Aktualności
Polskie Wydawnictwo Muzyczne partnerem Konkursu Muzycznego im. Ewy Malewicz w Australii
2019-09-25
Ideą konkursu będącego częścią festiwalu „Polish Music Day” jest propagowanie wybitnych kompozytorów polskich na gruncie australijskim, który dotychczas mógł poznawać olbrzymią bibliotekę polskich utworów tylko w bardzo niewielkim stopniu, skupionym zaledwie na kilku czołowych polskich twórcach.
Tegoroczna, siódma edycja konkursu potrwa od 27 do 29 września 2019 i będzie miała miejsce w jednej z najciekawszych sal koncertowych w Australii, Deakin Edge Theatre na Federation Square w Melbourne.
Do 7. edycji Konkursu Muzycznego im. Ewy Malewicz zakwalifikowało się 22 uczestników, spośród których Jury w składzie: Stanisław Deja – fortepian, Alan Kogosowski – fortepian, Konrad Olszewski – fortepian, Adam Piechociński – skrzypce (koncertmistrz Royal Melbourne Philharmonic), Zdzisław Kowalik – altówka, Robert Ekselman – wiolonczela, 28 września, w dniu przesłuchań, wybierze 12 finalistów.
W tym roku organizatorzy zdecydowali się poszerzyć program finału konkursu o dodatkowe występy muzyczne, tworząc całodzienne wydarzenie festiwalowe „Polish Music Day”, w skład którego wejdą: fortepianowy recital chopinowski The Spirit of Poland w wykonaniu Alana Kogosowskiego oraz koncert muzyki filmowej dedykowany pamięci Krzysztofa Komedy Tribute to Komeda, czyli jazzowe aranżacje australijskich muzyków (m.in. Adama Simmonsa i Tony’ego Goulda), polskich najwybitniejszych przebojów muzyki filmowej (Komeda, Preisner, Kilar, Kaczmarek i in.). Projekt związany jest z Polish Film Festival Australia i jest produkcja audio-wizualną.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, włączając się w promocję konkursu jako partner wydarzenia, wspiera je przede wszystkim pod względem dostępności utworów, pomaga promować znanych już w Australii kompozytorów polskich, jak i poznawać repertuar twórców mniej znanych i współczesnych, których kompozycje cieszą się w Europie wielkim uznaniem, a na kontynent australijski nie docierają.
Dla wszystkich finalistów konkursu Polskie Wydawnictwo Muzyczne ufundowało nagrody rzeczowe w postaci publikacji wydanych nakładem wydawnictwa.
Patronat nad konkursem objął dodatkowo Ambasador RP w Canberra, Michał Kołodziejski. Oprócz atrakcyjnych nagród regulaminowych, Friends of Chopin Australia Inc. organizator Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Canberra ufundował nagrodę dodatkową dla najlepszego wykonania utworu Chopina.
Finalistów konkursu poznamy już 29 września.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.