Aktualności
Polskie Wydawnictwo Muzyczne partnerem Konkursu Muzycznego im. Ewy Malewicz w Australii
2019-09-25
Ideą konkursu będącego częścią festiwalu „Polish Music Day” jest propagowanie wybitnych kompozytorów polskich na gruncie australijskim, który dotychczas mógł poznawać olbrzymią bibliotekę polskich utworów tylko w bardzo niewielkim stopniu, skupionym zaledwie na kilku czołowych polskich twórcach.
Tegoroczna, siódma edycja konkursu potrwa od 27 do 29 września 2019 i będzie miała miejsce w jednej z najciekawszych sal koncertowych w Australii, Deakin Edge Theatre na Federation Square w Melbourne.
Do 7. edycji Konkursu Muzycznego im. Ewy Malewicz zakwalifikowało się 22 uczestników, spośród których Jury w składzie: Stanisław Deja – fortepian, Alan Kogosowski – fortepian, Konrad Olszewski – fortepian, Adam Piechociński – skrzypce (koncertmistrz Royal Melbourne Philharmonic), Zdzisław Kowalik – altówka, Robert Ekselman – wiolonczela, 28 września, w dniu przesłuchań, wybierze 12 finalistów.
W tym roku organizatorzy zdecydowali się poszerzyć program finału konkursu o dodatkowe występy muzyczne, tworząc całodzienne wydarzenie festiwalowe „Polish Music Day”, w skład którego wejdą: fortepianowy recital chopinowski The Spirit of Poland w wykonaniu Alana Kogosowskiego oraz koncert muzyki filmowej dedykowany pamięci Krzysztofa Komedy Tribute to Komeda, czyli jazzowe aranżacje australijskich muzyków (m.in. Adama Simmonsa i Tony’ego Goulda), polskich najwybitniejszych przebojów muzyki filmowej (Komeda, Preisner, Kilar, Kaczmarek i in.). Projekt związany jest z Polish Film Festival Australia i jest produkcja audio-wizualną.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, włączając się w promocję konkursu jako partner wydarzenia, wspiera je przede wszystkim pod względem dostępności utworów, pomaga promować znanych już w Australii kompozytorów polskich, jak i poznawać repertuar twórców mniej znanych i współczesnych, których kompozycje cieszą się w Europie wielkim uznaniem, a na kontynent australijski nie docierają.
Dla wszystkich finalistów konkursu Polskie Wydawnictwo Muzyczne ufundowało nagrody rzeczowe w postaci publikacji wydanych nakładem wydawnictwa.
Patronat nad konkursem objął dodatkowo Ambasador RP w Canberra, Michał Kołodziejski. Oprócz atrakcyjnych nagród regulaminowych, Friends of Chopin Australia Inc. organizator Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Canberra ufundował nagrodę dodatkową dla najlepszego wykonania utworu Chopina.
Finalistów konkursu poznamy już 29 września.
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?