Aktualności
Anaklasis z Tomaszem Koniecznym i Lechem Napierałą na 90. urodziny Romualda Twardowskiego
2020-06-10
Zwolennik tradycji stroniący od nowości za wszelką cenę. Znawca ludzkiego głosu i jego możliwości, który właśnie muzyce wokalnej poświęcił znamienitą część swojej twórczości. Współpracujący z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad 50 lat kompozytor Romuald Twardowski 17 czerwca obchodzi swoje 90. urodziny. W roku tego wyjątkowego jubileuszu w katalogu ANAKLASIS ukaże się specjalny album płytowy, poświęcony kameralnej twórczości wokalno-instrumentalnej Twardowskiego, który zapowiada rejestracja audio-wideo Sonetów Michała Anioła w wykonaniu światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego oraz znakomitego pianisty i kameralisty Lecha Napierały. Premiera Sonetów 17 czerwca na kanale YouTube PWM.
Sonety Michała Anioła na baryton i fortepian, dedykowane Tomaszowi Koniecznemu, zostały skomponowane do trzech późnych wierszy jednego z największych artystów włoskiego Odrodzenia. Ujawnia się w nich w pełni ukształtowany indywidualny styl i mistrzowskie opanowanie przez kompozytora formy. Ich filmowa rejestracja to urodzinowy prezent dla Romualda Twardowskiego od światowej sławy wykonawców. Wirtualny koncert udostępniony na kanale YouTube PWM zapowiada kolejny krążek ANAKLASIS, tym razem poświęcony twórczości nestora polskiej muzyki. Oprócz Sonetów Michała Anioła na baryton i fortepian na płycie znajdą się m.in. Trzy sonety do Don Kichota na bas-baryton i fortepian czy pięć pieśni na bas-baryton i fortepian pt. Oblicze morza. Nieodzownym elementem kompletu będą opracowane przez PWM nowe wydania zarejestrowanych pieśni. Premiera materiałów nutowych i albumu płytowego pt. SONGS & SONNETS w linii PORTRAITS już jesienią.

– Sonety Michała Anioła to piękna kompozycja. Z utworów przebija dojrzałość. Dogłębnie przemyślana jest tu każda wartość rytmiczna – komentuje Tomasz Konieczny, wielki entuzjasta pieśni Romualda Twardowskiego i szczery miłośnik zawartej w nich poezji. – Rozwiązania harmoniczne służą wyrażeniu spełnienia i – chyba – ukojenia… Można odnieść wrażenie, że kompozytor poszukuje poczucia absolutu i podporządkowuje snującą się muzycznie opowieść dążeniu do równowagi i wewnętrznej harmonii.
To nie koniec atrakcji przygotowanych na jubileuszowe obchody 90. urodzin wybitnego polskiego kompozytora. Jesienią będą mieć swoją premierę warsztaty operowe online prowadzone przez Tomasza Koniecznego i Lecha Napierałę, w ramach których artyści odkryją kulisy pracy nad utworami Romualda Twardowskiego i Stanisława Moniuszki. Ponad 30 materiałów, będących kompleksowym zapisem audiowizualnym ich pracy nad utworami, wypełnionych wskazówkami, będzie znakomitą podstawą do pracy i inspiracją dla każdego adepta śpiewu i amatora fortepianu – to kurs śpiewu i kameralistyki prosto z Wiednia… z dostawą do domu!
Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.
Wszystkie albumy wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik! Polecamy!
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.