Aktualności
Kredki w dłoń! Fryderyk Chopin
2020-06-23
Cześć! Dzisiaj proponujemy Wam kolorowankę z portretem Fryderyka Chopina. Możliwe, że słyszeliście już nazwisko tego kompozytora (sami wspominaliśmy o nim przy wpisie o Ignacym Feliksie Dobrzyńskim), a może nawet znacie kilka jego utworów. Nie zdziwiłoby nas to – Fryderyk Chopin jest bardzo znanym kompozytorem. Jeżeli jednak nic jeszcze o nim nie wiecie, to oprócz kolorowania, zapraszamy do lektury dzisiejszego wpisu. Dobrej zabawy!
Fryderyk Chopin uważany jest za jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich. Zapytacie dlaczego Polski kompozytor nosi obco brzmiące nazwisko? Już tłumaczymy: tato Fryderyka był Francuzem. Przyjechał do Polski i tu założył rodzinę. Jego dzieci, w tym Fryderyk, nosiły więc po nim nazwisko. Z tego powodu Francuzi do dzisiaj twierdzą, że Fryderyk jest kompozytorem francuskim. Charakter twórczości kompozytora z odniesieniami do polskiej muzyki ludowej, a także to, że sam Chopin – mimo, że mieszkał w Paryżu – uznawał się za Polaka, rozstrzyga te dywagacje (dywagacje to trudne słowo, oznaczające rozważania).
Mały Frycek (to zdrobnienie od imienia Fryderyk) zaczął uczyć się gry na fortepianie w wieku 4 lat, a kiedy miał lat 7 dał swój pierwszy koncert. Wtedy też zaczął komponować. To było śmieszne, bo Fryderyk był tak mały, że nie potrafił jeszcze wtedy zapisać na pięciolinii swoich utworów. Robili to jego tata oraz jego pierwszy nauczyciel, Wojciech Żywny.
Największą część twórczości Chopina stanowią utwory na fortepian. Fryderyk bardzo dużo koncertował, wykonując głównie swoje utwory. Jednak niechętnie dawał koncerty dla dużej publiczności, wolał koncertować w małym gronie. Jego dzieła idealnie pasowały do salonowych spotkań.
Fryderyk Chopin zazwyczaj nie nadawał swoim utworom tytułów, które miałyby oddawać ich charakter. Wyjątkiem jest Preludium Des-dur op. 28 nr 15, na którego kartach napisał „Deszczowe” i dzisiaj znane jest pod takim tytułem. To jedno z najpiękniejszych preludiów kompozytora, które powstało podczas pobytu kompozytora na Majorce. Wiecie, tam zazwyczaj jest piękna pogoda. Pech chciał, że kiedy Chopin tam przebywał, częściej padał deszcz niż świeciło słońce.
Jeśli lubicie kolędować, to z pewnością znacie kolędę Lulajże Jezuniu. Chopin wykorzystał jej motywy w jednym ze swoich utworów, Scherzu h-moll.
Na tym obrazku znalazły się przedmioty związane z życiem i twórczością Fryderyka Chopina:
księżyc – to nawiązanie do krótkich utworów fortepianowych nazywanych nokturnami; „notturno” w języku włoskim oznacza „noc” lub „nocny”; nokturny skomponowane przez Chopina należą do najbardziej znanych i najpiękniejszych jego utworów
piorun – odniesienie do jednej z najbardziej znanych etiud Chopina, którą – ze względu na jej burzliwy i gwałtowny charakter, a także okoliczności powstania (po tym, jak kompozytor dowiedział się o wybuchu powstania listopadowego) – nazwano Rewolucyjną
katedra – to Sacré-Cœur, jedna z najbardziej znanych katedr na świecie, zbudowana na szczycie bardzo znanej dzielnicy Paryża – Montmartre; Chopin mieszkał właśnie w tej dzielnicy
serce – po śmierci kompozytor pochowany został w Paryżu, ale zgodnie z wolą Fryderyka Chopina, jego serce przewieziono do Polski i umieszczono w kościele św. Krzyża w Warszawie
wierzby – to symbol Polski; twórczość Chopina przepełniona jest motywami odnoszącymi się do polskiej muzyki ludowej; o utworach Chopina mówi się więc, że mają polski charakter
żołnierze – kiedy Chopin przebywał na zagranicznych koncertach, w Polsce wybuchło powstanie listopadowe, co spowodowało, że powrót do kraju stał się niemożliwy
mazurek – lubicie mazurki? Fryderyk Chopin je… komponował! W muzyce mazurkiem nazywamy utwór (najczęściej na fortepian), który wykorzystuje charakterystyczne rytmy mazurowe zaczerpnięte z muzyki ludowej
filiżanka z gorącą czekoladą – Fryderyk był łasuchem i bardzo lubił pić czekoladę; jeśli nie próbowaliście czekolady w formie płynnej, to gorąco Wam polecamy – jest pyszna!
armata ukryta wśród kwiatów – to nawiązanie do słów niemieckiego kompozytora i krytyka muzycznego, Roberta Schumanna, który po jednym z koncertów Chopina powiedział, że jego utwory to „armaty ukryte wśród kwiatów”
Uprzyjemnijcie sobie czas kolorowania słuchaniem utworów Fryderyka Chopina. Proponujemy:
2. Preludium Des–dur op. 28 nr 15 Deszczowe
3. Scherzo h-moll op. 20; fragment – Lulajże Jezuniu
4. Nokturn cis-moll op. posth.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.