PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

PWM partnerem Transatlantyk Instant Composition Contest™

2019-07-08

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało partnerem tegorocznej edycji Transatlantyk Instant Competition Contest: jedynego na świecie konkursu kompozycji natychmiastowej polegającego na spontanicznym muzycznym zinterpretowaniu materiału filmowego.
Konkurs organizowany jest w ramach 9. edycji Festiwalu Transatlantyk i odbędzie się 18 lipca 2019 r. w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi. Zgłoszenia przyjmowane są do 12 lipca.

 

Spontaniczność i warsztat. Technika i improwizacja. Program muzyczny Transatlantyku łączy dwa artystyczne żywioły: precyzję i fantazję. Jak co roku, także podczas 9. edycji Festiwalu odbędzie się konkurs, podczas którego młodzi kompozytorzy sprawdzą swoje siły, wyobraźnię i umiejętności w działaniu na styku filmu i muzyki: Transatlantyk Instant Composition Contest™.

Transatlantyk Instant Composition Contest™ to jedyny na świecie konkurs kompozycji natychmiastowej, wymagający od uczestników nie tylko spontanicznego zaprezentowania muzycznej interpretacji formy wizualnej, zderzenia swojej twórczości z obrazem i reakcją widzów, ale także niezwykłej wyobraźni muzycznej oraz opanowania i biegłości technicznej.

Konkurs składa się z dwóch części. W ramach pierwszego etapu, do którego przystąpić może każda zgłoszona osoba, uczestnicy oglądają wybrany dla nich krótki materiał filmowy, po czym na oczach jury i publiczności tworzą spójną z nim kompozycję. Formy wizualne, do których układają muzykę, poznają dopiero podczas przesłuchań. Do drugiego etapu konkursu przechodzi 10 wybranych przez jury pianistów. W finale, podobnie jak w pierwszym etapie, wykonują oni improwizowany i połączony z obrazem utwór fortepianowy.

Laureatów zeszłorocznego konkursu ICC wyłoniło jury w składzie: Mark Ethan (amerykański aktor), Jan. A.P. Kaczmarek (laureat Oscara za muzykę do filmu „Marzyciel”, twórca i dyrektor Festiwalu Transatlantyk, pomysłodawca konkursu), Łukasz L.U.C Rostkowski (polski raper, beatbokser i producent muzyczny), Maria Sadowska (reżyserka, kompozytorka i piosenkarka) oraz Diane Warren (dziewięciokrotnie nominowana do Oscara kompozytorka i autorka tekstów). W poprzednich latach w jury konkursu zasiadali m.in. John Debney, Richard Gladstein, Marco Beltrami, Jóhann Jóhannsson czy Jean-Michel Bernard.

Zwyciężczynią zeszłorocznego konkursu została Dominika Czajkowska. Laureatką wcześniejszej edycji konkursu jest też Hania Rani, która tego roku zagra i zaśpiewa na Gali Otwarcia i Gali Zamknięcia Transatlantyku.

W tym roku laureat konkursu ICC otrzyma tytuł Transatlantyk Instant Composer 2019 oraz nagrodę w wysokości 10 000 zł. Zdobywca drugiego miejsca otrzyma 7500 zł, a trzeciego 5000 zł.

Tegoroczny Transatlantyk Instant Composition Contest™ odbędzie się w dniu 18 lipca 2019 r. w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi. Każda łodzianka i każdy łodzianin, a także goście Festiwalu będą mieli okazję wziąć udział w jedynym w swoim rodzaju konkursie muzyki improwizowanej tworzonej do filmu. Wstęp na wydarzenie jest, jak zwykle, bezpłatny.

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 12 lipca 2019 roku.

Nadchodząca edycja Konkursu wzbogacona będzie o warsztaty dla młodych kompozytorów współorganizowane wraz z instytucją Film New Europe.

Nagrody Transatlantyk Instant Composition Contest™ wręczone zostaną 19 lipca 2019 r. podczas uroczystej Gali Zamknięcia Festiwalu.

Regulamin konkursu

The rules of the contest

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.