Aktualności
Z letniego salonu Zygmunta Krauzego – klasyka fortepianowa na nowo już od lipca
2020-06-25
Od lipca do września, w co drugi piątek na kanałach YouTube i Facebook Zygmunta Krauzego oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazywać się będą premierowe odcinki cyklu improwizacji kompozytora na tematy klasyków: od Bacha przez Beethovena, Chopina do Paderewskiego. Gościnnie wystąpi Marcin Masecki.
Zygmunt Krauze jest pionierem unizmu muzycznego. Inspirując się malarstwem Strzemińskiego, wyprzedził wiele odkryć amerykańskiego minimalizmu. Od unizmu odszedł w stronę kompozycji przestrzennych, muzyki czerpiącej z innej muzyki, w szczególności z folkloru, oraz w kierunku dzieł teatralnych i operowych. W swojej twórczości chętnie sięga do klasyków, którzy są inspiracją dla twórczych eksperymentów kompozytora.
– Wybrałem utwory, które po prostu lubię, które przynoszą mi radość i siłę. Bo muzyka, dobra muzyka tak robi. Preludium Bacha, Sonaty Haydna, Beethovena, no i polska muzyka – Chopin i Paderewski. Grając poprzez lata wymienione utwory, znając każdą nutę, zacząłem je zmieniać, modyfikować, próbować poszerzyć po swojemu ich kształt i wyraz emocjonalny. Tak właśnie zacząłem improwizować. Do tych klasycznych pozycji dodałem swój utwór Stone Music, wykonywany bezpośrednio na strunach fortepianu przy pomocy kamieni i prętów metalowych. Bo fortepian ma swoje tajemnice i Stone Music odsłania jedną z nich. Cieszę się, że moje zaproszenie do jednego z odcinków serii przyjął Marcin Masecki, pianista i kompozytor, którego oryginalny styl bardzo cenię. Do Warszawy obiecał przyjechać z własnym pianinem! Nie mogę się już doczekać wspólnych improwizacji – mówi Zygmunt Krauze.
– Na co dzień razem z reprezentowanymi przez nas artystami zajęci jesteśmy koncertami, premierami nowych kompozycji oraz planami kolejnych działań. Podczas epidemii koronawirusa świat muzyczny zatrzymał się w miejscu. Pomyśleliśmy, że to świetny czas, żeby zaaranżować i zarejestrować sytuacje, które najlepiej obserwuje się bez presji, w pewnym spowolnieniu. Zygmunt Krauze zaprosił nas do swojego salonu muzycznego w domu na warszawskich Bielanach – zapowiada Stanisław Suchora, założyciel agencji muzycznej SONORA reprezentującej kompozytora. – Mogliśmy podejrzeć jak żyje i pracuje kompozytor, który zrewolucjonizował polską scenę klasyczną. Zygmunt Krauze niedawno obchodził 80. urodziny. To znakomity czas, żeby po raz pierwszy w tak bogatej, a jednocześnie intymnej formie zaprosić Państwa do zanurzenia się w proces twórczy kompozytora i pianisty.
Począwszy od 3 lipca, w co drugi piątek o godz. 20:00 na kanałach YouTube i Facebook kompozytora oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazywać się będą kolejne odcinki cyklu. Na każdy odcinek złoży się improwizacja na temat wybranego utworu oraz komentarz kompozytora. Pomiędzy odcinkami profesor Krauze odpowiadał będzie na komentarze i pytania internautów. Wybór tematu finałowego odcinka przekazujemy publiczności.
A już teraz przedstawiamy zapowiedź cyklu:
Kolejne odcinki cyklu ukazywać się będą na kanałach:
YouTube PWM
Facebook PWM
YouTube Zygmunta Krauzego
Facebook Zygmunta Krauzego
Cykl realizowany jest z inicjatywy agencji muzycznej SONORA we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura w sieci.
Patronem medialnym projektu jest TVP Kultura.
Najczęściej czytane:
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.