wziąć udziału w półfinale w Krakowie. Otwarte dla publiczności przesłuchania konkursowe odbywały się w Szkole Muzycznej Drugiego Stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie. Wśród obserwatorów Konkursu znalazł się jeden z czołowych amerykańskich krytyków jazzowych, Thomas Conrad związany m.in z prestiżowym The New York City Jazz Record.
Do finału jury w składzie: Witold Wnuk, Mike Stern, Marek Napiórkowski, Peter Bernstein i Karol Ferfecki postanowiło zaprosić 6 gitarzystów. Po przesłuchaniach finałowych jury postanowiło przyznać następujące nagrody:
- I nagroda – 20 000 PLN: David Rourke (KANADA)
- II nagroda – 10 000 PLN: Emmett Sher (USA)
- III nagroda – 5000 PLN: Jakub Mizeracki (POLSKA)
Nagroda specjalna Witolda Wnuka, dyrektora Summer Jazz Festival Kraków – występ na Summer Jazz Festival w Krakowie – została przyznana Jamesowi Zito (USA) oraz Silvanowi Joray (SZWAJCARIA).
Anna i Alicja Śmietana, wdowa po Jarku Śmietanie i córka artysty, przyznały swoją specjalną nagrodę w wysokości 2000 PLN Hyunwoo Lee (HOLANDIA).
Jury odnotowało bardzo wysoki poziom uczestników tegorocznej edycji Konkursu.
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!