Aktualności
„Twarze Wotana” w Łodzi. Spotkanie z Tomaszem Koniecznym już 7 września!
2019-08-30
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Łódzki Dom Kultury zapraszają na wyjątkowe wydarzenie. Już 7 września o godzinie 17.00 w sali kolumnowej Łódzkiego Domu Kultury przy ul. Traugutta 18 odbędzie się spotkanie z Tomaszem Koniecznym.
Światowej sławy bas-baryton (rodowity łodzianin) w szczerej rozmowie z Jackiem Marczyńskm opowie o swojej drodze do opery, porażkach i wzlotach, ukochanych rolach i ludziach, którzy dali mu szansę. Będzie to również niesamowita okazja, aby porozmawiać z artystą osobiście, a także obejrzeć wystawę fotografii Wojtka Kubika pt. Tomasz Konieczny w Metropolitan Opera.
Jego piękny głos, nieprawdopodobne umiejętności metamorfozy, uroda, plastyczność ruchu, talent wokalny podparty solidnym warsztatem aktorskim, pracowitość i widoczny entuzjazm oraz miłość do świata opery i sztuki w ogóle sprawiają, że gwiazda Tomka szybuje coraz wyżej, błyszczy coraz jaśniej, zachwyca coraz bardziej, zdobywa serca melomanów i miłośników opery. Dziś jest na dachu świata geograficznie i w przenośni, jego występy zapierają dech, jego potencjał i plany także – tak we wstępnie o Tomaszu Koniecznym pisze jego przyjaciółka – Krystyna Janda. Nie są to słowa przesadzone.
Światowej sławy bas-baryton zachwyca coraz ciekawszymi rolami. Cieszy się uznaniem zarówno w Polsce, jak i na świecie. O jego brawurowych wykonaniach piszą m.in.: „Observer” czy „New York Times”. Usłyszeć go można na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, Metropolitan Opery, La Scali, Opery Wiedeńskiej (Staatsoper Wien), Festiwalu w Bayreuth (Bayreuther Festspiele). Występuje w najatrakcyjniejszych artystycznie partiach operowych, wystarczy wspomnieć o roli Wotana, w odgrywaniu której Konieczny osiągnął maestrię.
Spotkanie odbędzie sie wokół wywiadu-rzeki „Twarze Wotana”, który ukazał się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w czerwcu tego roku.
Fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!