Aktualności
#zksięgarniPWM. Czerwiec
2020-06-30
Nadszedł czas wakacji. Niestety, w związku z trudną sytuacją na świecie, nie każdemu będzie je dane spędzić tak, jak planował. Dlatego w tym miesięcznym zestawieniu publikacji nutowych #zksięgarniPWM zabieramy Was w muzyczną podróż po Europie!

Zaczynamy od Austrii, gdzie Zbigniew Bargielski opowie nam w swoich Historyjkach wiedeńskich o atmosferze dawnego Wiednia. Jest to kompozycja na dwa fortepiany, w której w końcowej fazie utworu został umieszczony znany na całym świecie motyw – Nad pięknym modrym Dunajem Johana Straussa. Czy słyszycie tę melodię?
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.

Teraz czas na Portugalię. Oczami wyobraźni zatrzymujemy się w lokalnej kafejce, zamawiamy kawę oraz słynne pastéis de nata… a muzycznych wrażeń dostarczy nam Elżbieta Sikora. Kompozytorka udała się w podróż w poszukiwaniu śladów pisarza Fernanda Pessoi, dzięki czemu postał utwór Lisboa, tramway 28. To czteroczęściowa kompozycja na saksofon(y) i taśmę dźwiękową, która zawiera przetworzone źródła dźwięku nagrane na przenośnym magnetofonie DAT Sony na ulicach Lizbony, np. dźwięki tramwaju, odgłosy z kawiarni Brasiliera, oraz w studiu, takie jak kontrabas czy woda. Polecamy tę kompozycję waszej uwadze!
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.

Następnie tanecznym krokiem wracamy do ojczyzny. Taniec polski Romana Palestra to transkrypcja na skrzypce i fortepian wybranych fragmentów z baletu Pieśń o ziemi. Kompozycja niezwykle atrakcyjna, zawierająca zwroty harmoniczne, melodyczne i rytmiczne charakterystyczne dla muzyki Podhala. Ten utwór stanowi wyzwanie dla niejednego skrzypka i pianisty!
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.

I na sam koniec… wspomnienie, czyli Souvenir de Moscou Henryka Wieniawskiego. Utwór ten był jednym z największych przebojów kompozytora i grywany był przez samego autora podczas całej swojej kariery wirtuozowskiej. W kompozycji wykorzystane zostały dwa romanse rosyjskiego twórcy, Aleksandra Warłamowa. Utwory typu souvenir były bardzo popularne w XIX wieku i miały na celu przywoływać klimat miejsca, do którego odnosił się tytuł.
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Zachęcamy Was do zapoznania się z naszymi propozycjami publikacji nutowych #zksięgarniPWM. Wszystkie znajdziecie w naszym sklepie internetowym. To jak, dołączacie do nas w tej muzycznej podróży?
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.