PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

David Rourke zwycięzcą 3. Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Gitarowego im. Jarka Śmietany

2019-06-30

Zakończył się 3. Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany. Zdobywcą I nagrody w wysokości 20 000 PLN został David Rourke z Kanady.

W dniach 26–29 czerwca 2019 w Krakowie odbył się 3. Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany. Do półfinału Konkursu komisja selekcyjna zakwalifikowała 14 gitarzystów spośród rekordowej ilości blisko 40 kandydatów z całego świata m. in. z Austrii, Belgii, Brazylii, Chin, Grecji, Francji, Japonii, Kanady, Łotwy, Meksyku, Niemiec, Polski, Słowacji, Szwajcarii, Tajwanu, Ukrainy, USA, Węgier i Włoch. Trzech z nich niestety nie mogło wziąć udziału w półfinale w Krakowie. Otwarte dla publiczności przesłuchania konkursowe odbywały się w Szkole Muzycznej Drugiego Stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie. Wśród obserwatorów Konkursu znalazł się jeden z czołowych amerykańskich krytyków jazzowych, Thomas Conrad związany m.in z prestiżowym The New York City Jazz Record.


Do finału jury w składzie: Witold Wnuk, Mike Stern, Marek Napiórkowski, Peter Bernstein i Karol Ferfecki postanowiło zaprosić 6 gitarzystów. Po przesłuchaniach finałowych jury postanowiło przyznać następujące nagrody:

 

 

  • I nagroda – 20 000 PLN: David Rourke (KANADA)
  • II nagroda – 10 000 PLN: Emmett Sher (USA)
  • III nagroda – 5000 PLN: Jakub Mizeracki (POLSKA)



Nagroda specjalna Witolda Wnuka, dyrektora Summer Jazz Festival Kraków – występ na Summer Jazz Festival w Krakowie – została przyznana Jamesowi Zito (USA) oraz Silvanowi Joray (SZWAJCARIA).


Anna i Alicja Śmietana, wdowa po Jarku Śmietanie i córka artysty, przyznały swoją specjalną nagrodę w wysokości 2000 PLN Hyunwoo Lee (HOLANDIA).


Jury odnotowało bardzo wysoki poziom uczestników tegorocznej edycji Konkursu.

Najczęściej czytane:

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.