Aktualności
PWM partnerem Kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Muzycznych Bibliotek, Archiwów i Centrów Informacji IAML Kraków 2019
2019-07-09
Data i miejsce: 14-19 lipca 2019, Kraków, Auditorium Maximum UJ
Organizator: Uniwersytet Jagielloński – Instytut Muzykologii, we współpracy z Sekcją Bibliotek Muzycznych Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich – Polską Grupą Narodową IAML
Celem Kongresu IAML 2019, największego dorocznego tego typu wydarzenia na świecie, jest wymiana doświadczeń i prezentacja osiągnięć naukowych bibliotekarzy i archiwistów muzycznych oraz muzykologów zrzeszonych w IAML.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Muzycznych Bibliotek, Archiwum i Centrów Informacji IAML zostało założone w 1951 roku. Stowarzyszenie zrzesza około 1650 członków instytucjonalnych i indywidualnych z ponad 50 krajów świata. Polscy bibliotekarze muzyczni i muzykolodzy od połowy lat 50. aktywnie działają w strukturach IAML i regularnie uczestniczą w kongresach. Obecnie Polską Grupę Narodową IAML, działającą w ramach Sekcji Bibliotek Muzycznych Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, tworzy 17 bibliotek muzycznych. Wśród nich są trzy biblioteki z Krakowa: Biblioteka Jagiellońska, Biblioteka i Fonoteka Instytutu Muzykologii UJ oraz Biblioteka Akademii Muzycznej w Krakowie.
Kongres IAML odbywa się co rok w innym kraju członkowskim. W ubiegłym roku Kongres odbywał się w Lipsku. Poprzednie edycje w Polsce odbyły się w Warszawie w 1966 i 2005 roku.
Kongres IAML 2019 ma charakter międzynarodowy i zgromadzi ok. 350 delegatów z 40 krajów, w tym 30 polskich referentów. Uczestnikami kongresu są muzykolodzy, źródłoznawcy, bibliotekarze muzyczni, archiwiści, specjaliści informacji naukowej i muzycy. Reprezentowane są różnorodne instytucje muzyczne, w tym uniwersyteckie ośrodki muzykologiczne, działy muzyczne największych bibliotek narodowych, biblioteki akademii i konserwatoriów muzycznych, centra informacji muzycznej, biblioteki orkiestrowe i radiowe oraz wydawcy muzyczni.
Organizatorzy kładą szczególny nacisk na aspekt naukowy, kulturalny i edukacyjny wydarzenia. Program naukowy Kongresu obejmuje szerokie spektrum zagadnień, którymi zajmują się poszczególne Sekcje IAML, a dotyczą one: nowych technologii informacyjnych w muzyce, opracowania źródeł i kolekcji muzycznych, prawa autorskiego dla dokumentów elektronicznych, edytorstwa muzycznego, dokumentowania życia artystycznego oraz zarządzania kolekcjami muzycznymi.
Płaszczyzną wymiany doświadczeń będą nie tylko sesje naukowe, ale też warsztaty poświęcone wykorzystaniu narzędzi cyfrowych w muzyce oraz technikom opracowania źródeł muzycznych.
Kongresowi będzie towarzyszyła wystawa poświęcona historii gromadzenia kolekcji muzycznej w Bibliotece Jagiellońskiej zatytułowana „Od teoretycznych traktatów do kompozytorskich arcydzieł – muzykalia w Bibliotece Jagiellońskiej na przestrzeni wieków”, dostępna również w wersji elektronicznej w Bibliotece Kraków.
Kongresowi towarzyszyć będą targi wystawców muzycznych, gdzie swoje miejsce znajdzie stanowisko prezentujące Muzyczny Kraków.
Szczegółowy program Kongresu jest dostępny jest tutaj.
Komitet Organizacyjny IAML 2019
Kontakt: Stanisław Hrabia, Instytut Muzykologii UJ
email: stanislaw.hrabia@uj.edu.pl iaml2019@iaml.info
tel.: 12 663 16 73
Współpraca: Dział Promocji UJ – Sekcja Organizacji Konferencji
email: konferencje@uj.edu.pl
tel.: 12 663 23 60
Patronaty Honorowe
Patronat Honorowy Prezydenta Miasta Krakowa Profesora Jacka Majchrowskiego
Patronat Honorowy Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego Profesora Wojciecha Nowaka
Komitet Honorowy
dr Daniel Cichy (Polskie Wydawnictwo Muzyczne)
dr Tomasz Makowski (Biblioteka Narodowa)
Joanna Pasztaleniec-Jarzyńska (Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich)
Prof. dr hab. Zdzisław Pietrzyk (Biblioteka Jagiellońska)
dr Artur Szklener (Narodowy Instytut Fryderyka Chopina)
Instytucje partnerskie:
Biblioteka Jagiellońska, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Stowarzyszenie Muzyki Polskiej, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Biblioteka Kraków, Akademia Muzyczna w Krakowie
WYDARZENIA KULTURALNE
UROCZYSTE OTWARCIE KONGRESU IAML
Niedziela, 14 lipca, 19.00, Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego
Uroczystości będzie towarzyszyć koncert zespołu Capella Cracoviensis.
W programie utwory Adama Jarzębskiego i Tarquinio Meruli.
Koncert zorganizowany przy wsparciu finansowym Gminy Miejskiej Kraków.
KONCERTY
Schubert i Nowakowski – Kwintet fortepianowy u progu romantyzmu
Poniedziałek, 15 lipca, godz. 20 – Bazylika św. Franciszka z Asyżu
W programie:
Józef Nowakowski [1800–1865]: Kwintet fortepianowy Es-dur op. 17 (1833)
Franz Schubert [1797–1828]: Kwintet fortepianowy A-dur Pstrąg D 667 (1819)
Paweł Wakarecy – fortepian
Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
Katarzyna Budnik – altówka
Marcin Zdunik – wiolonczela
Krzysztof Firlus – kontrabas
Koncert organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie.
Koncert organowy
Wtorek, 16 lipca, godz. 20.15 – Kolegiata św. Anny
Andrzej Białko – organy
W programie: Anonim z Tabulatury Jana z Lublina, Jan Pieterszoon Sweelinck, Johann Sebastian Bach, Fortunato Chelleri, Carl Philipp Emanuel Bach
Koncert – 15. Festiwal Muzyki Polskiej
Czwartek, 18 lipca, godz. 19 – Kościół św. Katarzyny
Program
Ignacy Jan Paderewski – Suita G-dur
Feliks Janiewicz – Divertimento
Mieczysław Karłowicz – Serenada na orkiestrę smyczkową op. 2
Tadeusz Baird – Cztery sonety miłosne do słów Williama Shakespeare'a
Mieczysław Weinberg – Symfonia kameralna nr 4 op. 153 na klarnet, triangel i smyczki
Wykonawcy:
Szymon Komasa – baryton
Krzysztof Grzybowski – klarnet
Sinfonietta Cracovia
Jurek Dybał – dyrygent
W programie znajdą się m.in. utwory: Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Janiewicza i Tadeusza Bairda.
Koncert odbędzie się w ramach 15. Festiwalu Muzyki Polskiej, organizowanego przez Stowarzyszenie Muzyki Polskiej.
WYSTAWA W BIBLIOTECE JAGIELLOŃSKIEJ
„Od teoretycznych traktatów do kompozytorskich arcydzieł – muzykalia w Bibliotece Jagiellońskiej na przestrzeni wieków”
Biblioteka Jagiellońska – Sala wystawowa, 12-26 lipca 2019
Kurator wystawy: Michał Lewicki
Wystawa zorganizowana została z okazji odbywającego się w dniach 14–19 lipca na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie dorocznego Kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Muzycznych Bibliotek, Archiwów i Centrów Informacji (IAML).
Godziny otwarcia
Wernisaż: 12 lipca 2019, godz. 12:00
Wystawa czynna od poniedziałku do piątku w godzinach:
10:00–18:00 (15–19 lipca 2019)
10:00–15:00 (22–26 lipca 2019)
Wystawa zorganizowana przy wsparciu finansowym Gminy Miejskiej Kraków.
Wystawa dostępna w wersji elektronicznej w Bibliotece Kraków: Filia nr 3, pl. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 3 i Filia nr 21, ul. Królewska 59
Celem wystawy jest zaprezentowanie wyboru szczególnie cennych i interesujących rękopisów i druków muzycznych, przechowywanych w murach Biblioteki Jagiellońskiej. Muzykalia zostały zestawione i ukazane w taki sposób, by oddać w miarę możliwości chronologię gromadzenia i przyrastania kolekcji oraz historyczne przemiany w profilu gromadzonych zbiorów. Starano się przede wszystkim wydobyć specyfikę kolekcji muzykaliów, wynikającą z jednej strony ze ścisłego, genetycznego powiązania zbiorów Biblioteki z dydaktyczną i naukową działalnością Uniwersytetu, z drugiej strony z funkcjonowania Biblioteki Jagiellońskiej w świadomości Polaków, co najmniej od XIX wieku, jako bibliotheca patria – biblioteka ojczysta, mająca gromadzić skarby polskiej, narodowej kultury, z trzeciej zaś, z faktu, że przechowywane w niej muzykalia mają doniosłe znaczenie nie tylko dla lokalnej, ale również europejskiej i światowej kultury muzycznej.
Strona Kongresu: www.iaml2019.confer.uj.edu.pl/
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.