Aktualności
Ruch Muzyczny na nowo!
2019-11-26
Od stycznia 2020 roku „Ruch Muzyczny” stanie się ponownie dwutygodnikiem. Właśnie ukazał się bezpłatny numer zerowy zapowiadający przyszłoroczne zmiany w makiecie pisma. Za odnowienie „RM” odpowiada jego dyrektor artystyczny, Marek Knap.
Odświeżony „Ruch Muzyczny” będzie kolorowy i zyska nową winietę. Podobnie jak do tej pory, publikować będzie relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej. W numerze zerowym znalazł się min. obszerny wywiad z pianistą Rafałem Blechaczem, oraz tekst Doroty Szwarcman „Co słychać w filharmoniach”, dotyczący sezonu koncertowego 2019/2020. Ponadto przeczytamy m.in. omówienia: londyńskiego „Weinberg Focus Day”, paryskiej premiery „Les Indes Galantes”, nowego projektu Deutsche Grammophon „The golden age of shellac”, czy wywiad z Ireneuszem Dembowskim tłumaczem listów W.A. Mozarta.
Przypomnijmy początki „Ruchu Muzycznego” sięgają roku 1857, gdy pismo ukazywało się pod redakcją Józefa Sikorskiego w Warszawie. Po Drugiej Wojnie Światowej tamtą tradycję kontynuowali - w latach 1945-1949 - Stefan Kisielewski, Zygmunt Mycielski i Bronisław Rutkowski, a „RM” wydawany był przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Kolejne wznowienie nastąpiło w 1957 roku, a w 1960 roku reaktywował i współredagował to czasopismo Mieczysław Tomaszewski. W latach 1959-1968 pismo prowadził Zygmunt Mycielski, w latach 1971-2008 redaktorem naczelnym był Ludwik Erhardt. W latach 2008-2013 Olgierd Pisarenko, a w latach 2013-2019 Tomasz Cyz. W 2018 roku Ruch Muzyczny powrócił do Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 1 kwietnia 2019 roku stanowisko redaktora naczelnego objął Piotr Matwiejczuk.
W 2020 roku ukaże się 26 numerów „Ruchu Muzycznego”, w tym trzy podwójne. Pismo będzie sprzedawane w Emipkach i wybranych punktach sprzedaży. Można je też kupić lub zaprenumerować przez internet - roczna prenumerata kosztuje 189 zł i dostępna jest na stronach PWM.
© PWM / fot. Marek Knap
Najczęściej czytane:
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.