Aktualności
Z letniego salonu Zygmunta Krauzego – klasyka fortepianowa na nowo już od lipca
2020-06-25
Od lipca do września, w co drugi piątek na kanałach YouTube i Facebook Zygmunta Krauzego oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazywać się będą premierowe odcinki cyklu improwizacji kompozytora na tematy klasyków: od Bacha przez Beethovena, Chopina do Paderewskiego. Gościnnie wystąpi Marcin Masecki.
Zygmunt Krauze jest pionierem unizmu muzycznego. Inspirując się malarstwem Strzemińskiego, wyprzedził wiele odkryć amerykańskiego minimalizmu. Od unizmu odszedł w stronę kompozycji przestrzennych, muzyki czerpiącej z innej muzyki, w szczególności z folkloru, oraz w kierunku dzieł teatralnych i operowych. W swojej twórczości chętnie sięga do klasyków, którzy są inspiracją dla twórczych eksperymentów kompozytora.
– Wybrałem utwory, które po prostu lubię, które przynoszą mi radość i siłę. Bo muzyka, dobra muzyka tak robi. Preludium Bacha, Sonaty Haydna, Beethovena, no i polska muzyka – Chopin i Paderewski. Grając poprzez lata wymienione utwory, znając każdą nutę, zacząłem je zmieniać, modyfikować, próbować poszerzyć po swojemu ich kształt i wyraz emocjonalny. Tak właśnie zacząłem improwizować. Do tych klasycznych pozycji dodałem swój utwór Stone Music, wykonywany bezpośrednio na strunach fortepianu przy pomocy kamieni i prętów metalowych. Bo fortepian ma swoje tajemnice i Stone Music odsłania jedną z nich. Cieszę się, że moje zaproszenie do jednego z odcinków serii przyjął Marcin Masecki, pianista i kompozytor, którego oryginalny styl bardzo cenię. Do Warszawy obiecał przyjechać z własnym pianinem! Nie mogę się już doczekać wspólnych improwizacji – mówi Zygmunt Krauze.
– Na co dzień razem z reprezentowanymi przez nas artystami zajęci jesteśmy koncertami, premierami nowych kompozycji oraz planami kolejnych działań. Podczas epidemii koronawirusa świat muzyczny zatrzymał się w miejscu. Pomyśleliśmy, że to świetny czas, żeby zaaranżować i zarejestrować sytuacje, które najlepiej obserwuje się bez presji, w pewnym spowolnieniu. Zygmunt Krauze zaprosił nas do swojego salonu muzycznego w domu na warszawskich Bielanach – zapowiada Stanisław Suchora, założyciel agencji muzycznej SONORA reprezentującej kompozytora. – Mogliśmy podejrzeć jak żyje i pracuje kompozytor, który zrewolucjonizował polską scenę klasyczną. Zygmunt Krauze niedawno obchodził 80. urodziny. To znakomity czas, żeby po raz pierwszy w tak bogatej, a jednocześnie intymnej formie zaprosić Państwa do zanurzenia się w proces twórczy kompozytora i pianisty.
Począwszy od 3 lipca, w co drugi piątek o godz. 20:00 na kanałach YouTube i Facebook kompozytora oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazywać się będą kolejne odcinki cyklu. Na każdy odcinek złoży się improwizacja na temat wybranego utworu oraz komentarz kompozytora. Pomiędzy odcinkami profesor Krauze odpowiadał będzie na komentarze i pytania internautów. Wybór tematu finałowego odcinka przekazujemy publiczności.
A już teraz przedstawiamy zapowiedź cyklu:
Kolejne odcinki cyklu ukazywać się będą na kanałach:
YouTube PWM
Facebook PWM
YouTube Zygmunta Krauzego
Facebook Zygmunta Krauzego
Cykl realizowany jest z inicjatywy agencji muzycznej SONORA we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura w sieci.
Patronem medialnym projektu jest TVP Kultura.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.