Aktualności
„Twarze Wotana” w Łodzi. Spotkanie z Tomaszem Koniecznym już 7 września!
2019-08-30
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Łódzki Dom Kultury zapraszają na wyjątkowe wydarzenie. Już 7 września o godzinie 17.00 w sali kolumnowej Łódzkiego Domu Kultury przy ul. Traugutta 18 odbędzie się spotkanie z Tomaszem Koniecznym.
Światowej sławy bas-baryton (rodowity łodzianin) w szczerej rozmowie z Jackiem Marczyńskm opowie o swojej drodze do opery, porażkach i wzlotach, ukochanych rolach i ludziach, którzy dali mu szansę. Będzie to również niesamowita okazja, aby porozmawiać z artystą osobiście, a także obejrzeć wystawę fotografii Wojtka Kubika pt. Tomasz Konieczny w Metropolitan Opera.
Jego piękny głos, nieprawdopodobne umiejętności metamorfozy, uroda, plastyczność ruchu, talent wokalny podparty solidnym warsztatem aktorskim, pracowitość i widoczny entuzjazm oraz miłość do świata opery i sztuki w ogóle sprawiają, że gwiazda Tomka szybuje coraz wyżej, błyszczy coraz jaśniej, zachwyca coraz bardziej, zdobywa serca melomanów i miłośników opery. Dziś jest na dachu świata geograficznie i w przenośni, jego występy zapierają dech, jego potencjał i plany także – tak we wstępnie o Tomaszu Koniecznym pisze jego przyjaciółka – Krystyna Janda. Nie są to słowa przesadzone.
Światowej sławy bas-baryton zachwyca coraz ciekawszymi rolami. Cieszy się uznaniem zarówno w Polsce, jak i na świecie. O jego brawurowych wykonaniach piszą m.in.: „Observer” czy „New York Times”. Usłyszeć go można na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, Metropolitan Opery, La Scali, Opery Wiedeńskiej (Staatsoper Wien), Festiwalu w Bayreuth (Bayreuther Festspiele). Występuje w najatrakcyjniejszych artystycznie partiach operowych, wystarczy wspomnieć o roli Wotana, w odgrywaniu której Konieczny osiągnął maestrię.
Spotkanie odbędzie sie wokół wywiadu-rzeki „Twarze Wotana”, który ukazał się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w czerwcu tego roku.
Fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.