PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Z letniego salonu Zygmunta Krauzego – klasyka fortepianowa na nowo już od lipca

2020-06-25

Od lipca do września, w co drugi piątek na kanałach YouTube i Facebook Zygmunta Krauzego oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazywać się będą premierowe odcinki cyklu improwizacji kompozytora na tematy klasyków: od Bacha przez Beethovena, Chopina do Paderewskiego. Gościnnie wystąpi Marcin Masecki. 
 

Zygmunt Krauze jest pionierem unizmu muzycznego. Inspirując się malarstwem Strzemińskiego, wyprzedził wiele odkryć amerykańskiego minimalizmu. Od unizmu odszedł w stronę kompozycji przestrzennych, muzyki czerpiącej z innej muzyki, w szczególności z folkloru, oraz w kierunku dzieł teatralnych i operowych. W swojej twórczości chętnie sięga do klasyków, którzy są inspiracją dla twórczych eksperymentów kompozytora.

– Wybrałem utwory, które po prostu lubię, które przynoszą mi radość i siłę. Bo muzyka, dobra muzyka tak robi. Preludium Bacha, Sonaty Haydna, Beethovena, no i polska muzyka – Chopin i Paderewski. Grając poprzez lata wymienione utwory, znając każdą nutę, zacząłem je zmieniać, modyfikować, próbować poszerzyć po swojemu ich kształt i wyraz emocjonalny. Tak właśnie zacząłem improwizować. Do tych klasycznych pozycji dodałem swój utwór Stone Music, wykonywany bezpośrednio na strunach fortepianu przy pomocy kamieni i prętów metalowych. Bo fortepian ma swoje tajemnice i Stone Music odsłania jedną z nich. Cieszę się, że moje zaproszenie do jednego z odcinków serii przyjął Marcin Masecki, pianista i kompozytor, którego oryginalny styl bardzo cenię. Do Warszawy obiecał przyjechać z własnym pianinem! Nie mogę się już doczekać wspólnych improwizacji – mówi Zygmunt Krauze.

– Na co dzień razem z reprezentowanymi przez nas artystami zajęci jesteśmy koncertami, premierami nowych kompozycji oraz planami kolejnych działań. Podczas epidemii koronawirusa świat muzyczny zatrzymał się w miejscu. Pomyśleliśmy, że to świetny czas, żeby zaaranżować i zarejestrować sytuacje, które najlepiej obserwuje się bez presji, w pewnym spowolnieniu. Zygmunt Krauze zaprosił nas do swojego salonu muzycznego w domu na warszawskich Bielanach – zapowiada Stanisław Suchora, założyciel agencji muzycznej SONORA reprezentującej kompozytora. – Mogliśmy podejrzeć jak żyje i pracuje kompozytor, który zrewolucjonizował polską scenę klasyczną. Zygmunt Krauze niedawno obchodził 80. urodziny. To znakomity czas, żeby po raz pierwszy w tak bogatej, a jednocześnie intymnej formie zaprosić Państwa do zanurzenia się w proces twórczy kompozytora i pianisty.

Począwszy od 3 lipca, w co drugi piątek o godz. 20:00 na kanałach YouTube i Facebook kompozytora oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazywać się będą kolejne odcinki cyklu. Na każdy odcinek złoży się improwizacja na temat wybranego utworu oraz komentarz kompozytora. Pomiędzy odcinkami profesor Krauze odpowiadał będzie na komentarze i pytania internautów. Wybór tematu finałowego odcinka przekazujemy publiczności. 

 

A już teraz przedstawiamy zapowiedź cyklu:



 

Kolejne odcinki cyklu ukazywać się będą na kanałach:
YouTube PWM
Facebook PWM
YouTube Zygmunta Krauzego
Facebook Zygmunta Krauzego

Cykl realizowany jest z inicjatywy agencji muzycznej SONORA we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura w sieci.

Patronem medialnym projektu jest TVP Kultura.

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.