PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

PWM partnerem Kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Muzycznych Bibliotek, Archiwów i Centrów Informacji IAML Kraków 2019

2019-07-09

Data i miejsce: 14-19 lipca 2019, Kraków, Auditorium Maximum UJ
Organizator: Uniwersytet Jagielloński – Instytut Muzykologii, we współpracy z Sekcją Bibliotek Muzycznych Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich – Polską Grupą Narodową IAML

Celem Kongresu IAML 2019, największego dorocznego tego typu wydarzenia na świecie, jest wymiana doświadczeń i prezentacja osiągnięć naukowych bibliotekarzy i archiwistów muzycznych oraz muzykologów zrzeszonych w IAML.

 

Międzynarodowe Stowarzyszenie Muzycznych Bibliotek, Archiwum i Centrów Informacji IAML zostało założone w 1951 roku. Stowarzyszenie zrzesza około 1650 członków instytucjonalnych i indywidualnych z ponad 50 krajów świata. Polscy bibliotekarze muzyczni i muzykolodzy od połowy lat 50. aktywnie działają w strukturach IAML i regularnie uczestniczą w kongresach. Obecnie Polską Grupę Narodową IAML, działającą w ramach Sekcji Bibliotek Muzycznych Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, tworzy 17 bibliotek muzycznych. Wśród nich są trzy biblioteki z Krakowa: Biblioteka Jagiellońska, Biblioteka i Fonoteka Instytutu Muzykologii UJ oraz Biblioteka Akademii Muzycznej w Krakowie.

 

Kongres IAML odbywa się co rok w innym kraju członkowskim. W ubiegłym roku Kongres odbywał się w Lipsku. Poprzednie edycje w Polsce odbyły się w Warszawie w 1966 i 2005 roku.

 

Kongres IAML 2019 ma charakter międzynarodowy i zgromadzi ok. 350 delegatów z 40 krajów, w tym 30 polskich referentów. Uczestnikami kongresu są muzykolodzy, źródłoznawcy, bibliotekarze muzyczni, archiwiści, specjaliści informacji naukowej i muzycy. Reprezentowane są różnorodne instytucje muzyczne, w tym uniwersyteckie ośrodki muzykologiczne, działy muzyczne największych bibliotek narodowych, biblioteki akademii i konserwatoriów muzycznych, centra informacji muzycznej, biblioteki orkiestrowe i radiowe oraz wydawcy muzyczni.


Organizatorzy kładą szczególny nacisk na aspekt naukowy, kulturalny i edukacyjny wydarzenia. Program naukowy Kongresu obejmuje szerokie spektrum zagadnień, którymi zajmują się poszczególne Sekcje IAML, a dotyczą one: nowych technologii informacyjnych w muzyce, opracowania źródeł i kolekcji muzycznych, prawa autorskiego dla dokumentów elektronicznych, edytorstwa muzycznego, dokumentowania życia artystycznego oraz zarządzania kolekcjami muzycznymi.


Płaszczyzną wymiany doświadczeń będą nie tylko sesje naukowe, ale też warsztaty poświęcone wykorzystaniu narzędzi cyfrowych w muzyce oraz technikom opracowania źródeł muzycznych.

 

Kongresowi będzie towarzyszyła wystawa poświęcona historii gromadzenia kolekcji muzycznej w Bibliotece Jagiellońskiej zatytułowana „Od teoretycznych traktatów do kompozytorskich arcydzieł – muzykalia w Bibliotece Jagiellońskiej na przestrzeni wieków”, dostępna również w wersji elektronicznej w Bibliotece Kraków.


Kongresowi towarzyszyć będą targi wystawców muzycznych, gdzie swoje miejsce znajdzie stanowisko prezentujące Muzyczny Kraków.
 

Szczegółowy program Kongresu jest dostępny jest tutaj.

Komitet Organizacyjny IAML 2019
Kontakt: Stanisław Hrabia, Instytut Muzykologii UJ
email: stanislaw.hrabia@uj.edu.pl iaml2019@iaml.info
tel.: 12 663 16 73


Współpraca: Dział Promocji UJ – Sekcja Organizacji Konferencji

email: konferencje@uj.edu.pl
tel.: 12 663 23 60


Patronaty Honorowe
Patronat Honorowy Prezydenta Miasta Krakowa Profesora Jacka Majchrowskiego
Patronat Honorowy Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego Profesora Wojciecha Nowaka

 

Komitet Honorowy
dr Daniel Cichy (Polskie Wydawnictwo Muzyczne)
dr Tomasz Makowski (Biblioteka Narodowa)
Joanna Pasztaleniec-Jarzyńska (Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich)
Prof. dr hab. Zdzisław Pietrzyk (Biblioteka Jagiellońska)
dr Artur Szklener (Narodowy Instytut Fryderyka Chopina)


Instytucje partnerskie:
Biblioteka Jagiellońska, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Stowarzyszenie Muzyki Polskiej, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Biblioteka Kraków, Akademia Muzyczna w Krakowie


WYDARZENIA KULTURALNE


UROCZYSTE OTWARCIE KONGRESU IAML

Niedziela, 14 lipca, 19.00, Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego
Uroczystości będzie towarzyszyć koncert zespołu Capella Cracoviensis.
W programie utwory Adama Jarzębskiego i Tarquinio Meruli.
Koncert zorganizowany przy wsparciu finansowym Gminy Miejskiej Kraków.


KONCERTY


Schubert i Nowakowski – Kwintet fortepianowy u progu romantyzmu
Poniedziałek, 15 lipca, godz. 20 – Bazylika św. Franciszka z Asyżu

 

W programie:

Józef Nowakowski [1800–1865]: Kwintet fortepianowy Es-dur op. 17 (1833)
Franz Schubert [1797–1828]: Kwintet fortepianowy A-dur Pstrąg D 667 (1819)
Paweł Wakarecy – fortepian
Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
Katarzyna Budnik – altówka
Marcin Zdunik – wiolonczela
Krzysztof Firlus – kontrabas
Koncert organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie.

Koncert organowy
Wtorek, 16 lipca, godz. 20.15 – Kolegiata św. Anny
Andrzej Białko – organy
W programie: Anonim z Tabulatury Jana z Lublina, Jan Pieterszoon Sweelinck, Johann Sebastian Bach, Fortunato Chelleri, Carl Philipp Emanuel Bach

 

Koncert – 15. Festiwal Muzyki Polskiej
Czwartek, 18 lipca, godz. 19 – Kościół św. Katarzyny

 

Program
Ignacy Jan Paderewski – Suita G-dur
Feliks Janiewicz – Divertimento
Mieczysław Karłowicz – Serenada na orkiestrę smyczkową op. 2
Tadeusz Baird – Cztery sonety miłosne do słów Williama Shakespeare'a
Mieczysław Weinberg – Symfonia kameralna nr 4 op. 153 na klarnet, triangel i smyczki

 

Wykonawcy:
Szymon Komasa – baryton
Krzysztof Grzybowski – klarnet
Sinfonietta Cracovia
Jurek Dybał – dyrygent

 

W programie znajdą się m.in. utwory: Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Janiewicza i Tadeusza Bairda.
Koncert odbędzie się w ramach 15. Festiwalu Muzyki Polskiej, organizowanego przez Stowarzyszenie Muzyki Polskiej.

WYSTAWA W BIBLIOTECE JAGIELLOŃSKIEJ
„Od teoretycznych traktatów do kompozytorskich arcydzieł – muzykalia w Bibliotece Jagiellońskiej na przestrzeni wieków”
Biblioteka Jagiellońska – Sala wystawowa, 12-26 lipca 2019
Kurator wystawy: Michał Lewicki

 

Wystawa zorganizowana została z okazji odbywającego się w dniach 14–19 lipca na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie dorocznego Kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Muzycznych Bibliotek, Archiwów i Centrów Informacji (IAML).

 

Godziny otwarcia
Wernisaż: 12 lipca 2019, godz. 12:00
Wystawa czynna od poniedziałku do piątku w godzinach:
10:00–18:00 (15–19 lipca 2019)
10:00–15:00 (22–26 lipca 2019)

 

Wystawa zorganizowana przy wsparciu finansowym Gminy Miejskiej Kraków.
Wystawa dostępna w wersji elektronicznej w Bibliotece Kraków: Filia nr 3, pl. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 3 i Filia nr 21, ul. Królewska 59

 

Celem wystawy jest zaprezentowanie wyboru szczególnie cennych i interesujących rękopisów i druków muzycznych, przechowywanych w murach Biblioteki Jagiellońskiej. Muzykalia zostały zestawione i ukazane w taki sposób, by oddać w miarę możliwości chronologię gromadzenia i przyrastania kolekcji oraz historyczne przemiany w profilu gromadzonych zbiorów. Starano się przede wszystkim wydobyć specyfikę kolekcji muzykaliów, wynikającą z jednej strony ze ścisłego, genetycznego powiązania zbiorów Biblioteki z dydaktyczną i naukową działalnością Uniwersytetu, z drugiej strony z funkcjonowania Biblioteki Jagiellońskiej w świadomości Polaków, co najmniej od XIX wieku, jako bibliotheca patria – biblioteka ojczysta, mająca gromadzić skarby polskiej, narodowej kultury, z trzeciej zaś, z faktu, że przechowywane w niej muzykalia mają doniosłe znaczenie nie tylko dla lokalnej, ale również europejskiej i światowej kultury muzycznej.
 

Strona Kongresu: www.iaml2019.confer.uj.edu.pl/

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?