Aktualności
„Po Cichu. O muzyce i literaturze”. Daniel Cichy w najnowszym cyklu rozmów online Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2020-05-21
Czy o muzyce da się mówić na aż 444 sposoby? Jak pisać, by zainteresować nią dzieci – najbardziej wymagających odbiorców? Czy prawo autorskie jest dla każdego? Co oznacza tajemnicze słowo „rytmetyka”? I, last but not least, czy premiera płyty może być bardziej ekscytująca od prawykonania? Odpowiedzi na te i inne fascynujące pytania o kulisy muzyki można poznać podczas najnowszego cyklu rozmów online Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. „Po Cichu. O muzyce i literaturze” to pasmo wyjątkowych rozmów o czytaniu i słuchaniu, o muzyce i literaturze. Z czołowymi postaciami polskiej kultury rozmawia dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.
– Zapraszam Państwa na serię spotkań: z kompozytorami, autorami, artystami związanymi z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i wydawnictwem fonograficznym Anaklasis – mówi dr Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny PWM. – Rozmawiać będziemy o nowych kompozycjach, o przygotowywanych publikacjach nutowych i książkowych, o nagrywanych właśnie płytach. Z moimi gośćmi porozmawiam także o prywatnych rekomendacjach muzycznych i książkowych. Do zobaczenia!
Każda z rozmów to unikatowa okazja do spotkania z ulubionymi artystami w domowym zaciszu: do poznania ich artystycznych inspiracji i odkrycia historii powstawania najpiękniejszej muzyki i pasjonujących książek.
Cykl „Po Cichu. O muzyce i literaturze” otworzy spotkanie z prawnikiem i muzykiem dr. hab. Grzegorzem Manią, autorem książki Muzyka w prawie autorskim, jednej z najnowszych pozycji w katalogu PWM. Autor opowiada o kulisach powstawania książki, przedstawia ciekawostki dotyczące prawa własności intelektualnej, dzieli się spostrzeżeniami z pracy z dziećmi w ramach kampanii PWM „Jesteś twórcą – masz prawo”, ale także zdradza, co – poza prawem – gra obecnie w jego głowie i głośnikach.
W kolejnym odcinku, który pokażemy 27 maja, o najnowszych odkryciach dotyczących Stanisława Moniuszki opowie Magdalena Dziadek, autorka publikacji Podróż przez dźwięki, poświęconej twórcy polskiej opery narodowej. Moniuszkowski maj bez takiej rozmowy nie byłby kompletny.
Dzień Dziecka stanie pod znakiem literatury dla najmłodszych melomanów. Daniel Cichy do domowego studia zaprosi Katarzynę Huzar-Czub, autorkę wprowadzającą wszystkich w wierszowany świat Sonostworów, opowiadającej najmłodszym o najznamienitszych polskich kompozytorach.
W Święto Muzyki – 21 czerwca – podczas wyjątkowej rozmowy Daniel Cichy porozmawia z Danutą Gwizdalanką o istocie sztuki dźwięków. Podstawą do dyskusji będzie jeszcze pachnąca drukarnia najnowsza publikacja poczytnej autorki: Symfonia na 444 głosy.
Nie zabraknie również inspirujących rozmów o współpracy kompozytorów z wykonawcami oraz o kulisach działalności fonograficznej. Daniel Cichy odwiedzi światowej sławy artystów związanych z wytwórnią Anaklasis, powołaną przez PWM jesienią 2019 roku: wszechstronnego kompozytora Macieja Zielińskiego (autorem dżingla do „Po Cichu”), wybitnego bas-barytona Tomasza Koniecznego, uznanego kompozytora Zygmunta Krauzego i Kubę Stankiewicza, jazzmana o wyjątkowej pomysłowości improwizacyjnej i interpretacyjnej.
Z kolei Marcin Wawruk, autor publikacji Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach i podpowiedziach opowie o rozwijaniu kompetencji rytmicznych, które mogą być wykorzystywane na każdym szczeblu edukacji muzycznej.
Ciepła, domowa atmosfera i nieśpieszne rozmowy o muzyce to przepis na udane popołudnie – bądźcie z nami na kanale YouTube i na facebookowym profilu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.