Aktualności
David Rourke zwycięzcą 3. Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Gitarowego im. Jarka Śmietany
2019-06-30
Zakończył się 3. Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany. Zdobywcą I nagrody w wysokości 20 000 PLN został David Rourke z Kanady.
W dniach 26–29 czerwca 2019 w Krakowie odbył się 3. Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany. Do półfinału Konkursu komisja selekcyjna zakwalifikowała 14 gitarzystów spośród rekordowej ilości blisko 40 kandydatów z całego świata m. in. z Austrii, Belgii, Brazylii, Chin, Grecji, Francji, Japonii, Kanady, Łotwy, Meksyku, Niemiec, Polski, Słowacji, Szwajcarii, Tajwanu, Ukrainy, USA, Węgier i Włoch. Trzech z nich niestety nie mogło wziąć udziału w półfinale w Krakowie. Otwarte dla publiczności przesłuchania konkursowe odbywały się w Szkole Muzycznej Drugiego Stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie. Wśród obserwatorów Konkursu znalazł się jeden z czołowych amerykańskich krytyków jazzowych, Thomas Conrad związany m.in z prestiżowym The New York City Jazz Record.
Do finału jury w składzie: Witold Wnuk, Mike Stern, Marek Napiórkowski, Peter Bernstein i Karol Ferfecki postanowiło zaprosić 6 gitarzystów. Po przesłuchaniach finałowych jury postanowiło przyznać następujące nagrody:
- I nagroda – 20 000 PLN: David Rourke (KANADA)
- II nagroda – 10 000 PLN: Emmett Sher (USA)
- III nagroda – 5000 PLN: Jakub Mizeracki (POLSKA)
Nagroda specjalna Witolda Wnuka, dyrektora Summer Jazz Festival Kraków – występ na Summer Jazz Festival w Krakowie – została przyznana Jamesowi Zito (USA) oraz Silvanowi Joray (SZWAJCARIA).
Anna i Alicja Śmietana, wdowa po Jarku Śmietanie i córka artysty, przyznały swoją specjalną nagrodę w wysokości 2000 PLN Hyunwoo Lee (HOLANDIA).
Jury odnotowało bardzo wysoki poziom uczestników tegorocznej edycji Konkursu.
Najczęściej czytane:
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.