PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

PWM partnerem Transatlantyk Instant Composition Contest™

2019-07-08

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało partnerem tegorocznej edycji Transatlantyk Instant Competition Contest: jedynego na świecie konkursu kompozycji natychmiastowej polegającego na spontanicznym muzycznym zinterpretowaniu materiału filmowego.
Konkurs organizowany jest w ramach 9. edycji Festiwalu Transatlantyk i odbędzie się 18 lipca 2019 r. w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi. Zgłoszenia przyjmowane są do 12 lipca.

 

Spontaniczność i warsztat. Technika i improwizacja. Program muzyczny Transatlantyku łączy dwa artystyczne żywioły: precyzję i fantazję. Jak co roku, także podczas 9. edycji Festiwalu odbędzie się konkurs, podczas którego młodzi kompozytorzy sprawdzą swoje siły, wyobraźnię i umiejętności w działaniu na styku filmu i muzyki: Transatlantyk Instant Composition Contest™.

Transatlantyk Instant Composition Contest™ to jedyny na świecie konkurs kompozycji natychmiastowej, wymagający od uczestników nie tylko spontanicznego zaprezentowania muzycznej interpretacji formy wizualnej, zderzenia swojej twórczości z obrazem i reakcją widzów, ale także niezwykłej wyobraźni muzycznej oraz opanowania i biegłości technicznej.

Konkurs składa się z dwóch części. W ramach pierwszego etapu, do którego przystąpić może każda zgłoszona osoba, uczestnicy oglądają wybrany dla nich krótki materiał filmowy, po czym na oczach jury i publiczności tworzą spójną z nim kompozycję. Formy wizualne, do których układają muzykę, poznają dopiero podczas przesłuchań. Do drugiego etapu konkursu przechodzi 10 wybranych przez jury pianistów. W finale, podobnie jak w pierwszym etapie, wykonują oni improwizowany i połączony z obrazem utwór fortepianowy.

Laureatów zeszłorocznego konkursu ICC wyłoniło jury w składzie: Mark Ethan (amerykański aktor), Jan. A.P. Kaczmarek (laureat Oscara za muzykę do filmu „Marzyciel”, twórca i dyrektor Festiwalu Transatlantyk, pomysłodawca konkursu), Łukasz L.U.C Rostkowski (polski raper, beatbokser i producent muzyczny), Maria Sadowska (reżyserka, kompozytorka i piosenkarka) oraz Diane Warren (dziewięciokrotnie nominowana do Oscara kompozytorka i autorka tekstów). W poprzednich latach w jury konkursu zasiadali m.in. John Debney, Richard Gladstein, Marco Beltrami, Jóhann Jóhannsson czy Jean-Michel Bernard.

Zwyciężczynią zeszłorocznego konkursu została Dominika Czajkowska. Laureatką wcześniejszej edycji konkursu jest też Hania Rani, która tego roku zagra i zaśpiewa na Gali Otwarcia i Gali Zamknięcia Transatlantyku.

W tym roku laureat konkursu ICC otrzyma tytuł Transatlantyk Instant Composer 2019 oraz nagrodę w wysokości 10 000 zł. Zdobywca drugiego miejsca otrzyma 7500 zł, a trzeciego 5000 zł.

Tegoroczny Transatlantyk Instant Composition Contest™ odbędzie się w dniu 18 lipca 2019 r. w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi. Każda łodzianka i każdy łodzianin, a także goście Festiwalu będą mieli okazję wziąć udział w jedynym w swoim rodzaju konkursie muzyki improwizowanej tworzonej do filmu. Wstęp na wydarzenie jest, jak zwykle, bezpłatny.

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 12 lipca 2019 roku.

Nadchodząca edycja Konkursu wzbogacona będzie o warsztaty dla młodych kompozytorów współorganizowane wraz z instytucją Film New Europe.

Nagrody Transatlantyk Instant Composition Contest™ wręczone zostaną 19 lipca 2019 r. podczas uroczystej Gali Zamknięcia Festiwalu.

Regulamin konkursu

The rules of the contest

Najczęściej czytane:

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!