Aktualności
Ruch Muzyczny na nowo!
2019-11-26
Od stycznia 2020 roku „Ruch Muzyczny” stanie się ponownie dwutygodnikiem. Właśnie ukazał się bezpłatny numer zerowy zapowiadający przyszłoroczne zmiany w makiecie pisma. Za odnowienie „RM” odpowiada jego dyrektor artystyczny, Marek Knap.
Odświeżony „Ruch Muzyczny” będzie kolorowy i zyska nową winietę. Podobnie jak do tej pory, publikować będzie relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej. W numerze zerowym znalazł się min. obszerny wywiad z pianistą Rafałem Blechaczem, oraz tekst Doroty Szwarcman „Co słychać w filharmoniach”, dotyczący sezonu koncertowego 2019/2020. Ponadto przeczytamy m.in. omówienia: londyńskiego „Weinberg Focus Day”, paryskiej premiery „Les Indes Galantes”, nowego projektu Deutsche Grammophon „The golden age of shellac”, czy wywiad z Ireneuszem Dembowskim tłumaczem listów W.A. Mozarta.
Przypomnijmy początki „Ruchu Muzycznego” sięgają roku 1857, gdy pismo ukazywało się pod redakcją Józefa Sikorskiego w Warszawie. Po Drugiej Wojnie Światowej tamtą tradycję kontynuowali - w latach 1945-1949 - Stefan Kisielewski, Zygmunt Mycielski i Bronisław Rutkowski, a „RM” wydawany był przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Kolejne wznowienie nastąpiło w 1957 roku, a w 1960 roku reaktywował i współredagował to czasopismo Mieczysław Tomaszewski. W latach 1959-1968 pismo prowadził Zygmunt Mycielski, w latach 1971-2008 redaktorem naczelnym był Ludwik Erhardt. W latach 2008-2013 Olgierd Pisarenko, a w latach 2013-2019 Tomasz Cyz. W 2018 roku Ruch Muzyczny powrócił do Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 1 kwietnia 2019 roku stanowisko redaktora naczelnego objął Piotr Matwiejczuk.
W 2020 roku ukaże się 26 numerów „Ruchu Muzycznego”, w tym trzy podwójne. Pismo będzie sprzedawane w Emipkach i wybranych punktach sprzedaży. Można je też kupić lub zaprenumerować przez internet - roczna prenumerata kosztuje 189 zł i dostępna jest na stronach PWM.
© PWM / fot. Marek Knap
Najczęściej czytane:
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.