Aktualności
PWM partnerem Transatlantyk Instant Composition Contest™
2019-07-08
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało partnerem tegorocznej edycji Transatlantyk Instant Competition Contest: jedynego na świecie konkursu kompozycji natychmiastowej polegającego na spontanicznym muzycznym zinterpretowaniu materiału filmowego.
Konkurs organizowany jest w ramach 9. edycji Festiwalu Transatlantyk i odbędzie się 18 lipca 2019 r. w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi. Zgłoszenia przyjmowane są do 12 lipca.
Spontaniczność i warsztat. Technika i improwizacja. Program muzyczny Transatlantyku łączy dwa artystyczne żywioły: precyzję i fantazję. Jak co roku, także podczas 9. edycji Festiwalu odbędzie się konkurs, podczas którego młodzi kompozytorzy sprawdzą swoje siły, wyobraźnię i umiejętności w działaniu na styku filmu i muzyki: Transatlantyk Instant Composition Contest™.
Transatlantyk Instant Composition Contest™ to jedyny na świecie konkurs kompozycji natychmiastowej, wymagający od uczestników nie tylko spontanicznego zaprezentowania muzycznej interpretacji formy wizualnej, zderzenia swojej twórczości z obrazem i reakcją widzów, ale także niezwykłej wyobraźni muzycznej oraz opanowania i biegłości technicznej.
Konkurs składa się z dwóch części. W ramach pierwszego etapu, do którego przystąpić może każda zgłoszona osoba, uczestnicy oglądają wybrany dla nich krótki materiał filmowy, po czym na oczach jury i publiczności tworzą spójną z nim kompozycję. Formy wizualne, do których układają muzykę, poznają dopiero podczas przesłuchań. Do drugiego etapu konkursu przechodzi 10 wybranych przez jury pianistów. W finale, podobnie jak w pierwszym etapie, wykonują oni improwizowany i połączony z obrazem utwór fortepianowy.
Laureatów zeszłorocznego konkursu ICC wyłoniło jury w składzie: Mark Ethan (amerykański aktor), Jan. A.P. Kaczmarek (laureat Oscara za muzykę do filmu „Marzyciel”, twórca i dyrektor Festiwalu Transatlantyk, pomysłodawca konkursu), Łukasz L.U.C Rostkowski (polski raper, beatbokser i producent muzyczny), Maria Sadowska (reżyserka, kompozytorka i piosenkarka) oraz Diane Warren (dziewięciokrotnie nominowana do Oscara kompozytorka i autorka tekstów). W poprzednich latach w jury konkursu zasiadali m.in. John Debney, Richard Gladstein, Marco Beltrami, Jóhann Jóhannsson czy Jean-Michel Bernard.
Zwyciężczynią zeszłorocznego konkursu została Dominika Czajkowska. Laureatką wcześniejszej edycji konkursu jest też Hania Rani, która tego roku zagra i zaśpiewa na Gali Otwarcia i Gali Zamknięcia Transatlantyku.
W tym roku laureat konkursu ICC otrzyma tytuł Transatlantyk Instant Composer 2019 oraz nagrodę w wysokości 10 000 zł. Zdobywca drugiego miejsca otrzyma 7500 zł, a trzeciego 5000 zł.
Tegoroczny Transatlantyk Instant Composition Contest™ odbędzie się w dniu 18 lipca 2019 r. w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi. Każda łodzianka i każdy łodzianin, a także goście Festiwalu będą mieli okazję wziąć udział w jedynym w swoim rodzaju konkursie muzyki improwizowanej tworzonej do filmu. Wstęp na wydarzenie jest, jak zwykle, bezpłatny.
Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 12 lipca 2019 roku.
Nadchodząca edycja Konkursu wzbogacona będzie o warsztaty dla młodych kompozytorów współorganizowane wraz z instytucją Film New Europe.
Nagrody Transatlantyk Instant Composition Contest™ wręczone zostaną 19 lipca 2019 r. podczas uroczystej Gali Zamknięcia Festiwalu.
Regulamin konkursu
The rules of the contest
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!