Aktualności
PWM partnerem Transatlantyk Instant Composition Contest™
2019-07-08
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało partnerem tegorocznej edycji Transatlantyk Instant Competition Contest: jedynego na świecie konkursu kompozycji natychmiastowej polegającego na spontanicznym muzycznym zinterpretowaniu materiału filmowego.
Konkurs organizowany jest w ramach 9. edycji Festiwalu Transatlantyk i odbędzie się 18 lipca 2019 r. w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi. Zgłoszenia przyjmowane są do 12 lipca.
Spontaniczność i warsztat. Technika i improwizacja. Program muzyczny Transatlantyku łączy dwa artystyczne żywioły: precyzję i fantazję. Jak co roku, także podczas 9. edycji Festiwalu odbędzie się konkurs, podczas którego młodzi kompozytorzy sprawdzą swoje siły, wyobraźnię i umiejętności w działaniu na styku filmu i muzyki: Transatlantyk Instant Composition Contest™.
Transatlantyk Instant Composition Contest™ to jedyny na świecie konkurs kompozycji natychmiastowej, wymagający od uczestników nie tylko spontanicznego zaprezentowania muzycznej interpretacji formy wizualnej, zderzenia swojej twórczości z obrazem i reakcją widzów, ale także niezwykłej wyobraźni muzycznej oraz opanowania i biegłości technicznej.
Konkurs składa się z dwóch części. W ramach pierwszego etapu, do którego przystąpić może każda zgłoszona osoba, uczestnicy oglądają wybrany dla nich krótki materiał filmowy, po czym na oczach jury i publiczności tworzą spójną z nim kompozycję. Formy wizualne, do których układają muzykę, poznają dopiero podczas przesłuchań. Do drugiego etapu konkursu przechodzi 10 wybranych przez jury pianistów. W finale, podobnie jak w pierwszym etapie, wykonują oni improwizowany i połączony z obrazem utwór fortepianowy.
Laureatów zeszłorocznego konkursu ICC wyłoniło jury w składzie: Mark Ethan (amerykański aktor), Jan. A.P. Kaczmarek (laureat Oscara za muzykę do filmu „Marzyciel”, twórca i dyrektor Festiwalu Transatlantyk, pomysłodawca konkursu), Łukasz L.U.C Rostkowski (polski raper, beatbokser i producent muzyczny), Maria Sadowska (reżyserka, kompozytorka i piosenkarka) oraz Diane Warren (dziewięciokrotnie nominowana do Oscara kompozytorka i autorka tekstów). W poprzednich latach w jury konkursu zasiadali m.in. John Debney, Richard Gladstein, Marco Beltrami, Jóhann Jóhannsson czy Jean-Michel Bernard.
Zwyciężczynią zeszłorocznego konkursu została Dominika Czajkowska. Laureatką wcześniejszej edycji konkursu jest też Hania Rani, która tego roku zagra i zaśpiewa na Gali Otwarcia i Gali Zamknięcia Transatlantyku.
W tym roku laureat konkursu ICC otrzyma tytuł Transatlantyk Instant Composer 2019 oraz nagrodę w wysokości 10 000 zł. Zdobywca drugiego miejsca otrzyma 7500 zł, a trzeciego 5000 zł.
Tegoroczny Transatlantyk Instant Composition Contest™ odbędzie się w dniu 18 lipca 2019 r. w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi. Każda łodzianka i każdy łodzianin, a także goście Festiwalu będą mieli okazję wziąć udział w jedynym w swoim rodzaju konkursie muzyki improwizowanej tworzonej do filmu. Wstęp na wydarzenie jest, jak zwykle, bezpłatny.
Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 12 lipca 2019 roku.
Nadchodząca edycja Konkursu wzbogacona będzie o warsztaty dla młodych kompozytorów współorganizowane wraz z instytucją Film New Europe.
Nagrody Transatlantyk Instant Composition Contest™ wręczone zostaną 19 lipca 2019 r. podczas uroczystej Gali Zamknięcia Festiwalu.
Regulamin konkursu
The rules of the contest
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.