Aktualności
BOX Moniuszko wydany pod szyldem ANAKLASIS już w sprzedaży!
2020-05-04
Do dwóch krążków poświęconych twórczości Stanisława Moniuszki dołącza kolejne wydawnictwo płytowe sygnowane marką ANAKLASIS poświęcone wybitnemu polskiemu kompozytorowi. Po e-Śpiewniku i Flisie Polskie Wydawnictwo Muzyczne prezentuje trzypłytowy BOX Moniuszko z najpiękniejszymi nagraniami XX wieku: najsłynniejszymi pieśniami, znanymi ariami i ansamblami oraz uwerturami do oper Stanisława Moniuszki, zasilający serię HERITAGE. Premiera na 201. rocznicę urodzin kompozytora!
Na pierwszej płycie znalazły się archiwalne nagrania z 1956 roku: sześć pieśni w ujęciu Marii Kunińskiej-Opackiej i Jerzego Lefelda to utwory wybrane z zeszytów ósmego i dziewiątego Śpiewników domowych. Interpretacje śpiewaczki dysponującej świetnie postawionym sopranem lirico-spinto wsparte doświadczeniem jednego z najwybitniejszych kameralistów i akompaniatorów w dwudziestowiecznej Polsce, olśniewają kulturą i wielką muzykalnością. Drugą część płyty zapełniają cztery pieśni pochodzące z różnych okresów życia Moniuszki w imponującym elegancją wykonaniu Andrzeja Hiolskiego, którego baryton plasuje się w czołówce najpiękniejszych i najlepiej rozpoznawalnych głosów w dziejach polskiej wokalistyki. Przy fortepianie Sergiusz Nadgryzowski.
Drugi album to wybór arii i ansamblów z legendarnych nagrań Flisa, Halki i Strasznego dworu. Ujęcie Flisa z 1962 roku z udziałem fenomenalnej Haliny Słonickiej w sopranowej partii Zosi i obdarzonego złocistym tenorem Bogdana Paprockiego w roli Franka, z zespołami Filharmonii Narodowej i pod batutą Zdzisława Górzyńskiego pod wieloma względami wciąż można uznać za wzorcowe. Większość fragmentów Halki pochodzi natomiast z poznańskiego spektaklu zarejestrowanego w 1953 roku. W obsadzie znaleźli się najlepsi wówczas artyści tej sceny: obdarzona gęstym sopranem dramatycznym Antonina Kawecka, prawdziwie bohaterski tenor powojennej polski Wacław Domieniecki oraz Marian Woźniczko, ujmujący ciepłym barytonem o przepięknej barwie. Całość poprowadził Walerian Bierdiajew, dyrygent słynący z bardzo rozległego repertuaru i doskonałej współpracy ze śpiewakami. W późniejszym o rok od Halki i podobnie zrealizowanym nagraniu Strasznego dworu z Poznania (również pod dyrekcją Bierdiajewa) Woźniczko wystąpił w roli Miecznika. Na krążku słychać także dźwięczny i metaliczny sopran Barbary Kostrzewskiej, gęsty mezzosopran Felicji Kurowiak, niebywale szlachetny bas Edmunda Kossowskiego oraz tenor Bogdana Paprockiego, uchodzącego za najbardziej przekonującego odtwórcę partii Stefana w powojennej historii Strasznego dworu.
Trzecią płytę otwiera Uwertura fantastyczna Bajka, której popularność wśród wykonawców i odbiorców przebija bodaj wszystkie inne wstępy do oper polskich kompozytorów. Po niej uwertura do Verbum nobile skrzy się radosną wirtuozerią, a uwertura do Parii porywa rozwichrzonym dramatyzmem. We wstępie do Hrabiny siarczysty mazur zderza się z wytwornym salonowym walcem, uwertura do Halki streszcza nie tyle akcję, ile samą ideę utworu, a Intrada do Strasznego dworu przywodzi na myśl skojarzenia z lekkością i wirtuozerią uwertur Rossiniego. Wstępy do oper Moniuszki w wykonaniu Orkiestry Opery w Poznaniu pod batutą Bierdiajewa zestawione z tymi w wykonaniu WOSPR w Katowicach pod dyrekcją Grzegorza Fitelberga stwarzają pole do porównań i okazję do długich, fascynujących dyskusji nad interpretacjami muzyki orkiestrowej Moniuszki.
Kolekcja, która zachwyca. Najważniejsze nazwiska, najpiękniejsze głosy, mistrzowskie wykonania słynnych pieśni, arii i uwertur starannie wyselekcjonowane z zasobów Polskich Nagrań, które pochodzą ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego. Pozycja obowiązkowa w fonotece nie tylko wielbicieli Moniuszki.
Wszystkie albumy wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik! Polecamy!
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.