Aktualności
#zksięgarniPWM. Czerwiec
2020-06-30
Nadszedł czas wakacji. Niestety, w związku z trudną sytuacją na świecie, nie każdemu będzie je dane spędzić tak, jak planował. Dlatego w tym miesięcznym zestawieniu publikacji nutowych #zksięgarniPWM zabieramy Was w muzyczną podróż po Europie!
Zaczynamy od Austrii, gdzie Zbigniew Bargielski opowie nam w swoich Historyjkach wiedeńskich o atmosferze dawnego Wiednia. Jest to kompozycja na dwa fortepiany, w której w końcowej fazie utworu został umieszczony znany na całym świecie motyw – Nad pięknym modrym Dunajem Johana Straussa. Czy słyszycie tę melodię?
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Teraz czas na Portugalię. Oczami wyobraźni zatrzymujemy się w lokalnej kafejce, zamawiamy kawę oraz słynne pastéis de nata… a muzycznych wrażeń dostarczy nam Elżbieta Sikora. Kompozytorka udała się w podróż w poszukiwaniu śladów pisarza Fernanda Pessoi, dzięki czemu postał utwór Lisboa, tramway 28. To czteroczęściowa kompozycja na saksofon(y) i taśmę dźwiękową, która zawiera przetworzone źródła dźwięku nagrane na przenośnym magnetofonie DAT Sony na ulicach Lizbony, np. dźwięki tramwaju, odgłosy z kawiarni Brasiliera, oraz w studiu, takie jak kontrabas czy woda. Polecamy tę kompozycję waszej uwadze!
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Następnie tanecznym krokiem wracamy do ojczyzny. Taniec polski Romana Palestra to transkrypcja na skrzypce i fortepian wybranych fragmentów z baletu Pieśń o ziemi. Kompozycja niezwykle atrakcyjna, zawierająca zwroty harmoniczne, melodyczne i rytmiczne charakterystyczne dla muzyki Podhala. Ten utwór stanowi wyzwanie dla niejednego skrzypka i pianisty!
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
I na sam koniec… wspomnienie, czyli Souvenir de Moscou Henryka Wieniawskiego. Utwór ten był jednym z największych przebojów kompozytora i grywany był przez samego autora podczas całej swojej kariery wirtuozowskiej. W kompozycji wykorzystane zostały dwa romanse rosyjskiego twórcy, Aleksandra Warłamowa. Utwory typu souvenir były bardzo popularne w XIX wieku i miały na celu przywoływać klimat miejsca, do którego odnosił się tytuł.
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Zachęcamy Was do zapoznania się z naszymi propozycjami publikacji nutowych #zksięgarniPWM. Wszystkie znajdziecie w naszym sklepie internetowym. To jak, dołączacie do nas w tej muzycznej podróży?
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.