Aktualności
Kompozytor miesiąca – Marta Ptaszyńska
2019-11-04
Listopad: spadają ostatnie liście z drzew, a wraz z nimi kartki z kalendarza. W Polskim Wydawnictwie Muzycznym oznacza to jedno: zmianę bohatera akcji KOMPOZYTOR MIESIĄCA. Od dzisiaj ze zwiększoną częstotliwością przyglądamy się twórczości i słuchamy utworów Marty Ptaszyńskiej.
To przyjemne zadanie ułatwiła sama kompozytorka, w oryginalny sposób budując swój alfabet:
A – Arabeska na harfę solo; Ajikan na flet i perkusję; Alfabet muzyczny na dwa fortepiany; Ave Maria na chór męski i orkiestrę
B – Blue line na marimbę solo; Bagatelles na harfę; Bajka o słowiku na baryton i zespół instrumentalny
C – Cadenza na flet i perkusję; Concerto Grosso na 2 skrzypiec; Charlie’s Dream, koncert na saksofon
D – Dream Lands; Magic Spaces na skrzypce i orkiestrę perkusyjną; Drum of Orfeo na perkusję solo i orkiestrę
E – Epigramy na chór żeński, flet, harfę, fortepian i perkusję; Elegia in memoriam św. Jan Paweł II
F – Fanfare for Peace na orkiestrę; Farewell Souvenir na fortepian
G – Graffito na marimbę solo
H – Hymn to the Universe na chór mieszany i organy; Holocaust Memorial Cantata na głosy solowe, chór i orkiestrę
I – Improvisations after J. R. na wibrafon solo; Inverted Mountain na orkiestrę; Improwizacja na orkiestrę
J – Jeu-Parti na wibrafon i harfę
K – Koncert podwójny na wiolonczelę, fortepian i orkiestrę; Kochankowie z klasztoru Valldemosa, opera o Chopinie; Koncert na marimbę i orkiestrę; Koncert na flet, harfę i orkiestrę
L – Lumen na orkiestrę; Luna Stelle na 2 fortepiany i 2 perkusje; Liquid Light, pieśni na mezzosopran, fortepian i perkusję; Listy Polskie, kantata; Last Waltz in Vienna na 3 akordeony
M – Magiczny Doremik, opera familijna; Mancala na dwoje skrzypiec; Madrigals „Canticum sonarum”; Mosaics na kwartet smyczkowy; Missa Solemnis ad honorem sanctis Ioannes Paulus II na 3 głosy solo, 2 chóry i orkiestrę
N – La Novella d’inverno na orkiestrę smyczkową
O – Oskar z Alvy, opera telewizyjna; Of Time and Space, koncert na perkusję i orkiestrę; Olympian Rings na soprano steel drum
P – Pianophonia na fortepian; Poetic Impressions na kwintet dęty z fortepianem; Pieśni Safony na flet i trio smyczkowe; Pan Marimba, opera dziecięca
R – Rozmowy z Aniołem, pieśni na sopran i fortepian; Red Rays na flet i fortepian
S – Siderals; Spider Walks; Space Model na perkusję solo; Sonety do Orfeusza na mezzosopran i orkiestrę; Sen Eurydyki na dwie harfy; Se-Ta na 2 akordeony i 2 perkusje; Sinfonia Wratislavia; Songs of Despair and Loneliness; Street Music na 70 perkusistów
T – The Twittering Tree na ksylofon solo
U – Un grand sommeil noir na głos, flet i harfę
V – Voice of the Winds na 100 perkusistów; Vocalise na głos i wibrafon; 3 Visions de l’arc-en-ciel na zespół kameralny
W – The White Shadows na skrzypce i fortepian; Wariacje na flet solo
Przez cały miesiąc utwory Marty Ptaszyńskiej z katalogu PWM dostępne są w firmowej księgarni z 50% bonifikatą. Profil kompozytorki na stronie PWM został wzbogacony o wybrane zdjęcia z przeprowadzonej niedawno sesji fotograficznej. Dodatkowe atrakcje i ciekawostki o kompozytorce będą umieszczane na FB PWM.
A już dzisiaj informujemy o pierwszej niespodziance: serdecznie zapraszamy do Krakowa, gdzie 22 listopada odbędzie się prawykonanie najnowszego utworu Marty Ptaszyńskiej: Koncertu podwójnego na wiolonczelę i fortepian. Wkrótce podzielimy się szczegółami.
Do zobaczenia i usłyszenia!
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!