Aktualności
Polskie Wydawnictwo Muzyczne partnerem Konkursu Muzycznego im. Ewy Malewicz w Australii
2019-09-25
Ideą konkursu będącego częścią festiwalu „Polish Music Day” jest propagowanie wybitnych kompozytorów polskich na gruncie australijskim, który dotychczas mógł poznawać olbrzymią bibliotekę polskich utworów tylko w bardzo niewielkim stopniu, skupionym zaledwie na kilku czołowych polskich twórcach.
Tegoroczna, siódma edycja konkursu potrwa od 27 do 29 września 2019 i będzie miała miejsce w jednej z najciekawszych sal koncertowych w Australii, Deakin Edge Theatre na Federation Square w Melbourne.
Do 7. edycji Konkursu Muzycznego im. Ewy Malewicz zakwalifikowało się 22 uczestników, spośród których Jury w składzie: Stanisław Deja – fortepian, Alan Kogosowski – fortepian, Konrad Olszewski – fortepian, Adam Piechociński – skrzypce (koncertmistrz Royal Melbourne Philharmonic), Zdzisław Kowalik – altówka, Robert Ekselman – wiolonczela, 28 września, w dniu przesłuchań, wybierze 12 finalistów.
W tym roku organizatorzy zdecydowali się poszerzyć program finału konkursu o dodatkowe występy muzyczne, tworząc całodzienne wydarzenie festiwalowe „Polish Music Day”, w skład którego wejdą: fortepianowy recital chopinowski The Spirit of Poland w wykonaniu Alana Kogosowskiego oraz koncert muzyki filmowej dedykowany pamięci Krzysztofa Komedy Tribute to Komeda, czyli jazzowe aranżacje australijskich muzyków (m.in. Adama Simmonsa i Tony’ego Goulda), polskich najwybitniejszych przebojów muzyki filmowej (Komeda, Preisner, Kilar, Kaczmarek i in.). Projekt związany jest z Polish Film Festival Australia i jest produkcja audio-wizualną.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, włączając się w promocję konkursu jako partner wydarzenia, wspiera je przede wszystkim pod względem dostępności utworów, pomaga promować znanych już w Australii kompozytorów polskich, jak i poznawać repertuar twórców mniej znanych i współczesnych, których kompozycje cieszą się w Europie wielkim uznaniem, a na kontynent australijski nie docierają.
Dla wszystkich finalistów konkursu Polskie Wydawnictwo Muzyczne ufundowało nagrody rzeczowe w postaci publikacji wydanych nakładem wydawnictwa.
Patronat nad konkursem objął dodatkowo Ambasador RP w Canberra, Michał Kołodziejski. Oprócz atrakcyjnych nagród regulaminowych, Friends of Chopin Australia Inc. organizator Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Canberra ufundował nagrodę dodatkową dla najlepszego wykonania utworu Chopina.
Finalistów konkursu poznamy już 29 września.
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!