Aktualności
PWM partnerem Transatlantyk Instant Composition Contest™
2019-07-08
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało partnerem tegorocznej edycji Transatlantyk Instant Competition Contest: jedynego na świecie konkursu kompozycji natychmiastowej polegającego na spontanicznym muzycznym zinterpretowaniu materiału filmowego.
Konkurs organizowany jest w ramach 9. edycji Festiwalu Transatlantyk i odbędzie się 18 lipca 2019 r. w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi. Zgłoszenia przyjmowane są do 12 lipca.
Spontaniczność i warsztat. Technika i improwizacja. Program muzyczny Transatlantyku łączy dwa artystyczne żywioły: precyzję i fantazję. Jak co roku, także podczas 9. edycji Festiwalu odbędzie się konkurs, podczas którego młodzi kompozytorzy sprawdzą swoje siły, wyobraźnię i umiejętności w działaniu na styku filmu i muzyki: Transatlantyk Instant Composition Contest™.
Transatlantyk Instant Composition Contest™ to jedyny na świecie konkurs kompozycji natychmiastowej, wymagający od uczestników nie tylko spontanicznego zaprezentowania muzycznej interpretacji formy wizualnej, zderzenia swojej twórczości z obrazem i reakcją widzów, ale także niezwykłej wyobraźni muzycznej oraz opanowania i biegłości technicznej.
Konkurs składa się z dwóch części. W ramach pierwszego etapu, do którego przystąpić może każda zgłoszona osoba, uczestnicy oglądają wybrany dla nich krótki materiał filmowy, po czym na oczach jury i publiczności tworzą spójną z nim kompozycję. Formy wizualne, do których układają muzykę, poznają dopiero podczas przesłuchań. Do drugiego etapu konkursu przechodzi 10 wybranych przez jury pianistów. W finale, podobnie jak w pierwszym etapie, wykonują oni improwizowany i połączony z obrazem utwór fortepianowy.
Laureatów zeszłorocznego konkursu ICC wyłoniło jury w składzie: Mark Ethan (amerykański aktor), Jan. A.P. Kaczmarek (laureat Oscara za muzykę do filmu „Marzyciel”, twórca i dyrektor Festiwalu Transatlantyk, pomysłodawca konkursu), Łukasz L.U.C Rostkowski (polski raper, beatbokser i producent muzyczny), Maria Sadowska (reżyserka, kompozytorka i piosenkarka) oraz Diane Warren (dziewięciokrotnie nominowana do Oscara kompozytorka i autorka tekstów). W poprzednich latach w jury konkursu zasiadali m.in. John Debney, Richard Gladstein, Marco Beltrami, Jóhann Jóhannsson czy Jean-Michel Bernard.
Zwyciężczynią zeszłorocznego konkursu została Dominika Czajkowska. Laureatką wcześniejszej edycji konkursu jest też Hania Rani, która tego roku zagra i zaśpiewa na Gali Otwarcia i Gali Zamknięcia Transatlantyku.
W tym roku laureat konkursu ICC otrzyma tytuł Transatlantyk Instant Composer 2019 oraz nagrodę w wysokości 10 000 zł. Zdobywca drugiego miejsca otrzyma 7500 zł, a trzeciego 5000 zł.
Tegoroczny Transatlantyk Instant Composition Contest™ odbędzie się w dniu 18 lipca 2019 r. w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi. Każda łodzianka i każdy łodzianin, a także goście Festiwalu będą mieli okazję wziąć udział w jedynym w swoim rodzaju konkursie muzyki improwizowanej tworzonej do filmu. Wstęp na wydarzenie jest, jak zwykle, bezpłatny.
Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 12 lipca 2019 roku.
Nadchodząca edycja Konkursu wzbogacona będzie o warsztaty dla młodych kompozytorów współorganizowane wraz z instytucją Film New Europe.
Nagrody Transatlantyk Instant Composition Contest™ wręczone zostaną 19 lipca 2019 r. podczas uroczystej Gali Zamknięcia Festiwalu.
Regulamin konkursu
The rules of the contest
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.