Aktualności
Ruszają warsztaty w ramach kampanii „Jesteś twórcą – masz prawo”
2020-02-24
Kim jest twórca? Czym jest utwór, a czym inspiracja? Co to jest prawo autorskie? Niemal co drugi uczeń szkoły podstawowej nie wie, że wytwory jego kreatywnych działań są chronione. Bycie twórcą nie ma związku z wiekiem, o czym przekonuje kampania edukacyjna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Jesteś twórcą – masz prawo”. Podczas szkoleń organizowanych w pięciu miastach Polski zaproszeni eksperci opowiedzą nauczycielom, jak skutecznie zachęcić dzieci do poznawania meandrów prawa autorskiego.
Celem kampanii „Jesteś twórcą – masz prawo” jest promowanie wszelkich form kreatywności i pobudzanie dziecięcej wyobraźni i wrażliwości na twórczość innych, zwłaszcza dziś, w dobie błyskawicznego rozwoju technologicznego. O tym, jak przekonać dzieci do tworzenia w duchu poszanowania pracy innych, podczas warsztatów dla nauczycieli opowiedzą zaproszeni specjaliści: prawnik, pianista i pedagog dr hab. Grzegorz Mania, współautor podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych, oraz adwokatka Dominika Kordas-Tarcholik. W trakcie popołudniowych spotkań w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu i Krakowie obcujący na co dzień z kodeksami i paragrafami fachowcy podzielą się swoim doświadczeniem z zakresu prawa własności intelektualnej w pracy z dziećmi. Podczas szkoleń zaprezentowane zostaną również przygotowane specjalnie na potrzeby kampanii materiały edukacyjne – scenariusze lekcji uzupełnione filmami nakręconymi z perspektywy dzieci – które stanowią cenny dodatek w pracy pedagogicznej. Dzięki udziałowi w warsztatach nauczyciele staną się prawdziwymi przewodnikami swoich wychowanków po labiryncie prawa autorskiego.
Szkolenia są bezpłatne i dostępne dla wszystkich nauczycieli. Zapisy ruszają 17 lutego, a chęć udziału można zgłaszać mailowo pod adresem: dodziela@jestestworca.pl. Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia oraz materiały dydaktyczne. Liczba miejsc jest ograniczona.
Harmonogram szkoleń:
24 lutego – Gdańsk, Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego
27 lutego – Warszawa, Bednarska Szkoła Podstawowa – Terytorium Raszyńska
2 marca – Katowice, Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st. im. Stanisława Moniuszki
3 marca – Wrocław, Szkoła Podstawowa nr 10 im. Bolesława Krzywoustego
9 marca – Kraków, Szkoła Podstawowa im. Leopolda Węgrzynowicza nr 113
W ramach kampanii „Jesteś twórcą – masz prawo” odbywa się ogólnopolski konkurs dla uczniów „Bierzmy się do dzieła!”, w którym nagrodą dla zwycięskiego zespołu jest profesjonalny sprzęt audio-wideo przekazany szkole. Laureatów poznamy podczas wielkiego finału w Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, 23 kwietnia br. Informacje na temat konkursu można znaleźć na platformie edukacyjnej www.jestestworca.pl stanowiącej kompleksową bazę wiedzy na temat kampanii.
Patronat Honorowy nad kampanią „Jesteś twórcą – masz prawo” objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Mecenasem głównym kampanii jest PKN ORLEN. Patronami medialnymi przedsięwzięcia są Telewizja Polska S.A. i Polskie Radio S.A. W przedsięwzięcie zaangażowali się partnerzy: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Związek Cyfrowa Polska, Librus – dostawca elektronicznych dzienników lekcyjnych oraz Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów. Więcej na www.jestestworca.pl.
***
dr hab. Grzegorz Mania – radca prawny, pianista i pedagog. Z wyróżnieniem ukończył studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Krakowie, w Guildhall School of Music and Drama w Londynie oraz studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie w 2017 roku uzyskał tytuł doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim. Jego rozprawa doktorska otrzymała wyróżnienie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 15. edycji konkursu Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej (UP RP) na pracę naukową z zakresu własności intelektualnej. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem kameralistą i akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych. Wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo. Jest również współzałożycielem oraz prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.
Dominika Kordas-Tarcholik – adwokatka i edukatorka. Ukończyła studia na Wydziale Prawa
i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, od 2013 roku współtworzy Grupę Adwokacką, z którą współpracuje Grzegorz Mania. Jej zawodowe zainteresowania oscylują wokół prawa własności intelektualnej, zwłaszcza prawa autorskiego. Specjalizuje się w doradztwie podmiotom z sektora kreatywnego i IT. Regularnie prowadzi warsztaty z zakresu podstaw prawa, praw człowieka i prawa autorskiego przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych.
Najczęściej czytane:
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.