PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kredki w dłoń! Fryderyk Chopin

2020-06-23

Cześć! Dzisiaj proponujemy Wam kolorowankę z portretem Fryderyka Chopina. Możliwe, że słyszeliście już nazwisko tego kompozytora (sami wspominaliśmy o nim przy wpisie o Ignacym Feliksie Dobrzyńskim), a może nawet znacie kilka jego utworów. Nie zdziwiłoby nas to – Fryderyk Chopin jest bardzo znanym kompozytorem. Jeżeli jednak nic jeszcze o nim nie wiecie, to oprócz kolorowania, zapraszamy do lektury dzisiejszego wpisu. Dobrej zabawy!

 

Fryderyk Chopin uważany jest za jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich. Zapytacie dlaczego Polski kompozytor nosi obco brzmiące nazwisko? Już tłumaczymy: tato Fryderyka był Francuzem. Przyjechał do Polski i tu założył rodzinę. Jego dzieci, w tym Fryderyk, nosiły więc po nim nazwisko. Z tego powodu Francuzi do dzisiaj twierdzą, że Fryderyk jest kompozytorem francuskim. Charakter twórczości kompozytora z odniesieniami do polskiej muzyki ludowej, a także to, że sam Chopin – mimo, że mieszkał w Paryżu – uznawał się za Polaka, rozstrzyga te dywagacje (dywagacje to trudne słowo, oznaczające rozważania).

 

Mały Frycek (to zdrobnienie od imienia Fryderyk) zaczął uczyć się gry na fortepianie w wieku 4 lat, a kiedy miał lat 7 dał swój pierwszy koncert. Wtedy też zaczął komponować. To było śmieszne, bo Fryderyk był tak mały, że nie potrafił jeszcze wtedy zapisać na pięciolinii swoich utworów. Robili to jego tata oraz jego pierwszy nauczyciel, Wojciech Żywny.

 

Największą część twórczości Chopina stanowią utwory na fortepian. Fryderyk bardzo dużo koncertował, wykonując głównie swoje utwory. Jednak niechętnie dawał koncerty dla dużej publiczności, wolał koncertować w małym gronie. Jego dzieła idealnie pasowały do salonowych spotkań.

 

Fryderyk Chopin zazwyczaj nie nadawał swoim utworom tytułów, które miałyby oddawać ich charakter. Wyjątkiem jest Preludium Des-dur op. 28 nr 15, na którego kartach napisał „Deszczowe” i dzisiaj znane jest pod takim tytułem. To jedno z najpiękniejszych preludiów kompozytora, które powstało podczas pobytu kompozytora na Majorce. Wiecie, tam zazwyczaj jest piękna pogoda. Pech chciał, że kiedy Chopin tam przebywał, częściej padał deszcz niż świeciło słońce.

 

Jeśli lubicie kolędować, to z pewnością znacie kolędę Lulajże Jezuniu. Chopin wykorzystał jej motywy w jednym ze swoich utworów, Scherzu h-moll.

 

 

KOLOROWANKA DO POBRANIA

 

 

Na tym obrazku znalazły się przedmioty związane z życiem i twórczością Fryderyka Chopina:

 

księżyc – to nawiązanie do krótkich utworów fortepianowych nazywanych nokturnami; „notturno” w języku włoskim oznacza „noc” lub „nocny”; nokturny skomponowane przez Chopina należą do najbardziej znanych i najpiękniejszych jego utworów

 

piorun – odniesienie do jednej z najbardziej znanych etiud Chopina, którą – ze względu na jej burzliwy i gwałtowny charakter, a także okoliczności powstania (po tym, jak kompozytor dowiedział się o wybuchu powstania listopadowego) – nazwano Rewolucyjną

 

katedra – to Sacré-Cœur, jedna z najbardziej znanych katedr na świecie, zbudowana na szczycie bardzo znanej dzielnicy Paryża – Montmartre; Chopin mieszkał właśnie w tej dzielnicy

 

serce – po śmierci kompozytor pochowany został w Paryżu, ale zgodnie z wolą Fryderyka Chopina, jego serce przewieziono do Polski i umieszczono w kościele św. Krzyża w Warszawie

 

wierzby – to symbol Polski; twórczość Chopina przepełniona jest motywami odnoszącymi się do polskiej muzyki ludowej; o utworach Chopina mówi się więc, że mają polski charakter

 

żołnierze – kiedy Chopin przebywał na zagranicznych koncertach, w Polsce wybuchło powstanie listopadowe, co spowodowało, że powrót do kraju stał się niemożliwy

 

mazurek – lubicie mazurki? Fryderyk Chopin je… komponował! W muzyce mazurkiem nazywamy utwór (najczęściej na fortepian), który wykorzystuje charakterystyczne rytmy mazurowe zaczerpnięte z muzyki ludowej

 

filiżanka z gorącą czekoladą – Fryderyk był łasuchem i bardzo lubił pić czekoladę; jeśli nie próbowaliście czekolady w formie płynnej, to gorąco Wam polecamy – jest pyszna!

 

armata ukryta wśród kwiatów – to nawiązanie do słów niemieckiego kompozytora i krytyka muzycznego, Roberta Schumanna, który po jednym z koncertów Chopina powiedział, że jego utwory to „armaty ukryte wśród kwiatów”

 

Uprzyjemnijcie sobie czas kolorowania słuchaniem utworów Fryderyka Chopina. Proponujemy:

1. Mazurek B-dur op. 7 nr 1

2. Preludium Des–dur op. 28 nr 15 Deszczowe

3. Scherzo h-moll op. 20; fragment – Lulajże Jezuniu

4. Nokturn cis-moll op. posth.

 

 

© PWM / rys. Mateusz Kołek

Najczęściej czytane:

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.